Wat als één van je konijnen overlijdt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Floor_x

Wat als één van je konijnen overlijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 11:55

Allereerst, dit is voor mij (nog) niet aan de orde. Beide konijntjes huppelen nog vrolijk en gezond door de tuin.
Maar de dag gaat ooit komen dat er eentje overlijdt en de ander niet.

Ik heb een heel leuk koppeltje al ruim 5 jaar.
Een voedster van 6 en een rammetje van 7,5.
Konijntjes zitten bij m'n moeder in de tuin, en ondanks dat ze alles voor die beestjes over heeft, weet ik ook wel dat er hierna geen konijnen meer komen. Mama mag bijna met pensioen, en die wil dan lekker gaan tuinieren en dat werkt niet met twee sloopkoningen in de tuin :+

Maar dan, stel je voor mijn rammetje overlijdt volgende maand. Dan heb ik een 6-jarige voedster over die misschien nog makkelijk 2 jaar 'meegaat'. Je wil natuurlijk niet dat zo'n beestje eenzaam en depressief wordt, dus dan zou je zeggen, je neemt er nog een konijntje bij.
Maar zo kom je toch in een soort vicieuze cirkel en nooit van je konijnen af (klinkt heel grof, maar hopelijk begrijpt iedereen dat ik dat niet zo bedoel).

Hoe hebben andere bokkers dit gedaan?

elenaMM77

Re: Wat als één van je konijnen overlijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 11:59

misschien een konijn van de opvang met ongeveer dezelfde leeftijd matchen?
of daar aangeven dat je met een senior konijntje zit en vragen of er iemand nog een senior zoekt voor een single senior (dus konijntje dan afstaan aan iemand die een konijn zoekt voor match)?

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 12:03

zit er zelf nu mee.
mijn vrouwtje is nu bijna 7 en mijn mannetjeis op 8 jarige leeftijd overleden afgelopen jaar.
normaal ben ik ook van eentje erbij maar wil ook stoppen hierna ik heb haar nu alleen zitten en zered zch prima ze rent en springt nog altijd even veel eet en drinkt goed.
weet het is niet het zelfde en als ze ander gedrag ging vertonen had ik er eentje bij gehaald maar ben blij dat het tot nu toe zo goedgaat.

haar naar de opvang was geen optie voor mij konijn laat zich niet hanteren door een ander omdat ze bang is en dan begint te schreeuwen

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 12:09

Wij hadden dit probleem een paar maanden terug. Rammetje ineens dood in het hok, met een nog gezonde, springlevende voedster (zijn zus). We hebben toen een oproep geplaatst, op zoek naar een gecastreerd rammetje. Bij stom toeval hebben we die toen gevonden: een ander broertje, uit hetzelfde nest. Mijn ouders hebben niet veel konijnenkennis, dus hup, gewoon bij elkaar in het hok gezet. Gelukkig is dat goed gegaan, en waren ze beiden een maatje gewend, want die methode is nou niet bepaald aan te raden :')

Dus inderdaad, gewoon even een oproepje doen of iemand nog een konijntje heeft die een huisje zoekt, of bij het asiel/opvang informeren.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 12:14

Hier zelfde 'probleem'. Voedster overleden deze zomer en vervangen door een twee jarige, rammetje is al zes... Dus wij zitten officieel in het cirkeltje haha! Ik zou je konijn dan zeker naar een opvang brengen. Ik heb daar de voedster ook vandaan. Ze had het daar ontzettend goed en ze zorgen echt voor een goede baas. Nu ik er zelf ben geweest en er zelf een vandaan heb zou ik zelf minder moeite hebben een konijntje daar te brengen!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 12:18

Konijnen kunnen ook rustig 14 worden, dus als je "pech" hebt gaat ze dan zelfs nog 8 jaar mee. Er zijn een aantal mogelijkheden: je kunt er een leeftijdsgenootje bijzoeken, je kunt een leenkonijn nemen van de opvang of je konijn naar de opvang brengen en dan zoeken zij er eerst een maatje bij en dan een ander thuis.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 12:19

Wij hadden dat 'probleem' ook, we hebben toen bij een opvang een gecastreerd rammetje gehaald met de afspraak dat hij terug mocht als onze voedster zou overlijden.

Of dit in praktijk ook had gewerkt weet ik niet, want je hecht je er toch aan natuurlijk. Maar helaas heeft het zichzelf opgelost en zijn ze op een nacht beide uit hun hok getrokken en dood gebeten :\

Helaas waren ze hier om die rede dus wel tegelijk dood, maar opzich vond ik dat met de opvang een heel goede afspraak.. Dan zit er geen konijn alleen maar je hoeft niet in een cirkeltje te blijven hangen.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 12:22

Opvangkonijnen zijn altijd leenkonijnen ;) je bent verplicht om na sterven van het maatje een nieuw maatje te geven, óf terug te brengen naar de opvang.

