Hond plast in huis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AnnickT

Hond plast in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 09:54

Hallo

Wij hebben een teckel van 3 jaar oud, een reu, ongecastreerd. Prima zindelijk, heeft de hele tuin tot zijn beschikking en laat het weten wanneer hij eruit moet. Sinds een paar maanden plast hij echter binnen, in huis dus. En niet ongelukjes maar echt grote plassen. Tegen de gordijnen, de bank, ordners, de koelkast, etc.
Je kunt hem nauwelijks even alleen beneden laten of er ligt wel weer ergens een plas. En dan is ie echt 2 minuten daarvoor buiten geweest.
Hij wordt niet zo vaak uitgelaten omdat hij absoluut niet van wandelen houdt. Als je met zijn tuigje aan komt lopen verstopt hij zich onder de tafel of gaat op zijn rug liggen. Hij vindt er echt niks aan. We proberen het iedere keer op te bouwen, maar als de hond er niks aan vindt, is het voor ons ook lastig om het vol te houden (meneer gaat echt vol in de remmen en je moet hem meetrekken).

Urine hebben we al een keer laten controleren en die was voor zover ik weet in orde.

Kan het door het markeren komen dat reuen doen? Mijn moeder wil hem laten castreren omdat ze er helemaal klaar mee is, maar het is niet te zeggen of het daarmee opgelost is (of wel dus?).

Wat zou het anders nog kunnen zijn?

Alvast bedankt!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 10:01

Markeren lijkt me niet, dan had ie dat wel eerder gedaan en al helemaal niet grote plassen.
Dat is geen markeren meer.
Ik heb ook intacte reuen en stel dat ze binnenshuis zouden markeren dan zou dat niet in huis zijn.
Maar wel in een vreemd huis (op bezoek) of als je nieuwe spullen in huis hebt, waar de eigen geur nog niet aan zit.
Normaal markeren reuen niet in hun eigen huis.

Plast jullie hond ook als je er bij bent, dat je het ziet gebeuren dus?
Of alleen als hij even alleen is?
Is er wat veranderd in huis, andere meubels, jullie minder thuis etc?

Je kan beter toch nog een keer naar de dierenarts.
Vertel wat het probleem is, dan kan de da jullie hond onderzoeken dat het echt niets medisch is.
Het kan heel goed zijn, dat jullie hond toch ergens last van heeft.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 21-03-16 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 10:08

als de urine goed is, kun je altijd nog bloed laten prikken en/of een echo van de blaas laten maken.

markeren doen ze met kleine beetje, geen enorme plassen..

dat ze ineens binnen gaan na het wandelen kan een aantal dingen zijn:
-medisch
-te grote opwinding bij het wandelen
- seksuele opwinding, als meneer gezwollen is, kan meneer niet plassen, binnenshuis slinkt hij weer
en krijgt aandrang>> castreren
- overprikkelt tijdens het wandelen> rustigere route kiezen, minder spel aanbieden, eerst goed
plassen en ontlasten dan pas spel/drukkere route
- te korte of te simpele route waardoor hij de moeite niet neemt om te plassen maar alles aangrijpt om zich even te vermaken voor hij weer naar binnen moet >> langere route, meer tijd, meer uitdaging.

de tuin is blijkbaar niet meer de plek voor hem om te plassen.. dan maar niet leuk, maar uitlaten.
de tuin kan niet meer voldoen om dezelfde redenen als die voor een wandeling gelden.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 10:09

Onze hond begon dit gedrag te vertonen wanneer wij weg langer van huis waren, toen we haar kregen werkte ik maar drie uurtjes per dag en dan was mijn vriend gewoon thuis. Nu zit ik weel fulltime op school en plaste ze ook in huis. Zij deed het wel altijd op hetzelfde plekje.
Ik heb toen een bench aangeschaft, als wij een langere periode weg zijn doen we haar daar in en sindsdien heeft ze niet meer geplast.

Over het uitlaten, je gebruikt een tuigje zei je. Misschien een idee om een gewone halsband om te doen. Hondje van mijn ouders had ook een hekel aan een tuigje en toen die de nieuwe halsband kreeg was het al een stuk beter.
Laat je de hond altijd alleen uit? Misschien is het een idee om te zien hoe ze is als er een andere hond meegaat.

