Wolfje Miijá nog eens ITP

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Wolfje Miijá nog eens ITP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 12:44

Miijá is een 2.5 jarige Tsjechoslowaakse wolfhond :)

Enjoy!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Spelen met de kat hoort er ook bij :)

En na gedane arbeid zijn we moe en kruipen we in het bed van het vrouwtje :D
(en ja, ze heeft haar eigen hoofdkussen, 's nachts slaapt ze gewoon in haar bench hoor :D)
Afbeelding

Amaris

Re: Wolfje Miijá nog eens ITP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 12:48

Wat een leuke clown! En die kop van die kat :')

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 12:49

Wat een prachtig dier.. Ik weet er niet veel van.. Zou je wat meer kunnen vertellen TS?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 19:05

Amaris schreef:
Wat een leuke clown! En die kop van die kat :')

Haha, ja, Fientje is een witte britse korthaar, die heeft dus een lekkere platte kop en kijkt altijd alsof ze je wil vermoorden :D

Afbeelding

Afbeelding

alhoewel onze heilige birmaan er ook iets van kan:

Afbeelding

en de kleinste birmaan speelt de onschuld zelve:

Afbeelding

nine1987 schreef:
Wat een prachtig dier.. Ik weet er niet veel van.. Zou je wat meer kunnen vertellen TS?

Hele boeken kan ik er van schrijven, wat zou je graag weten?

Even beknopt:
het is nog een vrij jong ras, ontstaan uit kruisingen tussen duitse herders en karpatenwolven ergens rond 1955. De bedoeling was om een ras te creëren met de gehoorzaamheid van een Duitse herder, en de Uithouding van een wolf.
En daar is het ergens mis gelopen :D
ras heeft een tijd stil gelegen en is rond 1980 weer opnieuw leven in geblazen, het is dus nog een erg recent en jong ras.

De tsjech staat qua uiterlijk en gedrag wat in relatie tot de saarloos (die is bekender in nederland en belgie), met als verschil het soort wolf dat gebruikt werd.

De saarloos is over het algemeen iets gemakkelijker op te voeden, maar vaak ook wat schuwer naar andere mensen toe. De tsjechen zouden wat opener / vrijer zijn in hun gedrag, maar zijn vaak een stuk inventiever en vaak ook dominanter.

Maar doordat het ras zo jong is zijn er hier gigantisch veel verschillen in. Van de nestgenootjes van onze Miijá zijn de meeste vrij timide en relatief vriendelijk naar andere mensen. De onze is vrij dominant en niet zo vriendelijk naar anderen :D

Afbeelding
(hier was ze boos op de fotograaf :D)

Globaal gezien is het een vrij actief ras, 10-20 km ongetraind naast de fiets is appeltje eitje (mits ze zin hebben). Ze hebben erg veel uitdaging nodig, zijn superslim, maar werken ook alleen wanneer het hun uitkomt. De mijne kent alle oefeningen tot het brevet feilloos, maar vindt het momenteel leuker om tijdens de losse oefeningen weg te lopen en in andere mensen hun kont te gaan pitsen ... Dan dan mag ik ook alles doen wat ik wil (enthousiast, weglopen, lokken met voer, boos worden, erachter zitten, ... ) ze vind het gewoon maar leuk.
Ik heb een aantal GT's erbij gehad en stuk voor stuk geven ze toe dat de traditionele trainingsmethode's absoluut geen zin hebben.

In het begin zijn we heel hard moeten zijn (want dan was het net een krokodilletje), maar tegen dat ze 2 was is haar gedrag in huis ferm gaan verbeteren (kwestie van slopen, jagen achter de katten, voedsel stelen, lichamelijk zijn tegen ons). Na aanpassingen van de kennel (ondertussen onderlegd met betonnetten, overkapt met net en schrikdraad aan de binnenkant) kan ze ook niet meer uitbreken en door verandering van de locatie zit ze nu ook rustiger.
(Voorheen zat ze boven op het groot terras, daar deed ze niks anders dan op de vensterbank springen om door het raam te kijken, eraf, en door de omheining naar beneden gaan kijken, weer op de vensterbank, weer eraf, etc. Nu zit ze beneden op de parking en ziet ze als eerste als we thuiskomen, dit heeft haar veel rust gegeven.)

