Wie heeft er nog meer (oude) ratjes?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

EarthFocus

Wie heeft er nog meer (oude) ratjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 20:25

Zoals de titel al zegt is mijn vraag dus of er nog meerdere bokkers zijn met (oudere) ratjes.
En of ze al veel gemankeerd hebben.

Ik heb 2 rattendames, nu anderhalve week. Beiden zaten ze alleen en ik heb Miep meegenomen naar huis en Mara kwam ik tegen op marktplaats en die heb ik bij Miep gezet.
Miep heeft nog nooit in der leventje met andere ratjes gezeten, ze was zo blij toen ze Mara zag.
Mara heeft altijd met 2 dames gezeten, maar die zijn overleden, dus Mara zat alleen.

Miep is 2 jaar en Mara is al 3.
Miep is nog fit en heel actief, Mara is ook nog gezond, maar wel oud, ze slaapt veel, heeft last van beginnende verlamming (maar heeft nog wel controle en kracht in der pootjes).
Ze zitten nu samen in een kooi en vrijwel de hele dag staat hun kooi open zodat ze eruit kunnen en op mijn bureau kunnen lopen.

Ze krijgen Selective voer, dat is zonder dierlijke eiwitten, wat ik zelf prettig vind, want oude ratjes hebben niet zoveel dierlijke eiwitten nodig. Ik kan ze nu zelf dierlijke eiwitten bijvoeren. Ze krijgen om de dag een aantal hondenbrokjes (100% eend) en meelwormen.
Groente en/of fruit 2x per dag en als traktratie krijgen ze soms een klein stukje uitgedroogd brood of een miniscuul stukje kaas.

Zolang ze een dierwaardig leventje hebben en zelfstandig eten /drinken en nog uit de kooi komen vind ik het goed, wanneer ik zie dat er 1 achteruit gaat in conditie en gezondheid dan ben ik de eerste die bij de dierenarts zit.

Ik ben nu al stapelgek op ze en zou het liefst willen dat ze nog jaren mee gaan, maar ik weet dat dat niet gaat.
Tot die tijd geniet ik lekker van ze.
En wanneer er eentje naar de rattenhemel gaat of de tijd breekt aan dat die naar de rattenhemel gaat, dan komen er 2 rittens bij. Ik wil niet meer zonder ratjes! Wat een hilarische, lieve diertjes zijn het!

Dit is Miep. Mijn prachtige russisch blauwe dame van 2 jaar.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dit is Mara, een lieve agouti dame van 3 jaar.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Silly1972

Re: Wie heeft er nog meer (oude) ratjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 20:28

Wat lief van je om zulke oude ratten op te nemen.
Ze zien er echt nog heel goed uit terwijl 3 toch wel een max leeftijd is (zijn helaas maar weinig uitzonderingen)
Ik heb zelf 4 rattenmannen van een jaar oud.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 20:36

Ik heb hier 11 rattendames zitten. Een groep van 7 en een groep van 4.
M'n oudste 2 dames zijn nu 2 jaar en 4 maanden, ze schelen net 2 weken.

Morgen weer een rondje dierenarts helaas. Heb er 3 tegelijk met een tumor -O-

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 20:38

Ratjes <3 <3 Ik heb er vroeger een aantal gehad, maar vond de verzorging erg lastig (ik ben erg chaotisch en een tikkeltje autisme waardoor dingen vaak fout lopen in de praktijk, maar in mijn hoofd wel goed gaat :P ) Nu heb ik er weer twee: Sap en Sok! Geboorte datum kan ik opzoeken, ik heb ze dit keer bij een fokker gehaald :P Ben nu bezig met een nieuwe kooi (die is klaar, maar moet nog ingericht worden) en het maken van speeltjes :P

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 20:38

Wat leuk!
Wij hebben 3 zusjes uit een nest van nu 13 maanden oud. We hopen dat de onze ook zo oud mogen worden. Er is expres gekozen voor een kruising met een wilde finse rat. Zodat de levensverwachting hopelijk wat hoger wordt.

Ze krijgen bij ons 's morgens havermout met yoghurt en soms fruit(Hetzelfde ontbijt als mams)
En 's avonds eten ze met de pot mee, vinden ze altijd heerlijk!
Tussendoor krijgen ze vaak een hele amandel. Verder zijn die van ons ook gek op een heel ei, eerst snapten ze niet wat ze met zo'n ding in een schaal moesten maar inmiddels laten ze m zelf vallen zodat ze het gekookte eitje kunnen eten.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 20:42

Ja, Mara zag er niet zo heel goed uit, ze had toen ze hier kwam een luchtweginfectie, en helaas ook Miep aangestoken. Dus nu zitten ze aan de antibiotica.
Mara kreeg konijnenvoer te eten, niet echt geschikt voor een rat.
Ze zitten hier nu op supreme selective, na 2 dagen zag je al verschil qua conditie. Ze glimt nu meer.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 20:45

Carr_friesje schreef:
Ik heb hier 11 rattendames zitten. Een groep van 7 en een groep van 4.
M'n oudste 2 dames zijn nu 2 jaar en 4 maanden, ze schelen net 2 weken.

