Kwaliteit hondenvoer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MiVita

Kwaliteit hondenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-16 19:13

Iemand ervaring met deze brokken?

Of iemand die iets over de kwaliteit kan zeggen aan de hand van de ingredienten?

http://wooof.xyz/

Mijn Duitse dog pup (bijna 5 maanden) staat momenteel op eukanuba maar ben op zoek naar iets anders aangezien deze niet zo goed schijnt te zijn.
Op zich doet ze het wel goed op de eukanuba, glanst en zit vol energie :+ maar ze 'produceert' nogal veel en stinkt verschrikkelijk.

Of een ander idee?

Azmay

Re: Kwaliteit hondenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 19:15

Lijkt me geen slecht voer, tweede ingrediënt is mais dus je zal nog altijd wel wat meer ontlasting hebben dan met vers vlees. Ik voer zelf vers, ideaal behalve dat je een grotere vriezer nodig hebt.

lotte002

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 19:16

Ik voer het nu aan mijn cane corso van ruim 1 jaar.
tot nu toe bevalt het goed als mijn huidige voer op gaat onze spaanse kruising er ook op over.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 19:20

Wij voeren al een tijd na volle tevredenheid orijen, 80% vlees. Volgens mij zit er in die brokken weinig vlees, wat voor mij al zou afvallen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 19:30

Het eerste ingredient is mais als je heel goed kijkt. Ik heb al eens eerder een ontleding van het voer gemaakt (Mizora @ [BB] Wooof hondenbrokken?) maar dit staat er:
Rund/(dierlijk eiwit)-ontsloten mais, Gevolgtevet, Gevogelte vleesmeel, lijnzaad, Zalmolie, L-Carnitine, Taurine.

Dus eigenlijk:
1)Rund/(dierlijk eiwit)-ontsloten mais (is dus een mix)
2)Gevolgtevet (met spelfout)
3) Gevogelte vleesmeel
4) lijnzaad
5) Zalmolie

Hier staat de technische analyse:
http://help.wooof.xyz/support/solutions ... he-analyse

67,8% is graan en dat is allemaal mais
28,4% is dierlijk product en daarvan is 24,5% vleesmeel (dat is hoog voor deze prijsklasse brok. Vleesmeel bevat meer vlees dan vers vlees doordat het water al onttrokken is).

Hoewel de manier van de consument foppen met de ingrediëntenlijst me absoluut niet bevalt, lijkt het me voor deze prijsklasse een buitengewoon goede brok.

Orijen beviel bij ons helemaal niet en meer honden al gezien die het er absoluut niet goed op deden, er zit overigens omgerekend naar droge stof (dat is dus vleesmeel) geen 80% vlees in Orijen, maar flink minder. Een hond heeft niet alleen maar vlees nodig (hoewel hij het er, mits de kwaliteit voldoende is, prima op doet). Orijen is deels zo duur vanwege de bijzondere extudieproces om met zo weinig koolhydraten toch een brok te kunnen maken, anderzijds is dit één van de redenen dat Wooof goedkoop kan zijn, een persbrok maken is goedkoop. Zowel de investering (het apparaat) als de productie hebben veel lagere kosten.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 18-03-16 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 19:37

Dat is nog eens nuttige info Mizora, ik overwoog over te stappen maar ik blijf wel fijn bij Lotgering.

MiVita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-16 19:43

Bedankt Mizora! De ingredientenlijst vind ik inderdaad erg onduidelijk en misleidend, maar na je uitleg is het helemaal duidelijk!
Misschien is deze toch het proberen waard, of zou de eukanuba kwalitatief dan toch beter zijn?

Orijen heb ik eerder gevoerd, maar deed mijn vorige hond het absoluut niet goed op.
Vers is helaas geen optie vanwege geen plaats voor een grote vriezer momenteel.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 19:45

Als dat klopt Mizora, dan is dat een waanzinnig misleidende manier van ingredienten opgeven.
Ik heb op zich niets tegen mais als ingredient maar op deze manier de valse indruk wekken dat rundvlees het eerste en dus grootste ingredient is is nogal laag bij de gronds...
Is de ingredientenopgave van groorste naar kleinste eigenlijk wettelijk geregeld?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 19:48

Technisch gesproken wordt het grootste ingrediënt als eerste genoemd. Rund/(dierlijk eiwit)-ontsloten mais is namelijk één ingrediënt, er komt pas daarna een komma.

Eukanuba is een kwalitatief betere brok in mijn ogen, hoewel ik uit het rijtje Eukanuba/Royal Canin/Hills/Nutro Choice liever Nutro of RC voer. Maar Wooof valt in mijn ogen wel onder een middenklasse voer (carocroc, cavom, farmfood) terwijl het een budgetklasse prijs heeft.

