Hond sloopt huis als hij alleen is....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Poosje81

Hond sloopt huis als hij alleen is....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 20:56

Aangezien hier vrij veel tips worden gegeven her en der, denk ik, ik gooi er eens iets in...

Situatie;
Hoekhuis met afgezette tuin, bijkeuken ingericht op hond (beschouwt hij ook echt als veilige thuishaven, ligt er graag).
Hond in kwestie is 1,5 jaar, reu, kruising BC X Aussie (eigen fok).
Is in de omgang heel erg braaf en lief, zelfs onderdanig. Daarom ook nog niet gecastreerd.

Ik werk zelf maximaal 1 dag in de week buitenshuis en doorgaans wordt hij dan nog opgehaald door een vriendin waardoor hij de hele dag op stal kan banjeren en ze neemt hem mee naar bos/strand. Op mijn thuiswerkdagen is hij eigenlijk constant binnen, mijn dochter loopt 1-2x per dag met hem, hij gaat mee naar stal en mijn wederhelft neemt hem ook mee naar het strand/bos.
Hij is in huis uitermate rustig en ligt eigenlijk altijd te slapen.

Verder is hij goed gezond, eet en drinkt goed, is vrolijk en geniet van zijn uitstapjes. Rinkelende sleutels is bij hem de key om geactiveerd te worden.

Nu verblijft hij dus bij mijn afwezigheid in de bijkeuken en de tuin. Hij kan echter deuren openen, dus als de achterdeur niet op slot zit, dan is hij ook binnen. En met een vergeetachtige dochter tussen de middag, gebeurt het nog wel eens dat de deur open blijft staan.

Wat doet hij? Hij gaat sowieso op zoek naar eetbare dingen. Flessen saus, pakken hagelslag, brood uit de broodmand. Hij klimt overal op en neemt het eetbare mee naar de bank, waarbij de verpakking natuurlijk in 1000den stukjes op de bank ligt.
Verder sloopt hij boeken, wc-rollen, de post en loopt hij gerust naar boven om op bed te liggen EN daar zijn behoeftes te doen (feest als je dan thuis komt :') )

Nou komt er van de zomer een baby bij, dus een traphekje komt er sowieso wel, maar ik zie hem die ook nog wel openen of er overheen springen.
Nu doet hij dit pas sinds hij aan het puberen is, daarvoor liep hij altijd in huis, super zindelijk en maakte echt niets kapot. Daarbij was ik toen aanzienlijk meer van huis dan nu.

Iemand tips? An sich is de bijkeuken-tuin situatie helemaal niet verkeerd en vervelend hoor. Hij slaat ook nauwelijks aan als er beweging is in de buurt, dus hij veroorzaakt weinig overlast. Heeft in het begin wel eens geloeid, maar dat was snel voorbij.

Dit is de kanjer in kwestie trouwens;

Afbeelding

maximuss

Re: Hond sloopt huis als hij alleen is....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 21:00

Bench?
Of alvast de keukenkastjes babyproofen en een Grendel + hangslot op de deur van de bijkeuken.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 21:03

In een bench? Hier moeten ze sowieso altijd in de bench 's avonds en als er niemand thuis is (de grote gaat dan buiten in de kennel). Dat zijn ze van pup af aan al gewend.
Laatst bijgewerkt door KittyDylan op 20-03-16 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Ik zou zeggen: nog meer mentale en fysieke uitdaging, want dit is een kruising tussen twee rassen die de hele dag bezig moeten zijn en zeker op deze leeftijd.
Maar ik gok dat dat je probleem in eerste instantie niet gaat oplossen.
Een bench is misschien een idee? En idd sloten die zonder sleutel niet open te krijgen zijn.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 20-03-16 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Het klinkt alsof hij zich verveelt. De kruising klinkt mij in de oren als een werkhond, die mentaal meer uitgedaagd moet worden. Heb je dat al overwogen? Om hem aan het werk te zetten? Wellicht leuk voor je dochter om met hem te gaan doen?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-03-16 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 21:03

maximuss schreef:
Bench?
Of alvast de keukenkastjes babyproofen en een Grendel + hangslot op de deur van de bijkeuken.

Hij is denk ik beter af als hij in de bijkeuken ligt dan in een bench. Iets met bewegingsruimte.

Wat we nu doen is de achterdeur op slot (zowel sleutel als de grendels) en leggen de sleutel buiten bereik van puberdochter. Maar ze moet in geval van nood wel eruit kunnen natuurlijk...

Maar hij kan ook de deur van keuken naar gang en van gang naar kamer en boven van alle slaapkamers open krijgen. Dus het houdt niet op bij 1 deur.

Achterdeur zit dus al dicht met sleutel maar kindlief wil nog wel eens vergeten die weer om te draaien...

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 21:05

Shanna schreef:
Het klinkt alsof hij zich verveelt. De kruising klinkt mij in de oren als een werkhond, die mentaal meer uitgedaagd moet worden. Heb je dat al overwogen? Om hem aan het werk te zetten?

Ja zeker :j Zijn moeder heeft enorm veel talent in het drijven. Hij echter totaal niet. Een schaap doet hem werkelijk 0,0 niets.
Binnenkort is de bedoeling dat hij begint met agility, maar ik ben met (steeds dikker wordende) buik niet 100% mobiel.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 21:05

Ergens in huis waar hij weinig kan slopen , berging etc? Slot hoog aan de deur maken waar je zelf bij kan en hij niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 21:06

Als je een puberdochter hebt zal zij die taak wellicht ook deels op zich kunnen nemen. Ik vond het altijd erg leuk om van alles met de honden van mn ouders te doen destijds!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 21:06

Ligt eraan hoeveel uur, anders is die bench een prima oplossing.

