Wanneer castreren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

420BlazeIt

Wanneer castreren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-16 12:57

Hoi,

Vanavond schaffen wij waarschijnlijk een hond aan.
De hond is echter nog een reu, het liefst wil mijn vader, als de aanschaf doorgaat, hem zsm laten castreren ivm sproeien en kwabjes overal vinden :+

Maar een nieuw huisje geeft veel stress bij het dierke, een castratie geeft ook veel stress ... Wat is nu handig? In een keer heel veel stress, of eventjes eerst stabiel worden en dan weer opnieuw stress ...

De hond is trouwens drie jaar.

Rennie89

Re: Wanneer castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 12:59

Slecht nieuws, het teretoriale gedrag en kwakjes kunnen ook gecastreerde reuen hebben :+ Weet niet hoe hij nu is gezien hij al 3 is? Dan is zijn karakter toch voor het grootste gedeelte wel gevormd...

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-16 13:08

Produceren gecastreerde reuen nog kwakjes dan? ._.
Het zijn dan wel kwakjes zonder zaadjes neem ik aan?

De hond was lief en speels, wel aanwezig, wil dominant zijn ... maar was maar heel snel langsgeweest. Vanavond ga ik samen met mijn vader hem bezichtigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 13:22

Mijn ouders hebben hun reuen eigenlijk nooit gecastreerd, gewoon goed opgevoed..

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 13:33

Lees je in over de voor- en nadelen van castratie. Het maakt honden bijvoorbeeld vaak wat slomer, ze kunnen (veel) sneller dik worden, de vacht kan erg lelijk worden en met name bij onzekere honden kan het ze veel onzekerder maken wat juist gedragsproblemen oplevert. Bij reuen is er ook een verhoogde risico op bepaalde kankers.

Ik zou eerst gewoon eens kijken hoe de hond zich gedraagt. In huis plassen moet je gewoon bestraffen, dat heeft verder niks met castratie te maken. Berijden van andere honden overigens ook niet, dat is meestal geen seksuele lust maar spanning, dominantie of een kalmeringssignaal. Ook een kwestie van opvoeden. Bij loopse teven moet je natuurlijk wel opletten maar verder hoeft een ongecastreerde hond helemaal geen extra gedoe op te leveren.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 13:36

Dani schreef:
Lees je in over de voor- en nadelen van castratie. Het maakt honden bijvoorbeeld vaak wat slomer, ze kunnen (veel) sneller dik worden, de vacht kan erg lelijk worden en met name bij onzekere honden kan het ze veel onzekerder maken wat juist gedragsproblemen oplevert. Bij reuen is er ook een verhoogde risico op bepaalde kankers.

Ik zou eerst gewoon eens kijken hoe de hond zich gedraagt. In huis plassen moet je gewoon bestraffen, dat heeft verder niks met castratie te maken. Berijden van andere honden overigens ook niet, dat is meestal geen seksuele lust maar spanning, dominantie of een kalmeringssignaal. Ook een kwestie van opvoeden. Bij loopse teven moet je natuurlijk wel opletten maar verder hoeft een ongecastreerde hond helemaal geen extra gedoe op te leveren.

Ik ken dan juist vooral veel voordelen, maar die gelden wel vooral als je castreert terwijl de hond nog jong is. Dikker worden is natuurlijk zeer simpel in de hand te houden, kwestie van minder voeren/meer bewegen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 13:36

Overleg eens met je dierenarts.

Mijn gecastreerde reu is erg slank en lekker actief.
Honden worden dik van veel eten en weinig beweging, niet zozeer van castreren.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 13:41

Nee hoor, castratie kan wel degelijk effect op het gewicht hebben. Ik ken ook een hond die na castratie hooguit een kwart kon eten van wat hij daarvoor at omdat hij anders te dik werd. Met dezelfde beweging uiteraard, en geen andere problemen. Dat het niet voor elke hond geldt wil niet zeggen dat het onzin is. :)

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-16 13:59

Geeft een dierenarts niet meteen groen licht omdat die aan zo'n operatie verdienen? :=

Ik denk dat het verstandig is dat we, mocht de aanschaf doorgaan, gewoon rustig aan gaan doen. Pa was bang dat het zou gaan stinken nml, mij lijkt dat ietwat overdreven ... en in het begin eenmalig sproeien hoort er eenmaal bij toch?

