Weetjes over de intelligentie en het gedrag van cavia's

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

soesita

Weetjes over de intelligentie en het gedrag van cavia's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 09:43

Cavia's worden volgens mij vaak schromelijk onderschat! Veel mensen vinden het lieve diertjes, maar "je kan er niet zoveel mee".

Wij hebben jarenlang cavia's gehouden in een riant buitenverblijf met 's zomers (onder toezicht!) uitloop in de tuin. Wat ons daar al opviel:

- Als er één van de katten naar de cavia's toeging, gingen de cavia's allemaal samen actief naar de kat toe en liepen haar zelfs achterna. Zelfs de meest gevaarlijke buurtkat was daarvan zo onder de indruk, dat ze liever op afstand ging. Onze cavia's konden zich op die manier prima zelf tegen katten met slechte bedoelingen "verdedigen". Uiteraard hebben we ze nooit zonder toezicht met de katten alleen gelaten, maar er is ook nooit iets gebeurd hoewel onze tuin door veel verschillende buurtkatten bezocht wordt.

- Cavia's zijn schuw, maar ze kunnen leren wat gevaarlijk is en wat niet. Als ze in de zomer op het gras mochten, waar ook onze jonge kinderen speelden, renden ze de eerste weken bij elke onverwachte beweging of geluid naar hun schuilplaatsen. Aan het eind van de zomer liepen ze tijdens het BBQ-en of wanneer de kinderen in de tuin speelden tussen onze voeten door en je moest soms uitkijken waar je liep. :')

- Ze hebben snel door waar en wanneer er gegeten wordt en passen hun ritme aan het leven van de mensen rondom hen aan.

En last but not least, de aanleiding van dit topic. We hebben nu nog maar één laatste, oude (+ 6j) cavia. Hierna willen we geen cavia's meer houden (niet, omdat ze niet leuk zouden zijn, maar omdat een mens in zijn leven helaas keuzes moet maken). We hebben deze cavia nadat haar laatste vriendinnetje gestorven is in huis gehaald, zodat ze wat vaker aandacht zou krijgen en de tijdens de winterkoude niet in haar eentje buiten zou moeten zitten.

- Wanneer ik thuis ben mag ze vaak vrij rondlopen. Wij hebben een vloer van glad laminaat, waar eventuele plasjes en keuteltjes eenvoudig van weggewist kunnen worden. In het begin zat ze meestal verstopt onder de verwarming. Maar nu, 3 maanden later, maakt ze gretig gebruik van de vrije beweging en loopt vlotjes rond. Ze gaat onder de eettafel op zoek naar achtergebleven kruimels en ze volgt net als een hond geursporen met haar neus over de grond! :wow: Ze besnuffelt intensief de plaats waar de katten het laatst gezeten heeft en volgt dan met haar neusje op de grond snuffelend exact dezelfde weg die de kat heeft afgelegd. _/-\o_ Ik weet dat er al mijnenzoekende tamme ratten bestaan. Wie weet hebben we binnenkort speurcavia's bij de douane? :')

Wie heeft er nog meer weetjes over niet bekend gedrag van cavia's? Heeft iemand al eens met succes geprobeerd on zijn cavia kunstjes te leren? Ik kijk uit naar jullie ervaringen.