Hier heb ik altijd een nieuw maatje gezocht, particulier, maar de laatste keren uit de opvang. Herplaatsen is voor mij nooit een optie, ik heb ook niet heel makkelijk plaatsbare konijnen.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 12:22

Dit hebben wij begin februari gehad. Twee zusjes van 4,5 jaar, al sinds geboorte altijd samen. En dan overlijdt er zeer onverwachts eentje... De ander kan in principe nog jaren mee (klinkt een beetje stom). Het voelde voor mij echt niet goed om haar alleen te laten, dus ik heb gebeld met de kinderboerderij en ben diezelfde week nog langsgegaan voor een koppelpoging.
En die middag ging hangoor ventje Willem mee naar huis :) Ik ben zo blij dat ik het gedaan heb, het is of ze nooit anders gewend zijn, zitten tegen elkaar aan, verzorgen elkaar en eten samen <3

Een vriendin van me zat met een konijn van bijna 9 wiens vriendje was overleden. Zij dacht eerst; ik ga niet nog aan een koppelpoging beginnen. Maar na een paar weken zag ze dat haar nijn wel erg down en teruggetrokken was. Nu heeft ze een soort 'leenkonijn' een rammetje van 7,5jr die terug mag als haar eigen nijn is overleden :)

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 12:32

melody7 schreef:
Wij hadden dat 'probleem' ook, we hebben toen bij een opvang een gecastreerd rammetje gehaald met de afspraak dat hij terug mocht als onze voedster zou overlijden.

Of dit in praktijk ook had gewerkt weet ik niet, want je hecht je er toch aan natuurlijk.
Maar helaas heeft het zichzelf opgelost en zijn ze op een nacht beide uit hun hok getrokken en dood gebeten :\

Dit inderdaad, zeker als je zo'n 'leenkonijn' dan voor een langere periode hebt...
Maar dat is zeker wel een optie.

Naar de opvang zou ik mijn konijnen nooit doen. Ik weet dat ze het in veel opvangen erg goed hebben, en mensen die konijntjes uit een opvang halen vaak het type zijn die het beste met ze voorhebben, die beestjes hebben hier zo'n grandioos luxeleven dat kan ik ze niet aandoen :P

dancertje schreef:
zit er zelf nu mee.
mijn vrouwtje is nu bijna 7 en mijn mannetjeis op 8 jarige leeftijd overleden afgelopen jaar.
normaal ben ik ook van eentje erbij maar wil ook stoppen hierna ik heb haar nu alleen zitten en zered zch prima ze rent en springt nog altijd even veel eet en drinkt goed.
weet het is niet het zelfde en als ze ander gedrag ging vertonen had ik er eentje bij gehaald maar ben blij dat het tot nu toe zo goedgaat.

haar naar de opvang was geen optie voor mij konijn laat zich niet hanteren door een ander omdat ze bang is en dan begint te schreeuwen

Dat gaat hier helaas niet op. Rammetje wil nog wel is ontsnappen, en dan is 'ie gerust een dag of 2, 3 weg ( :+ ) maar dan is m'n voedster meteen erg uit haar humeur.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 12:40

Ik heb met die reden 3 konijnen nu haha, met de leeftijd : 2, 1 en 0. Dus die zitten gelukkig dicht bij elkaar. Ze zitten bij mijn ouders ook niet in de weg. En als ik zelf straks (over een jaar of 6) een huis heb met tuin dan wil ik ze meenemen. :)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:11

Sommige konijnen 'lenen' ook wel eens konijnen uit. Je betaalt dan het adoptiebedrag, maar als jou konijn overlijdt kan je hem terugbrengen naar de opvang.

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 05:02

Even een 'update'
Helaas is mijn rammetje een maandje geleden inderdaad overleden. Wij hebben nu een nieuw rammetje van een jaartje of vier (gokte ze bij de opvang). We hebben de afspraak dat mocht mijn voedster ook overlijden we hem altijd terug mogen brengen. Maar we zullen zien, wellicht is m'n moeder tzt zo aan hem gehecht dat er gewoon een nieuwe komt weer :+, die vicieuze cirkel dus :P.

Er zijn mensen die zeggen dat hun konijn zich prima voelt in z'n eentje, maar toen mijn voedster dat ene weekje alleen zat zag je haar toch wel wegkwijnen, niet haar hok uitwillen, erg veel stilzitten etcetera. Nu met het rammetje erbij is ze weer helemaal opgeleefd, rent en springt weer vrolijk door de tuin! Dus wil toch echt iedereen aanraden ook bij het overlijden van 1 konijn toch je konijn in een koppeltje te laten :)

Afbeelding
Rechts mijn voedster, links Martijn :) Ze zijn al erg dikke vriendjes!