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 14:04

Azmay schreef:
Dani schreef:

Ik ken dan juist vooral veel voordelen, maar die gelden wel vooral als je castreert terwijl de hond nog jong is. Dikker worden is natuurlijk zeer simpel in de hand te houden, kwestie van minder voeren/meer bewegen.

De meeste voordelen van castratie die ik ken zijn vooral bij teven. Bij reuen zijn verweg de meeste problemen te voorkomen door goede opvoeding.

luuntje schreef:
Overleg eens met je dierenarts.

Mijn gecastreerde reu is erg slank en lekker actief.
Honden worden dik van veel eten en weinig beweging, niet zozeer van castreren.

Gemiddelde dierenarts is voor castratie. Die zien alleen voordelen terwijl er ook genoeg nadelen zijn. B.v. het feit dat een gecastreerde nagenoeg altijd een tragere stofwisseling krijgt en aanleg om dik te worden. Dus altijd op dieet, zoal je zelf ook al schrijft.

Hier hebben we nog nooit een reu laten castreren. Her en der vlekjes poets je weg. Weglopen of vechten hebben we ook nooit last van gehad.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 14:08

Is chemische castratie geen optie? :)

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 16:06

Ik heb een niet gecastreerde reu.. Mijn dierenarts raad het juist af om te castreren.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 16:21

Maar goed, om even op de originele vraag "wanneer castreren" terug te komen: ik adviseer tussen 9 uur in de ochtend en 5 uur in de middag. Is in de meeste gevallen een stuk praktischer dan om 3 uur 's nachts :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 20:34

Mijn 2 boxers uit het asiel zijn beiden rond 3 a 3.5 jaar gecastreerd wat hun beiden enorm veel goeds gedaan heeft! Hun patserige reuen gedrag was weg ze werden veel socialer naar andere honden en het markeren was grotendeels weg. Ideaal want waar ze eerst 5 minuten moesten zoeken naar plekken om te plassen daar liepen ze later het gras op en 1 grote plas en klaar.

Qua dik worden nooit een dikke hond gehad en nu 6 geholpen honden hier lopen. Gewoon met verstand voeren naar de beweging die ze krijgen en rekening houdend met snacks die je geeft.
Hier krijgen ze niet elke dag even veel voer omdat ze niet elke dag even actief zijn

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 20:37

Een reu die niet mag dekken kan erg gefrustreerd worden, net als een teef overigens. Alleen al daarom zou ik wel laten helpen.

Wanneer een hond te laten helpen is denk ik het liefst voor ze 1 jaar zijn, maar je dierenarts kan daar vast meer over vertellen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 21:24

Buren hebben 2 volle reuen.
Beesten zijn te dik en stinken.
Zijn wandele hormoonbommen.

Dan mijn slanke, actieve reu zonder ballen. Stinkt niet en geen hormoongedoe.

Mijn eerste hond heb ik laten catreren op 3 jarige leeftijd.
Hij werd minder opvliegend. Bleef een eigenwijs geval (cocker spaniel) maar slank en actief.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 23:04

Ik heb 2 reuen.
Een intacte reu van 2.5 jaar, een slanke en actieve reu.
Geen sproeien en geen kwakjes in huis. :+

En een reu die op 8 jarige leeftijd is gecastreerd (medische reden).
Voor en na de tijd, eigenlijk geen verschil.

Ik zou het eerst aankijken hoe de hond is.
Als het een onzekere reu is, heb je grote kans dat het na de castratie nog 10 x erger wordt.
Met alle gevolgen van dien (angst agressie bijvoorbeeld)

Castreren kan altijd nog.
Je kan het nooit meer terug draaien dus beter eerst de hond goed leren kennen.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 17:57

Inderdaad eens navragen over chemische castratie. Dat weet je al grotendeels hoe de hond reageert op de hormoonverandering. En dus of het zin heeft of niet :+ Sommige honden reageren er namelijk 0,0 op, die blijven hun heerlijke zelf.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 16:17

Onze DA zegt altijd: kijk naar je hond. Er zijn veel intacte reuen die het prima doen, maar ook veel die echt last hebben van hun hormonen.
Onze DH bijvoorbeeld. Piepen, janken, tandenklapperen, schuimen. Niet alleen als er een loopse teef rondliep maar ook bij gecastreerde reuen. Hij was echt helemaal van slag door die hormonen.