No_No

Re: Hond plast in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 10:20

Hup niet zeuren! Hond aan de lijn en lopen met dat dier.
Neem een heeeeeerlijke beloning mee om hem te belonen als hij braaf mee loopt, zoek plekken waar hij vriendjes kan maken zodat het lopen weer leuk wordt.

Oefen met de riem aan en af doen in huis zonder dat je weg gaat. Riem om, lekkers geven, riem af.

Gaan jullie naar de hondenschool? Daar kunnen ze jullie ook helpen met dit soort dingen.
Ik heb niet het idee dat dit iets medisch is, eerder lak hebben aan de baas

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 10:26

Gaat hij ook onder de tafel liggen als je hem aan een gewone! halsband uitlaat (dus met gesp of kliksluiting)? Want er zijn honden die geen tuigen verdragen.

Qua probleem is als tijdelijke oplossing een plasband mogelijk. Het is niet ideaal, maar sommige honden zijn na 2 keer in de plasband plassen genezen (dan was het toch markeren), anders kan het toch een teken van stress zijn.

Plasband:
http://www.petspassion.nl/202-home_defa ... -reuen.jpg

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 10:32

Ik zou eens kijken wat hij met een gewone halsband doet. En idd lekkers meenemen. Kleingesneden knakworst. Kipfilet dat soort werk. En regelmatig belonen als je buiten bent.
En anders in de auto ermee en naar een bos rijden waar hij lekker kan snuffelen en rennen.

Als hij het alleen doet als je er niet bent zou het ook verlatingsangst kunnen zijn.

Castratie zal dit niet oplossen denk ik. Wat je zou kunnen doen is een implantaat laten plaatsen die de hormonen remt. Dan weet je het zeker. zo een implantaat werkt 6 mnd tot een jaar bij kleine honden.

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 10:56

Bedankt voor de reacties!

@ Barbet
Je ziet het niet gebeuren, maar hij doet het wel als er iemand in de kamer is. Echter is die persoon dan ergens mee bezig en let niet op de hond en zodoende gebeurt het.
Er is verder niks verandert in huis.

@ elenaMM77
Hij plast wel gewoon in de tuin, maar dus ook binnen. Bij het wandelen krijg je hem niet eens over de drempel.

@ Aedema
Hij doet het ook als er iemand thuis is. Echter zodra de aandacht niet volledig op hem gefocust is plast hij, lijkt het wel.

@ Aedema, No-No, Mizora, callum
Halsbandje wil ie ook niet. Je krijgt hem niet mee, of het nou een tuigje, halsbandje of helemaal zonder iets is. Hij loopt 20 meter en dan verandert zijn houding en hij weigert gewoon mee te lopen.
Lekkers hebben we al heel vaak geprobeerd, maar hij neemt niks aan. Het enige wat hij aanneemt is hondenleverworst uit een tube, maar hij wordt er niet gemotiveerder door. Hij neemt het aan maar hij ziet het niet als beloning of motivatie om door te lopen.
Hij neemt in huis ook moeilijk iets lekkers aan als hij de riem om heeft.
Daarnaast is hij bang voor andere honden dus vriendjes maken is niks voor hem vrees ik. Net zoals met een andere hond lopen, dat vindt ie niks. Of in ieder geval, het maakt niet dat hij het wandelen leuker vindt.
Hondenschool gaan we niet meer naartoe, maar daar was hetzelfde probleem. Ook daar nam hij vrijwel geen beloning aan. En dan het andere moment ineens wel.

We wonen trouwens op 10 minuten lopen van het bos af maar dat is dus geen motivatie. De enige plek waar hij fatsoenlijk loopt is in de stad. Of als we met meer personen zijn.

We hebben op dit moment trouwens ook het idee dat hij meer drinkt dan normaal.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 11:40

Als hij meer drinkt dan normaal zou ik een bloed laten trekken.