Morgen weer een rondje dierenarts helaas. Heb er 3 tegelijk met een tumor -O-

Oh wat erg... Beterschap voor de rattenkinders!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 20:47

Dat is wel een van de reden om mannen te nemen, die hebben daar toch minder last van

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 20:48

eclair98 schreef:
Ratjes <3 <3 Ik heb er vroeger een aantal gehad, maar vond de verzorging erg lastig (ik ben erg chaotisch en een tikkeltje autisme waardoor dingen vaak fout lopen in de praktijk, maar in mijn hoofd wel goed gaat :P ) Nu heb ik er weer twee: Sap en Sok! Geboorte datum kan ik opzoeken, ik heb ze dit keer bij een fokker gehaald :P Ben nu bezig met een nieuwe kooi (die is klaar, maar moet nog ingericht worden) en het maken van speeltjes :P

Ik ben heel erg autistisch, daardoor lees ik altijd meteen heel veel over de dieren die ik hou en zorg ervoor dat ze alles krijgen wat ze nodig hebben.

Op dit moment loopt er een rat over m'n toetsenbord :P

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 20:48

loveslimpie schreef:
Wat leuk!
Wij hebben 3 zusjes uit een nest van nu 13 maanden oud. We hopen dat de onze ook zo oud mogen worden. Er is expres gekozen voor een kruising met een wilde finse rat. Zodat de levensverwachting hopelijk wat hoger wordt.

Ze krijgen bij ons 's morgens havermout met yoghurt en soms fruit(Hetzelfde ontbijt als mams)
Tussendoor krijgen ze vaak een hele amandel. Verder zijn die van ons ook gek op een heel ei, eerst snapten ze niet wat ze met zo'n ding in een schaal moesten maar inmiddels laten ze m zelf vallen zodat ze het gekookte eitje kunnen eten.

Hebben ze niet hun eigen voer? Brokjes ofzo?

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 20:50

EarthFocus schreef:
eclair98 schreef:

Ik ben heel erg autistisch, daardoor lees ik altijd meteen heel veel over de dieren die ik hou en zorg ervoor dat ze alles krijgen wat ze nodig hebben.

Op dit moment loopt er een rat over m'n toetsenbord :P

Dat is per autist (ff kort door de bocht :+ ) heel erg verschillend! Ik was rond de 10 jaar, las heel erg veel over de dieren, maar ik vond het lastig om er regelmaat in te brengen kwa voeren. Het ene moment kregen ze om 10.00 uur eten in de ochtend en dan pas de dag erna om 19.00 uur etc...

janneke_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 20:58

Leuk!
Ik heb ook heel lang ratten gehad, tot wel 6 tegelijkertijd :') allemaal dames.
Kooi stond bij ons ook open, zodat ze op een kastje en een stoel ernaast konden lopen. Ooit stond er een plantenpot bij, zodat ze lekker konden graven. (maar op ten duur gaf het erg veel rotzooi dus hebben we die maar weg gezet)
Helaas werden ze ook maar gemiddeld 3 jaar oud. Het meerendeel kreeg kanker...
Heb bij sommige de tumor weg laten snijden, als deze naar buiten groeide, maar die kwamen toch altijd terug en groeide dan naar binnen.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 21:03

eclair98 schreef:
Dat is per autist (ff kort door de bocht :+ ) heel erg verschillend! Ik was rond de 10 jaar, las heel erg veel over de dieren, maar ik vond het lastig om er regelmaat in te brengen kwa voeren. Het ene moment kregen ze om 10.00 uur eten in de ochtend en dan pas de dag erna om 19.00 uur etc...

Maakt geen bal uit, kort door de bocht gezegd.
In de natuur krijgen ze ook niet standaard om 10u hun maaltje voorgeschoteld.
Hier voer ik ze meestal 's avonds maar als ik echt te moe ben dan krijgen ze het de ochtend daarop. Gaan ze niet dood van. :P

Silly1972 schreef:
Dat is wel een van de reden om mannen te nemen, die hebben daar toch minder last van

Klopt, maar ik hoef geen 11 mannen in m'n huis. _O-
Ga al over m'n nek bij het idee van de lucht van 11 rattenkerels. :P
Naast m'n ratten die ik als huisdieren houd fok ik ook (show)kleurmuizen.
Heb al een aantal mannenhokken staan dus moet er niet aan denken om dan ook nog rattenkerels te hebben haha.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 21:06

Ik heb momenteel niet zo'n grote kooi voor ze. 65x40x65.
Volgens mij vinden ze het niet erg. Ze kunnen veel hun kooi uit en omdat ze natuurlijk al oud zijn slapen ze ook meer.
Als er 2 jonkies bijkomen ga ik wel op zoek naar een grotere kooi, of net zo'n kooi als die ik nu heb en dan via een buis verbinden aan elkaar.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 21:07

Carr_friesje schreef:
eclair98 schreef:

Maakt geen bal uit, kort door de bocht gezegd.
In de natuur krijgen ze ook niet standaard om 10u hun maaltje voorgeschoteld.
Hier voer ik ze meestal 's avonds maar als ik echt te moe ben dan krijgen ze het de ochtend daarop. Gaan ze niet dood van. :P

Silly1972 schreef:

Klopt, maar ik hoef geen 11 mannen in m'n huis. _O-
Ga al over m'n nek bij het idee van de lucht van 11 rattenkerels. :P
Naast m'n ratten die ik als huisdieren houd fok ik ook (show)kleurmuizen.
Heb al een aantal mannenhokken staan dus moet er niet aan denken om dan ook nog rattenkerels te hebben haha.

