Gespannen hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yiruma

Gespannen hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 16:29

Hoi, ik heb een terrier van 8 jaar oud. Het is een niet gecastreerde reu. Hij is vaak gewoon heel lief maar hij heeft van die momenten waarbij hij denk ik veel spanning opbouwt en dan ineens knapt.

Vaak tijdens het eten bijvoorbeeld, zit hij onder te tafel. Hij schooit helemaal niet maar hij ligt gewoon rustig. Als je hem per ongelijk aanraakt met je voet springt hij meteen op en blaft/gromt.
soms heeft hij dit ook als hij een meter van je af ligt. Dan denkt hij dat je hem aanraakt en meteen een reactie en hij kijkt je dan ook boos aan.

Een ander iets wat hij super leuk vind is met de auto gaan. Hij raakt daar super opgewonden van maar helaas kan hij zelf niet in de auto springen (is te hoog), dus hij gaat met zijn pootjes op de rand van de kofferbak staan en dan til ik hem erin. Dan gaat hij ook grommen (vooral als ik hem wil neerzetten). Meestal wacht ik tot hij stopt en dan pas zet ik hem neer maar daarna hapt hij me soms (wel al kwispelend en blij).
Hij heeft half langhaar en net had ik hem geborsteld wat hij nooit zo leuk vind. Erna is hij dan ook super blij als ik zeg ''klaaar :0'' en dan gaat hij soms opgewonden happen.

Als hij me echt van spanning bijt (komt niet vaak voor maar is weleens gebeurd) dan geef ik hem een tik. Daar is hij nooit van gediend en hij hapt niet meer maar hij is zeker nog boos en tanden ontbloot etc.
Ik weet niet echt wat ik moet doen want nog een tik erachteraan maakt hem alleen bozer en niet rustiger.
Als hij me bijt en daarna gekalmeerd is dan merk je dat het hem ''spijt'' en hij gaat dan ook bij je voeten liggen en onderdanig doen.
Hij is trouwens vaak heel dominant tegen andere honden (valt ook weleens aan) en wil ook in huis graag de baas zijn.
Wat kan ik hieraan doen ?

dierenfan

Re: Gespannen hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 20:47

Wat jou hond doet is zijn spanning af reageren op jou. Hij begrijpt jou reactie daar op niet en toont daardoor weer agressie. Ik zou voorkomen dat hij spanning op bouwt. Dus niet schooien met eten maar in eigen mand of op kussen elders liggen. Dit kan je belonen met wat lekkers bijv. Mijn honden krijgen wat te knagen als wij gaan eten. Zo allemaal tevreden.

Auto in is ook makkelijk. Hij springt tegen bumper dat is braaf dus koekje. Is hij relaxt dan til je hem op. Tot hij rustig is dan zet je hem in de auto en vraag je gelijk een zit zit hij dan braaf en koekje. Hij zal vlot leren auto in zitten koekje of brokje. De spanning verplaatst zich waarschijnlijk zo naar krijgen lekkers ipv je handen.

Er zijn vele manieren om dit soort agressie op te lossen. Geweld hoort daar niet bij ;) maar snap jou frustratie wel

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 21:27

Je hebt een dominante regelaar in huis :D Het klinkt als typisch terriërgedrag. Ik denk dat je de oplossing niet moet zoeken in elk specifiek probleem aanpakken maar in de hele omgang met hem aanpassen. Streng en consequent zijn in alles. Vrijheden moet hij verdienen. Grommen? Wegwezen, ga maar in de gang zitten. Happen terwijl je hem in de auto wil zetten? Hoppa, terug op de grond, klep dicht en ga eerst maar rustig doen voordat we het opnieuw proberen. Kan je niet normaal onder tafel liggen? Dan ga je maar in je mand, of in de studeerkamer of zo. Weg.

Dat is deels straf, hij mag immers niet bijten of lelijk doen. Het neemt waarschijnlijk ook een stuk spanning bij hem weg - hij weet precies wat hij van je kan verwachten en welke consequentie er op zijn gedrag volgt. Daar moet je dus ook streng in zijn, niet één keer toelaten omdat je moe bent of hij de hele dag al braaf was. Tik geven zou ik bij deze hond niet doen, omdat het inderdaad de spanning verhoogt en omdat je dan in een spiraal van fysieke actie-reactie kan belanden (bijten, tik, bijten, hardere tik). Dat wil je niet. Al geef ik instinctief ook een pets als ik gebeten word hoor, soms kan het ook wel een heel duidelijke correctie zijn. Maar ik zou het niet als bewuste tactiek inzetten, zeg maar.

