En of ze al veel gemankeerd hebben.
Ik heb 2 rattendames, nu anderhalve week. Beiden zaten ze alleen en ik heb Miep meegenomen naar huis en Mara kwam ik tegen op marktplaats en die heb ik bij Miep gezet.
Miep heeft nog nooit in der leventje met andere ratjes gezeten, ze was zo blij toen ze Mara zag.
Mara heeft altijd met 2 dames gezeten, maar die zijn overleden, dus Mara zat alleen.
Miep is 2 jaar en Mara is al 3.
Miep is nog fit en heel actief, Mara is ook nog gezond, maar wel oud, ze slaapt veel, heeft last van beginnende verlamming (maar heeft nog wel controle en kracht in der pootjes).
Ze zitten nu samen in een kooi en vrijwel de hele dag staat hun kooi open zodat ze eruit kunnen en op mijn bureau kunnen lopen.
Ze krijgen Selective voer, dat is zonder dierlijke eiwitten, wat ik zelf prettig vind, want oude ratjes hebben niet zoveel dierlijke eiwitten nodig. Ik kan ze nu zelf dierlijke eiwitten bijvoeren. Ze krijgen om de dag een aantal hondenbrokjes (100% eend) en meelwormen.
Groente en/of fruit 2x per dag en als traktratie krijgen ze soms een klein stukje uitgedroogd brood of een miniscuul stukje kaas.
Zolang ze een dierwaardig leventje hebben en zelfstandig eten /drinken en nog uit de kooi komen vind ik het goed, wanneer ik zie dat er 1 achteruit gaat in conditie en gezondheid dan ben ik de eerste die bij de dierenarts zit.
Ik ben nu al stapelgek op ze en zou het liefst willen dat ze nog jaren mee gaan, maar ik weet dat dat niet gaat.
Tot die tijd geniet ik lekker van ze.
En wanneer er eentje naar de rattenhemel gaat of de tijd breekt aan dat die naar de rattenhemel gaat, dan komen er 2 rittens bij. Ik wil niet meer zonder ratjes! Wat een hilarische, lieve diertjes zijn het!
Dit is Miep. Mijn prachtige russisch blauwe dame van 2 jaar.

En dit is Mara, een lieve agouti dame van 3 jaar.