Gewicht kat, is ze te licht? Zeurt veel om eten..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sunshine

Gewicht kat, is ze te licht? Zeurt veel om eten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 10:48

Hoi hoi

Ik vroeg mij af of mijn kat Bailey te licht is.
Het is een HTK poes van 8 jaar oud, ze is geholpen en krijgt 75gr. rauw voeding per dag.
Toch zeurt ze vaak echt ENORM om eten, en als je niet uit kijkt is ze brutaal genoeg om haar snoet in jouw bakkie met yoghurt te stoppen :')

Ik heb haar vanmorgen gewogen, en ze weegt 3kilo.

Afbeelding
De foto is van enkele maanden terug.

Groetjes

har166

Re: Gewicht kat, is ze te licht? Zeurt veel om eten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 10:53

Volgens mijn d.a is rond de 5 kg een mooi gewicht maar dat is ook afhankelijk van de grootte van de kat. Ik zou haar iets meer geven maar dan verdelen over twee keer. Je kunt haar ook weer even een ontwormingskuurtje geven voor de zekerheid.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 10:57

Mijn kat is klein maar weegt ongeveer 4,5 kilo . Dus ja ik vind het erg licht.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 10:57

Is 75 gram rauw voeding niet wat weinig voor een kat? Mijn fret van 800 gram krijgt 100 gram rauw voeding per dag dit gaat de ene keer net niet op en de andere keer volledig. Maar ik heb geen verstand van katten en voeding, maar 75 gram voor een kat van 3 kg lijkt mij toch wat weinig

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 10:58

Het is geen grote kat zo te zien,
en ziet er niet mager uit.

waarom geven jullie slechts 75 gram terwijl ze meer vraagt overigens?
want voor zover ik weet zou een kat voor rauw ongeveer 3% van z'n lichaamsgewicht moeten hebben,
dat zou dus 90 gram zijn.

En dat is slechts een richtlijn, je hebt een slanke (mogelijk dus actieve?) kat.. Dus die mag op zich best een grammetje meer hebben als ze er om vraagt toch?

Ik heb zelf een halve abbessijn, ook een lichtgewicht.. die werd in de zomer gewoon soms aangezien voor een zwerfster zo magertjes kon ze worden (staat op hoogwaardig brok). Die kreeg gewoon onbeperkt.

ik zou met name strict op de grammen letten op het moment dat een kat de neiging heeft om zich te overeten en zwaar te worden.. zo'n lichtgewicht slanke, zou ik gewoon wat meer geven.

Opletten dat ze voldoende drinkt, want om voedsel goed te verteren, moet een dier ook vocht binnenkrijgen (anders kost de vertering veel energie).

En gezien haar leeftijd, als het zeuren om voedsel nieuw is en haar gewicht minder lijkt geworden, kun je haar schildklierwaarden een keer laten checken. Haar vacht vind ik iets ouder lijken (staat 'open') dan haar leeftijd, dus het zou kunnen zijn dat ze iets eerder is met bijvoorbeeld een verhoogde schildklierfunctie.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 11:03

Ze kreeg voorheen meer, maar toen was ze steviger en gaven we haar minder omdat we bang waren dat ze uiteindelijk te dik zou worden.
Vandaar eigenlijk.

Bailey is geen actieve kat, als ze achterdeur open staat zodat ze even naar buiten kan, kijkt ze een keer om het hoekje, draait zich weer om en gaat verder waarmee ze bezig was :')

Bailey is verder gezond verklaard door de dierenarts.
Bedankt, ik ga haar gewoon wat meer geven :j

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 11:05

Hier zeuren ze ook meer bij vers vlees.Gewoon omdat het lekker is

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 11:07

Lijkt mij een kat prima op gewicht, hoor!
Sommige katten zijn gewoon klein, en dan is 3 kg prima! De meeste katten van 5 kg zijn gewoonweg te dik... Ik heb thuis twee grote katten, beide tussen de 4,5 kg en 5 kg en ze mogen eigenlijk de 5 kg niet aantikken van me, dan vind ik ze al wat te dik.. :)

Sommige katten zijn gewoon dol op eten en blijven zeuren ondanks dat ze genoeg krijgen voor wat ze nodig hebben! Probeer het eten uitdagend te maken, dat ze ervoor moet nadenken. Je zou even moeten kijken hoe je dat kan doen als je vers voert, maar voor brokjes zijn er bijvoorbeeld dingen als voerballen, activity boards etc.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 11:11

Is afhankelijk van de grote vande kat. Mijn kat krijgt ongeveer 100 gram hills per dagen 2 keer per week natvoer. (Met deze hoeveelheid heeft ze altijd brokken staan dus is voldoende). Ze zeurt nooit om eten, maar is een klein katje. Ze weegt 2,9 kg en volgens DA perfect op gewicht
Zo ziet zij eruit:
Afbeelding

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 11:13

Is het geen optie om wat brokken neer te zetten?Vlees vinden ze vaak erg lekker, brokken minder. Als ze dan echt trek heeft kan ze aan de brokken.

