[WIP] (Natuurlijk) Hamster Terrarium

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

StormMilagro

[WIP] (Natuurlijk) Hamster Terrarium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-16 11:50

Ik kwam laatst per toeval dit topic tegen: [BB] Een andere manier van hamsters houden en werd spontaan creatief ervan! Want laat ik nou net vorige week een goudhamster onder mijn hoede hebben gekregen!

Slachtoffer in kwestie:
Wolff
Vrouwtje van ruim een halfjaar
Afbeelding

Terra
Ik had nog een terrarium staan zonder bewoner, dus ik besloot me hier eens op uit te leven.
Afbeelding

Dit terrarium is 100x50x50 cm. De deurtjes zitten op ongeveer 10 cm vanaf de grond. De zwarte dingen bovenin zijn voor warmte lampen maar die heb ik niet nodig.

Ik wilde een stuk maken voor mijn hamster om in te graven. Maar met die deurtjes kon dat niet meer worden dan 10 cm bodembedekking. Dus daar moest iets anders op gevonden worden. Gelukkig heb ik een creatieve vader die bedacht dat ik er een andere glazen bak in kon zetten. Ik wilde al met plexiglas in de weer gaan, maar dit is makkelijker.

Dus bij de To Switch deze bak gevonden:
Afbeelding

Beide terraria gisteren helemaal schoongemaakt met glassex, wat een verschil :'). Daarna de kleine gevuld met bodembedekking:
Afbeelding

Laag zaagsel, laag stro, laag hooi en dat herhalen. Omdat mijn hammie nog nooit gegraven heeft, heb ik er stokjes in gezet zodat ze altijd weer omhoog kan klimmen.

Nou, inspiratie opdoen op Pinterest bracht me bij deze lectuurbakken van de Ikea:
Afbeelding

Ik heb alleen de gaten groter gemaakt zodat er een hamster doorheen zou kunnen.

Wat ik nu nog erin wil en moet doen:
    Een houten loopwiel
    Trappetjes/bruggetjes (voor de lectuurbakken en los)
    Schuilmogelijkheden
    Een badje met zand
    Reptielenmos
    En meer als aankleding
    En natuurlijk voerbakje en drinkbakje/flesje

Hebben jullie nog tips en vinden jullie het leuk om met me mee te denken over de aankleding? Be my guest! Ik kan alles gebruiken! :D

StormMilagro

Re: [WIP] (Natuurlijk) Hamster Terrarium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-16 11:51

Op dit moment ziet het er zo uit qua inrichting, er moet nog veel bij dus!
Afbeelding

Melissaaxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 12:05

Wat een gaaf terrarium! Ik volg :)

Mag ik vragen waarom je kranten onderin hebt liggen?

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 12:15

Wat leuk! Ik volg ook

Melissaaxo schreef:

Ik denk zodat de plas niet aan het glas gaat kleven en je die witte aanslag krijgt. Wij hebben het ook bij onze kattenbak
(Correct me if i'm wrong O:) )

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-16 12:34

Caitlin_Me schreef:
Wat leuk! Ik volg ook

Melissaaxo schreef:

Ik denk zodat de plas niet aan het glas gaat kleven en je die witte aanslag krijgt. Wij hebben het ook bij onze kattenbak
(Correct me if i'm wrong O:) )

Jup, precies dit! Net een beetje extra bescherming, ondanks dat er 5 cm zaagsel bovenop ligt.

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-16 12:49

Eerste trappetje voor aan de lectuurbakken (het onderste plankje) aan het drogen
Afbeelding

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 14:20

Leuk! Ik volg mee!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 16:45

Leuk! ! Ik volg :D

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 16:55

Leuk! Misschien kan ik er nog inspiratie uit halen! Ik volg!

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 17:05

Heel leuk!

