Hond koorts, stijve nek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

different1

Hond koorts, stijve nek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 22:19

Onze hond (cavalier king charles*boerenfok) van 10jr is sinds gisteravond ziek.
Smiddags heeft hij wel gegeten (natvoer) maar z'n brokken laten staan.
Normaal is het een heel enthousiaste hond, maar gisteravond bleef hij liggen toen wij thuis kwamen en piepte bij aanraking van kop/hals.
Wilde zich niet laten temperaturen.
Liep met het hoofd laag en een bolle rug, liep ook erg traag.
Had savonds wel geplast.

Uiteraard zijn wij naar de dierenarts gereden, daar bleek hij 39.8 koorts te hebben.
Tevens was het buigen van de nek naar links pijnlijk.
Rug in orde, buik ook.
4 injectie's, een doosje peniciline en flesje metacam rijker zijn we de nacht in gegaan.
De injectie's waren ivm koorts en pijn, productnamen weet ik niet.

Vanmorgen was de hond aardig opgeknapt, liep goed mee met uitlaten, plassen en poepen prima in orde.
Vanmiddag ook.
Heeft gegeten en gedronken, temperatuur 38.2

Metacam moet 1x daags en de pillen 2x daags gegeven worden.
Hond en medicijnen zijn bij m'n moeder omdat hij bij mij de trap op moet en ik ivm medische ingreep niet mag tillen.
Helaas net gebeld door m'n moeder dat de hond weer piepte bij aanraking, weer met de kop laag liep en 38.8 heeft.
Is wel wat energieker dan gisteravond.

Hond moet met 3 dagen echt wel aan de beterende hand zijn, en daar zitten we natuurlijk nog niet aan.
Maar vind het vreemd dat hij nu weer een terugval heeft terwijl het vandaag heel de dag goed ging.

De hond is niet van de bank oid gevallen, en loopt vrijwel altijd los dus ook een ruk van de halsband kan deze pijnklachten niet geven.
De hond komt vrijwel niet in aanraking met andere honden behalve de 2 chi's van mijn moeder die kerngezond zijn.

Wie herkent dit? Wij dachten aan iets als een nekhernia, maar waar komt de koorts/verhoging dan vandaan?
De hond is verder nooit ziek en erg energiek.
Speelt wel regelmatig met een bal, is daar ook erg fanatiek in maar is niet van toepassing de afgelopen week.

bontejames

Re: Hond koorts, stijve nek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 22:25

Al een gedacht aan meningitis (hersenvliesontsteking) bij de hond. Symptomen lijken er op. Verder ben ik geen dierenarts maar heb ooit een hond gezien met dezelfde symptomen waar die diagnose bij is gesteld. Dit wordt overigens behandelt met prednison bij honden.

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 22:29

Ken zelfde geval waarvan uitgegaan werd van een nekhernia met koorts. Bleek waarschijnlijk hersenvliesontsteking te zijn gewees, want de hond is overleden op weg naar kliniek Utrecht. Wil je niet bang maken, maar koorts hoort echt niet bij hernia en wacht aub niet te lang af. Sterkte!

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 22:33

Ook daar dachten wij inderdaad aan, maar de da achtte dat niet heel waarschijnlijk omdat de hond niet spuugt.
Heb wel vertrouwen in deze da, maar idd, bij een hernia past geen koorts.
De da dacht aan 2 verschillende dingen, pijn in de nek en koorts als 2 losstaande dingen.
Da dacht ook niet direct aan een hernia.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 22:33

bontejames schreef:
Al een gedacht aan meningitis (hersenvliesontsteking) bij de hond. Symptomen lijken er op. Verder ben ik geen dierenarts maar heb ooit een hond gezien met dezelfde symptomen waar die diagnose bij is gesteld. Dit wordt overigens behandelt met prednison bij honden.

Inderdaad lijken dezelfde symptomen, ik heb een beagle met meningitis. Is alleen 100% zeker te stellen door een beenmergpunctie volgens mijn da. Bij ons duurde het enkele dagen voordat ze wisten wat het zou zijn, ze reageert overigens heel goed op de prednison.