Katten kunnen trouwens zover ik weet beter een aantal kleine porties eten dan in 1 keer een grote, dan rekt de maag wat honger geeft terwijl die normaal zeer klein is.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 11:14

Mijn katten zijn ongeveer 3.5 kilo.. van de dierenarts mochten ze niet veel zwaarder worden want dan werden ze echt te dik.. Ze krijgen ieder 50 gram brokken per dag en ze zeuren ook altijd en soms vliegen ze op de brokken af alsof ze al een jaar niet gegeten hebben xD maar als ik ze meer geef dan worden ze echt snel te dik

Ik vind jou kat er prima uitzien!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 11:19

lol zoe,

die van jouw ziet eruit als een halfwas kitten die nog niet helemaal volgroeid is en vol in z'n spieren zit om eerlijk te zijn..

wel netjes op gewicht verder..

perfect op gewicht volgens een dierenarts is overigens wel altijd relatief.
afhankelijk van het soort kat, leeftijd, activiteit, eventueel medische achtergrond..

mijn halve abbessijn is nooit zwaarder geweest dan 3.25 kilo..

op dit moment vind ik het een 'scharminkeltje' met weinig bespiering en nog maar 2.75 kilo.
Ze is echter 19.5 jaar oud (met iets verhoogde schildklier functie en lichte mate van chronisch nierfalen). Volgens de dierenarts is ze in hele goede algemene conditie, mooi op gewicht en goed in haar spieren :') . Tja, voor haar leeftijd en aandoeningen misschien.. en ok, je geeft r geen 19.5.. maar om nu te zeggen ze ziet eruit alsof ze in de bloei van haar leven is, nu nee, vind haar echt eruit zien alsof ze in reservetijd leeft. Tot nog toe heeft de DA gelijk: die valt echt nog niet om voorlopig (vorige dierarts zei 1.5 jaar geleden.. ze zal nog een half jaartje hebben)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 11:28

elenaMM77 schreef:
lol zoe,

die van jouw ziet eruit als een halfwas kitten die nog niet helemaal volgroeid is en vol in z'n spieren zit om eerlijk te zijn..

wel netjes op gewicht verder..

perfect op gewicht volgens een dierenarts is overigens wel altijd relatief.
afhankelijk van het soort kat, leeftijd, activiteit, eventueel medische achtergrond..

mijn halve abbessijn is nooit zwaarder geweest dan 3.25 kilo..

op dit moment vind ik het een 'scharminkeltje' met weinig bespiering en nog maar 2.75 kilo.
Ze is echter 19.5 jaar oud (met iets verhoogde schildklier functie en lichte mate van chronisch nierfalen). Volgens de dierenarts is ze in hele goede algemene conditie, mooi op gewicht en goed in haar spieren :') . Tja, voor haar leeftijd en aandoeningen misschien.. en ok, je geeft r geen 19.5.. maar om nu te zeggen ze ziet eruit alsof ze in de bloei van haar leven is, nu nee, vind haar echt eruit zien alsof ze in reservetijd leeft. Tot nog toe heeft de DA gelijk: die valt echt nog niet om voorlopig (vorige dierarts zei 1.5 jaar geleden.. ze zal nog een half jaartje hebben)

Ze is 9 maanden dus het kitten is er wel af :p ze is wel een bonk spieren inderdaad :p Kan ook niet anders, ze zit geen moment stil en springt van meubelstuk naar meubelstuk :')

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 11:31

Afbeelding

dit is mijn 2.75 kg poezenbeest (19.5 jaar oud) ongeveer 8 maanden geleden..
ze ziet er nu minder uit, omdat haar vacht nu toch echt wel begint te vilten, proberen we bij te houden, maar omdat de spieren teruglopen doet het ontvilten haar zeer.. we doen dat dus met mate.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 11:51

Bailey is inderdaad maar een klein katje :D

Misschien kan ik het eten wat uitdagender gaan maken, want ze heeft haar eten echt in een minuut op.
Dat is schrok schrok en weg -O-

Wat een mooie poezels zie ik voorbij komen <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 12:02

Onze mannen wegen rond de 3.5/4 kilo en als onze 'grootste' 4 weegt is hij wel echt aan de ronde kant. Zou me er niet al te veel zorgen om maken, het ziet eruit als een klein katje! Vind de tip om wat brokjes neer te zetten overigens wel een goede, dan is er altijd een reserve voor als ze echt honger heeft en zeurt ze misschien ook wat minder :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 14:09

Poes van m'n ouders weegt ook 3 kilo, is voor haar een gezond gewicht. Zij is niet zo groot.

