Hond met slechte tanden/stinkende adem

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laptopmuis

Hond met slechte tanden/stinkende adem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 19:48

Onze hond is nu 16 jaar oud. Helaas te oud voor onder narcose of met een roesje de tanden schoon te maken (dit heeft de dierenarts twee jaar geleden gezegd, toen was het probleem er al). We hebben toen pijnstilling meegekregen wat die nu levenslang elke dag moet slikken.

Alleen het is nu echt erg aan het worden, ik vermoed dat het echt flink aan het rotten is.

Helaas kan ik haar echt niet in de mond kijken, ze wil je dan echt bijten en bijt dan ook echt door. Haar tanden zijn namelijk al drie keer schoongemaakt onder narcose bij de dierenarts en na die laatste keer kan ik helemaal niets meer bij haar koppie.

Wie heeft dit probleem nog? En houden jullie het gebit schoon?

MalaQ

Re: Hond met slechte tanden/stinkende adem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 19:57

Wat is de reden dat de hond niet meer onder narcose kan? Tegenwoordig zijn er qua narcoses heel veel veilige methodes die ook voor oudere honden en zelfs hartpatiënten geschikt zijn.

Een rottend gebit is echt heel naar en kan nierfalen en andere problemen veroorzaken.. Ik zou dus ondanks de hoge leeftijd een bekwame dierenarts zoeken met goede apparatuur, kennis (!!) en middelen die het gebit kan doen (desnoods alles trekken, ze kunnen echt zonder).

Helaas is er verder niets te doen aan een rottend gebit, zeker niet als het al in zo'n ver stadium is en je niet in de bek mag kijken..

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 20:01

Niet vervelend bedoeld maar als ik het zo hoor lijkt het me te laat om er nog veel aan te doen :(
Weet natuurlijk niet de voorgeschiedenis van jou en je hond maar ik heb met mijn hond altijd geoefend met in de mond kunnen komen en ben nu om de dag de tanden aan het poetsen om tandproblemen te voorkomen. Altijd al her en der eens gedaan maar hij is nu 8 en had wat verkleuringen dus nu met meer regelmaat.
Wat betreft de tanden is voorkomen echt het beste. Op 16 jarige leeftijd als je hond het niet gewend is en niet laat doen zit er denk ik niet heel veel anders op als pijnstillers/dierenarts :(

Succes! Hoop dat je een oplossing vind om evt ongemak bij je hond te verminderen

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 20:02

Second opinion door een andere dierenarts?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 22:06

Wat eet ze? Onze hond (7 jaar) heeft een geweldige verbetering qua gebit doorgemaakt door van brokken te veranderen en 2x per week een rawhide kauwstaaf te geven. Dat hebben we een half jaar geleden (toen we hem kregen) in gang gezet en zijn tanden zijn van vrijwel volledig bruin naar creme met soms een bruin randje gegaan. En er zijn meer mogelijkheden.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 22:14

Mizora, bij een gebit met tandplak zal dat kunnen werken, maar bij een gebit met ontstekingen (en daardoor waarschijnlijk blootliggende wortels en teruggetrokken tandvlees) gaat dat echt niet meer werken helaas..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 22:18

Als je zelf niet kunt kijken maar je vermoed dat het ernstig is zou ik toch een dierenarts laten kijken. Dat is toch echt de enige die je gericht advies kunt geven.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 22:23

MalaQ schreef:
Mizora, bij een gebit met tandplak zal dat kunnen werken, maar bij een gebit met ontstekingen (en daardoor waarschijnlijk blootliggende wortels en teruggetrokken tandvlees) gaat dat echt niet meer werken helaas..

zodra er een paar millimeter tandsteen op de tanden zit helpt dat inderdaad niet meer.Door het tandsteen gaat het tandvlees ontsteken.
Ik heb er een van 14 met een slecht gebit.Gelukkig laat zij het toe dat ik het tandsteen eraf haal.Met een speciaal mesje.Ik doe een tandje/kiesje per dag ;)

TS bijt ze echt?Je kunt zelfs echt niets doen in haar mond?Ook niet als je oefent?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 23:06

Laptopmuis schreef:
Onze hond is nu 16 jaar oud. Helaas te oud voor onder narcose of met een roesje de tanden schoon te maken (dit heeft de dierenarts twee jaar geleden gezegd, toen was het probleem er al). We hebben toen pijnstilling meegekregen wat die nu levenslang elke dag moet slikken.