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 22:34

chipie17 schreef:
Ken zelfde geval waarvan uitgegaan werd van een nekhernia met koorts. Bleek waarschijnlijk hersenvliesontsteking te zijn gewees, want de hond is overleden op weg naar kliniek Utrecht. Wil je niet bang maken, maar koorts hoort echt niet bij hernia en wacht aub niet te lang af. Sterkte!

Ja inderdaad. Als het in het zenuwstelsel terecht komt is het al te laat. Niet om je bang te maken, misschien is het wel iets heel anders. Je kunt beter een keer te veel naar de dierenarts gaan dan een keer te weinig..

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 23:05

De hond tilde z'n koppie wel op als je z'n favoriete woord (balletje) noemt.
Hij braakt niet en naar rechts bewegen was niet pijnlijk.
Moet er wel bij zeggen dat de hond wel een "meutje" is, piept sowieso erg snel.

Uiteraard neem ik jullie reactie's serieus, zeker omdat de gedachte aan meningitis ook bij ons speelt.

Net weer gebeld met m'n moeder, hond voelt koel aan en reageert bij aanraking enkel met het optillen van een pootje.
Temperatuur zojuist nog 38.8, m'n moeder gaat de da bellen voor overleg.

Over z'n koppie aaien is geen probleem, aanraken/druk geven op z'n kaak vind hij niet prettig en trekt z'n hoofd dan weg.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 23:34

Na overleg met de da besloten om nu niet daarheen te gaan.
Da vond het nog geen koorts en ab heeft wat langer de tijd nodig, wel zetten we de wekker vannacht en mocht het erger zijn dan kunnen direct terecht.
Blijft het zoals nu dan morgen ochtend naar de da.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 23:38

Hoop dat hij gauw opknapt, maar wees inderdaad alert op veranderingen/ verslechteringen!

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 00:10

Dat hoop ik ook!
Ik ben nu bij m'n moeder, doen wisselen met de wekker vannacht en als we naar de da moeten kunnen we gelijk weg.
Gelukkig kwam hij wel kwispelend naar de deur toen ik binnen kwam, maar we houden hem goed in de gaten.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 00:23

Sterkte! Ik hoop dat je hond snel opknapt. Klinkt als een ontsteking ergens in de nek/hoofd. Maar de da kon niet echt zeggen wat het is?

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 08:50

Vannacht niks veranderd, dus we gaan straks naar de da.
Wel ligt hij normaal graag op een kussen, en nu lag hij op t randje met z'n achterhand ernaast.
Nu ligt hij helemaal naast het kussen.
Hij heeft wel geplast en een klein beetje gepoept, loopt met z'n koppie laag en met korte pasjes.
Temperatuut is 38.4, hoger dan gisterochtend, lager dan gisteravond.

Da kon woensdagavond idd niet precies zeggen wat het was, dacht aan iets verrekt in de hals door een val/wild spelen oid, en daarnaast koorts waarvan hij dacht dat het niet vanuit de nekpijn kwam.
De hond lif nu wel in een rolletje naar links, maar houd zich stijfjes.

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 09:13

Sterkte. De temperatuur is meestal 's ochtends lager dan 's avonds inderdaad. Laat het even weten als je terug bent van de DA, ben benieuwd.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 09:17

Je zou zeggen idd hersenvliesontsteking. Had onze oude kruising ook gehad als halfwas van 7 maanden. Van rondcrossen en hyper doen in een uur verandert in een hoopje ellende. Heeft echt heel lang geduurt voor hij beter was. En het heeft hem een gedragsverandering blijvend opgeleverd ook helaas.

Laat ook bloed afnemen en controleren daarop, weet je meteen ook of er ontstekingswaardes zijn of andere afwijkingen

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 09:33

Foto's gemaakt van hals en hoofd? Misschien een kaakprobleem, ontstoken kies?
Beterschap

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 09:39

Mijn eerste gedachte was ook hersenvlies ontsteking. IK duim mee dat het allemaal meevalt
\laat je het nog even weten hoe het is gegaan bij de dierenarts?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 09:41

speelt hij met stokken? zit er niet ergens een houtsplinten ofzo in zijn gehemelte om maar ff out of the box te denken ;) succes!