Edit: ik heb even de link toegevoegd die tussen de haakjes moest staan bij mijn vorige bericht, hier nogmaals:
Mizora @ [BB] Wooof hondenbrokken?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 19:53

Mizora schreef:
Technisch gesproken wordt het grootste ingrediënt als eerste genoemd. Rund/(dierlijk eiwit)-ontsloten mais is namelijk één ingrediënt, er komt pas daarna een komma.

Daar valt over te discussieren; "technisch gesproken" is het een mix van twee ingredienten, en niet een mix die logischerwijze zo geproduceerd wordt. Zo kun je allerlei ingredienten samen in een groep smijten en al 1 ingredient opgeven.
Ik blijf erbij dat dit ruikt naar opzettelijke misleiding, en áls er wettelijke regelingen zijn wat betreft de volgorde van opgeven, dit niet vliegt...

NB, die europese wetgeving is er wordt me net verteld.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 20:32

MiVita schreef:
Bedankt Mizora! De ingredientenlijst vind ik inderdaad erg onduidelijk en misleidend, maar na je uitleg is het helemaal duidelijk!
Misschien is deze toch het proberen waard, of zou de eukanuba kwalitatief dan toch beter zijn?

Orijen heb ik eerder gevoerd, maar deed mijn vorige hond het absoluut niet goed op.
Vers is helaas geen optie vanwege geen plaats voor een grote vriezer momenteel.

Mijn honden krijgen Acana.
Dat komt van dezelfde fabrikant als Orijen.
In Acana zit wat een lager eiwitpercentage dan in Orijen, maar verder zijn de grondstoffen precies hetzelfde.
Het hogere eiwitpercentage in Orijen, daar kunnen niet alle honden tegen. (diarree).
Zelf vind ik Acana heel goed voer!

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 22:39

Ook ik ben zoekende, zelf heb ik ook een Duitse Dog van 5 maanden.
Op de Eukanuba groeide ze veel te snel, dus daar ben ik mee gestopt om gewrichtsproblemen te voorkomen.
Dus overgegaan op de Acana, maar daar ging ze enorm van aan de diarree.
Nu ben ik gestart met Jarco, dit lijkt goed te gaan.
Ze groeit er goed, maar niet te snel op en de ontlasting is ook weer goed

MiVita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-16 23:25

Frisian_love dat snel groeien zie ik ook. Je ziet ze bijna groeien terwijl je er naar kijkt. Ze is nu met net geen 5 maanden bijna even groot als mijn st bernard...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 00:17

Op het moment lijkt uit onderzoek te komen dat een lager eiwitgehalte zorgt voor een vertraagde groei. Dus een brok met een wat lager eiwitgehalte met een hoog energiegehalte (zodat je er niet zo veel van hoeft te voeren) lijkt daar een goede brok voor te zijn.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 03:15

Eukanuba kwalitatief hoger?
Nou euh Eukanuba zijn prutsers eersteklas! Er zijn menig processen aangespannen tegen dit product, mede omwille van hun dierenlaboproeven voor hun voer (en hun dieren zitten in erbarmelijke omstandigheden) maar ook omwille van alle brol en afval dat ze in hun brokken proppen om toch maar goedkoper te kunnen produceren maar duurder te verkopen!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 07:32

Wil net zeggen eukanuba is echt geen kwalitatief goede brok :n

Is een graanvrije brok geen optie? Misschien kun je eens kijken naar dog lovers gold of kivo

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 15:17

MiVita schreef:
Frisian_love dat snel groeien zie ik ook. Je ziet ze bijna groeien terwijl je er naar kijkt. Ze is nu met net geen 5 maanden bijna even groot als mijn st bernard...

Die van ons heeft ook de maat van een leuke Shetlander.
Ze zijn wel echt geweldig.
Welke kleur heb je?

MiVita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 15:32

Ze zijn inderdaad geweldig :D
Dit is die van ons

Afbeelding

Maartje1990: bedankt, ik zal eens kijken naar die merken!

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 15:40

Kijk niet alleen naar de ingredienten, of naar hoeveel vlees die erin zit. Ook de calcium/fosfor verhouding is heel belangrijk bij opgroeiende puppen van zeer grote rassen.
Vlees bevat een slechte Ca/P verhouding en is dus zeker niet zaligmakend.

