Help, piesende poes..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bowena_84

Help, piesende poes..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 13:33

Goedemiddag,

Ik zal het verhaal kort proberen te houden. Het gaat hier om mijn +/- 8 jarige HTK poes Babsi.
Ik heb Babsi in 2012 opgehaald bij mensen die haar via marktplaats gratis weg wilden doen. De rede was dat ze graag een hond wilden.
Babs is een schat van een kat, lief, aanhankelijk, speels. Alleen ontdekte ik na een aantal maanden dat ze op de slaapkamer van mijn zusje tegen het gordijn geplast had. Alles goed schoon gemaakt en gordijn gewassen. Toen het later nog een keer voorkwam heb ik haar meegenomen naar de DA, die kon niets ontdekken en Babs werd gezond verklaard.

Hier ging een flinke periode overheen en in 2013 kwam HTK poes Mila erbij, zij was toen 8 weken. De twee waren meteen dol op elkaar en sliepen altijd samen. Babs werd wat rustiger en ging meer slapen. Het begon opeens weer toen ik een nieuw mandje kocht, daar pieste ze in. Mandje weg. Nieuw kussen, weer piesen, kussen gewassen, weer piesen, kussen weg. Het stopte weer.

In 2014 was het weer raak en nu tegen de prullenbak en koelkast aan. Plekken schoongemaakt met water en azijn, maar ze bleef het doen en uiteindelijk aluminium folie op die twee plekken en het was weer over. Ik heb haar toen wel weer meegenomen naar de DA maar wederom, gezond verklaard.

Vorig jaar in augustus kwam Lydia er bij, Lydia komt uit Egypte en was toen 6 maanden. In het begin wat geblaas maar al snel waren de rollen verdeeld. In november heb ik een grote stap genomen om naar Enschede te verhuizen, spannend voor alle partijen. Babsi leek zich zoals altijd als eerste naar de nieuwe situatie te schikken, in mijn ogen is zij de meest relaxte kat die bestaat.
Totdat na een dikke maand de badkamer naar pies stonk, ze had op een handdoek gepiest. Opeens waren alle handdoeken het nieuwe doelpunt, nat of schoon. We hadden een badkamer met een slechte afzuiging dus na het douchen moest de deur een tijdje open blijven. Dus alle handdoeken opbergen zodat Babs er niet bij kon. Een tijd weer niets en opeens was de badmat het slachtoffer. Dus ook die maar weg gelaten (koude voetjes ;( ) En nu zijn de uitloopmatjes van de kattenbakken en er omheen het doelpunt -O-

Naja, lang verhaal kort, bij tijd en wijlen vertoond Babs onzindelijk gedrag. Ik kan mijn vinger er gewoon niet op leggen wat de aanleiding zou kunnen zijn. Ik heb drie bakken die dagelijks verschoont en wekelijks ververst worden. Babs gaat ook gewoon regelmatig op de bak, ik zie haar dagelijks gaan. Ze drinkt niet veel. In mijn ogen vertoont ze geen stress, ze lijkt altijd happy en goed in haar vel. Maar goed ik weet niet wat er in dat koppie gebeurt. Sinds november heb ik vrijwel constant een feliway hangen omdat de andere twee wel best wel stress-kippies zijn. Ik heb de bakken al verplaatst en ander grind geprobeerd.
Ze is al 3x bij de DA geweest en die vind niets.
Kortom, ik weet het niet meer ;( Ik ben bereid ook hier weer met haar naar de DA te gaan. Ik doe er alles aan om het haar naar de zin te maken. Maar het word onderhand zó vervelend en vies!

Hebben de bokkers een idee?

Cemlys

Re: Help, piesende poes..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 13:44

En toch lijkt dit stress. Komt steeds weer in een nieuwe situatie terug. Verhuis-stress-plassen, nieuwe kat- stress -plassen, nieuw kussen - stress-plassen, weer nieuwe kat- stress-plassen. Is er al urine onderzocht bij de dierenarts? Stress gaat vaak samen met blaasontsteking (en dus onzindelijk gedrag).
Urine opvangen en laten nakijken dus. Als er idd stress in het spel is, dan zylkene en/of feliway gebruiken. Als ook blaasontsteking dan gaan behandelen, en toch ook stress aanpakken. Grote kans dat ze dat bij de vorige eigenaren ook al deed.

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 13:50

Daar lijkt het wel op Cemlys, stress. Maar ze deed het ook in periodes waarin er m.i. geen stress was, of de situatie al een tijd hetzelfde is/was. Op momenten dat ik denk dat er stress zou kunnen ontstaan doet ze niets en momenten waarin alles stabiel en rustig lijkt doet ze het. Dat verward mij zo. Maar ik kan niet bepalen wat voor haar stress is. En hoe kan ik die stress dan voorkomen/ verlichten?
Zoals ik al schreef is ze 3x bij de DA geweest waar ze helemaal gecheckt is inc. urine. En er was niets te zien. Ik wil nu ook weer met d'r gaan. Feliway hangt er al vanaf november.
Wat jij als laatste zij begint bij mij nu ook te dagen en ik begin me dus ook af te vragen of dat misschien niet de rede is geweest.

