Pup van 5dagen extreme buikpijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Horseloverl

Pup van 5dagen extreme buikpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 10:45

Hooi

Vd week is er een nest met pups geboren bij ons. De kleinste was te koud geworden vannacht, en wilde dus niet meer drinken. We hebben de sonde gegeven en nu is het popje alleen maar aan het schreeuwen en krampen. Wat kunnen we hier aan doen?

Evelijn

Re: Pup van 5dagen extreme buikpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 10:46

DA bellen... ipv een forum met paardenmensen te vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 10:46

DA bellen?

FleurStyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 10:47

Ik ga mee met Evelijn...

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 10:49

Jezus met zo iets ga je toch niet wachten en het op Bokt vragen? Meteen naar de DA!!! Pups zijn hartstikke kwetsbaar.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 10:49

Dan heb je ws te hard en te veel ingebracht via de sonde.
Heb je het buikje goed gemasseerd? Warm gehouden?
Ik zou de dierenarts even bellen, ook omdat je met een sonde best wat kan beschadigen bij zo'n kleintje als je niet precies weet wat je doet

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 10:51

Je hebt zelf sonde voeding gegeven. :wow:

Dat is iets wat alleen een DA mag doen. En kan makkelijk fout gaan. Misschien is er iets misgegaan en heeft hij voeding in zijn longen gekregen en heeft hij het benauwd.

Zou idd even contact nemen met de DA.
Zo'n klein hummeltje is erg teer.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 10:52

Ik belde toch ook als de wiedeweerga de dierenarts. Die heeft vast een middeltje wat de pup kan helpen tegen de pijn. Dat hebben wij hier niet op bokt voor zover ik weet...

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 10:53

Heb je contact gehad met een dierenarts?

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 10:57

Jaa pup is onderkoeld geweest en ze schreeuwen blijkbaar als ze het te koud hebben. We hebben trouwens ervaring met sonde voeding geven dus dit isdus het probleem niet

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 10:58

Francieen schreef:
Jaa pup is onderkoeld geweest en ze schreeuwen blijkbaar als ze het te koud hebben. We hebben trouwens ervaring met sonde voeding geven dus dit isdus het probleem niet

Ga. Naar. De. Dierenarts.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 10:58

Wat zegt je DA er nu van?

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 10:59

Poept en plast ze wel? Anders de buik goed masseren en krampen duidt op te snel/te veel/ te koude voeding

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 11:01

Francieen schreef:

Als jullie het zo goed weten dan volg je toch je eigen kop. Het feit dat een puppy onderkoelt raakt heeft een reden, of ze is in aanleg al niet goed of de zorg er om heen is niet voldoende(kruik/lamp) Wil je echt de pup redden dan ga je NU naar een DIERENARTS.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 11:02

Ik kan me echt zo boos maken om dit soort topics....

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 11:02

Sonde geven is niet zo spannend hoor als je weet waar je mee bezig bent.

TS ik zou even contact zoeken met een DA voor overleg en evt medicatie tegen de kramp.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 11:05

Jeetje zeg, sommige reacties! :=

Ts misschien is ee toch wat mis gegaan? Ik zou idd ook even de DA bellen.

Succes met je pup!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 11:07

Yenni schreef:
Jeetje zeg, sommige reacties! :=

Dat is normaal, daar moet je overheen lezen :j mensen denken hier vaak dat als ze heel erg onaardig doen dat ze dan serieuzer genomen worden. Ooit komen ze erachter dat je meer vliegen vangt met stroop dan met azijn.
Tuurlijk is het niet handig van TS dat ze hier een topic opent en niet meteen de DA belt maar dat is nu wel duidelijk denk ik :')

noor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 11:08

Hoe kan het dat de pup onderkoeld is geraakt? Ik ben bang dat het te laat is, als pups zo erg schreeuwen is het echt mis... Sterkte ermee

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 11:08

Al naar de dierenarts gebeld? wat zegt die?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 11:09

Francieen schreef:

In de OP zeg je dat ze begon te krampen en schreeuwen, nadat je haar gevoerd had.. Dus door het voeren, niet door de onderkoeling

Een pup zou je eerst rustig moeten opwarmen en daarna pas moet voeden (tenzij je weet hoe lang het niet gevoed is en het leven of dood kwa voedingsstoffen betreft)

Voedsel verwerken onttrekt namelijk warmte aan het lichaam. En als je juist warm voedsel in een koud lichaam gooit, dan krijg je ook krampen, daarom mag je een onderkoelt persoon ook geen warmte toedienen door middel van eten en drinken, maar moet je wachten tot de persoon zelf gaat eten en drinken (idem voor een pup neem ik aan).

Je weet ook niet tot hoe laat de pup wel gedronken heeft toch? alleen dat het onderkoeld was toen je het vond.

Ik zou dus wel degelijk een DA bellen, het dier was/is onderkoelt en je hebt dwangvoeding toegepast die klaarblijkelijk niet goed gevallen is..

Wanneer heeft de pup voor het laatst ontlasting gehad en voor het laatst geplast? want ze raken ook niet zomaar onderkoeld, wellicht heeft het dier een verstopping, of heeft moeder het aan de kant geschoven (en ook dan is er wat mee mis)..

Onderkoeling gevolgd door niet goed vallen van dwangvoeding is zeer zeker op deze leeftijd voor mij direct een DA bellen
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 20-03-16 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 11:10

Eh, ik kan me echt ZO boos maken om dit soort gevallen.
Laat dat beest toch niet zo lijden, kom op man %)
DA...

noor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 11:11

elenaMM77 schreef:
Francieen schreef:

In de OP zeg je dat ze begon te krampen en schreeuwen, nadat je haar gevoerd had.. Dus door het voeren, niet door de onderkoeling

Maar als jullie ervaring hebben..
dan weet je toch dat je de pup eerst rustig op moet warmen en daarna pas moet voeden?

Voedsel verwerken onttrekt namelijk warmte aan het lichaam. En als je juist warm voedsel in een koud lichaam gooit, dan krijg je ook krampen, daarom mag je een onderkoelt persoon ook geen warmte toedienen door middel van eten en drinken, maar moet je wachten tot de persoon zelf gaat eten en drinken (idem voor een pup neem ik aan).

Je weet ook niet tot hoe laat de pup wel gedronken heeft toch? alleen dat het onderkoeld was toen je het vond.

Ik zou dus wel degelijk een DA bellen, het dier was/is onderkoelt en je hebt dwangvoeding toegepast die klaarblijkelijk niet goed gevallen is..

Wanneer heeft de pup voor het laatst ontlasting gehad en voor het laatst geplast? want ze raken ook niet zomaar onderkoeld, wellicht heeft het dier een verstopping, of heeft moeder het aan de kant geschoven (en ook dan is er wat mee mis)..

Onderkoeling gevolgd door niet goed vallen van dwangvoeding is zeer zeker op deze leeftijd voor mij direct een DA bellen

Zon jong pupje kan zichzelf niet warm houden, hij is dus idd door de moeder aan de kant geschoven ( omdat er iets mis mee is) of hij kon z'n moeder niet meer vinden.
Daarom moet je de eerste 2 weken erbij blijven slapen....
Ze zijn nog zo kwetsbaar.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 11:13

Kosten en baten afweging he. Dierenartskosten op zondag versus wat de pup straks gaat opbrengen.....

Heb je een warmtelamp om erboven te hangen?

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 11:15

@desiree: en daar moet een pup dan maar voor lijden????
Kom op zeg....Dat hoor je voordat je aan een nest begint in te calculeren.