ouder hondje takelt af. voorbereidingen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zoe_97

ouder hondje takelt af. voorbereidingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 15:46

hoi bokkers.
12 jaar geleden begon ons verhaal. Van mijn (terminaal zieke) opa kreeg ik als 6-jarige ukkepuk een pupje. Mijn opa wist dat ik dat heel erg graag wilde en hij wist dat hij maar enkele maanden meer te leven had. Hij wilde me nog een laatste cadeautje geven en dat cadeautje werd Snuffie. Een maltezer teefje dat ik zelf bij de fokker mocht uitzoeken :D Ik koos het kleinste pluizenbolletje uit het nest. april 2004 kwam Snuffie naar huis. Mijn opa (die bij ons inwoonde) is een maand later overleden.

Door de jaren heen is mijn pupje uitgegroeid tot het liefste hondje dat je je kan voorstellen en is ze altijd mijn klein stukje opa geweest dat ik nog bij me had. Door de jaren heen heeft mijn schatje artrose in haar achterpootjes en rugje gekregen. Lange wandelingen kon ze niet aan, maar met alle plezier werd ze voortgeduwd in haar buggy.

Afbeelding

2 jaar geleden hebben we echter vastgesteld dat ze een versmalde luchtpijp heeft en hartprobleempjes. Voor haar hartje krijgt ze pilletjes, maar aan haar luchtpijp kunnen ze niets meer doen. De laatste maanden merk ik ook dat haar gehoor en haar zicht achteruit gaat.

Sommige dagen ligt ze gewoon uren voor zich uit te staren en staat ze enkel op als ze een plasje wil doen of als ze wil eten/drinken. Andere dagen daarentegen is ze zeer actief. Zoals gisteren bijvoorbeeld heeft ze een wandeling van een uur gemaakt zonder dat ze in haar buggy wilde zitten (dit is zeer uitzonderlijk, meestal vraagt ze na een kwartiertje om erin getild te worden).

Dit is 2 maanden geleden op ene goede dag op het strand

Afbeelding

Ik merk helaas dat de hoeveelheid goede dagen steeds meer plek ruimt voor slechte dagen. De goede dagen worden steeds zeldzamer en ik verlies stilaan mijn sociale blije knuffelhondje. Elke keer als ik naar Brussel vertrek (ik ben 4 dagen per week op kamers in Brussel) neem ik afscheid en vraag ik me af of ik haar nog terug zal zien. Elke ochtend word ik angstig wakker met de vraag of ze nog ademt (ze slaapt langs zij). Het begint zelfs zo diep te zitten dat ik meerdere keren per nacht wakker wordt en haar ademhaling controleer.

Ik weet dat ik haar geen jaren meer bij me zal hebben, maar hoe bereid je je nu voor op zoiets? ik probeer nog zoveel mogelijk van haar te genieten, maar ergens denk ik altijd: "hoelang nog?".

Thuis (ik mama en oma wonen samen) hebben we er ook al veel over gesproken. Ook over wat erna als ze er niet meer is. Ik heb een katje (11 maanden oud) dat haar hele leven al bij honden woont en enorm op mijn hondje gesteld is. Ik weet dat als ze alleen zou zijn ze niet meer gelukkig zou zijn en naast dat ikzelf ook niet zonder hond zou willen leven is dat een extra reden voor mezelf om weer een hondje in huis te halen. Mijn moeder is er nog niet geheel over uit of ze wilt dat er een nieuwe hond komt. Maar ze is ook van mening dat dit waarschijnlijk het beste zou zijn voor mijn katje. Mijn oma daarentegen wilt absoluut geen nieuw huisdier meer. In haar opzicht weegt het plezier van een dier niet op tegen het verdriet van het verliezen van het diertje. Zij heet dan ook enorm geleden onder het verlies van haar vorige hond (nu ruim 20 jaar geleden).
Nog een ander puntje tussen mij en mijn moeder is dan wat voor hond zou er dan weer komen (als we het hier allemaal over eens raken). Zij zou een pup in hui weer willen halen, terwijl ik liever een asielhond die ik al ken (ik ben vrijwilliger in het dierenasiel) een kans op een warme thuis zou geven. (haar argument hiertegen is dat het dier eerder weer zal sterven dan als je een pup neemt).