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 07:20

Wat een schatjes! Ik had deze gedachte ook toen ik met cavia's en konijnen begon.
Gelukkig heb ik 5 konijnen en 14 cavia's :')
De konijnen neem ik tzt niet meer en cavia's wil ik halveren.
Anders...dan maar een tijdje alleen.
Gelukkig kan ik over al schuiven.

Fijn dat het goed uitgepakt is bij je! Mijn konijnen lieten zich ontzettend moeilijk koppelen aan elkaar en zijn echt hufters :')

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 07:48

Ik zit er ook een beetje mee... ik moest nu toch onverwachts mijn konijnen meenemen naar mijn appartement (ze zouden bij mijn ouders blijven). Ze wonen in de hal. Lekker veel ruimte maar niet echt praktisch. Mijn ram is 8 jaar en mijn voedster 4 jaar. Ik zat ook te denken aan een leenkonijn maar ik weet dat ik mij daar ook weer aan ga hechten. Mijn voedster brengen naar de opvang voelt weer verkeerd omdat ik haar juist heb genomen voor mijn ram en dus 'van mij' is. En ik weet ook niet of ze er misschien op achteruit gaat.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 11:17

Fijn dat het opgelost is. Mijn cavia heb ik toen naar opvang gebracht. Ik wou geen knaagdieren meer. Dus toen de ene overleed, heb ik de knoop doorgehakt want wij zaten ook met dat circeltje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 13:12

Ik zit ook in het schuitje , ram van 9 overleden en madam van 5 alleen over. Ik heb de knoop doorgehakt om haar naar de opvang te brengen, kwestie van wachten tot ze plek hebben tot die tijd op de wachtlijst.

Wat een leuk stel nu die 2 <3

MillyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 13:28

Hier in de buurt was een speciale Tuin voor dieren, een heel groot stuk met allemaal gras en mooie hokken. Daar zitten een heleboel konijnen enz. wij hebben ons konijn toen daar naar toe gebracht. We betaalden er niks voor, en hij zou de rest van zijn leven nog lekker met andere konijnen kunnen rond rennen :)

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 13:50

Ik zit al ruim 15 jaar in dat cirkeltje alleen dan met cavia's. Ooit begonnen met twee mannekes en als er een dood ging kwam er een nieuw vriendje voor de ander omdat dieren niet alleen horen te zijn. Nu zijn we ruim 15 jaar verder en zit hier nu de zoveelste generatie cavia heren. Ik heb gekozen voor dieren en dan moet ik het afmaken ook. Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om een caviaatje weg te brengen omdat zijn maatje dood is en ik niet meer verder wil.
Als ik zou willen stoppen dan zou ik ervoor kiezen om bij het overgebleven ventje opvang caafs te gaan plaatsten tot mijn heertje overleden is. Het wegdoen van een dier wat net al zijn maatje kwijt geraakt is vind ik not done, het beestje is gehecht aan jou als baasje en ook aan zijn maatje en als die dan beiden tegelijk wegvallen vind ik dat wel erg sneu voor het dier.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 14:13

Tsja mijn cavia die overbleef was al oud en zou niet meer herplaats worden maar in hun caviadorp terecht komen. Ik moet eerlijk bekennen vond het eerst wel moeilijk om haar af te staan, maar toen ik zag waar ze terecht kwam. Beter kon ze het niet krijgen, heel veel ruimte, verstopplekjes en heel veel soort genoten. Kg aan groente en fruit. Ik kon dat haar allemaal niet bieden. Na een poosje is zij ook overleden ze was ook al oud. Maar ben blij dat ze daar toch nog is geweest.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 01:45

Ik zou dat niet kunnen. Ze blijven hier tot ze doodgaan. Maar als je ze dan toch wegdoet, dan idd naar zo'n fijn plekje. Ik hoop er voorlopig nog niet over na te hoeven denken. Mijn heren zijn net 1 en de ander 9 maanden.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 01:52

Ik heb dit ook gehad. Afgelopen april/mei hebben wij helaas 1 van mijn konijnen in moeten laten slapen, en zat de andere dus alleen. In juni (toen ik tijdelijk in NL was) zijn we naar de opvang gegaan om een nieuw konijntje, van min of meer gelijke leeftijd, op te halen. Mocht mijn eerste konijn komen te overlijden, en mijn moeder geen nieuw konijntje meer willen. (Zij zorgt er nu immers voor, konijnen overvliegen leek me geen goed idee :') ), dan kunnen wij het nieuwste konijntje gewoon weer terug brengen naar de opvang, dat was direct al afgesproken.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 06:08

Wat leuk, een update. Fijn dat het goed gaat! En wat een knappe nijntjes zijn het :)