(Waarom heb je de stokjes in de graafbak zo geplaatst dat ze niet aan de kant van het trappetje aan de buitenkant uitkomen? :+)

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 18:14

Ziet er al leuk uit! Vooral dat trapsgewijs plaatsen van de plateaus is een leuk idee!
Ik zou wel helemaal tot de rand vullen met bodembedekking en steeds meer naar de achterkant ophogen. Dan heb je aan de achterkant wel genoeg bodembedekking en aan de voorkant genoeg dat het er niet uit valt.
Kranten hoef je er niet in te doen, hamsters zijn schone dieren, en hetgeen wat er uit komt is helemaal niet zo veel. Mijn syr zit vanaf januari in haar aquarium en is nog steeds brandschoon. Plasjes drogen vanzelf op in het zaagsel.

Ik ben benieuwd naar het eindresultaat :)

Mayra9148

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 18:46

ooohh ik heb zelf ook 2 hamsters maar de 1 zit de heledag in zijn hokje en echt mijn hamster:Thunder die slaapt 1/2 en vreet heel veel waardoor die echt letterlijk TE DIK is ( dit is dus Thunder my Love <3 )
Afbeelding

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 00:19

Wat leuk, al die volgers :D
AlwaysH schreef:
Leuk! Misschien kan ik er nog inspiratie uit halen! Ik volg!

En misschien heb jij weer inspiratie voor mij haha!

Lienie_F schreef:
Heel leuk!

(Waarom heb je de stokjes in de graafbak zo geplaatst dat ze niet aan de kant van het trappetje aan de buitenkant uitkomen? :+)

Omdat daar aan de andere kant ook nog iets van een trappetje komt zodat ze via twee kanten de graafbak in kan :). En die stokjes zullen er sowieso weer uitgaan als ik zie dat het gewoon goed gaat.

Nimfee schreef:
Ziet er al leuk uit! Vooral dat trapsgewijs plaatsen van de plateaus is een leuk idee!
Ik zou wel helemaal tot de rand vullen met bodembedekking en steeds meer naar de achterkant ophogen. Dan heb je aan de achterkant wel genoeg bodembedekking en aan de voorkant genoeg dat het er niet uit valt.
Kranten hoef je er niet in te doen, hamsters zijn schone dieren, en hetgeen wat er uit komt is helemaal niet zo veel. Mijn syr zit vanaf januari in haar aquarium en is nog steeds brandschoon. Plasjes drogen vanzelf op in het zaagsel.

Bedankt voor je tips. De kranten laat ik toch liggen voor nu, ik merk ook dat ze het leuk vindt om ermee te spelen haha. Wat bodembedekking kijk ik even aangezien ik dus best wat dingen erin wil plaatsen (bijvoorbeeld het zandbadje). Die kan niet scheef staan, maar vooraan ziet er niet zp mooi uit. Ik hoop morgen even wat verder te kunnen kijken om te zien wat ik doe :).

Mayra9148 schreef:
ooohh ik heb zelf ook 2 hamsters maar de 1 zit de heledag in zijn hokje en echt mijn hamster:Thunder die slaapt 1/2 en vreet heel veel waardoor die echt letterlijk TE DIK is ( dit is dus Thunder my Love <3 )
[ [url=m/Tt9AG2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ah wat een leukerd!

Ik ga morgen hopelijk verder met een bruggetje, een suspension bridge zoals mijn vader hem noemt, hij ziet het al helemaal voor zich haha :'). Daarnaast denk ik dat ik nog een plateau ga maken, hoger dan de lectuurbakken nu zijn. Eventjes zien.
Morgen waarschijnlijk ook het eerste trappetje plaatsen en de tweede maken! Ik word hier zo creatief van haha!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 07:46

Nou TS, ik ben hartstikke benieuwd!
Mocht je in de buurt fruitbomen hebben staan; die takken kan je ook gebruiken! Ik gebruik takjes van onze Hazelaar in de tuin :))

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 11:04

StormMilagro schreef:
Nimfee schreef:

Bedankt voor je tips. De kranten laat ik toch liggen voor nu, ik merk ook dat ze het leuk vindt om ermee te spelen haha. Wat bodembedekking kijk ik even aangezien ik dus best wat dingen erin wil plaatsen (bijvoorbeeld het zandbadje). Die kan niet scheef staan, maar vooraan ziet er niet zp mooi uit. Ik hoop morgen even wat verder te kunnen kijken om te zien wat ik doe :).

