Kleuren genetica bij katten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Kleuren genetica bij katten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 13:08

Ik ga van de zomer een nestje krijgen uit deze combinatie

Rood x Zwart

Poes = rood. De ouders zijn ook beide rood en haar broertjes waren ook allemaal rood. 1 van haar broertjes was daarbij ook creme.

Kater = zwart. Moeder is een lapjespoes en vader een rode kater. Hij had 1 zwart broertje, 1 tabby met wit broertje, 1 rood broertje en 1 rood zusje.

Afbeelding

x

Afbeelding

Wat zouden de kleurkansen zijn uit deze combinatie? :P
Ik verwacht zelf dat er sowieso lapjes/tortie uit gaat komen en rood. Maar verder weet ik het eigenlijk niet hoe het qua kleuren bij katten gaat. Iemand hier die dat wel heeft en eventueel meer er over kan vertellen? Wat dominant is bijvoorbeeld

cissy

Re: Kleuren genetica bij katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 13:14

tortie poesjes en rode katers, evt met creme als de ouders dat inderdaad dragen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 13:14

Geen verstand van, al zullen er vast raakvlakken zijn met paardengenetica.

Mooie combi hoor!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 13:19

even simpel: kleur zit op de X, poezen hebben twee XX en katers XY, als mamma dus rood is heeft ze twee rode XX (als ze lapje zou zijn heeft ze een rode X en een zwarte X).
Pappa is zwart en heeft dus alleen een zwarte X die hij door kan geven of de Y wat maakt dat kitten een kater wordt.

Pappa geeft dus zwart aan zn dochters en geen kleur aan zijn zonen. Mamma geeft altijd rood aan dochters én zonen. De dochters worden dus zwart en rood (lapjes) en de zonen rood.
Snap je het nog? :)

Deze site legt het wel leuk uit http://www.weetjesoverkatten.nl/genetica.htm

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 13:23

Dankjewel voor de uitleg Cissy! Zouden de poezen niet rood kunnen worden in dit geval? Echt puur omdat pa de zwart doorgeeft aan de dochters? Het enige wat hier uit kan komen is dus lapjespoezen/Tortie en dus rode katers? Misschien dus met creme als de poes het draagt?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 13:26

Yep. pappa heeft niks anders dan zwart, dus kan ook niks anders aan zn dochters geven. Als je een rode kater neemt worden alle kids ook rood. Misschien draagt pappa ook creme, creme is recessief dus uit zich alleen als de kittens van beide ouders creme mee krijgen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 13:31

Aahhh ook dat nog, je kan dus alleen creme krijgen als beide ouders het dragen :')
Ik heb geen idee of de kater creme draagt, vader van hem is in elk geval een flinke rode kater. Misschien eens vragen of ze wel eens een nestje uit die kater hebben gehad met creme erin , dan zou de kans er zijn dat mijn kater ook dat zou kunnen dragen. Moeder van de kater is lapje en opa was zwart en oma ook een lapje van moeders kant

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 13:33

die ouders zouden allebei creme kunnen dragen maar als ze het niet allebei doorgeven zie je er bij de kittens niks van. Dan zou je verder terug in de stamboom moeten kijken of er creme/blauw in zit.

Creme geeft dus lichtrood op rood en blauw op zwart, net als bij paarden valk op zwart en palomino op vos.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 13:37

Hartelijk dank voor de uitleg! Heel erg spannend zal dit nestje qua kleuren dus hoogstwaarschijnlijk niet worden helaas :P Ach zolang ze maar gezond zijn :P Dat is het belangrijkste :P

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 13:39

Mooi koppel zeg!
Interessant ook wat betreft genetica.
Maar wat is nu het verschil in een lapje en een tortie in genetica?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 13:42

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 13:52

Maar voor het wit, moeten dan de ouderdieren ook geen wit hebben? Of maakt dat dan niet uit?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 13:56

Amanda schreef:
Maar voor het wit, moeten dan de ouderdieren ook geen wit hebben? Of maakt dat dan niet uit?

Ik gok idd dat ik dus tortie's krijg gezien moeders kant geen wit heeft. Vaders kant draagt wel wit maar is het zelf niet dus weet niet hoe dat zit?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 13:56

jawel, maar je kunt nooit van tevoren zeggen hoeveel wit vererft wordt. Mijn tortie poes had een klein wit vlekje op haar buik en haar tortie dochter heeft een witte streep op haar bef en 1 wit teentje op een voorpoot. De rest van het nest had niks wits.

Hoe meer wit hoe groter de kans dat er wit vererft wordt. Er moet wat verrassing blijven :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 13:58

Interessant.
En hoe noem je het dan als rood en zwart elkaar wel overlappen en door elkaar lopen, maar ze toch ook heel veel wit heeft? Is het dan een lapje of een tortie?