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 09:47

Over een kwartier kunnen we bellen.
Ik laat sowieso bloed afnemen, en eventueel röntgenfoto maken.
Hij speelt met niks anders dan een tennisbal, dus splinter oid zou eigenlijk niet kunnenn

Ik houd jullie zeker op de hoogte! Vind het erg fijn dat jullie zo meedenken.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 09:47

Onze hond had ook hersenvliesontsteking maar spuugde niet. Ook niet vreselijk pijnlijk maar droeg haar koppie wel lager en ik had nog gedacht wat is haar koppie warm. Nader bloedonderzoek heeft dat pas uitgewezen nadat ze niet goed genoeg op de eerste medicatie reageerde.beterschap er mee!

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 09:49

Citaat:
woensdagavond idd niet precies zeggen wat het was, dacht aan iets verrekt in de hals door een val/wild spelen oid, en daarnaast koorts waarvan hij dacht dat het niet vanuit de nekpijn kwam.

Ja, bij mijn geval werd ook van twee verschillende dingen uitgegaan, maar bleek dus toch wel 1 oorzaak te hebben. De dierenartsen waren echt zo laks, baas had al aangegeven voor een mri naar Utrecht te willen, maar dierenarts vond het geen spoed. Totdat ze hem halfdood smorgens bij de dierenarts vonden en ze alsnog te laat werden doorgestuurd. Wordt er nog boos van, wat kost een potje prednison nu?

Ik ben benieuwd, duimen draaien!

Oja , deze hond gaf ook niet over

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 14:17

Wat een naar verhaal chipie17!

We zijn terug, aan hersenvliesontsteking word zeker niet gedacht, kans werd zeer klein geacht (maar niet uitgesloten, echter op basis van hoe hij woensdag was en nu is de kans gewoon zeer klein).

Er word nu eerder richting iets hernia-achtigs gedacht, achterover buigen was pijnlijk, naar links/rechts/beneden niet.
Heeft links langs zn hals wat zwelling, maar je kunt t niet vastpakken en is ook niet pijnlijk.
Omdat de hond wel opknapt na metacam, is besloten om tramadol bij te geven.
Verder rustig houden en in de gaten houden.

Hij is absoluut fitter dan woensdagavond, en na z'n medicijnen knapt hij ook op.
Heeft geen verhoging of koorts nu, wel 2x daags blijven temperaturen.
Mogen ten alle tijden terugkomen als we het niet vertrouwen.
Hond heeft inmiddels ook brokjes gegeten wat hij afgelopen 2 dagen niet deed en is nu ook niet pijnlijk meer op aanrakingen.

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 14:29

Dat klinkt een stuk beter, gelukkig!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 15:22

Hernia? Waarom hebben ze geen foto gemaakt?

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 16:22

Hernia is op een foto slecht tot niet te zien dus zal dmv van een scan duidelijkheid moeten geven, daarbij is de pijn bij beweging wat verplaatst oftewel is buigen naar links niet pijnlijk meer.
Tevens is z'n ruggegraat wel buigzaam.
De da vond het nu niet zo ernstig om direct foto's te maken, omdat hij wel opknapt.(alleen willen wij als baasjes zijnde dat de hond binnen een dag weer z'n oude ikje is, tijd en rust is het advies voor nu)
En daar kan ik me goed in vinden.

De da is echt betrokken, en foto's zullen zeker gemaakt worden als de hond zo blijft of terugvalt aankomende dagen.
Daarbij heeft hij geen verlammingsverschijnselen.

Ik ben tevreden over de arts, en zolang de hond rustig opknapt ben ik niet de persoon om stampij te maken.
Was de hond nog net zo als woensdagavond, danwel net zoals gisteravond dan had ik zeker meer ge-eist qua onderzoek en/of behandeling.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 17:51

Hmmm je hond is toch nog hetzelfde?
Hij krijgt nu alleen een flinke jetser van tramadol binnen.
Klinkt voor mij alsof de hond helemaal nog niet verbeterd is sinds woensdag en ik vind de symptomen vrij ernstig klinken.
Wat gaf het bloed aan?