Je kunt het ook andersom doen: in de glazen bak zand en in het terrarium zelf gewoon bodembedekking :D zeker syren houden van een dikke laag badzand, mijn syr graaft er constant in. Wil je gewoon een bakje plaatsen, dan zou ik het sowieso op een plateau zetten.

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 11:24

AlwaysH schreef:
Nou TS, ik ben hartstikke benieuwd!
Mocht je in de buurt fruitbomen hebben staan; die takken kan je ook gebruiken! Ik gebruik takjes van onze Hazelaar in de tuin :))

Dat is ook een goede, ik heb er nu een bij gedaan van de appelboom :D

Nimfee schreef:
Je kunt het ook andersom doen: in de glazen bak zand en in het terrarium zelf gewoon bodembedekking :D zeker syren houden van een dikke laag badzand, mijn syr graaft er constant in. Wil je gewoon een bakje plaatsen, dan zou ik het sowieso op een plateau zetten.

Ja dat bedoelde ik haha, om mijn hele terra vol te gooien met zand is wel heel duur. Ik heb het nu zo:
Afbeelding

De glazen ovenschaal links in de hoek is voor het zand bedoeld

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 11:34

Woont je hamster er al? :)
En is die nou van de voorkant open? Ik kan het op de foto's niet echt goed zien (heb ook helemaal geen verstand van terrariums verder)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 11:36

Ziet er heel gaaf uit, nog het een en ander erbij en dan is het echt af, vind dit heel creatief van je TS! Hoe zit het met de beluchting van je terrarium?

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 12:41

Lienie_F schreef:
Woont je hamster er al? :)
En is die nou van de voorkant open? Ik kan het op de foto's niet echt goed zien (heb ook helemaal geen verstand van terrariums verder)

Timing! Sinds een paar minuten woont ze er! Eerder dan ik wilde aangezien het nog niet af is, maar ze was haar tijdelijke kooi aan het kapot maken :+.
Nee aan de voorkant zitten twee glazen schuifdeurtjes :). Anders loopt ze straks door mijn kamer haha.

Amandavd schreef:
Ziet er heel gaaf uit, nog het een en ander erbij en dan is het echt af, vind dit heel creatief van je TS! Hoe zit het met de beluchting van je terrarium?

Dankje :)! Ik weet niet of het op de foto's te zien is, maar aan de bovenkant zit een grijze strook. In deze metalen strook zitten gaatjes voor ventilatie.

Zo is het nu met wat speelgoed en dingen extra die waarschijnlijk vervangen worden (zoals dat gekleurde huisje)
Afbeelding

En de bewoonster, heel onschuldig aan het graven, naast de graafbak xD
Afbeelding

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 13:09

Ziet er al super gaaf uit! Ik heb helaas geen kleine huisdieren meer maar zou graag eens zoiets willen maken.

Misschien kun je hier nog inspiratie vandaan halen? Vind dit hok errug gaaf!

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 17:16

Wordt het loopwiel nog vervangen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 17:30

Nimfee schreef:
Wordt het loopwiel nog vervangen?

Mag ik wel hopen

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 18:06

Daar zat ik inderdaad ook al naar te kijken!

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 18:42

Kaus schreef:
Ziet er al super gaaf uit! Ik heb helaas geen kleine huisdieren meer maar zou graag eens zoiets willen maken.

Misschien kun je hier nog inspiratie vandaan halen? Vind dit hok errug gaaf!
[ Video ]

Jaaa die is gaaf he? Daar heb ik zeker al inspiratie uitgehaald!

En wat betreft het loopwiel: als jullie mijn openingspost hebben gelezen, zien jullie daar in het lijstje bovenaan een houten loopwiel staan ;). Ja die wordt dus nog vervangen. Helaas heb ik nog geen goede gevonden, maar ze is er zo gek op dat ik het haar niet wilde onthouden. Gelukkig gaat ze niet zo hard dat haar pootjes er doorheen schieten, maar ze is bijna een banaan :+.
Nogmaals: wordt aan gewerkt! Klinkt meteen een beetje negatief zo terwijl het gewoon gemeld staat ;)

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 18:48

Ik hou dit topic even in de gaten. Die van mij komt volgende week aan :)