Wel als dit probleem onhoudbaar wordt kun je er natuurlijk voor kiezen het wél met een roesje te laten doen ondanks de risico´s; als de toestand van haar gebit haar levenskwaliteit helemaal vergalt.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 23:12

Mijn oude hondje van 15 is een paar maanden geleden nog geholpen aan zijn gebit.
Het is een keuze: of een hond met pijn tot aan zijn dood, of zijn gebit laten schoonmaken.

De dierenartsen kunnen de narcose zo goed afstellen, dat het risico minimaal is, ook voor oude honden.
Een 100 % garantie heb je nooit, maar een hond met een slecht gebit is ook niks.
Als het gaat rotten kunnen de bacteriën in de bloedbaan komen en dan overlijdt je hond ook.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 23:14

Het klinkt toch niet prettig- voor jou en je hond. Misschien een second opinion inderdaad?

Je hond kan ook onder een roesje, ik geloof dat een plaatselijke verdoving ook mogelijk kan zijn.

Als het straks een kaakontsteking zou kunnen worden (ik weet niet wat er nu is, want ik ben geen dierenarts!) zou je verder van huis kunnen zijn

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 23:20

Wellicht heeft ze, ondanks de pijnstilling, zoveel pijn aan haar tanden/gebit, dat ze jullie daarom niet meer in de buurt laat komen.

Overleg met de DA of toch nog een keer onder narcose haar gebit te laten behandelen of overleg om haar op antibiotica te zetten.

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 23:26

Toen onze hond 15 werd hadden wij hetzelfde probleem. Gigantisch stinken, pijnlijk tandvlees, rottende tanden.. Ik durf haast wel te zeggen dat ze er bijna vanzelf uitvielen. Wij hebben haar 3 dagen na haar verjaardag laten helpen, ik had ineens zo'n blije hond! De angst dat ze er tijdens de narcose tussen uit zou piepen was het 100% waard! Inmiddels is ons hondje 17 en dartelt ze nog lekker rond.

Tuurlijk, het is altijd een risico dat je neemt, maar ik neem aan dat je hond op dit moment met pijn in zijn bek loopt omdat je er niet aan mag komen? Tegenwoordig zijn ze zo kundig met narcose apparatuur! Toen ik stages liep in DA praktijken heb genoeg honden van 15+ onder narcose zien gaan, dit ging helemaal prima! Daarnaast heb ik ook wel eens gehoord dat honden met een heel slecht gebit zich kunnen vergiftigen door ik dacht de ammoniak lucht die weer terug naar binnen gaat als de bek dicht zit.. Of het waar is durf ik niet te zeggen.

Wat je jezelf moet afvragen is of het wel eerlijk is tegenover je hond om hem nu met een zeer bekje te laten lopen? Deze is tenslotte al jaren goed voor jou?

Ik hoop dat je iets aan mijn verhaal hebt. Mocht je vragen hebben, mag je deze altijd stellen!

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 11:25

Ze is niet droevig, ze rent rond. Eet gewoon en doet haar ding. We hebben pasgeleden nog second opinion gevraagd aan andere dierenarts, die zegt ook dat het risico zo groot is dat er kans is van 9 op 10 dat ze niet uit de narcose komt.

Ze is vorig jaar nog gebeten door een andere hond, waardoor haar poot gehecht moest worden. Toen heeft ze een heel licht roesje gekregen en daar was ze al bijna in gebleven. Door de angst en stress, dat werd haar bijna fataal. En dat was dus een heel licht roesje.

Ze heeft al diverse operaties gehad. Drie keer tanden schoonmaken, tumor laten weghalen en haar melkklieren zijn allemaal weggehaald (omdat bij ééntje ook een tumor zat), dat is ook in twee keer gebeurd.