Verder klinkt het als een hond die te weinig leiding heeft gehad en beloond wordt door het tegenstribbelen. Vaak is de eigenaar de oorzaak/versterker van het gedrag want die vind de hond zielig of heeft er genoeg van en geeft het op. Gevolg, de hond heeft zijn zin.
Deze hond lijkt mij erg passief zoals ik er lees en krijgt ook geen stimulans meer van de baas en zal er zelf dus ook niet uit komen.
De hond plast in de tuin maar zal zijn blaas nooit helemaal leeg plassen. Reuen plassen vaak op verschillende plaatsen zelfs de laatste drup wordt er uit geperst als ze op verschillende plaatsen komen. Een hond die in de tuin wordt gelaten zal nooit helemaal uit plassen omdat ze ook niet gestimuleerd worden.
Ik vermoed dat er ook niet gespeeld wordt met de hond? Dat doet het vast ook niet.

Zet de hond in de auto, rij naar de andere kant van het bos en loop met het beest naar huis. Op die manier hoeft hij niet de drempel over en hoeft het alleen naar huis te lopen. Wees zelf overdreven vrolijk als het met je mee loopt. Wees nog veeeeeeel vrolijker en blij als het dier naar je kijkt en mee loopt!! En stop er dan wat lekkers in.
Je zal mijn reactie wel rot vinden, excuus daar voor! Maar jullie hebben een jonge hond die gehouden wordt alsof het een bejaarde kreupele hond is.

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 11:47

Nee, hoor, ik kan wel wat met je reactie!

Ik heb echter niet het idee dat we hem als een kreupele hond hebben gehouden, juist het tegenovergestelde. Mijn moeder werkt niet en was hele dagen met hem thuis. We hebben hem overal mee naar toe genomen, zover hij dit aan kon natuurlijk.
We spelen nog iedere dag met hem, geven hem veel aandacht, zijn met hem naar cursus geweest, etc. Hij is heel belangrijk in ons leven (of in ieder geval in dat van mij).
Het is sinds kort dat hij in huis plast en we weten niet waarom.

We zijn in het begin ook veel gaan wandelen (wel kort uiteraard), maar op een gegeven moment wilde hij niet meer. Uiteraard nemen we hem gewoon mee, hij moet niet zeuren, maar het plezier is er dan wel af.
En zeker hebben we het met belonen geprobeerd, maar hij gedraagt zich buitenshuis heel anders dan binnen. Hij lijkt ons bijna niet in de gaten te hebben, hij raakt heel erg afgeleid en het lijkt echt alsof hij echt niet verder wil, niet omdat hij gewoon dwars is.
We hebben om hem heen staan springen (nog steeds trouwens, ik ''train'' wel eens met hem en hij weet dat goed zo een beloning betekent) als hij iets goed deed(/doet), maar buiten maakt het hem niks uit. Je ziet hem gewoon ongemakkelijk worden als hij moet wandelen. Heel sneu om te zien eigenlijk.
Zoals ik al zei, beloningen neemt hij aan (met wat geluk) maar hij raakt er niet gemotiveerder door.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 12:14

Gelukkig maar :D Ik denk dat jullie het goed willen maar het niet goed aanpakken.
Zoek een goede hondenschool of gedragsdeskundige (dat laatste lijkt mij zeer goed) die jullie goed kan uitleggen wat de hond doet en waarom. Wat je zelf moet doen om hem daar weer uit te krijgen. De manier waar je nu mee bezig bent is vast goed bedoeld maar het werkt niet. Het probleem is TE complex om zelf op een goede manier op te lossen.

Ik zou hem toch proberen te koppelen aan een andere hond (liefst meer) zodat de andere hond hem kan motiveren. Gewoon een rustige stabiele hond.

En stop er mee je hond zielig te vinden ;) dat is voor hem een bevestiging dat het ook echt zo is. Het is niet zielig dt hij bang is bij andere honden. Jij vind het veilig dus hij moet dat geloven. Niet zielig vinden dat hij buiten blokkeert.
In de stad met meer mensen loopt hij immers ook gewoon mee. Hoe kan dat? WT is je houding dan? Let je dan op de hond of op de omgeving? Wat doe je als je met de hond gaat wandelen? Waarschijnlijk vooral op de hond dat hij niet wil. Het begint al bij de lijn pakken. Het zijn zulke kleine dingen die er voor zorgen dat het niet gaat lukken.