Mevrouw kan echter niet buiten de werkuren alleen zijn (overdag lukt, savonds breekt ze de boel af en huilt alles samen). Dus als we weggaan gaat ze mee of zoeken we een dogsitter :D

Zoals gezegd is het een grote uitdaging, ze springt overal op, jaagt achter alles dat beweegt, moet niks hebben van vreemden, en op locatie is niet altijd evident, want ze kan voor een pluimpje in de stress schieten en dan kun je er niks meer mee ...
Los lopen kan dus helaas ook niet ...

Maar ik zou ze niet meer kunnen missen hoor!

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:14

Ken je het boek Chakka mijn wolvenkind? Daar vind je waarschijnlijk veel herkenning in met je eigen hond.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:18

Heerlijke foto's weer :D

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:18

Prachtige hond!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 19:19

Kukkie schreef:
Ken je het boek Chakka mijn wolvenkind? Daar vind je waarschijnlijk veel herkenning in met je eigen hond.

oh nee, ik zal het eens opzoeken, dankjewel!

bakkabouter schreef:
Heerlijke foto's weer :D

PeelSlowly schreef:
Prachtige hond!

dank je :D

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:45

Prachtige hond én katten!

Ik heb nog een vraagje: Trek je veel bekijks met je ''wolf''? Neem aan van wel toch?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 20:37

Jep,meestal wel. Er gaat geen enkele wandeling voorbij zonder dat er iemand komen uitleg vragen hebben.
Bij volwassenen horen we ze vaak mompelen "een duitse herder met wolvenkleuren".
Kinderen roepen vaak:" een wolf!!!"
Vaak zijn ze er bang van, zeker als ze doet alsof ze ze wil opeten.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:28

Wat interessant joh.. :) bedankt voor de info.. :j
Prachtig dier, echt waar.. Ik wil er toch nog eens eentje meeten.. :))

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 22:24

Als je eens in west vlaanderen bent ben je altijd welkom :)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 22:56

Das een beetje ver.. :p

Maar wel lief, bedankt!! :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:35

Waaw het is dus geen bepaald gemakkelijk ras als ik dat zo hoor. Wel erg gaaf. En dichter bij de natuur vind je het niet denk ik.

Wat voer je hem? Vlees of brokken?

Mijn BK kijkt nooit boos maar altijd beteutert haha!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 12:11

haha, ze zijn allemaal verschillend, fien heeft echt een boze kop :P

Ze staat vooral op vers vlees, grotendeels gemalen, nu en dan eens wat met bot erbij.
Ze heeft wel granenvrije brokken staan moest ze honger hebben, dat ze kan eten. Zoals je ziet is er nl geen vetten aan, dus ze mag onbeperkt brok bij eten (en dan eet ze mss 400 gram per week ...)
Kwa vlees krijgt ze 500-1000 gram per dag (meestal meer naar de 1000, gebeurt dat ze vandaag een kleinere portie krijgt en morgen meer)
plus de extraatjes van de ouders (bij mijn moeder krijgt ze regelmatig blik+rijst, schoonmoeder komt iedere week met pasta met vol-au-vent :D)

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 18:39

Prachtig beest. Ben blij om te lezen dat jij/jullie wel degelijk weten wat jullie in huis hebben gehaald en daar ook helemaal naar handelen ! Hier in de buurt in een woonwijk is er tot 2 keer toe een teen ontsnapt ( eerst als pup.. Heeft een tijd lang prima volgehouden) en daarna als 1 jarige. Gelukkig had de fokker t licht gezien en is de hond terug gegaan. Dit zijn imo geen "honden" om in een woonwijk te houden. En dan nog niet voor iedereen.

Top dat jullie er zo bovenop zitten :)