Heb nu de tip gekregen om iets van medpets te proberen Hexarinse en Orozyme.

Overigens ze heeft haar tanden nooit laten poetsen al als pup beet ze in de tandenborstel en wilde ze absoluut niet dat je aan haar bekje zat. Na de derde keer tanden schoonmaken is het erger geworden en is ze echt gaan bijten. Ze bijt ook echt door om het zo te zeggen. Ze is echt een lieve hond, ik kan alles met haar. Maar tanden is altijd een probleem geweest.

Ze knaagt nog op stokken, rent met haar knuffels rond en eet gewoon brokken en 's avonds vlees.\

Heb gewoon angst omdat twee dierenartsen zeggen dat ze gewoon te oud is voor narcose en dat de kans dat ze er dus niet uit komt 9 op 10 is (is na bloedonderzoek geconstateerd, weet even niet wat er mis was waarom het niet meer kon).

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 11:31

geef haar een goeie kluit waar ze lekker op kan knagen zoals bullepees of als dat te hard is slokdarm dan worden de tanden natuurlijk geborsteld zonder stress

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 12:23

Als TS vermoed dat dit gebit aan het rotten is zou ik geen harde kluif gaan voeren.

TS, je hond hoeft niet meteen onder narcose. Laat de hond gewoon eerst controleren, dan kan de dierenarts zien wat er mis is en je advies geven.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 22:07

En waarom geen AB? Zo gaan de ontstekingen van kwaad tot erger.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 22:17

Wij doen nu ieder jaar tandsteen laten verwijderen bij onze hond (teckel, 9jr en geen kluiver). De eerste keer onder narcose bij onze nieuwe dierenarts werd haar ook bijna fataal (was voor een navelbreuk). Nu houdt ze daar rekening mee door de narcose-middelen aan te passen. Iets meer van het 1, iets minder van het ander en hierdoor trekt ze het wel. Van te voren laten we altijd haar nierfuncties checken.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 22:22

Ik denk dat als 2 dierenartsen zeggen dat narcose geen goed idee is, dat dat dan zo is.. Heb vorige week mijn 9jarige kat (Pers) onder narcose gehad voor z'n tanden en de DA begreep me gelukkig heel goed toen ik van te voren aangaf dat dit wat mij betreft de laatste keer was gezien zijn leeftijd en dat ze dus alles met ook maar iets van twijfel eruit moesten halen. Hij heeft nu nog 10 tanden/kiezen over, maar de DA heeft gezegd dat ze ook verwachtte dat hij zo zijn oude dag zonder tandoperatie zou moeten kunnen leven. En gelukkig, zou ik zeggen, want ondanks preventieve maatregelen én dat hij vrij goed uit de operatie leek te komen had ik afgelopen weekend het gevoel dat hij er alsnog tussenuit zou knijpen. Narcose is hoe dan ook een aanslag op een dier en denk dat een DA heus niet zomaar adviseert niet meer te opereren..

Hopelijk is er nog iets anders mogelijk met bijvoorbeeld antibiotica om de hond te helpen, al lees ik niet dat het dier zelf zoveel last heeft nu? Altijd lastig, dat wel. Sterkte TO!

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 10:27

Ze krijgt pijnstilling en krijgt heb wel in januari nog tabletten gekregen voor een weekje.

Hebben haar gisteren nog onder dwang tanden gepoetst (lees met twee mensen, haar gewikkeld in een fleece deken en met handschoenen aan tegen het bijten).

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 10:40

Goof schreef:
Als TS vermoed dat dit gebit aan het rotten is zou ik geen harde kluif gaan voeren.

TS, je hond hoeft niet meteen onder narcose. Laat de hond gewoon eerst controleren, dan kan de dierenarts zien wat er mis is en je advies geven.

kluiven hoeven niet hard te zijn he

gedroogde slokdarm bijvoorbeeld is niet hard maar poetst wel de tanden (en ze vinden het vaak nog lekker ook)