Ik denk dat het frustratie is, heb je al een geprobeerd heb nog meer mentaal uit te dagen?

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 21:07

Leonoor schreef:
maximuss schreef:
Bench?

Hij is denk ik beter af als hij in de bijkeuken ligt dan in een bench. Iets met bewegingsruimte.

Wat we nu doen is de achterdeur op slot (zowel sleutel als de grendels) en leggen de sleutel buiten bereik van puberdochter. Maar ze moet in geval van nood wel eruit kunnen natuurlijk...

Maar hij kan ook de deur van keuken naar gang en van gang naar kamer en boven van alle slaapkamers open krijgen. Dus het houdt niet op bij 1 deur.

Achterdeur zit dus al dicht met sleutel maar kindlief wil nog wel eens vergeten die weer om te draaien...

Grote bench geen optie? Hier staat een grote bench. Eerst voor ons grote hond maar nu gaat onze boerenfox erin. Hebben ze evengoed genoeg ruimte.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 21:08

De deur gaat goed op slot, als ik of mijn partner hem afsluit. Tegenwoordig in 95% van de gevallen als mijn dochter het ook doet. Er hangt zelfs een briefje op de deur.

Ik MOET hem niet perse in huis te hebben als ik er niet ben, hij verblijft prima in de bijkeuken. Een berging heb ik niet, of ik moet hem bij de watermeter ondergronds doen :+

Maar als ik een keer een boodschapje ga doen of een keer in de middag een uurtje wil slapen, vind ik het een fijn idee als hij ook gewoon binnen kan. Of als het straks mooi weer is en de achterdeur staat gewoon lekker open, zodat we allemaal in-uit kunnen lopen.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 21:09

KimD schreef:
Ligt eraan hoeveel uur, anders is die bench een prima oplossing.

Ik denk dat het frustratie is, heb je al een geprobeerd heb nog meer mentaal uit te dagen?

Zie hierboven over mentaal uitdagen.

En ik werk op maandag van 05.30 tot 21.00, lange dag I know. Maar dochter is natuurlijk meer thuis en vriendlief is van 08.00 tot 16.00 thuis.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 21:10

Shanna schreef:
Als je een puberdochter hebt zal zij die taak wellicht ook deels op zich kunnen nemen. Ik vond het altijd erg leuk om van alles met de honden van mn ouders te doen destijds!

Vindt zij ook :j Maar ze heeft soms wat moeite met concentratie en het afronden van een taak. Dus hond uitlaten gaat prima, maar ze vergeet hem gerust terug te leggen in de bijkeuken en/of de deur op slot te doen.
En dan heeft hij 2 uur alle tijd en ruimte...

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 21:10

Grendels op de binnendeur (van binnenuit naar de bijkeuken), puber dochter kan toch ook via de voordeur naar buiten?

Groot blad op de deur met " Doe de deur op slot" erop ;-)

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 21:11

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 21:12

maximuss schreef:
Grendels op de binnendeur (van binnenuit naar de bijkeuken), puber dochter kan toch ook via de voordeur naar buiten?

Ja dat kan ze en doet ze ook, grendels zitten er ook op (vroeger kon ze nog niet bij de bovenste, inmiddels is ze zo groot dat het wel kan).
Maar toch wil ze af en toe die kant op voor iets, haar fiets uit de schuur, of iets uit de vriezer....

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 21:13

Een hond die het nest van de baas vervuilt neemt de baas niet serieus!

Inderdaad de hond meer gaan uitdagen en mee aan het werk.
Daarnaast kan je de deurkruk op zijn kop doen (dus niet omhoog) of vervangen voor een ronde deurknop die je moet draaien.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 21:13

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 21:13

No_No schreef:

Daarnaast kan je de deurkruk op zijn kop doen (dus niet omhoog) of vervangen voor een ronde deurknop die je moet draaien.

Ben bang dat dit vooral op mijn partner gericht is :') Pakt ook standaard zijn kant als hij het een keer doet, mijn kant is onaangetast.
Hond was er eerder dan vriendlief.

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 21:17

Deurklink aan de kant van hond omdraaien? Dat hij naar beneden hangt en je hem dus naar boven moet duwen om de deur open te krijgen?
Denk niet dat dat hem lukt.. de klink aan de kant van de woning kun je dan normaal laten staan.
Als dochter dan de deur op slot vergeet te doen gaat het hond waarschijnlijk niet lukken om binnen te komen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 21:19

Leonoor schreef:
No_No schreef:

Ben bang dat dit vooral op mijn partner gericht is :') Pakt ook standaard zijn kant als hij het een keer doet, mijn kant is onaangetast.
Hond was er eerder dan vriendlief.

:')

Maar alle gekheid op een stokkie.. Ik zou er wel serieus mee aan de slag gaan.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 21:24

Effe heel simpel en snel gedacht:
A) hij is het gaan doen sinds je samenwoont? Dus het is wrs uit jaloezie/territorium drang? Je geeft aan dat hij onderdanig is, maar blijkbaar vindt hij wel dat hij iets moet vinden van het samenwonen met ZIJN vrouwen. Wellicht is castreren toch een optie dan.
B) misschien moet vriendlief meer met hem gaan doen, werken aan de band én bevestigen dat hij (VL dus) de leider is.
C) net als bij de Galen; deurklink omhoog?

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 21:27

Een dranger op de deur doen zodat de deur veel zwaarder wordt om open te doen. Dochter kan dan wel de deur nog gewoon gebruiken.

justkid

Re: Hond sloopt huis als hij alleen is....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 11:16

En een overkapping, hondenhok buiten? dan kan hij mooi buiten blijven en toch droog liggen.
Tenzij hij dan gaat blaffen natuurlijk