mag je hier krielkippen in houden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

mag je hier krielkippen in houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 01:06

Bij de boerenbond heb ik dit hok gezien

https://www.boerenbond.nl/boerderij/die ... m~M-610311

Ik zou hier graag 2 of 3 hollandse krielkipjes in willen houden, maar ik weet niet of dat humaan is. Ik weet niet of ze buiten het hok kunnen gaan scharrelen, ga er maar even vanuit van niet.

De afmetingen van de ren zijn 129x58 cm

Van het nachthok 40x54 cm

Van het leghok 60x34 cm

Ik hoor graag eerlijke antwoorden, ik heb nog niks aangeschaft dus als het niet kan, is er niks verloren.

oomens

Re: mag je hier krielkippen in houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 01:17

Waarom zou het niet mogen? Ruimte per kip zal ruim boven het minimum liggen, al zullen die richtlijnen waarschijnlijk alleen bij bedrijven gehandhaafd worden. Als je van de APV kippen mag houden (hanen in een woonwijk worden niet altijd toegestaan) dan mag je kippen houden.

Gineke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 01:25

Hoi Oomens,

Dankje voor je reactie :)

Dat het wettelijk gezien mag, denk ik ook, maar kan je het de kipjes aan doen? Of is het net als je paard 24 uur per dag op stal zetten?

Croo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 01:34

Ik vind het een erg klein hok, hier zou ik slechts 1 kipje in houden, maar dat is zielig. Op de website van de Boerenbond zie je wat zij aanraden aan ruimte per kip, dat haal je niet eens in dit hok. Het LICG geeft als absoluut minimum aan: 0,25 m2 nachthok en 0,5 m2 ren. Dan zie je dat je het qua ren wel redt voor 1 kip, maar qua nachthok zou het leggedeelte er ook al bij moeten optellen. 2 krielkipjes in dit hok past dus eigenlijk al niet. Tenzij ze 24/7 in de tuin kunnen scharrelen zou ik dit hok niet kopen en verder kijken naar een grotere.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 01:36

Ik zou of de grootste maat kopen die je kan krijgen of er een stuk ren aan bouwen. Of het humaan is is niet zo zeer de vraag, maar of je kippen er zich prettig genoeg voelen om eieren te (blijven) leggen. Dat is ook deels afhankelijk van hoe je voert, maar ruimte is ook een belangrijke factor. Zelfs jouw maatje kriel van ong. 450gram heeft ruimte nodig. Qua aantal is trouwens het advies minimaal 3 stuks.
Minimale maat gaat meestal uit van 1m2 ren per (kriel)kip, al deze hokken zijn daarmee eigenlijk te klein als er geen los scharrelen mogelijk is. Ze zijn wel ideaal voor veilig opsluiten zonder meteen veroordeeld te zijn tot op stok zitten.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 03:47

Ik zou er wel een rennetje of stukje tuin extra voor de kippen uittrekken, tamary omschrijft het prima!
(kippen trekken wel Ratten aan dus let daar ook even op hoe en wat mbt je plannen en de buren hun mening)

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 08:14

Als het alleen dit hok is, lijkt het me klein, maar ik heb geen verstand van kippen

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 08:25

Vééééééél te klein voor krielkippen. Zelfs voor zo'n kleintjes als Hollandse Krielen. Als kippen zich gaan vervelen gaan ze gaan verenpikken en van zodra ze bloed zien worden het kanibalen.

Verder is dit hok een paradijs voor luizen. Zeker bloedluizen. Die zitten nl graag tussen de kieren van de houtenplanken.

Gineke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 08:26

Hoi, dankjewel allemaal, het is duidelijk Ik ga kijken wat we kunnen doen om een grotere ruimte te realiseren. Echt scharrelen in de tuin gaat niet lukken, tis een klein stadstuintje, ik wil mn aardbeien houden en een schoon terras. Bovendien een erg speelse kat hier, dus dat lijkt me ook niet wat.

Maar als ik dieren aanschaf, wil ik wel dat ze een goed leven hebben, natuurlijk.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 08:33

Ik zou eerst een navragen bij de buren want kippen maken ook geluid. Eigenlijk wel de hele dag.
Dit hok is echt veel te klein. Eigenlijk is scharrelen wel heel fijn. Mijn kippen hebben een mega hok maar zijn zo blij als ze los mogen.
Waarom wil je kippen? Voor de eieren of voor gezelligheid.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 08:39

Kijk ook eens bij www.grootplezier.nl die hebben een hele ruime keuze in veel verschillende maten. Ik ben daar nu ook aan het kijken.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 08:46

Ik heb 4 kipjes in een ren van ruim 25 vierkante meter en die zijn ook nog super gelukkig als ze er even uit mogen om in de tuin te scharrelen. Kippen zijn echt heel actief de hele dag met scharrelen, zand badderen, eieren leggen en gewoon random geluid maken. Heb ze nu een jaartje en ze zijn geluidruchtiger dan ik me had voorgesteld maar woon in een dorp en nog geen klachten van de buren.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 13:20

1m2 is wel het minimale per kip en inderdaad liefst 3 hennen samen. Wij hebben nu tijdelijk 4 krielbarnevelders op 3m2 zitten omdat het haantje echt uit de groep moest (kuiken van vorig jaar) en we zo snel geen goed hok hadden. Het was slachten (net als de andere drie haantjes) of er wat hennen bij halen en ze in een tijdelijk hok zetten. Maar we zijn blij als het hondenhok helemaal af is zodat we aan de kippenren kunnen gaan werken (en we gaan er ook twee sets kippen uit doen. Zowel de cochinkrielhaan met 3 hennen mogen weg, als de barnevelderkrielxcochinkrielhaan met dus 3 barnevelderkriel hennen mogen weg).

De Cochinkriel zitten nu met zijn vieren op 6m2 ren (+2m2 hok) en dat gaat prima, natuurlijk is groter leuker, maar hierin kunnen ze echt naar hartelust scharrelen en doen. Regelmatig extra houtsnippers, de grootste zit-favoriet is 2x2 straatstenen op elkaar. Maar toen ze daar nog met 6+3 kuikens in zaten was het duidelijk ook eigenlijk te krap (1 hen is dood, een andere hen is met de kuikens samengevoegd met onze tweede ren).

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 23:39

Wij hebben diept type hok ook in de winkel. Ik zou er zelf niet meer dan twee krielkippen in houden en dan moeten ze eigenlijk ook de mogelijkheid kunnen hebben om buiten het hok te kunnen scharrelen. Voor 3 krielkippen vind ik het te klein.