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 14:18

Is ze gesteriliseerd?

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 14:20

Ja, ze is gesteriliseerd, alle drie :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 14:26

Als je meer info wil of hulp kijk dan eens hier http://www.kattengedragstherapie.nl/
Ze hebben ook een telefonisch spreekuur geloof ik.
Onzindelijke katten is het lastigste probleem maar soms is het redelijk simpel op te lossen als je weet waar je op moet letten.

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 14:30

Heb je genoeg kattenbakken staan?(zal vast wel :) )wij hebben ooit ook dit probleem gehad,erg vervelend.. 8)7 onze poes had meerdere "afwijkingen" en was neurologisch niet in orde..dus weer een totaal ander plaatje(gelukkig maar)

lkaw

Woonplaats: Jaaa, in het pittoreske Middenmeer...... maar dan 6 km erbuiten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 14:32

Hier een herkenbaar probleem. 3 katten, waarvan twee katers en 1 poes. De poes liet dit gedrag zien. En heel onregelmatig. We dachten dat het aan het grind lag, aan de kattenbakken, aan de kater, voer, stress..enz.

Van alles geprobeerd en op een bepaald moment gedacht dat het zelfs aan het seizoen lag.

Uiteindelijk bleef er één plek over waar ze regelmatig ging plassen (lees: om de zoveel tijd wel een keer). Daar heb ik uiteindelijk een extra kattenbak neergezet, zonder kap. En sindsdien is het probleem over... }:0 _/-\o_
De andere kattenbakken zijn er nog steeds, met kap, en er is dus een extra bak geplaatst op de plek, maar dan zonder kap.

En nu maar duimen dat we het hebben opgelost... :D ;)

Jij in ieder geval succes. Ik weet hoe lastig en vervelend dit is.

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 14:33

Heb je al andere kattenbaksteentjes geprobeerd? Dat kan ook nog wel eens de reden zijn.

Wij hadden het hier maar dan ook met poep ...
Wat wij hebben veranderd: geen deksel op de kattenbak + andere steentjes en het gaat al veel beter!

Anne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 14:34

Lastig en vervelend probleem! Heb je al geprobeerd om op meerdere plekken kattenbakken neer te zetten? En daarnaast verschillende soorten kattenbakvullingen uit te proberen?

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 14:43

Dankjewel voor de tip cissy!
Ik zag toevallig dat de kattenkliniek hier ook maandelijks een gedragsdeskundige in huis heeft, als er op consult niets uit komt dan kan ik het daar eens proberen.

Ik heb 3 bakken Laurapalmer maar misschien moet er gewoon nog eentje bij.

Wauw, fijn dat jullie de oplossing gevonden lijken te hebben! Wat zijn het vreemde beesten hé! Bij ons is het probleem dat het zo random en dan ook op random plaatsen gebeurd. Eerst handdoeken, toen badmat en toen de uitloop matjes. Allemaal plekken waar je niet echt een extra kattenbak neer kunt zetten :') Haha Dankjewel, hoop dat we er snel uitkomen!

ZiiaaooNaa, ik heb al verschillende bakken en grind geprobeerd. Open bak vind ze vreselijk, ze heeft nu één 'favoriete' bak maar gebruikt de andere twee ook. Met dit grind leek het heel lang goed te gaan. Heb gisteren toevallig nieuw grind gezocht en ga dat morgen bestellen

Anne_J Het is idd lastig en vervelend. Vooral de stank :n Ik sta momenteel nu ook op het met gevoel van; zou je weer ergens geplast hebben. Is niet leuk :( Ik kan haar er ook nóóit op betrappen, opeens vind ik weer een plek. Ik zou de kattenbakken wel eens kunnen verspreiden, ze staan nu bij elkaar.

Konden ze maar praten of kon je maar in hun koppie kijken. Het lijkt zo'n tevreden kat als je dr ziet. Ik weet gewoon niet hoe ik stress voor haar zou kunnen voorkomen/verlichten. Want eigenlijk is er altijd wel iets wat stress kan geven (ben zelf ook een stress-kip :') ) Dus het zou handig zijn als ik wist hoe ik op zulke situatie in kan spelen.

In ieder geval bedankt voor het meedenken en de tips!!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 14:43

Heb je je wasmiddel of wasverzachter al eens vervangen? Gezien ze vooral op badmatten en handdoeken piest en die ook in de was gaan? Misschien bevalt de geur haar niet?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 14:45

Heel herkenbaar dit, alleen heb ik dit met mijn kater.
Vanaf kitten samen met zijn broer bij ons opgegroeid.
En zo ineens is het sproeien begonnen bij 1 van de katers.
Alles was de klos.
Ook DA bezoeken en feliway etc, niets hielp.

Echter werd vorig jaar zijn broer dood gereden.
En vanaf die tijd kan ik de keren dat ie gesproeid heeft op 1 hand tellen.

Hoe goed hij ook leek om te gaan en blij te zijn met zijn broer.
Nu is wel duidelijk dat ie liever alleen is.

