vaccinatie-voor-honden-versus-titerbepaling.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Faruba

vaccinatie-voor-honden-versus-titerbepaling.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 11:17

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 13:42

Ik heb vorig jaar een titerbepaling gedaan (laten doen) bij mijn reu. Waar ben je benieuwd naar?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 13:52

Ik pas het toe ja en ben heel tevreden

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 14:20

Waar ben ik benieuwd naar? Ja,eigenlijk weet ik dat niet precies :o Het is voor mij iets compleet nieuws,ik kende de titerbepaling niet. Het scheelt voor de hondenbezitter wel geld op deze manier,dat zie ik wel als voordeel. Waar ik misschien bang voor ben of de hond toch niet ziek wordt omdat hij een bepaalde enting mist.

Iruss94

Re: vaccinatie-voor-honden-versus-titerbepaling.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 14:26

Jammer dat er natuurlijk weer niks over leptospirose en kennelhoest wordt gezegt.

Rabiës wordt sowieso al om de 3 jaar geven als een eigenaar die vaccinatie al wilt. Dus dat is niks nieuws.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 14:26

Ik pas het niet toe. Om meerdere redenen, ik heb geen slechte ervaringen met enten en de rasvereniging en de sportverenigingen stellen het ook als eis dat we enten. Wij reizen ook veel en die extra bescherming wil ik dan ook hebben.

En sommige entingen zijn alleen verkrijgbaar als cocktail of moeilijk verkrijgbaar wat betekent alsnog voor alles enten als er 1 te weinig antistoffen heeft.
Laatst bijgewerkt door Wilawander op 11-04-16 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 14:29

Tsja.. een prikje in het nekvel of bloedprikken.. Het scheelt nogal wat stress. Daarom zou ik nooit voor een titerbepaling kiezen. Over het algemeen vinden de meeste honden bloedprikken niet echt een leuke aangelegenheid.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 14:40

Ik vind het best een mooi iets, maar sportverenigingen en kennels stellen jaarlijks enten verplicht. Dus dat is de hoofdzaak dat wij jaarlijks enten. Maar daarnaast lopen we ook in een ontzettend druk stadsbos, dus ik wil niet dat als mijn hond dan toch net te weinig antistoffen heeft dat hij daardoor ziek wordt.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 14:58

Captain schreef:
Tsja.. een prikje in het nekvel of bloedprikken.. Het scheelt nogal wat stress. Daarom zou ik nooit voor een titerbepaling kiezen. Over het algemeen vinden de meeste honden bloedprikken niet echt een leuke aangelegenheid.

Ik moet eerlijk zeggen, het "bloedprikken" bij Tannetje is nog minder dan dat prikje in het nekvel bij een enting. Ik denk zelfs minder stressvol. Ze heeft maar een druppeltje nodig dus ze prikt alleen met een canule het bloedvat aan, binnen letterlijk 2 seconden gepiept terwijl de hond lekker op de grond zit of bij de eigenaar op schoot in een stoel. Mijn hond ervaart meer stress van het bij de DA op tafel staan eigenlijk.

Wel voor jezelf de afweging maken: Titeren kan alleen voor hondenziekte, parvo en leverontsteking. Weil, Bordatella.. Die zou je evt wel gewoon moeten enten. Of niet, maar dat is aan jezelf.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 15:10

Super interessant! Ik ga dit jaar ook voor het eerst titeren. Ik ben zelf altijd al tegen jaarlijks enten geweest. Ik denk dat met name de pharmacy er wel bij vaart. Als de honden goed beschermd zijn waarom dan overvaccineren? Ik ben wel benieuwd hoe het zit met o.a. kennelhoest. Daar lees ik niets over. En ziekte van weil L4? Of zit dat in bij een andere vaccinatie?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 18:49

Ik heb mijn zelf gefokte teef zelfs alleen haar puppy entingen hoeven geven (en rabiës) en die is op nu 3 jarige leeftijd nog volop beschermt :)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 18:55

Mijn hond heeft ook alleen de puppyentingen gekregen en daarna op 1 jarige leeftijd laten titeren door Tannetje Koning. Zij had zo'n hoge bescherming dat ze de eerste 6 jaar geen enting meer hoeft, m.u.v. Weil.

