Zoals de titel al vermeld drijft mijn vis steeds weer naar boven. Ik vermoed dat er lucht in zijn buikje zit alleen dit is al bijna twee weken zo. Hij krijgt speciaal voer maar het komt elke dag weer terug. Hij zwemt haard naar beneden maar komt dan weer als een luchtballon naar boven gevlogen.
Je kunt eigenlijk 2 dingen doen. Als eerste doe je zwemblaas training/therapie, daarover kun je op google wel informatie vinden. Werkt dat niet, dan kun je ervoor kiezen om hem te laten helpen.. Dat kan door een operatie waarbij steentjes in de zwemblaas geplaatst worden, of waarbij via de buik een naald in de zwemblaas geprikt word en dan leeg gemaakt word. Anders zou ik hem inslapen met kruidnagelolie, te koop bij Kruidvat, trekpleister, DA oid.
Die van mij had hetzelfde.. Kwam doordat ik drijvend voer gaf, en de vis daardoor lucht inslikte. Korrels gekocht, en een paar dagen later zwom hij weer prima rond
Wanneer ze dat eenmaal hebben is er niet echt meer wat aan te doen helaas. Maar misschien kun je wel zorgen voor extra zuurstof in je aquarium, om te voorkomen dat je andere sluiers hetzelfde gaat gebeuren. Of misschien is de bak wat te krap voor het aantal vissen?
Je kunt wel zorgen voor zoveel mogelijk rust voor je vis. Licht wat gedempt, geen harde stroming. Als je mogelijk is kun je ook het waterniveau een tuk laten zakken. Dan proberen ze niet steeds een heel stuk omlaag te zwemmen.
Heb zelf ook aardig vaak een vis gehad met zwemblaas problemen. Veel dingen geprobeerd, maar bij mij werkte het uiteindelijk om ze in een apart aquarium/bakje te doen en ze in een gelijk laagje water te doen met de vis. Dat de vis net aan onder water is zodat de vis niet kan 'omvallen'. Bij mij heeft dit nu een aantal keer goed geholpen.