Oor beestjes kip

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nadiine__x

Oor beestjes kip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 15:58

Vorige week zag ik dat mijn baardkriel kip een ontstoken oogje had, dus ik heb hem gepakt en dat schoongemaakt met (afgekoeld) gekookt water, ik zag toen ook korsten rondom het oor, en dacht dat dit bij het oog vandaan kwam en dus ook even schoongemaakt. Andere kio had nergens last van.

De dagen erna zag het oog er rustig uit, dus ik heb het even zo gelaten.

Nu een week later, zag het er nog steeds goed uit, maar omdat de oren bedekt zijn met veren voor de zekerheid de beide kippen nog even nagekeken, de andere kip heeft
Nog steeds nergens last van, mijn de zelfde kip had weer een vies oor, geen grote korsten meer, maar wel vies. Toen ik beter keek en de kip zijn kop even stilhielt zag ik dat zijn oorschelp krioelde van de kleine beestjes!

Gelijk de hele kip nagekeken, ik kan nergens anders beestjes vinden behalve in dat ene oor (andere oor is ook schoon) en andere kip heeft ze echt niet (heb nog een keer gekeken)

Ik heb beide kippen helemaal. Ingesprayd met speciale spray tegen mijten, vlooien en andere insecten die op kippen leven, en ook speciale druppels in de nek gegeven.

Maar heeft iemand enig idee wat dot voor beesten zijn?!
Het waren er erg veel, het leek op een nest wat zich in dat oor genesteld heeft.. En ze bewogen erg snel, ze waren ook onwijs klein ik denk 1mm en zwart? Van kleur..

Nou niet gelijk met zijn alle roepen dat ik ermee naar de dierenarts moet.. Ik ga het eerst even zelf behandelen en als het over een week niet over is maak ik een afspraak bij de dierenarts en neem dan ook beide kippen mee ;)

Wilawander

Re: Oor beestjes kip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 16:14

Oormijt en die krijg je zo niet weg daar moet je en oorzalf voor hebben die tegen mijt werkt. En zou ik niet te lang mee wachten voor er blijvende schade is en dan daarbij je kan zelf wel nagaan hoe het is om een oor vol kriebelende beestjes te hebben..Dus een week wachten vind ik not done.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 16:19

hoeveel pootjes hebben de beestjes?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 16:20

Wilawander schreef:
Oormijt en die krijg je zo niet weg daar moet je en oorzalf voor hebben die tegen mijt werkt. En zou ik niet te lang mee wachten voor er blijvende schade is en dan daarbij je kan zelf wel nagaan hoe het is om een oor vol kriebelende beestjes te hebben..Dus een week wachten vind ik not done.

Ik denk inderdaad dat dit oormijt is, en daar moet je echt wat voor halen bij de veearts denk ik. Als je er niets aan doet gaan die mijten verder naar binnen en dan sterft je kip. Ik heb dit eens gehad bij mijn konijnen. Nou hebben die wel duidelijke oren; eerlijk gezegd zou ik er nooit aan denken dat een kip ook oren heeft!

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 17:15

Ik heb mij rot gezocht op internet, maar kan helemaal niks vinden over oormijten bij kippen..

Ik zal maandag even telefonisch contact opnemen bij de da voor informatie hierover :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 17:19

Veerluizen?

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 18:24

Heb even gegoogled, maar veerluizen zijn bruin en wat groter lijkt het.. En zitten over het hele lichaam..
Ze zitten echt in 1 oor..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 18:26

Even met plakband plakken die beestjes en pootjes tellen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 18:31

kan het niet gewoon luis zijn? Kuifkippen hebben daar wel vaker last van, je zou de kuif kunnen wassen met een mengsel van groene zeep en spiritus, daarna goed drogen en dan zijn ze weg.
Van oormijt bij kippen heb ik nog nooit gehoord, zijn het dan geen bloedluizen? (dat zijn eigenlijk ook mijten namelijk).

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 21:01

Het zijn geen kuifkippen maar baardkriels, ik ga dat niet wassen met spirius want dat kont ook in hun bekkie, neus, ogen en oren dan..

Het zit echt alleen in die oorschelp aan 1 kant, verder nergens..

Met plakband? Dat gaat nooit lukken met die kip, die heeft een mega klein koppie _O-

Ik ga maandag wel even belle

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 12:17

Nadiine__x schreef:
Het zijn geen kuifkippen maar baardkriels, ik ga dat niet wassen met spirius want dat kont ook in hun bekkie, neus, ogen en oren dan..

Het zit echt alleen in die oorschelp aan 1 kant, verder nergens..

Met plakband? Dat gaat nooit lukken met die kip, die heeft een mega klein koppie _O-

Ik ga maandag wel even belle

Vandaag hopelijk? Niks ergers voor een dier als jeuk in je oor hebben en voor je het weet zijn ze verder als de gehoorgang.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 14:27

Ja, vandaag is het toch maandag? :p

Gebeld, als ze dinsdag nog niet weg zijn door het anti mijten middel dan gaan we donderdag middag even langs de vogel dokter met de kip ;)

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 16:11

er kan een slotje op!

de beestjes zijn verdwenen nadat ik aantal keren heb behandeld tegen mijten.
nu goed bijhouden voor de eitjes en dan moet het goed komen ;)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 16:21

Fijn zo! Het waren dus toch een soort van mijten.Gelukkig was je er op tijd bij.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:39

He, fijn! :)