Tannetje Koning adviseert nog de oude Weil enting voor 2 stammen en niet de nieuwe voor 4 stammen. De precieze motivatie weet ik helaas niet meer.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 18:59

Wij gaan binnenkort voor het eerste titeren.

Na heel veel lezen, afwegen dit besluit gemaakt.
Ons kleine mormel is paar dagen doodziek van een enting.

Ben benieuwd wat eruit gaat komen.
Rabies moet ie sowieso altijd (mee op vakantie).

Die nieuwe weilenting schijnt een rotding te zijn, veel zieken, en wat ik gelezen heb zelfs dode honden?
Geen idee wat er van waar is, zijn niet mijn ervaringen.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 19:10

Als er nog antistoffen aanwezig zijn doet een enting niets, je spuit dan dus nutteloos spul in. Voor het titeren is een drupje bloed nodig, gezien het gedrag van mijn teef was dat een stuk minder erg dan enten. Weil en kennelhoest laat ik niet enten, kennelhoest verloopt meestal onschuldig en juist honden die geënt zijn lijken er gevoeliger voor. Weil beschermt maar zo beperkt qua tijdsduur en hoeveelheid varianten, plus dat het een rotenting is voor de hond. De nieuwe Weil heeft soms erge bijwerkingen, tot honden die zijn overleden.
De cocktail hoeft ook maar eens in de drie jaar gegeven te worden, desondanks zie ik in de entboekjes van klanten de enting jaarlijks voorbij komen, tot zover mijn vertrouwen in de dierenartsen..

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 19:21

Ik heb mijn pup ook laten titeren. wel bij de reguliere dierenarts omdat tannetje koning wat te ver rijden.
de dierenarts waar ik nu naar toe ga, is helemaal voor het titeren en het voorkomen dat er nutteloos entstoffen in de hond gespoten wordt.
nadeel van hun is dat ze niet zoals tannetje kunnen zien voor hoeveel jaar er aan entstof in de hond aanwezig is. het titeren a 40 euro moet dus elk jaar gebeuren. toen ik hem net van de fokker had gehaald, hebben ze hem 2-3x moeten titeren om te bepalen wanneer er te weinig entstof aanwezig was. dus de 1e keer zat er nog genoeg in, na 4 weken terug en toen ging het niveau dalen. hij is toen geent en na een week moest hij weer getitert worden om te kijken of de entstof aan was geslagen. ik ga de volgende keer naar tannetje omdat die redelijk precies kan zien hoeveel entstof er nog aanwezig is en hoelang de hond "veilig" is/niet geent hoeft te worden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 19:21

Hier wordt vanaf dit jaar getiterd en Weil wordt gewoon geënt ivm ratten in de omgeving. Mijn dames hebben in september ook Rabies gehad omdat ik wel verwacht in de komende 3 zomers een keer naar Duitsland te gaan, maar wordt normaal niet gezet en kennelhoest enten we ook niet voor.

Rottweilers en dobermanns zou ik altijd titeren, om de simpele reden dat die niet altijd antistoffen aanmaken voor Parvo en je zoiets (volgens mij) graag wel weet. Daarbij helpt overigens opnieuw enten niet! Ze maken ze ook na 2 of 3 entingen dan nog niet aan. Maar als ze alleen de puppie-entingen hebben gehad zou je nog 1 enting kunnen proberen.

De enting slaat alleen aan als de hoeveelheid antistoffen laag genoeg is. Eerder enten is inderdaad nutteloos, dus alleen daarom zou ik al titeren. Ook voor het zetten van de puppyentingen, want zolang ze nog afweerstoffen van de moeder bij zich dragen, heeft het enten ook geen nut. Sommige pups hebben met 6 weken al zo weinig antistoffen dat enten nut heeft/nodig is, andere pups kunnen pas met 15 weken geënt worden i.v.m. de antistoffen. Worden deze pups met 12 weken voor het laatst geënt (regulier schema in Nederland) dan zijn ze dus tot de enting op een jaar niet beschermd. Door te titeren voordat je (eventueel) ent, weet je of de enting nut gaat hebben.

Dit is overigens ook zo bij katten. Katten hoeven maar 1x geënt te worden voor kattenziekte als ze geen maternale afweerstoffen meer hebben. Die enting blijft, zeker bij buitenkatten, de rest van hun leven actief. Niesziekte is lastiger, dat is te vergelijken met kennelhoest.