En de rode van Renee heeft ook tabbystrepen, ga je dit ook nog terug zien?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 13:59

Mij is altijd geleerd dat een lapje (veel) wit in de vacht heeft en vrijwel altijd een poes, een schildpadje (tortie) is enkel tweekleurig, dus zonder wit en ook vrijwel altijd een poes.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 14:03

Amanda dat is wel zeldzaam, rood en zwart plakken aan elkaar als er wit bij zit. Lapje/tortie/schildpad is de benaming voor een poes met rood en zwart, hoe dat dan verdeeld zit in samenwerking met wit maakt de naam. Genetisch is wit het enige verschil (als je de rest wat nog voor kan komen even buiten beschouwing laat, zoals creme zilver etc)

Tabby is weer een ander verhaal, er zijn 4 soorten 'streepjes' en bij rood kun je soms wel streepjes zien maar zijn ze feitelijk effen, dat kun je niet zien dat moet je testen.
De kater is effen dus heeft helemaal geen streepjes en geeft ze ook niet door. Poes is tabby mackerel maar kan recessief nog wel andere patroontjes dragen (zie mijn eerdere link) dat is dus een kwestie van afwachten wat er uit komt rollen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 14:06

Ik ben heel benieuwd. Ga je wel foto's van de kittens plaatsen Renée? :D
Ouders zijn in ieder geval prachtig!

Ik heb er 1 met rood, zwart en wit. Waarvan de ene op de rug echt rood en zwart door elkaar heeft, ook nog met strepen en een witte buik met nog wat rode en zwarte vlekken.
En 1 met blauwe en creme rode vlekken op de rug en veel wit op buik en poten.
Dierenartsen zeggen ook allemaal iets anders, zowel lapje als tortie komen voorbij.
Maar goed, dat is wel erg offtopic :D

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 14:07

Ailill schreef:
Mij is altijd geleerd dat een lapje (veel) wit in de vacht heeft en vrijwel altijd een poes, een schildpadje (tortie) is enkel tweekleurig, dus zonder wit en ook vrijwel altijd een poes.

Klopt, maar dat zei ik toch al? lapjes/torties hebben én zwart én rood.
Heel soms komt er een genetische mutatie voor dat ook een kater twee kleuren kan hebben, dat noemen ze tortietom, maar dat is wel zeldzaam en zeker niet de regel.
http://tortietom.nidoba.nl/tortietn.html

Amanda, lapjes en torties zijn hetzelfde, het wordt in de volksmond door elkaar gebruikt en zeker door mensen die niet weten hoe de kleuren genetica in elkaar steekt. Niet teveel waarde aan hechten.
De natuur maakt ook hele mooie patronen bij torties. http://www.dierenambulancerotterdam.nl/ ... by/010.gif
Er komen ook bij de katten wel chimeren voor dus ik kijk er niet gek van op dat er poezen zijn met halve rode en halve zwarte koppen met twee verschillende ogen.
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/73 ... dbb6bc.jpg
Laatst bijgewerkt door cissy op 29-03-16 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 14:11

@ Amanda, Ik ga tegen die tijd dat de dekking heeft plaatsgevonden sowieso een volgtopic aanmaken :P Maar zolang meneer nog niet weet hoe die moet voortplanten is het alleen maar afwachten :') Geen haast hier in elk geval

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 14:11

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 14:15

Dit zou met langhaar prachtig zijn :D

Afbeelding

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 14:16

dát mag er van mij best uit komen :D

Cissy, een vraagje, pure nieuwschierigheid, wat nou als ik er een blue point ragdoll kater op zou gooien, zouden de kittens ook point kunnen worden of niet? Niet dat ik het zou doen, maar ben benieuwd hoe dat nou in zijn werking gaat

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 14:19

Smoke tortie met wit, oftewel, effen tortie met zilver en beetje wit
Afbeelding

Ze is eigenlijk 'mislukt' smoke, ze had meer zwart moeten hebben maar ze is dubbel zilver dus zwart is alleen nog echt zichtbaar op dr neus. Omdat haar neusleertje ook zwart is weet je dat ze effen is (dus geen streepjesjurk, al doet dr vacht anders vermoeden)

Ze heeft roodzilver op dr voorpootje wat lijkt of ze door rode aarde is gewandeld. Verder zit het rood door dr hele vacht, het rood is dus ook zilver waardoor het lichter van kleur wordt. Ze heeft 1 witte achterpoot en wat wit op dr bef. Ze is megazacht en heeft zeer weinig klitten.
Ja dit is mijn eigen Noorse Bospoes Selene. ;)
Laatst bijgewerkt door cissy op 29-03-16 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 14:22

lifaya schreef:
dát mag er van mij best uit komen :D

Cissy, een vraagje, pure nieuwschierigheid, wat nou als ik er een blue point ragdoll kater op zou gooien, zouden de kittens ook point kunnen worden of niet? Niet dat ik het zou doen, maar ben benieuwd hoe dat nou in zijn werking gaat

Ik ben niet zo thuis in de points en hoe dat vererft met gewone kleuren, zou je even in de link van Nidoba moeten snuffelen, http://genetica.nidoba.nl/erfn.html