Hij is nu bijna een jaar gecastreerd, en we hadden geen betere keuze kunnen maken. Hij is niet te dik, vacht is nog mooi, hij is nog steeds heerlijk actief, maar het allerfijnste; hij (en wij) heeft totaal geen last meer van de hormonen.

Onze vorige DH echter, intacte reu, had bijna nergens last van. Zijn prostaat was op 9 jarige leeftijd wel zo dusdanig vergroot dat hij verstopt raakte. Volgens onze DA had dit voorkomen kunnen worden met castratie.

Ik zou dus even afwachten hoe het gaat, hoe de hond is en hoeveel last ie van z'n ballen heeft :) de ene reu is de andere niet.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 16:42

Idd naar de hond kijken. Ik heb wel altijd bewust m'n reuen laten castreren. Geen zin om ze met hormonen op te zadelen waar ze toch niets mee mogen. M'n rottweiler reuen hadden ook beide eeg last van voorhuidontstekingen, na castratie was dat onmiddellijk over en nooit meer terug geweest. Ik heb nog nooit een te dikke slome en doffe hond gehad, lopen en liepen allemaal best hoog in de sport en de meeste een mooie leeftijd bereikt. Zie vaak om me heen dat ongecastreerde reuen toch vaak prostaat problemen krijgen op latere leeftijd en alsnog geholpen moeten worden of overlijden eraan. Ik laat mijn reuen niet voor hun tweede jaar castreren, ik wil nml wel dat ze eerst goed uitgegroeid zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 16:43

luuntje schreef:
Buren hebben 2 volle reuen.
Beesten zijn te dik en stinken.
Zijn wandele hormoonbommen.

Dan mijn slanke, actieve reu zonder ballen. Stinkt niet en geen hormoongedoe.

Mijn eerste hond heb ik laten catreren op 3 jarige leeftijd.
Hij werd minder opvliegend. Bleef een eigenwijs geval (cocker spaniel) maar slank en actief.

Betekent niet dat gelijk alle reuen te dik zijn en stinken.

Dit is 1 van onze reuen. Maar absoluut niet dik. Eerder aan de schrale kant. Zeer actief. Word veel mee gesport en absoluut geen hormonenbom.
Afbeelding

Ik merk veel in mijn omgeving dat mensen het gedrag op de hormonen afschuiven. Terwijl ik juist een beestje zie, die veelste weinig uitdaging krijgt en daardoor vervelend gedrag vertoont.

Geen een van onze reuen zijn vervelend. Krijgen de juiste uitdaging. Word mee gesport, mee gewandeld en mee gefietst. En leven samen met 2 teven. Die ook niet geholpen zijn. Als de teven loops zijn, dan worden ze gescheiden. En geen een van allen is dan vervelend.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 16:56

Tenzij je ook nog een teefje in huis hebt zou ik wachten. Hond laten wennen, jullie aan de hond wennen en dan kijken of castreren wel nodig is. Het enige voordeel dat ik zie is dat een gecastreerde reu waarschijnlijk iets minder elke boom wil gaan bezoeken. Als hij natuurlijk helemaal gek doet ivm loopse teefjes in de buurt of andere reuen te lijf gaat kan castreren wel een optie zijn.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 17:01

sproeien? een reu zal markeren ja, maar dat doet een gecastreerde hond ook 9mijn teef doet dat zelfs) in huis markeren zal een goed opgevoede hond niet doen

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 17:18

Hebben we het hier over een hond of kat? Ik heb een hond nog nooit zien sproeien eerlijk gezegd... Wij hebben een intacte reu die niet stinkt, geen gedragskwalen heeft of te dik is.

Ik vraag me af waarom jou ouders besloten hebben een hond te nemen als jou vader zoveel nadelen ervan ziet?