Spanning kan hij ook kwijt door met een speeltje te schudden of trekken. Heeft hij die? Dat kan je ook gebruiken om het om te buigen. Als je ziet dat hij gespannen is ga je even een trekspelletje met hem doen, of zo. Dan leert hij snel om zelf een speeltje te pakken op zo'n moment.

En uiteraard, zoals dierenfan ook schrijft, belonen als hij zich goed gedraagt. Maak héél duidelijk wat hij niet mag en prijs hem als hij het goed doet. IJzeren vuist in een fluwelen handschoen.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 01:37

Zijn z'n ogen nog goed? Kan hij goed rondstappen of staat hij stram op toevallig?
Hij lijkt niet soms gedesorienteerd of vergeetachtig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 02:49

Het zou een gedragsmatig probleem kunnen zijn, maar het klinkt alsof het ook een hond zou kunnen zijn die pijn heeft: niet geborsteld willen worden, wel in de auto getild willen worden maar bijten als je hem daarvoor vastpakt, overmatig reageren als iemand hem onder tafel hem aanraakt en zelfs als vanaf een meter afstand iemand hem dreigt aan te raken.

Het hoeft niet, er zijn ook honden die hun omgeving op deze manier 'opvoeden', maar een hond die pijn heeft bij aanraking vertoont precies hetzelfde gedrag, dus die optie zou ik niet meteen onder tafel willen vegen met de tegeltjeswijsheden dat de hond gewoon dominant is of dat het gewoon door onzekerheid van de baas komt. Dat kan allebei, maar het zijn maar 2 van alle mogelijke opties en vanachter de computer kan niemand met zulke stelligheid beweren dat dát de oorzaak is (en dat het bij hun zelf dus ook nooooit zou gebeuren ;) ).

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 09:59

Daar heb je wel gelijk in, die optie zag ik over het hoofd omdat het wel klinkt als bekend terriërgedrag. Maar inderdaad, pijn zou ook kunnen.

Yiruma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-16 10:15

Heel erg bedankt voor de reacties, hij heeft dit al zijn hele leven en is vaak genoeg bij dierenarts geweest en voor meerdere dingen onderzocht dus ik denk dat pijn het niet is en hij is ook absoluut niet dement/blind/ouderdomskwaaltjes. Hij speelt heel graag met ballen en trektouwtjes, piepspeeltjes en ik doe dit ook weleens met hem (vooral na het borstelen). Maar ruw spelen bijv. vind hij super leuk en dan gromt en blaft hij niet dus dan lijkt me niet dat hij pijn heeft.

Ik wil jullie adviezen daarover niet uitsluiten hoor maar ik wil eerst proberen of het met consequente training opgelost kan worden.

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 14:15

Misschien eens een goede gedragstherapeut laten afkomen. Is je hond dominant, of zo gespannen/opgewonden dat hij niet meer weet wat hij moet doen, dus gaat hij ander gedrag tonen. Als je weet wat eraan scheelt dan kan je pas eraan werken.
http://www.hondenlezingen.nl/341055424

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 14:17

Misschien eens een goede gedragstherapeut laten afkomen. Is je hond dominant, of zo gespannen/opgewonden dat hij niet meer weet wat hij moet doen, dus gaat hij ander gedrag tonen. Als je weet wat eraan scheelt dan kan je pas eraan werken.
http://www.hondenlezingen.nl/341055424

In deze tekst vond ik veel informatie. Die misschien nuttig kan zijn :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 11:41

Dani schreef:
Je hebt een dominante regelaar in huis :D Het klinkt als typisch terriërgedrag. Ik denk dat je de oplossing niet moet zoeken in elk specifiek probleem aanpakken maar in de hele omgang met hem aanpassen. Streng en consequent zijn in alles. Vrijheden moet hij verdienen. Grommen? Wegwezen, ga maar in de gang zitten. Happen terwijl je hem in de auto wil zetten? Hoppa, terug op de grond, klep dicht en ga eerst maar rustig doen voordat we het opnieuw proberen. Kan je niet normaal onder tafel liggen? Dan ga je maar in je mand, of in de studeerkamer of zo. Weg.