Sorry dat het zo lang is geworden en respect voor wie het gelezen heeft. Zijn er bokkers in dezelfde situatie of die iets soortgelijks hebben meegemaakt en hun ervaring willen delen of tips willen geven, dna zou dat erg leuk zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-04-16 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's toegevoegd

poes

Re: ouder hondje takelt af. voorbereidingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 15:54

Nieuwe hond of niet en welke kun je altijd nog over nadenken.

Voor het katje: katjes zijn best graag alleen :) die redt zich vast wel.

Ik zou het even met je dierenarts bespreken. Vaak hebben zij een goede kijk op deze dingen. Een goede da blijft niet eindeloos dokteren tenzij het baasje echt niet mee wil.

Verder klinkt het wel alsof ze het zwaarder krijgt. Als de da haar niet meer kan helpen, is het mss wel beter om een datum te gaan kiezen. We hebben de mogelijkheid om onze dieren waardig te laten sterven. Wacht niet tot ze op is, en ze afziet. Dan ga je haar ook zo herinneren.

De hond weet niet wat komt en zal er niets van merken. Het is vooral voor jou dat het heel erg pijn doet natuurlijk. Sterkte!

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 15:59

het is niet dat ze pijn heeft, dus inslapen lijkt me niet echt aan de orde. Ze laat het echt wel merken of ze pijn heeft. In dat geval laat ik haar zeker niet afzien. Ze gaat ook maandelijks op controle bij de DA

Mijn kat is erg sociaal en hangt de heel dag rond in de buurt van de hnd en als ze de kans krijgt kruipt ze er heerlijk tegenaan. Is mijn hondje een middag weg (naar de kapper) loopt ze zoekend en luid roepend door het huis tot hondje terug is.

Nieuw hondje is inderdaad ets waar we later nog tijd voor hebben, maar ik ben een persoon die graag dingen op voorhand uitplant, waarschijnlijk daarom dat dat deel ook door mijn hoofd blijft spoken :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 16:03

Bedenk wel dat jij de hond elke dag ziet en je soms minder zicht hebt op de aftakeling. Buitenstaanders vinden het vaak een pak erger dan de eigenaar. Elke maand bijd e da vind ik best veel, wat vindt die ervan?

Nu zeg ik zeker niet dat je haar MOET inslapen of zo e. Blijf gewoon realistisch kijken, als ze meer slechte dan goede dagen heeft, is het genoeg. Persoonlijk vind ik dat 2 slechte dagen per week wel een beetje het maximum is.

Maar als ik het goed begrijp, zit je dus vooral met wat je na dit hondje gaat doen?

Voorbereiden verder sja... nog veel leuke dingen doen en genieten en foto's maken, veel meer kun je niet. Het verlies is altijd hard en toch altijd onverwacht en bruut, hoe gepland het zelfs is.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 16:08

haar slechte dagen heeft ze geen pijn en ik blijf zeker objectief kijken.
Ik zit voral met wat erna inderdaad. Hoe ga ik dit verlies verwerken, ik verlies niet enkel mijn beste vriendinnetje, maar ook het laatste cadeautje van mijn opa. Het hondje erna zit ik minder mee, maar is wel iets wat in mijn achterhoofd speelt. het iefst zou ik natuurlijk mijn meisje nog jaren bij me hebben en dat ene andere hond verre toekomstmuziek ik, maar realistishc zou die visie niet zijn.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 16:26

Katje is nog jong, maar die gaat het best vinden om alleen te zijn als het ouder wordt. Ga niet overdrijven, het zijn dieren en geen mensen. trouwens als ie buiten komt zie je toch ook eigenlijk bijna nooit dat de andere katten samenscholen puur om samen te kunnen zijn, ze ontwijken elkaar juist liever en of houden een gepast afstand van elkaar. Soms komt het voor dat ze samen zijn en dan tolereren ze elkaar maar worden nooit echt dikke vrienden, meer van hoi en doei en accepteren ze van elkaar dat ze bij elkaar in de buurt zijn.

Maak je hondje mooi en ga er leuke foto's van maken en verder tja.......je kan het toch niet tegenhouden en wees blij dat ie het goed heeft gehad bij jou/ jullie.

Gewoon niet teveel mee bezig houden en eraan denken maar geniet in het hier en nu. En wanneer ie komt te overlijden kunnen jullie daarna pas over na gaan denken: wel of niet een nieuw hondje.

Daar is toch nu geen sprake van en geniet liever met wat je nu wel hebt.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 16:30

oh vreselijk, dat is het erge van huisdieren, ze gaan eerder als je zelf...
Heel veel sterkte, volg je gevoel, je kent je hond zelf als de beste, dan kan je keuze niet verkeerd zijn!

LileNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 16:38

Het blijft moeilijk. Als het uiteindelijk geen hondwaardig bestaan meer is in mijn opzicht dan het beste om een beestje te laten gaan.
Heeft ze erg last van artrose? Dan kan je altijd nog glucosamine geven. Duurt wel 6 weken voordat je effect ziet.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 16:41

LileNo schreef:
Het blijft moeilijk. Als het uiteindelijk geen hondwaardig bestaan meer is in mijn opzicht dan het beste om een beestje te laten gaan.
Heeft ze erg last van artrose? Dan kan je altijd nog glucosamine geven. Duurt wel 6 weken voordat je effect ziet.

enkel op wandelingen heeft ze last. Maar dan vraagt ze zelf om in haar buggy te zitten (n later om er weer uit te komen). In huis laat ze niets merken van dat ze last heeft.

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 16:53

Ik herken me erg in jouw verhaal. 10 jaar geleden is mijn oma overleden en heb ik haar maltezertje van 2 overgenomen. Dit is al besproken voor ze haar nam want mijn oma was al ziek.
Nu is het maltezertje dus 12 en ondanks ze nog best gezond is weet ik dat het snel achteruit kan gaan.
Ik heb er voor gekozen om een paar sieraden waar we geen emotionele waarde bij hebben te verkopen en daarvan heb ik een Maltezer pupje erbij gekocht.
Zo voelt het toch nog een beetje alsof ik haar ook van mijn oma heb gehad. En de oudere Maltezer kan haar zo nog wat dingen aanleren wat we ook erg fijn vinden.
Tot nu gaat het erg goed en leeft het oudere hondje er zelfs een beetje van op.
Ik weet niet hoe het verder met de levensverwachting van jouw maltezertje is maar mocht de da denken dat ze nog even mee kan is dat misschien ook een goed idee?
Doe vooral waar je je goed bij voelt en geniet nog veel van je hondje. Sterkte ermee!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 16:54

Dat ben ik eens met wat anderen hier zeggen: het is altijd verschrikkelijk dat ze korter leven en dus je altijd meemaakt dat ze komen te overlijden, ik moet er zelf ook niet aan denken als onze kater ooit komt te overlijden..........maar dat is het leven he.

Gewoon er lekker van genieten in het hier en nu en zorg er goed voor.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 19:19

Als je niet defenitief afscheid wil nemen zou je nog kunnen overwegen om haar te laten cremeren en dan in een mooie urn te doen. Of misschien een assieraad wat je altijd bij je kunt dragen. Kost wel een paar centen dat wel. Cremeren van mijn kat kostte 120,- en het assieraad of urn kun je ze duur maken als je wilt en dat hoef je nog niet gelijk te beslissen maar kan ook later.

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 19:40

Wij hebben pas geleden ons hondje in laten slapen, die takelde ook steeds verder af. Op een gegeven moment was hij zwaar incontinent, doof, bijna blind, sliep 99% van de dag en liep heel slecht door hernia's in zijn rug. Maar zijn hart bleef kloppen..

Op een gegeven moment krijg je een gevoel van, het is goed zo. Als je ziet dat je trouwe viervoeter steeds minder plezier heeft in het leven en pijn heeft, dan wil je hem graag die verlossing bieden. Tuurlijk, het blijft ontzettend verdrietig. Maar het geeft wel een rust, want je vriendje heeft geen pijn meer...

Probeer rustig aan het idee te wennen, en zeker niks overhaast beslissen!

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 08:20

ai, wat een zielige verhalen :(
Aan de andere kant is het wel fijn dat we er over kunnen beslissen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 16:19

Voorbereiden op het verdriet en het gemis is moeilijk. Jullie zorgen er al goed voor, meer kun je niet doen voor haar. Bij het verlies van een dier word ik zelf altijd panisch 'heb ik het wel goed gedaan? Was ze gelukkig?' Dus meer doen dan er goed voor zorgen kun je niet doen denk ik :)

Rohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 16:27

Wat ik zelf graag wilde bij mijn paard was dat ik al een nieuw paard had, voordat mijn 'oude' paard zou komen te overlijden. De gedachte hierachter was dat ik het nieuwe paard niet kon zien als vervanger van het oude. En daarnaast dat het nieuwe paard mij kon steunen in het verlies.. Moet zeggen dat dit mij veel heeft geholpen :j