Ik heb een poes van 1 die 4,4 kilo woog (nu wss afgevallen) en een kater van bijna 10 maanden die 4,6 kilo weegt. Maar dan hebben we het over grote kattenrassen... Zij mïgen allebei aankomen want ze zijn wat schraal. Ik geef ze 24/7 voer. Applaws

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 10:28

Het hangt heel erg van de kat/poes

Onze grote rode jeweetwel kater Azrael is echt een knoeperd van een kater. Groot, lang en zwaar in vergelijking met mijn andere tortypoes. Azrael weegt zo'n 6 kg schat ik (moet nog 3 jaar worden) en krijgt 2x per dag ca. 120-140 gram natvoer. Is eigenlijk standaard de hele dag buiten (tenzij het vriest en sneeuwt want dan ligt hij liever binnen warm op de bank :') ) en 's avonds/nachts binnen waarbij hij dan ook onbeperkt brokjes heeft.

Onze Tortypoes Kyra (buitenpoes) is kleiner en ook stukken lichter. Ik schat haar qua gewicht op zo'n 4 kg

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 11:52

Het hangt echt af van de kat.
Jouw kat ziet er klein uit dus 3kg is een goed gewicht, bij 5kg kan je haar rollen.

Als ze constant zeurt, idd wat brokjes neerzetten. Als ze echt honger heeft zal ze dan wel brokjes eten.

Een kat die geen aanleg heeft om dik te worden, hoef je niet persé te beperken in voer. Die regelen zichzelf wel.

Dit was 1 van m'n vorige katten: at onbeperkt brokjes, onbeperkt muizen en kreeg nog af en toe wat versvoer tussendoor, gecastreerd en regelmatig ontwormd. Het is altijd een rank, fijn type geweest, nooit meer dan 3,5kg gewogen.

Afbeelding

Ze woonde samen met 2 dikke theemutsen van bijna 7kg, die op dieet stonden. Beperkt brokjes, geen versvoer en geen muizen (te dik om te jagen) en daar ging geen gram af.

Nu 2 jonge katten in huis die ook te dik zouden kunnen worden. Ze hebben wel bijna onbeperkt brokjes staan, maar brokjes zijn vies dus zetten ze zichzelf op dieet :') . Ze jagen wel een beetje voor de hobby en 's avonds krijgen ze wat versvoer (om hen binnen te lokken).
Ja ze zeuren om eten, nee ze krijgen niet meer.
M'n 2 dikke theemutsen zijn op leeftijd ziek geworden, oa vanwege hun overgewicht. Dus als ik deze 2 van jongs af ongeveer op gewicht kan houden, dan zou dat fijn zijn.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 11:59

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 12:12

Ik heb er ook 2 van 3 kilo en 1 van 3,5 die voor het mooie juist nog iets te rond is. Is ook wel een beetje haar bouw. Zijn alle 3 kleine poesjes en is rond de 3 kg een prima gewicht.
Overigens een heel contrast ten opzichte van mijn kater die rond de 6 gaat, maar ook echt heel groot is (ook goed op gewicht overigens) :D

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 10:23

sunshine schreef:
Bailey is inderdaad maar een klein katje :D

Misschien kan ik het eten wat uitdagender gaan maken, want ze heeft haar eten echt in een minuut op.
Dat is schrok schrok en weg -O-

Wat een mooie poezels zie ik voorbij komen <3

Je kunt ook vers uitdagender eten geven naast haar normale eten, bv een eendagskuiken, kippennek of gewoon een hele kippenpoot. Daar is ze wel even zoet mee :j

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 21:51

Het kan ook aan het soort brokjes liggen; goedkopere (huis)merken vullen gewoon slecht/hebben weinig voedingswaarde. De duurdere merken (let wel op de hoogte van de vleesingrediënten erin en zorg voor weinig tot geen graanvullers, zelf voer ik bijv Cat Lover's Gold €27,50 voor 4,5 kg)
Hetze!fde geldt voor goedkoop blikvoer; dat is meer water dan wat anders.

Mijn poezels (2, 4 en 5 jaar, allemaal mannekes) zijn allemaal van hetzelfde ras, maar hebben alledrie een andere bouw en wegen dan ook niet hetzelfde. De middelste, Chico, daar zit geen grammetje vet aan en toch weegt hij bijna 6 kilo; dat is gewoon een bonk spieren :D De oudste is wat theemutseriger :') van model en heeft wel een beetje een buikje, weegt ook bijna 6 kg maar voor hem is dat dus net te veel. De jongste is een slungel maar heeft wel een behoorlijk bolle pens, die weegt 5 kg, maar mag eigenlijk ook wel wat gestroomlijnder.
Kortom: kijk gewoon goed naar je eigen kat!

Ik zou - als het mogelijk is, voor ander voer kiezen en verder wat meer 'op het oog' voeren :)