Situatie;
Hoekhuis met afgezette tuin, bijkeuken ingericht op hond (beschouwt hij ook echt als veilige thuishaven, ligt er graag).
Hond in kwestie is 1,5 jaar, reu, kruising BC X Aussie (eigen fok).
Is in de omgang heel erg braaf en lief, zelfs onderdanig. Daarom ook nog niet gecastreerd.
Ik werk zelf maximaal 1 dag in de week buitenshuis en doorgaans wordt hij dan nog opgehaald door een vriendin waardoor hij de hele dag op stal kan banjeren en ze neemt hem mee naar bos/strand. Op mijn thuiswerkdagen is hij eigenlijk constant binnen, mijn dochter loopt 1-2x per dag met hem, hij gaat mee naar stal en mijn wederhelft neemt hem ook mee naar het strand/bos.
Hij is in huis uitermate rustig en ligt eigenlijk altijd te slapen.
Verder is hij goed gezond, eet en drinkt goed, is vrolijk en geniet van zijn uitstapjes. Rinkelende sleutels is bij hem de key om geactiveerd te worden.
Nu verblijft hij dus bij mijn afwezigheid in de bijkeuken en de tuin. Hij kan echter deuren openen, dus als de achterdeur niet op slot zit, dan is hij ook binnen. En met een vergeetachtige dochter tussen de middag, gebeurt het nog wel eens dat de deur open blijft staan.
Wat doet hij? Hij gaat sowieso op zoek naar eetbare dingen. Flessen saus, pakken hagelslag, brood uit de broodmand. Hij klimt overal op en neemt het eetbare mee naar de bank, waarbij de verpakking natuurlijk in 1000den stukjes op de bank ligt.
Verder sloopt hij boeken, wc-rollen, de post en loopt hij gerust naar boven om op bed te liggen EN daar zijn behoeftes te doen (feest als je dan thuis komt

Nou komt er van de zomer een baby bij, dus een traphekje komt er sowieso wel, maar ik zie hem die ook nog wel openen of er overheen springen.
Nu doet hij dit pas sinds hij aan het puberen is, daarvoor liep hij altijd in huis, super zindelijk en maakte echt niets kapot. Daarbij was ik toen aanzienlijk meer van huis dan nu.
Iemand tips? An sich is de bijkeuken-tuin situatie helemaal niet verkeerd en vervelend hoor. Hij slaat ook nauwelijks aan als er beweging is in de buurt, dus hij veroorzaakt weinig overlast. Heeft in het begin wel eens geloeid, maar dat was snel voorbij.
Dit is de kanjer in kwestie trouwens;