kalveren van de moeder scheiden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

kalveren van de moeder scheiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 19:47

In een ander topic werd de bioindustrie al besproken. Ik veroordeel de bio industrie, en ik veroordeelde het ook altijd dat kalveren van de moeder gescheiden worden. De Partij voor de Dieren was het daarmee eens en probeert een verbod van deze scheiding erdoor te krijgen.

Nu begonnen de boeren zich te roeren en hun reacties kwamen in de media.
Ik moet toch zeggen dat ik terug aan het komen ben op mijn vroegere kijkwijze. En wel om de volgende redenen.

Koeien zijn anders in de omgang met hun jong dan paarden. Een merrie blijft bij haar veulen. Koeien lijken hierin meer op reeën. Een ree laat haar jong ergens verscholen liggen en zoekt het 2 of 3x per etmaal op om het te laten drinken. Dit doen koeien ook. Die zijn er dus niet intensief mee bezig.

En dan zijn er nog praktische bezwaren.
Want hoe zie je dat voor je, in een koeienstal? In zo´n stal lopen alle koeien door elkaar heen, ze staan niet opgesloten binnen een eigen beperkte ruimte. Hierdoor kunnen ze ook vrijuit naar de melkstal lopen als het tijd is voor melken.
Waar moeten in deze situatie de kalfjes dan veilig liggen, waar er niet over ze heen gelopen of gestaan wordt? En worden ze in zo´n beperkte ruimte met velen niet omver gelopen door de volwassen dieren?
Dan zou je er dus voor moeten kiezen om de kalfjes alleen in de zomer geboren te laten worden, zodat ze altijd in de wei kunnen verblijven. In de hele warme maanden is dat niet ideaal omdat de meeste weilanden onvoldoende schaduw bieden. Veel boeren kiezen er dan ook voor om de koeien overdags op stal te houden en ´s nachts op de wei.

Ik zie het niet meer zo zitten eigenlijk, de kalfjes bij de moeder te houden. Er moeten wel mogelijkheden zijn maar dan moeten bedrijven helemaal anders ingericht worden en boeren worden al zo op kosten gejaagd, zonder dat daar iets tegenover staat.

xniieeenke

Re: kalveren van de moeder scheiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 19:48

Waarom open je er een topic over als er al één is? Lekker daar blijven praten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 19:51

Ik wil net zeggen. Dit is het tweede gefrustreerde topic wat je het afgelopen uur geopend hebt.

Pak even een bakkie pleur en laat je topics wegzakken. En sterkte met wat je ook maar dwars zit.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 19:53

Dyanne_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:10

Geen melkproducten gebruiken is een mooie oplossing voor dit probleem

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 20:11

xniieeenke schreef:
Waarom open je er een topic over als er al één is? Lekker daar blijven praten.

Had ik willen doen maar ik kan het niet meer terug vinden. Herinner me de titel niet meer.

Koper schreef:
Ik wil net zeggen. Dit is het tweede gefrustreerde topic wat je het afgelopen uur geopend hebt.

Pak even een bakkie pleur en laat je topics wegzakken. En sterkte met wat je ook maar dwars zit.

Nu moet je uit dit topic even eens een citaat aanhalen, waaruit frustratie blijkt. Ik schrijf slechts dat ik teruggekomen ben op een gedachtegoed.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 16-03-16 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:13

Desiree, ik "ken" je uit het andere topic, en i vind het fijn dat je zo positief nadenkt en ook je mening wilt veranderen +:)+

MarlindeRooz

Probeer eens de zoekopdracht "koe" of doe eens gek, "kalf". :+

Selina

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 20:14

hengstveulen schreef:
Desiree, ik "ken" je uit het andere topic, en i vind het fijn dat je zo positief nadenkt en ook je mening wilt veranderen +:)+

Dank je!

Weet je, het is mogelijk om mij tot andere mening te brengen, als je maar met goede argumenten komt. En ik denk dat dit boeren gelukt is. Ik heb hun reacties gelezen in de krant.

8nnemiek schreef:
Het is heel goed mogelijk om koeien op een relatief natuurlijke manier te houden mét kalfjes bij de moeder: http://www.familiekuddes.nl/3-de-ene-ku ... ij-de-koe/

Ja dat weet ik en ik heb dit ook ooit in een blad gelezen of ergens op tv gezien of zo. Dit bracht de boer veel voordelen op want te klein geboren kalfjes kregen zo meer gelegenheid om hun achterstand op te halen. En zo waren er nog wat meer voordelen.

Punt is echter dat boeren op veel manieren in de problemen zitten.
- melkquotum is er af gegaan, waardoor een paar boeren op hol geslagen zijn en uitgebreid zijn.
- te veel melk wordt geproduceerd, en nu is de melk veel te weinig waard. Ze komen nauwelijks uit de kostprijzen.
- en dan de stal wéer veranderen en aanpassen, en waarvoor?
Want de meeste boeren gaan verdwijnen. Investeren in een stal die geen toekomst heeft..... of misschien geen toekomst heeft, mits je uit de kosten kunt komen etc.

Zo zijn er boeren die op biologische melkveelhouderij over willen gaan. Maar dat kost ook weer 2 jaar voordat ze dat keurmerk mogen dragen, het kost veel geld want het biologische voer is duur. En als er veel boeren biologisch worden, raakt ook deze markt weer verzadigd....

Het is echt een ingewikkeld probleem.

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:19

Mijn schoonouders hebben een biologisch melkveebedrijf, en ik moet zeggen dat ik toch altijd wel erg gelukkig wordt van dit beeld, gelukkig mogen de kalfjes daar dan ook (een tijd) bij hun moeder blijven.

Afbeelding

SensaHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:24

Wauw, Merell123! <3
Dat beeld is echt mooi! Zo zou ik het ook graag altijd willen zien!! :D +:)+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:30

TS er zijn al zo veel topics over dit onderwerp. Waarom moet jij nou weer zo bombastisch je mening verklaren? Daar hoef je echt geen topic voor te openen. Komen er na een topic over honden en eentje over koeien vanavond ook nog topics helemaal speciaal met jouw mening over springstaartjes en wittiproofhaaien? Zet gewoon je mening in de vele topics die er al over koetjes en kalfjes zijn.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 20:38

Koper schreef:
TS er zijn al zo veel topics over dit onderwerp. Waarom moet jij nou weer zo bombastisch je mening verklaren? Daar hoef je echt geen topic voor te openen. Komen er na een topic over honden en eentje over koeien vanavond ook nog topics helemaal speciaal met jouw mening over springstaartjes en wittiproofhaaien? Zet gewoon je mening in de vele topics die er al over koetjes en kalfjes zijn.

Je hóeft niet te reageren in dit topic! Blijf dan weg!

Ik zie het toch ook wel heel graag Merel, zo´n situatie als op de foto die jij geplaatst hebt!

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:41

TS ben het wel met je eens, maar laat je topic maar gewoon rusten denk ik maar, en de rest ook.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 22:18

Gezien hier ook al een zeer actief topic over loopt plaats ik hier een slotje. In dit topic kunnen jullie terecht: [NM] #kalverliefde