Die dames van mij stinken totaal niet!

Wat voor bodembedekking hebben jullie voor de ratjes?

Ik heb zelf ecobed (dat zijn kartonsnippers) leuk speelmateriaal en stofvrij!

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 21:14

Klopt. Dames ruiken ook een stuk minder.
Ik heb ze op hennepvezel zitten.
Neemt goed vocht op. (kan een drinkflesje op leeglopen zonder dat het zompig wordt), zitten vezels in die ze verzamelen om een soort nest mee te maken en kost geen drol.

Karton komt er hier niet in, gaat veel te snel stinken.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 21:24

Ik heb ook nu twee hokken met twee buizen verbonden, maar het werkt toch niet zo fijn als ik dacht := Daarom heb ik nu een oude boekenkast(je) gekocht en omgebouwd :P

Ik heb beukensnippers en van die geperste hout korrels voor katten :P

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 21:38

Ik heb één dame van drie jaar oud, haar zusje is overleden en ze slaapt zoveel dat ik er eigenlijk geen jonkies bij wil doen nu. Ze is qua gedrag enzo totaal niet veranderd dus ik denk dat ze het wel oké vindt zo. Ik moet wel dingen erbij kopen nu ik een aantal dingen die half aangevreten of gewoon vies waren heb weggegooid, iemand ideeën?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 21:55

Ik heb biolitter in de toiletjes en cottoncard onder in de kooi.
Ik heb ze in een grote vogelkooi van 135x 50x 50.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 08:35

Carr_friesje schreef:
Klopt. Dames ruiken ook een stuk minder.
Ik heb ze op hennepvezel zitten.
Neemt goed vocht op. (kan een drinkflesje op leeglopen zonder dat het zompig wordt), zitten vezels in die ze verzamelen om een soort nest mee te maken en kost geen drol.

Karton komt er hier niet in, gaat veel te snel stinken.

Dat heb ik dus met hennepvezel, we hebben het hier ook staan, maar we stoppen er meteen mee na deze baal. De cavia's zitten op hennep en het is in verhouding vergeleken ecobed een stuk prijziger en ze stinken echt sneller.
WIj gebruiken voor de konijnen, cavia's en ratten nu ecobed en ik vind het super fijn spul!
Maar ieder zijn ding natuurlijk!

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 08:37

Loolotte schreef:
Ik heb één dame van drie jaar oud, haar zusje is overleden en ze slaapt zoveel dat ik er eigenlijk geen jonkies bij wil doen nu. Ze is qua gedrag enzo totaal niet veranderd dus ik denk dat ze het wel oké vindt zo. Ik moet wel dingen erbij kopen nu ik een aantal dingen die half aangevreten of gewoon vies waren heb weggegooid, iemand ideeën?

Washandjes vinden ze hier helemaal het einde! En gewoon een prop kranten maken en in de kooi gooien, grootste lol hebben ze ermee om in snippers te scheuren!

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 08:40

Leuk om te lezen allemaal! :D

Ik heb vijf mannen, drie van 7 maanden, en 2 van 4 maanden. :) Ik heb ze op Cotton 'n card zitten, de dierenwinkel hier in de buurt had balen liggen van 180 liter voor 19,95. Bevalt heel goed, ruik je pas na een week! In de toiletjes heb ik Back2Nature zitten. Maar of ze die nou echt zoveel gebruiken... :+

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-16 09:21

Gisteren heb ik een kokosnoot voor ze opgehangen. Een groot gat erin geboord (wat een rotwerk is dat zeg!!)
Ze zijn helemaal gek op de kokosnoot! Ik heb een deel van het vruchtvlees laten zitten, ze vinden het heerlijk!

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 10:31

EarthFocus schreef:
loveslimpie schreef:
Wat leuk!

Hebben ze niet hun eigen voer? Brokjes ofzo?

Die hebben ze ook, alleen daar eten ze nauwelijks uit. We hebben verschiklende soorten geprobeerd maar ze gaan niet meer brokjes eten en op dit moment zijn ze een beetje dik dus dan zal het wel goedzitten met alles wat ze te eten krijgen. ;)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 11:54

Die van mij krijgen selective en verder gewoon, groentes tussendoor en dingen die ze lekker vinden
Ik heb mannetjes dus wel dingen met weinig eiwitten