Wij zouden graag deze zomer (als we vakantie hebben in augustus) een puppie teefje er bij nemen. Liefst een Mechelse herder, maar het hoeft geen raszuivere te zijn. Kruising mag ook, maar er zijn een paar wensen: - groot ras - waakzaam - gehoorzaam - stokhaar Wij wonen buitenaf, dus het wordt een buitenhond (boerderij), die lekker mee kan ravotten als we met de paarden bezig zijn. Ze komt niet alleen, want er is ook al een andere hond (oude reu, ook groot) en twee katten. Omdat we in augustus vakantie hebben, zou het fijn zijn als de pup dan het nest mag verlaten. Wie weet waar er binnenkort een nestje gepland wordt?
xXLiekeXx
Geplaatst: 27-03-16 19:20
.
Laatst bijgewerkt door xXLiekeXx op 24-02-24 00:41, in het totaal 1 keer bewerkt
agee
Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-16 22:17
Oh dat zou misschien wel wat kunnen zijn, al kan ik een pup pas in augustus laten komen. Wil dat pas doen als ik vakantie heb, zodat we er de eerste weken extra veel tijd voor hebben. Is dit het eerste nest van die combi of zijn er al meer van? En heeft hij beide ouders zelf? Vind het leuk om de ouders te zien voordat ik tot aankoop over zou gaan, al weet ik ook wel dat dit niet altijd realistisch is.
Mechel x hollander is het geen kruising tussen 2 werkhonden? Gezien deze kruising ook veel gebruikt wordt bij de pakwerk sport ed.
Hier zou ik zelf op letten en een pup uit zo n combinatie nooit nemen als erfhond. Vaak zijn beide ouders dan namelijk zeer gedreven honden en dus veel van de pups ook grote werkdrift. Te fel en te energiek om als zomaar buitenhond rond te lopen. Daar moet je dan echt mee aan de slag.
Nu weet ik uiteraard niet of jullie bedoeling is waaks over komen en afschrikken maar stiekum een kroelkont en zachtaardige hond te hebben of dat de hond fel mag zijn en mogelijk niet altijd te vertrouwen is naar vreemde mensen.
In herders en x herders zitten namelijk grote verschillen. Heb in een asiel gewerkt voor vele jaren en veel x herders mee gemaakt die als pup uit verkeerde lijnen bij vetkeerde mensen terecht gekomen zijn. Heel onnodig en erg jammer voor alle partijen afkomst speelt altijd ook een rol mee in hoe een hond uiteindelijk wordt
agee
Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-16 09:45
Bedankt dierenfan voor het waardevolle advies. De hond mag best een beetje fel zijn en hoeft ook geen allemans vriend te worden. Juist niet zelfs. Wij zoeken een hond die goed op te voeden is en hier dan het terrein bewaakt (erf is omheind). Vandaar dat een x herder mijn voorkeur heeft. Maar ik zal zeker de karakters van de ouders willen kennen voordat ik een besluit neem. Daarom ben ik me ook nu al aan het verdiepen hierin. Pups die in augustus het nest mogen verlaten, zitten nu eigelijk pas rond de dekdatum van de moeder. Om straks een goede keuze te kunnen maken, wil ik graag ook het 'proces' vooraf meemaken.