Veel succes met jullie hond die waarschijnlijk een (te)liefde vol thuis heeft!! ;)
Laatst bijgewerkt door No_No op 21-03-16 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 12:20

Een hond die beloning slecht aanneemt heeft vaak wat spanning. Tenzij hij onbeperkt mag eten?.

Een gedragsdeskundige is een goed idee die kan goed 1 op 1 kijken en helpen. Kijk anders eens op de pagina van paws4fun. Super mensen heel ervaren en alleen positief.

En met dat meer drinken toch even bloedonderzoek laten doen.

De tip om naar de andere kant van het bos te rijden en naar huis te lopen is een goeie. Kijk of je onderweg leuke spelletjes kan doen met hem. Neem zijn favo speeltje mee. Wees creatief.
Maar stap 1 bloedonderzoek

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 12:36

Eerst maar eens fatsoenlijk gaan uitlaten.
Alleen in huis en tuin heeft hij geen enkele stimulatie en ook geen reden zijn behoefte te doen. Wanneer hij andere geurtjes ruikt zal hij zelf ook willen markeren, juist bij een reu werkt dat zo.
Ik heb het idee dat jullie er teveel nadruk op leggen en dat hij daarom niet goed meer weet wat hij moet doen.
Wordt hij gestraft wanneer hij niet mee wil lopen, wanneer hij zijn behoefte niet doet, wanneer hij het in huis doet enz?
In elkaar kruipen en verstoppen kun jij zien als geen zin hebben in wandelen, maar het is meer simpel het ontwijken van de confrontatie met jou. Dat tuigje dus, of de riem, of jij.
Ga eens na wat je precies doet en hoe hij daarop reageert, of laat iemand meekijken die ervaring heeft.

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 12:51

Bloedonderzoek ga ik zeker aankaarten.

Ervaringsdeskundige ziet mijn moeder niet zitten, omdat ze dan helemaal jou als eigenaar gaan ondervragen en dat wil ze niet.

Op de terugweg loopt ie trouwens wel goed mee. Alleen heen niet. We hebben hem ook al uitbundig beloond als hij meeliep en gingen dan als beloning terug naar huis. Terug loopt ie goed.
Speeltjes doet ie helaas ook niks mee. Hij loopt het beste als er meer mensen mee zijn maar dat is niet altijd mogelijk.

We reageren zelf neutraal (of beter dan eerst) op andere honden, hij vindt het zelf helemaal niks. En onze onbewuste reacties/lichaamstaal zullen vast nog wel invloed hebben op hem. Hij is echter twee keer gegrepen (1 keer echt gegrepen, 2 keer ruig gespeeld met een grote hond) en daarom vond hij andere honden spannend. Ik ga ervanuit dat onze onbewuste reacties zijn reactie mogelijk hebben versterkt. Het gaat echter steeds beter, in de stad in ieder geval wel.

We hebben ons aangemeld voor cursus maar er is nog geen telefoontje/mail gekomen dat er plek is.
Laatst bijgewerkt door AnnickT op 21-03-16 13:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 12:56

Hoezo wil ze niet dat ze word ondervraagd? Je doet het voor het hondje toch? Dan weet je meteen of je zelf iets moet veranderen of niet...

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 13:01

Ik weet niet precies, misschien omdat ze dan het gevoel heeft dat ze alles fout heeft gedaan of dat we niet geschikt zijn voor een hond? Ik weet niet. Het gedrag wordt meestal veroorzaakt door de eigenaar maar alsnog ziet mijn moeder een gedragsdeskundige niet zo zitten, ookal hebben we het er vaak over gehad dat het zou kunnen helpen.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:10

Kan idd erg confronterend zijn maar wel het beste voor je hondje.
Ik hoop dat de cursus helpt. Wat voor cursus is het en wat voor honden school?

Is het een positief gerichte school?