Dat is deels straf, hij mag immers niet bijten of lelijk doen. Het neemt waarschijnlijk ook een stuk spanning bij hem weg - hij weet precies wat hij van je kan verwachten en welke consequentie er op zijn gedrag volgt. Daar moet je dus ook streng in zijn, niet één keer toelaten omdat je moe bent of hij de hele dag al braaf was. Tik geven zou ik bij deze hond niet doen, omdat het inderdaad de spanning verhoogt en omdat je dan in een spiraal van fysieke actie-reactie kan belanden (bijten, tik, bijten, hardere tik). Dat wil je niet. Al geef ik instinctief ook een pets als ik gebeten word hoor, soms kan het ook wel een heel duidelijke correctie zijn. Maar ik zou het niet als bewuste tactiek inzetten, zeg maar.

Spanning kan hij ook kwijt door met een speeltje te schudden of trekken. Heeft hij die? Dat kan je ook gebruiken om het om te buigen. Als je ziet dat hij gespannen is ga je even een trekspelletje met hem doen, of zo. Dan leert hij snel om zelf een speeltje te pakken op zo'n moment.

En uiteraard, zoals dierenfan ook schrijft, belonen als hij zich goed gedraagt. Maak héél duidelijk wat hij niet mag en prijs hem als hij het goed doet. IJzeren vuist in een fluwelen handschoen.

Als ex-terriër eigenaar kan ik het hier mee eens zijn. :j
En vooral consequent zijn!

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 12:13

Ik zou de hond toch maar eens castreren. Hij heeft duidelijk oorlog mijn zijn eigen hormonen en een veelste hoog testosteron gehalte. Als je hem wilt helpen is dit echt een goede oplossing. Desnoods probeer je eerst de chemische castratie, mocht je het gewenste resultaat hebben kan je daarna nog een daadwerkelijke castratie doen.
Een dominantie/onzekere hond moet niet ook nog eens vol zitten met al die hormonen, is alleen maar een last voor het dier en dus ook voor jou in dit geval.

En, ik zou ook beginnen met letterlijk grenzen te trekken in huis.
Dus tijdens het eten niet onder de tafel maar op zijn eigen plek.
Als hij teveel bij jou komt zitten af en toe eens wegsturen naar zijn eigen plek.
Bij ongewenst gedrag, terug naar zijn eigen plek en pas ervan af komen als jij hem roept ( niet na een paar minuten )
Grommen, tanden bloot, happen, aan blijven staren ( is een vorm van dominantie ) uitvallen... Valt in mijn ogen onder ongewenst gedrag. Kwispelen tijdens een uitval is geen teken van blijdschap, maar opwinding in de negatieve zin van het woord.
Belangrijk in dit hele verhaal is dat je echt consequent bent. Echt doen hoor. Al is het soms nog zo moeilijk als je hem naar zijn plek stuurt terwijl hij jou met zijn lieve ogen aankijkt. Grenzen en duidelijkheid zijn voor deze hond heel erg belangrijk. De rest van het huishouden moeten zich daar ook aan houden. Anders werkt het heel verwarrend voor hem en dat is niet de bedoeling.

Heel veel succes TS!!

Yiruma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-16 14:41

Dank voor de reacties.
Ianrowan2009, helaas willen mijn ouders hem niet castreren omdat hij een vrij zeldzaam ras is (cesky terrier) en we willen misschien nog pups van hem.
We gaan dus hard werken aan consequent training, bedankt!!

xKim97

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 15:07

Ik heb echt 0 ervaring, maar met mijn bordercollies merk ik dat ze wel eens onrustig worden als ze te weinig beweging hebben gehad. Als het bijvoorbeeld veel heeft geregeld dan zitten ze meer binnen, waardoor ze na een tijdje veel energie hebben. Misschien gedraagt je hond zich daardoor soms anders..?

Yiruma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 15:06

lDat zou kunnen inderdaad xKimss. Hij wordt drie keer per dag uitgelaten en het verschilt een beetje hoe lang elke keer. Ik laat hem 's middags uit (vader en broer 's ochtends en 's avonds). Soms heb ik weinig zin en loop ik maar 10 minuutjes :o . Maar mijn hond is soms een beetje vreemd want als ik hem lang uit laat (1+ uur) dan stopt hij op een gegeven moment en gaat hij zitten. Dan is hij moe en gaat hij ook echt niet verder lopen. Dus dat probeer ik te vermijden...