Dik oog dwerghamster

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Dik oog dwerghamster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 09:59

Zo'n 2 a 3 dagen heeft mijn prinses een dik oog. -O-

Ze lijkt er absoluut geen last van te hebben verder, speelt, eet, drinkt, is lekker actief etc. Vertoont ook geen apart gedrag oid.

Toch vind ik het geen fijn gezicht en overweeg om vandaag nog naar de DA te gaan maar was benieuwd naar jullie reacties en mening over haar oogje. Het lijkt overigens echt het ooglid te zijn dat dik is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 10:04

Mijn gerbil had dit ook laatst. Was na een paar dagen druppelen weer over. Vindt het zelf altijd een beetje 'zonde' om meteen naar de da te rennen, waarschijnlijk zal hij niet meer doen dan oogdruppels geven en een rekening van 45 euro. Zou druppeltjes kopen en zien of het verbeterd en wanneer het wel erger wordt toch langs de da.

Edit; ik ben echt niet iemand die pas naar de da gaat wanneer het al te laat is, maar vaak denk je achteraf bij dit soort kleine dingetjes 'dit had ik ook zelf kunnen bedenken' en dat is naar mijn mening gewoon zonde.

Chasey

Re: Dik oog dwerghamster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 10:08

Het lijkt erop of ze zich ergens aan heeft gestoten.
Ikzelf zou het nog even aankijken, zolang het niet ontstoken lijkt dan he. Een blauwe plek/ bloeduitstorting moet vanzelf weer weg trekken, daar kan je niets aan doen.
Onlangs heeft onze Duitse Herder zelf zijn oog bijna uitgestoken met een stok. Ook daar ben ik niet mee naar de DA gegaan. Is vanzelf heel mooi geheeld. Uiteraard heb ik het goed in de gaten gehouden, schoongehouden en gekeken of het niet ging ontsteken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 13:40

@Finnens, vind het eng om zelf aan te dokteren met middeltjes. Wat heb jij gebruikt?

@Chasey, bedankt voor je advies. Misschien idd beter om nog even aan te kijken, vooral omdat ze ook totaal geen last ervan toont. Schoonhouden, hoe doe je dat? Met een watje en wat afgekoeld gekookt water het oogje deppen?

Niet onbelangrijk; ze wordt langzamerhand wel een oudje. Is ongeveer 1,5 nu.

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 13:53

De dierenarts bellen en vragen om oogdruppels? Dit heb ik toen ook met mn cavia gedaan :)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 14:58

Ja ik deed het zelf ook met uitgekookt water, met een steriel gaasje. Maar bij een Herder was dat iets makkelijker dan bij een hamster denk ik :=

Maar als je het toch niet vertrouwd kan je de DA altijd bellen om advies.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 15:02

Ik had ooit een hamster die een stukje zaagsel/hooi achter het oog had zitten wat ging ontsteken. De dierenarts heeft dat toen weggehaald dacht ik, maar dat is al zo lang geleden.. Kun je niet zien of er iets in zit?

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 15:14

Misschien heel gek, maar zachte lenzenvloeistof zou je kunnen proberen. Mensen ogen kunnen er tegen, die van hamster vast ook.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 16:00

maaaikkee schreef:
De dierenarts bellen en vragen om oogdruppels? Dit heb ik toen ook met mn cavia gedaan :)

Jup dit ja.

Gekookt water (wel afgekoelt natuurlijk) met een wattenstaafje en dan schoon maken kan ook.

Beverburcht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 16:06

Voor mij ziet dit eruit als een ontstoken oogje. Zit hij na het slapen ook dicht?
Een ontstoken oog hebben hamsters wel vaker, kan door een stukje zaagsel o.i.d. zijn dat in het oog kan komen. Schoonmaken met afgekoeld water met kamillethee is vaak genoeg. Als het dan erger wordt of er komt echt vreemd spul uit, zou ik wel naar een dierenarts gaan.
Laatst bijgewerkt door Beverburcht op 30-03-16 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 16:09

Na het slapen zit het oogje idd dicht! Naderhand gaat ie wel open als ze wat actiever wordt en ik met dr speel.

Beverburcht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 16:15

Dan vermoed ik een ontstekinkje. Geen paniek, maar wel goed schoonhouden. Binnen enkele dagen zie je er dan vaak niets meer van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 16:20

Danga ik zo direct kamillethee halen. Maakt het uit wat voor trouwens?

Hoop dat het wegtrekt, vind dr zo sneu :(:) .

Beverburcht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 16:22

Nee hoor, gewone kamillethee.

Beverburcht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 20:20

Hoe gaat het nu met haar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 20:36

Heb het nu voorlopig met afgekoeld gekookt water schoongemaakt. Ze lijkt er nog steeds geen last van te hebben: eet, drinkt, speelt en ravot lekker door. Maar er zit ook geen verbetering in.