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 13:14

We zijn al eerder bij die hondenschool geweest en erg tevreden. Niet afstraffen, maar belonen en negeren.
We hebben ons niet specifiek voor een cursus aangemeld, maar die vrouw kent ons en ze zou het melden als er weer iets voor ons tussen zat, bijv. een cursus met alleen kleine honden. En vooral met vel gehoorzaamheidsoefeningen, wat we eerder ook hebben gedaan, dat is al moeilijk zat voor hem.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:14

Bloed laten onderzoeken plus urine (en niet alleen via een simpele stick) en een echo van de blaas zodat je zeker weet dat een medische oorzaak uitgesloten is.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:16

Ik zou denk ik ook eens gaan kijken naar een cursus die vooral leuk is. Gehoorzaamheid is niet altijd leuk voor honden. Mijn sheltie doet het heel braaf maar is met andere cursussen een stuk actiever en alerter.

Meikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:20

Jullie zijn niet van voer veranderd? Wij hebben ervaren, en ik ben het vaker tegengekomen, dat onze hond haar plas niet meer kon inhouden en ook binnen ging plassen op bepaalde brokken. Gelukkig kon ik de link snel leggen, en door weer haar normale voer te geven was het opgelost.

Wat ik in hondenprogramma's ook wel tegenkwam, is dat honden blijven plassen in huis als er eenmaal een plas niet helemaal goed is opgeruimd. Als er dan nog een geurspoortje over is, zou de hond het kunnen gaan zien als ok om daar te plassen en zo kan het zich uitbreiden. Nummer 1 bij de aanpak in het programma van van die Engelse dame (Victoria nog iets volgens mij) was dan ook alles rigoreus schoonmaken.

Verder heb je goede tips gekregen, uitlaten is ook nog eens heel gezond voor allerlei lichaamsfuncties.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:36

xxShetLover schreef:
Ik weet niet precies, misschien omdat ze dan het gevoel heeft dat ze alles fout heeft gedaan of dat we niet geschikt zijn voor een hond? Ik weet niet. Het gedrag wordt meestal veroorzaakt door de eigenaar maar alsnog ziet mijn moeder een gedragsdeskundige niet zo zitten, ookal hebben we het er vaak over gehad dat het zou kunnen helpen.

zo kan dat inderdaad voelen.. het kan heel confronterend zijn maar is wel noodzakelijk om in te zien wat je (vaak onbewust en goed bedoeld) doet. Belangrijk is dat je er voor open staat om je hond te helpen. Het is beslist niet bedoeld om met de grote vinger te wijzen naar de eigenaar wat die allemaal fout doet. Helaas is het wel nodig om te gaan inzien waar het probleem is ontstaan en hoe dat het gedrag veroorzaakt bij de hond.
Veel mensen (ik ook) hebben en hond omdat het leuk is. Liefde van het dier, lekker gezellig wandelen. Er moeten brokken in, enting, ontwormen en ontvlooien en verder is de kennis vaak niet. Was bij ons net zo. Tot we met onze jonge hond naar de hondenschool gingen en hij begon te happen naar de kinderen. Daar werden we even goed met onze neus op de fijne gedrukt in bijzijn van alle andere cursisten. Even ongemakkelijk maar wel noodzakelijk. Nu begrijp ik (een beetje) hoe de hond werkt en leer ik dagelijks bij.

Dat jullie (en de hond) voorzichtig zijn bij andere honden geloof ik direct na die ervaringen.

Ik hoop dat jullie geholpen kunnen worden door de hondenschool. Misschien is privé les om mee te beginnen een idee?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:41

