Flesselammetjes!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Emoe

Flesselammetjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 23:32

afgelopen zaterdag heb ik 3 leplammetjes opgehaald :)

3 ooitjes, waarvan er 2 direct bij de moeder wegkwamen, deze waren van een drieling. De ander was al een tijdje aan de fles, die kon niet meer bij de moeder drinken.

Die ene die al aan de fles was, is iets ouder dan de andere twee, en doet het helemaal super! De andere twee hadden nog iets moeite om op gang te komen. Deze waren natuurlijk gewoon gewend om bij de moeder te drinken. Ze waren al wat mager (schapenboeren halen altijd de kleinste weg van drielingen), maar leken me goed gezond en levendig.

De kleinste van die twee doet het nu steeds beter. Ik merk dat ze sinds vandaag een stuk beter drinkt. Eindelijk is ze gewend aan de fles! *\o/*

Helaas doet de ander het nog niet zo goed.. Drinkt slecht, is broodmager, en is aan de diarree. Ik had de hoop dat het nog wel goed kwam door de melk te verdunnen en regelmatig te (dwang)voeren, maar het ging nog niet echt beter. Daarom heb ik nu antibiotica gekregen van de dierenarts. Ze is wel wat levendiger dan gisteren, maar doet het nog steeds niet goed.

Ik heb het trouwens al eerder gedaan voor 2 jaar terug, maar toen ging alles veel gemakkelijker. Nu met die diarree is het echt niet zo leuk, ben veel te bang dat er iets mis gaat.. :\

Zijn hier mensen die ervaring hebben met leplammetjes, en die mij wat tips kunnen geven? Is er nog iets wat ik kan doen om ze er bovenop te laten komen? :o

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 23:34

Neem eens een kijkje in dit topic!
[BB] Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Mijn ervaring met de geitlammeren is dat als ze het uier hebben gehad, ze de overgang naar fles moeilijk maken.
Diarree bij een kleine is niet goed, welke antibiotica heb je gehad van de dierenarts?

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 16:23

dankje Renske! mooi topic :)

ik heb diatrim gekregen van de dierenarts. Deze moet ik voor de 2 lammetjes die diarree hebben elke dag 1 ml in de spier spuiten voor 5 dagen lang. Dit heb ik gisteren en vandaag gedaan, en er zit verbetering in! de mest wordt al dikker, meer hoe het hoort te zijn.

wel doet die ene het nog steeds erg slecht. ik krijg de melk er redelijk goed in nu. ze is haast te zwak om te zuigen, dus ik laat het er in druppelen en dan slikt ze wel. Tijdrovend werkje, maar het lukt wel zo..

Iemand nog ervaring hiermee?