J508

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 15:47

Mijn Dog heeft tijdens het opgroeien van Royal Canin brokken gehad (hypo-allergeen vanwege verdenking allergieën). Ze is nu 6 jaar oud en eigenlijk doet zij het het beste op (diepvries) vers voer, of als ik toch brokken wil geven de brokken van FarmFood. Ze heeft dan een mooie, glanzende vacht en 1-2 keer per dag een normale hoeveelheid ontlasting van goede consistentie. Is wel wat duurder, maar ze heeft er relatief weinig ontlasting van (voor een brok dan, vergelijk 4 x per dag een groooooote hoop tegenover 2 keer per dag een "normale" hoeveelheid ontlasting).

Ik heb overigens nooit gemerkt dat ze harder/langzamer ging groeien op bepaalde brokken maar dat zal aan mij liggen :D

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 15:58

Mizora schreef:

Eukanuba is een kwalitatief betere brok in mijn ogen, hoewel ik uit het rijtje Eukanuba/Royal Canin/Hills/Nutro Choice liever Nutro of RC voer. Maar Wooof valt in mijn ogen wel onder een middenklasse voer (carocroc, cavom, farmfood) terwijl het een budgetklasse prijs heeft.

Edit: ik heb even de link toegevoegd die tussen de haakjes moest staan bij mijn vorige bericht, hier nogmaals:
Mizora @ [BB] Wooof hondenbrokken?

Serieus? Je voert liever RC of Nutro? Je weet dat het gedeelte 'kip' in Royal Canin letterlijk bestaat uit kippenveren? En dat Nutro stoffen in de brok verwerkt die ook in lijm en brandweerslangen worden gebruikt?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 00:19

RC heeft één (anallergene) voersoort die de eiwitten uit kippenveren gebruikt en deze dusdanig hydrolyseerd dat ze onherkenbaar zijn als kip en goed opneembaar zijn. Dat is alleen het geval bij deze specifieke brok, niet bij al hun brokken. Royal Canin is echt een goed hondenvoer en haalt zijn kracht uit dat ze de voedingsstoffen die ze in de brok stoppen zeer goed bruikbaar maken in plaats van zeer veel voedingsstoffen erin te stoppen die maar deels bruikbaar zijn.

Even nutro adult chicken:
gedroogd kippenvlees (27%), rijst (17%), volkorentarwe, gevogeltevet (7%), maïsproteïnen, tarwemeel, gedroogde bietenpulp, natriumchloride, gedroogde brouwersgist, kaliumchloride, plantaardige vezels, dicalciumfosfaat, magnesiumfosfaat, visolie (0.3%), gedroogde algen, rozemarijnextract.

Ik zie geen ingrediënten die ik per se niet in een voer wil zien. Je moet niet alles geloven wat je op het internet leest. Karkassen worden trouwens ook in lijm verwerkt, dus ook maar geen vlees meer voeren?

Ik zie ontzettend veel honden die het beter gaan doen als ze van een gangbaar! merk overschakelen op RC of Nutro. Veel mensen willen toch gewoon een zak voer in de dierenwinkel kunnen halen, in plaats van via het internet en dan is er minder keuze. Ja, de prijs/kwaliteit van RC is vrij ongunstig (tov sommige andere voeren), maar daar zit wel een flink stuk research achter en ook een stuk marketing. Rasvoeders zijn bijvoorbeeld echt niet specifiek voor dat ras bedoeld. Maar wel voor een type hond die gevoelig is voor bepaalde dingen. Dat kunnen voedselallergieën zijn, kwaliteit van de vacht, gemakkelijk te dik of te dun, tandsteen, maar ook serieuze dingen als koperstapeling (labradors) of maagkanteling. Je bereikt je doelgroep niet als je op een voersoort zet dat dit het voer is voor honden met risico op koperstapeling en gemakkelijk te dik worden.

Eukanuba zie ik relatief veel honden op die het er niet goed op doen, met Hills heb ik zelf niet zo'n goede ervaring. Zowel met RC als Nutro heb ik persoonlijk goede ervaringen en bij veel andere honden ook positieve ervaringen. Welk voer uit dit rijtje vind jij dan de betere/beste brok?

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 01:19

Hier in huis komt geen RC (die kippenveren zitten echt wel in meerdere brokken :j), geen Eukanuba, geen Hills en ook geen Nutro. Ik heb Nutro gevoerd maar kwam achter teveel ongewenste ingrediënten. Ik zal later even op je anallyse ingaan want ik zie wel ingrediënten diie ik mijn hond niet wil voeren. Maar 27 procent vlees is sowieso om te huilen natuurlijk.
Als ik brok aanraad is het Dog Lovers Gold (liefst de passions), Carnilove, Acana, Orijen, Ziwipeak, dat soort brokken. Al is de Ziwipeak schreeuwend duur :=