Tips voor nieuwe hond gezocht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mayadeby

Tips voor nieuwe hond gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 09:33

Maandag halen we een nieuwe hond in huis. Het is een shiba inu van 11 jaar.

Nu was ik echter op het internet aan het zoeken naar verschillende dingen, maar ik zoek ook graag eigen ervaringen op.

Als eerste: geven jullie een hond van 11 jaar iets bij voor de gewrichten of dergelijke, mag vanalles zijn.

Welk tuigje nemen jullie voor een shiba inu, die op wandeling schuw kan zijn? In het asiel hadden ze een Julius tuigje, met dan nog een extra halsband vooraan. Echter als hij bleef staan kon hij zich makkelijk uit zijn tuigje uittrekken. Welk tuigje houdt dit tegen?

Als laatste: heeft jullie oudje een speciaal kussen? Onze andere hond ligt voornamelijk in de zetel, maar ik zoek een oplossing voor de shiba omdat het mij te hoog lijkt. We hebben een bench met dekens in en een mandje met een deken. Maar dit lijkt me te hard voor hem?

Brandt maar los. Alles waar ik op moet letten, wat jullie aanraden.

Onze vorige hond namen we als pup (is nu 5) en dan is den oudje wat anders :)

We hebben ervaring met het ras.

xTiffani

Re: Tips voor nieuwe hond gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 09:37

Wat leuk dat je een oudje een gouden mandje geeft!

Voor een tuigje zou ik kijken naar nog een derde band op de buik, dus 1 op de borst en 2 onder de buik. Ruffwear heeft bijvoorbeeld zo'n tuig. Maar er zijn ook sites waar je zelf alles kan ontwerpen geloof ik. Kom even niet op de naam.

Supplementen hoeft niet nodig te zijn.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 09:40

Supplementen alleen als je merkt dst hij last heeft. Een kussen/ mand heeft een hond sowieso nodig en een tuige oid is maar net wat jij zelf wil of zoekt. Kijk eens in dierenwinkels of op internet wat je kan vinden.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 09:55

Idd het ruffwear tuig is anti onsnapping! Qua gewrichten..kijk even hoe het gaat met het opstaan smorgens en of hij stram loopt.
Shiba inu is niet het makkelijkste ras, maar ik denk, wel 1 van de trouwste.
Heel veel succes, maar vooral ook heel veel geluk met jullie nieuwe vriendje. Ben wel benieuwd naar een update

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 21:43

Qua tuig hebben wij voir doodsbange makkelijk te ontsnappen husky van tre ponti het forza tuig. Dat trekt strak boven op de rug. Ontsnappen is echt onmogelijk als het goed afgesteld is. Werkt ook in combi met een rollijn

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 22:01

Wat goed dat jullie deze hond nog een thuis geven :)

Ik heb 2 honden, waarvan 1 klein hondje van al 15 jaar.
Hij krijgt alleen sinds enige maanden carporal 20 mg.
Dit omdat hij wat artrose heeft en dat pijnlijk kan zijn.
Maar hij ligt altijd op de bank, daar kan hij nog zelf op en af komen. :)

Maar verder niks eigenlijk.
Trap lopen doet ie niet meer graag, maar hij is zo klein dat ik hem kan dragen.

Hij wandelt nu ongeveer 3 x een kwartier per dag, en verder scharrelt hij zelf ook in de tuin en weiland.
En voor de rest slaapt hij veel.

Wat ik wel merk, sinds hij echt oud is geworden, is dat hij moeite heeft met veranderingen.
Hij voelt zich het beste als alles gaat, zoals hij is gewend.
Als het toch anders gaat, kan hij soms een beetje zenuwachtig rond gaan lopen.
Vroeger ging hij overal mee naar toe (op bezoek, vakanties, naar de paarden etc).
Nu blijft hij het liefst thuis, in zijn eigen omgeving.

Ik vind het echt knap dat jullie zo'n oudje in huis nemen.
Ons oude hondje is hier al vanaf 8 weken oud, dus we kennen hem door en door en je groeit in alles mee, zijn hele leven lang.
Nu is hij dan zo oud, en daar ga je vanzelf ook weer in mee.

Ik ben heel benieuwd naar jullie hondje :)

Meikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 10:52

Wat leuk dat jullie een oudere hond in huis nemen. Ik ben nogal een voer-nerd, dus ik kan je op dat vlak advies geven. Qua voeding moet je er op Letten dat er genoeg eiwit inzit, omdat een senior hond meer eiwit nodig heeft. Dus geen senior-voer, want daar zit juist minder eiwit in bij de meeste merken. De kennis loopt nog een beetje achter helaas, terwijl er meerdere wetenschappelijke onderzoeken te vinden zijn dat een hoger eiwitgehalte gewenst is. Let op genoeg omega 3 of supplementeer vette vis of visolie. Dat is goed bij gewrichtsklachten en ook goed voor de nieren. In vis zit daarnaast ook vitamine D, wat goed is voor de botten.

Succes en heel veel plezier met jullie nieuwe ouwe hond!