Hoe best jonge kat opvoeden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pastis

Hoe best jonge kat opvoeden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-16 14:47

Hoi bokkers,

Binnen 9 weken komt er een kitten bij in ons gezin :D
De kindjes en ikzelf kijken hier natuurlijk heel hard naar uit, maar hoe pakken we dit het beste aan? Ik heb hiervoor altijd volwassen asielkatten gehad, die reeds zindelijk waren en vrijwel meteen begrepen dat aanrecht en oven etc verboden terrein was.
Op tijd en stond was er eens een akkefietje door iets te gretige kinderhandjes en -mondjes, maar beide kindjes zijn wel netjes opgevoed en weten dat dieren ook rust nodig hebben, en met erg veel respect behandeld moeten worden.
Hoe verwelkomen we dit hummeltje best in onze familie?

Bedankt!

Lau

Re: Hoe best jonge kat opvoeden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 14:50

Wij hebben onze kitten de kattenbak aangeleerd door hem na het eten in de kattenbak te zetten.
En dingen die niet mogen kreeg hij een beetje water van de plantenspuit op hem. Verder zorg dat hij een eigen plekje heeft met iets van zijn geur waar hij zich kan terug trekken.

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-16 14:58

Poezel krijgt sowieso een mandje in de bergruimte, en een "huisje" in de living. Het huisje (gesloten mandje) dacht ik in een hoekje achter de zetel te zetten waar de kindjes niet kunnen komen, samen met een krabpaal.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 15:39

Leer je kinderen iig om alleen aan de kat te komen als hij zelf toenadering zoekt, dan gaan ze er iig niet achteraan rennen en heb jij geen gestresste kat.
Ze zijn vaak al zindelijk als ze komen, daar zou ik me niet druk om maken.
En iets afleren kan prima met een plantenspuit of het dier gewoon consequent op de grond zetten.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 15:46

Hier hebben we een zwervertje(container kitten) binnen gehaald. Deze heeft de eerste twee dagen veel tijd in een hele grote bench doorgebracht. Om hem een ''eigen'' plekje te geven, en de kattenbak te leren. En alleen eruit om bij ons te knuffelen, om ons ook te leren kennen. En een half uurtje rond te scharrelen. Dat konden we daarna snel opbouwen, want de kattenbak snapte hij direct! Wel hebben wij er een maand of twee later een maatje bij gehaald.
Hij wilde zoveel spelen, en hij sloopte nog niks,(nu ook niet overigens) Maar je merkte dat hij echt aan het stoeien was met ons.Nu met dat maatje erbij spelen en rennen ze bijna de hele dag rond.
Ook vanaf het begin een naam geven en hem/haar daarmee roepen. En dan belonen met iets heel lekkers. Ik hoef nu nog maar te roepen en ze komen beide aangerend! Hier is vaak een boze ''NEE!'' genoeg.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 18:14

Vooral heel consequent blijven! Nee is nee en niet uiteindelijk toch ja omdat ze zo lief keek. Ook de kinderen moeten dit goed vol kunnen blijven houden.
En straffen mag best als ze iets doen wat niet mag.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 18:27

Blijf consequent, het is een kat, die luisteren vaak wat minder goed dan een paard.
Hier kwam het kleine poezeltje al zindelijk binnen, en daarnaast hebben we haar gewoon behandeld als alle andere katten die we nu hebben / hebben gehad:j

Dat houd in;
Slapen op haar dekens
Krabben aan de krabpaal
Niet op tafel, aanrecht of kasten klimmen
Van ons eten afblijven
Van het eten van de andere kat afblijven.

Slaapplekjes kan je aanleren door m daar neer te leggen als ie slaapt. Dan helemaal met rust laten, dan gaan ze dat vanzelf als veilig plekje zien :)
Dat ze ergens vanaf moeten blijven leer je door te reageren als het wel moet. Hier is een simpele "KITTY" genoeg om even opnieuw duidelijk te maken dat het niet mag, maar in het begin zijn hier wel plantenspuiten aan te pas gekomen :')

Poezel word ondertussen bijna 1 en is keurig opgevoed :D (deels, dan, ze doet ook gerust dingen waar we niet zo blij mee zijn :'))

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 18:30

ik zou zorgen voor een maatje zodat het kitten ook een speel maatje heeft in mijn ogen heeft ook een kat recht op sociaal contact

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-16 20:15

Kitten komt uit een Oops-nestje van de stalkat. Of ze zindelijk zal zijn is een vraagteken. Het nest heeft nu aangrenzend een kattenbak, waar mamapoes wel opgaat. Leren ze het door naar mams te kijken? Ik dacht wel het kitten regelmatig op de kattenbak te zetten eens hij hier woont, en uitvoerig te belonen bij een goed resultaat. Ik veronderstel dat poezen ook snel leren door positieve bevestiging?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 02:20

Zet anders zelf een kattenbak neer op stal om je kitten te leren wat een bak is. Deze investering is goedkoper dan straks van alles te moeten weggooien omdat het kitten geen bak kent. Ze leren het heel vlug en nestgenoten volgen elkaars voorbeeld.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 02:54

Pastis schreef:
Kitten komt uit een Oops-nestje van de stalkat. Of ze zindelijk zal zijn is een vraagteken. Het nest heeft nu aangrenzend een kattenbak, waar mamapoes wel opgaat. Leren ze het door naar mams te kijken? Ik dacht wel het kitten regelmatig op de kattenbak te zetten eens hij hier woont, en uitvoerig te belonen bij een goed resultaat. Ik veronderstel dat poezen ook snel leren door positieve bevestiging?

Groeien ze huiselijk op, of buiten? Het is altijd mogelijk om te vragen of de kittens het op de bak doen toch? Hier had hij het binnen twee dagen door waar de kattenbak staat. Puur omdat ik hem sowieso de nachten maar ook veel van de dag in de bench hield. Dat was vooral omdat hij geen mensen kende, dus hem niet kon pakken, maar ook omdat ik niet overal katten pis en poep wilde vinden. Ik heb dus ook nog echt helemaal niks van hem gevonden. Onze bench(stoffen T-camp van 1 m lang 60? hoog en 50 diep? ) kwam van marktplaats voor 10 euro :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 07:33

Ik heb 2 stalkatten, waren meteen zindelijk!
Als je regelmatig even de jonge kat optilt en in de bak zet dan weten ze het zo :j

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 08:15

Hier altijd meteen zindelijk, en ik zeg duidelijk nee als iets niet mag. Je kan van te voren een plan maken maar het gaat meestal vanzelf allemaal.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 20:34

Als mams op de kattenbak gaat doet het kitten dat ook. Bij thuiskomst als eerste vanuit het reismandje op de bak zetten is vaak al genoeg. Verder idd plantenspuit ter correctie. Let erop dat je de krabpaal op een plek zet waar de kat veel langsloopt verstopt in een hoekje gebruiken ze hem niet.