Als ie het nu doet is het frustratie van een kat die hij ziet buiten die hij niet mag :=
Maar deze enkele keren is te overzien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 15:06

Ik heb je een pb gestuurd, ik ben bijna afgestudeerd als gedragstherapeut kat. :)

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 15:19

Wij wisselen regelmatig van wasmiddel en verzachter Cayenne, we kopen meestal wat in de aanbieding is. Maar dat verklaard niet waarom nu de uitloopmatjes de 'slachtoffers' zijn.

_CS_ Daar zit natuurlijk ook iets in, dat de andere katten een bepaald gedrag uitlokken. Echter deed ze het ook al vóórdat de andere katten er waren, dus die vlieger gaat in dit verhaal dan ook niet echt op.

Het gebeurt zo sporadisch en telkens op zulke andere plekken dat ik de vinger er niet op kan leggen.

Je hebt PB terug Wuis!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 17:50

Heb met TS heen en weer gepb't en ze verdient echt een pluim voor hoe ze met haar katten om gaat. *\o/* Ik ben benieuwd hoe de veranderingen die ze gaat doorvoeren gaan uitpakken. Ik heb zo'n vermoeden dat het wel eens helemaal goed kan gaan komen. :)

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 18:48

Wat lief dat je haar wil helpen , Wuis!!

Bowena verdient inderdaad een pluim. :j

Balen dat madame alles onderpiest! Ik hoop dat het met de tips van Wuis goed gaat. Hou je ons op de hoogte?

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 18:49

Wauw, wat een lieve reactie Wuis en Roos :o Ik doe in ieder geval mijn best! :))
We hebben inderdaad flink heen en weer ge-pb't en heb goeie inzichten gekregen! En hele goeie tips!
Maar ook van de andere bokkers hier! Ik ga ermee aan de slag en hoop dat zoals Wuis zegt het snel over is en ik gewoon een hele blije poes heb! *\o/*

Ik houd jullie zeker op de hoogte!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 18:54

Mag de rest ook weten welke tips je hebt gekregen (of gegeven Wuis?) Kunnen we nog wat van leren misschien?

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 19:33

In het kort heeft Wuis mij vooral laten inzien wat het verschil tussen stress en territorium is, gezien Babs beide vertoond. Ook heb ik inzicht gekregen wat dit zou kunnen veroorzaken.
We hebben het over de kattenbakken gehad en dan vooral hoe ze gebruikt worden en hoe ze gestaan hebben. Ook hier weer inzicht gekregen wat zou kunnen veroorzaken dat Babs de bak(ken) niet meer prettig vind om te gebruiken.

De dingen die ik nu ga proberen / anders doen zijn;

* De kattenbakken compleet uitsoppen (ik verschoon dagelijks en ververs wekelijks maar soppen niet zo vaak) om ze zo weer fris te krijgen (want zelf pies je ook niet graag op een smerige wc haha) en dit ook toe te voegen aan het schoonmaak ritueel.

* Ik heb nieuw grind besteld, ik ga proberen of dat nog iets uitmaakt (huidige grind klompt niet, deze zou dat wel goed doen)

* Ik heb de kattenbak uit elkaar gezet, zo hoop ik meer rust en 'privacy' te creëren Ik zet ze nu ruim uit elkaar 1 bak per ruimte. ( ze stonden eerst alle drie bij elkaar)

Sommige van deze tips zijn hierboven ook al gegeven door andere Bokkers en meegenomen. Wuis heeft me vooral heel veel inzicht gegeven, dat is heel erg fijn!
Vertel ik het zo een beetje goed Wuis? Je mag uiteraard toevoegen / verbeteren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 19:47

Even vooropstaand dat je een situatie eigenlijk sowieso in het echt moet bekijken (maar dat is voor mij een beetje te ver weg, ik woon in Leeuwarden :D ), heeft Bowena de situatie toch zo kunnen omschrijven dat ik er wel wat inzichten door heb gekregen. :j Bij deze poes is er geen sprake van één manier van onzindelijkheid, maar twee. Die zich door de jaren heen in bepaalde periodes opeenvolgend hebben laten zien. Namelijk in bepaalde periodes sproeien en in bepaalde periodes 'gewoon' buiten de bak plassen. Dit zijn twee verschillende problemen met twee verschillende oorzaken (in dit geval wel beide stress gerelateerd, maar op een van elkaar verschillende manier). Daar heb ik TS het een en ander over uitgelegd en gaandeweg kwamen er dingen aan het licht die dit in de hand zouden kunnen werken. En die dingen worden nu aangepakt! +:)+

Anne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 14:15

Hoe gaat het intussen met de kat? Plast ze al minder?

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-16 14:35

Ik durf het nog niet hardop te zeggen eerlijk gezegd haha, maar tor nu toe gaat het goed. Heb nieuw grind en de bakken staan een behoorlijk ens uit elkaar. Ze lijkt nu ook 1 favoriet te hebben die maak ik echt regelmatig schoon zodat het een prinsessen toilet is haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 19:45

Jippieee! *\o/* :D

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-16 22:05

Tevreden 'klant' Wuis ;)