Zowieso stoppen met denken dat je hondje niet naar buiten wil omdat hij bang is voor anderen of wat dan ook. Dat is jouw angst die je projecteert op je hond.
Je kunt hem stimuleren door een beloning mee te nemen en die te geven als je een eindje van huis bent en dat steeds iets verder uit te bouwen, dus steeds verder te lopen voor de beloning. Als beloning kun je denken aan iets lekkers, maar ook aan een trektouw of balletje, of andere honden die hij wel leuk vind. Het is een teckel, dus een jachthondje, denk aan een spel waarbij hij achter iets aan jaagt of iets met zijn neus moet doen, verstop bv koekjes in het gras.
In vertrouwde omgeving wil hij niet lopen, dat is logisch want daar heeft hij een slechte associatie mee. Wat je doet is een nieuwe omgeving opzoeken, dus hond onder je arm, in je fietsmandje of in de auto en een eind verderop gaan wandelen, nieuwe omgeving, nieuwe geurtjes en andere hondjes. Als je binnen loopafstand blijft kun je van daar terug naar huis wandelen. Als je dat een paar weken dagelijks doet, zal hij zeker weer zin krijgen in wandelen en hoef je de heenweg niet meer met de fiets/auto te doen maar kun je die ook lopen.

Enja een therapeut kan confronterend zijn, maar dat de oorzaken bij jullie liggen wil niet perse zeggen dat het ook jullie schuld is. Je probeert immers te doen wat je denkt dat goed is, ookal heeft dat in de loop der tijd verkeerd uitgepakt. De situatie zoals die nu is is ook niet prettig en voor geen van allen. Je moeder is niet blij als hij het in huis doet, maar voor de hond is het zeker ook niet prettig want die wil echt zijn eigen nest niet bevuilen. Daarbij krijgt hij nu totaal geen stimulans omdat hij het huis nooit uit komt, dus je hondje is ook niet gelukkig. Dus even je ego opzij, hulp vragen en op de lange termijn wordt iedereen daar beter/gelukkiger van.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:57

xxShetLover schreef:
Mijn moeder werkt niet en was hele dagen met hem thuis. We hebben hem overal mee naar toe genomen, zover hij dit aan kon natuurlijk.
We spelen nog iedere dag met hem, geven hem veel aandacht, zijn met hem naar cursus geweest, etc. Hij is heel belangrijk in ons leven (of in ieder geval in dat van mij).
Het is sinds kort dat hij in huis plast en we weten niet waarom.

We zijn in het begin ook veel gaan wandelen (wel kort uiteraard), maar op een gegeven moment wilde hij niet meer. Uiteraard nemen we hem gewoon mee, hij moet niet zeuren, maar het plezier is er dan wel af.
En zeker hebben we het met belonen geprobeerd, maar hij gedraagt zich buitenshuis heel anders dan binnen. Hij lijkt ons bijna niet in de gaten te hebben, hij raakt heel erg afgeleid en het lijkt echt alsof hij echt niet verder wil, niet omdat hij gewoon dwars is.
We hebben om hem heen staan springen (nog steeds trouwens, ik ''train'' wel eens met hem en hij weet dat goed zo een beloning betekent) als hij iets goed deed(/doet), maar buiten maakt het hem niks uit. Je ziet hem gewoon ongemakkelijk worden als hij moet wandelen. Heel sneu om te zien eigenlijk.
Zoals ik al zei, beloningen neemt hij aan (met wat geluk) maar hij raakt er niet gemotiveerder door.

En dit is precies het probleem..
Hij is de vele aandacht gewend, kan het nu niet hebben als hij even wat minder aandacht krijgt en dus gaat hij negatieve aandacht vragen.

Dat hij vanaf het begin al niet goed uitgelaten word ivm angst is een bevestiging dat het eng is. Hij vind het normaal gedrag dat hij buiten niet loopt want zijn angst is vroeger al bevestigd doordat hij meteen weer mee naar binnen mocht en kort naar buiten.

Eigelijk moet hij weer vanaf het begin beginnen. Hij zal niet opeens van de ene op andere dag zich buiten gemakkelijk voelen en dus volledig uitplassen. Wel mag er aan zijn zelfvertrouwen worden gewerkt. Neem hem mee naar dat bos op momenten dat het er rustig is, hij zal uiteindelijk echt wel nieuwsgierig raken en lopen. Bevestig hoe dan ook niet zijn angst, dus niet optillen en zeker niet direct naar huis.

Ook even bloed laten prikken op glucose. Als hij veel drinkt en plast kan dat een teken zijn van suikerziekte. Dan zit er toch een verscholen medische reden achter zijn plasgedrag