Onze Cavalier king charles spaniël heeft artrose ..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dushishoeve

Onze Cavalier king charles spaniël heeft artrose ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 23:54

Hallo bokkers !

Onze 7 Jarige King charles reu heeft sinds een maand of 2 last van artrose.

Dit uit zich voornamelijk als hij la ng gelegen heeft en vervolgens weer opstaat. Hij mankt dan, vaak met 1 achterpoot. Maar sinds vandaag met 1 voorpoot.

Ik wil hem natuurlijk zo min mogelijk pijn laten hebben.

Mijn vraag aan jullie , wat geven jullie jullie hond met artrose en wat helpt daarvan ook echt goed ?

We lopen zo veel mogelijk korte rechte stukken met hem.

Andere tips zijn ook zeker welkom.

Agossie

Re: Onze Cavalier king charles spaniël heeft artrose ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 23:57

Regelmatig gematigd bewegen. Mijn ouwgie heeft de laatste jaren elke dag een heel klein beetje metacam gekregen, al is niet iedereen het daar mee eens. Je kunt ook kijken naar Glucosamine, maar probeer dat eerst via een dierenarts te doen. Als het helpt, kun je ook goedkopere krijgen, maar ik heb geen idee waar en hoe.

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 00:05

Vervelend zeg en nog best jong ook. Mankt hij altijd na het langer liggen? Dagelijks dus? Of is het maar een enkele dag en dan weer even niet?
Ons cavaliertje had daar ook last van en had haar slechte dagen hierdoor waarbij wij haar ook Metacam gaven.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 00:17

Tja het is misschien niet wat je wilt horen, en het is misschien wat vroeg dat ik het zeg, maar hoe lang wil je doorgaan met deze hond?
Ik snap dat hij jong is, en nog zo veel leven voor zich zou moeten hebben, maar het leven is niet eerlijk.
Artrose is iets wat alleen maar erger word
Je geeft aan dat hij er nu al pijn aan heeft. Je ziet het sinds 2 maanden, wat betekend dat hij sinds die tijd al ongemakkelijk tot pijnlijk is.
Maar het gaat alleen maar erger worden. Je kan ervoor kiezen om hem de rest van zn leven pijnstillers te geven. Of alleen op slechte dagen. Maar die dagen worden steeds meer, totdat hij alsnog dagelijks krijgt.
Waar trek je de grens?
Je hond kan niet aangeven dat het genoeg is. Hij gaat steeds slechter lopen, en steeds meer en vaker pijn krijgen.
Denk er goed over na. Je kan nooit te vroeg inslapen. Wel te laat.
Je kan je hond nu laten gaan, nu hij zich nog goed voelt. Je kan een week alle leuke dingen doen, en hem helemaal verwennen en hem dan laten gaan.
Bedenk eens wat voor mooi leven hij heeft gehad, bijna zonder pijn.
Als je kiest om hem op slechte dagen pijnstilling te geven, moet je ook bedenken dat hij dus eerst genoeg pijn moet hebben dat jij het kan zien om te beslissen dat het een slechte dag is, en hem dus pijnstiller gaat geven.
Sorry voor de lap tekst..
Maar denk er goed over na wat voor leven je voor je hond wilt.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 00:18

Wat zegt je dierenarts hiervan?

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 00:19

Patt schreef:
Vervelend zeg en nog best jong ook. Mankt hij altijd na het langer liggen? Dagelijks dus? Of is het maar een enkele dag en dan weer even niet?
Ons cavaliertje had daar ook last van en had haar slechte dagen hierdoor waarbij wij haar ook Metacam gaven.

Ja we hebben hem pas 2 jaar en hij was 16 kilo dat hij bij ons kwam!! Nooit veel beweging gehad en dus echt mega dik ! Begin dit jaar er achter gekomen dat zijn hele gebit verrot is en dit dus laten verhelpen gelukkig op tijd. Hij krijgt dieet voer waar hij het goed op doet en weegt nu zo'n 12 kilo. We willen naar de 10 kilo met hem.

Hij mankt niet dagelijks gelukkig. Zo'n 1 keer per week een keer en soms periodes helemaal niet en soms wat erger zoals deze week.

Ik wil er natuurlijk zo vroeg mogelijk bij zijn.

We hebben ook een labrador met artrose gehad en die kreeg mega dure pillen van de dierenarts dat hielp echt helemaal niks. Ik wil dat dus echt als allerlaatst proberen bij onze cavalier.
Laatst bijgewerkt door dushishoeve op 16-03-16 00:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 00:20

Onze hond van bijna 12,5 heeft al 3 jaar artrose. Krijgt elke dag een smakelijke pijnstiller&ontstekingsremmer. Gaat prima, we wandelen niet lang maar wel vaak. Ze heeft eerst trocoxil gehad maar dit is tijdelijk niet leverbaar helaas

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 00:22

fleurtjeuh schreef:
Tja het is misschien niet wat je wilt horen, en het is misschien wat vroeg dat ik het zeg, maar hoe lang wil je doorgaan met deze hond?
Ik snap dat hij jong is, en nog zo veel leven voor zich zou moeten hebben, maar het leven is niet eerlijk.
Je geeft aan dat hij er nu al pijn aan heeft. Je ziet het sinds 2 maanden, wat betekend dat hij sinds die tijd al ongemakkelijk tot pijnlijk is.
Maar het gaat alleen maar erger worden. Je kan ervoor kiezen om hem de rest van zn leven pijnstillers te geven. Of alleen op slechte dagen. Maar die dagen worden steeds meer, totdat hij alsnog dagelijks krijgt.
Waar trek je de grens?
Je hond kan niet aangeven dat het genoeg is. Hij gaat steeds slechter lopen, en steeds meer en vaker pijn krijgen.
Je kan je hond nu laten gaan, nu hij zich nog goed voelt. Je kan een week alle leuke dingen doen, en hem helemaal verwennen en hem dan laten gaan.
Als je kiest om hem op slechte dagen pijnstilling te geven, moet je ook bedenken dat hij dus eerst genoeg pijn moet hebben dat jij het kan zien om te beslissen dat het een slechte dag is, en hem dus pijnstiller gaat geven.

Bedankt voor je uitgebreide reactie.

We hebben ons leven lang al beesten en zijn ook echt de beroerdste niet ze te laten gaan indien nodig.

Maar onze cavalier heeft het in beginstadium en dus niet dagelijks soms ook eens een aantal weken niet.

Maar ik wil optijd met medicatie/supplementen beginnen om het zo beperkt als mogelijk te houden. Hij gaat om de 3 maanden naar de dierenarts voor een controle.

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 00:24

Batlow schreef:
Onze hond van bijna 12,5 heeft al 3 jaar artrose. Krijgt elke dag een smakelijke pijnstiller&ontstekingsremmer. Gaat prima, we wandelen niet lang maar wel vaak. Ze heeft eerst trocoxil gehad maar dit is tijdelijk niet leverbaar helaas

Wat krijgt hij precies en wat zijn de kosten daarvan ?

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 00:27

eilleen333 schreef:
Wat zegt je dierenarts hiervan?

Dat het een zeer lichte vorm is en in een zeer begin stadium zit.

Ze willen me pillen van 170€ aansmeren, deze heeft onze labrador vroeger ook gehad en hielpen helemaal niks.
Zit zelf eerder aan de nova/metacam te denken of aan een supplement. Iemand hier ervaringen mee ?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 00:30

dushishoeve schreef:
Batlow schreef:

Wat krijgt hij precies en wat zijn de kosten daarvan ?

Is norocarp, NSAID's. Een doosje is €30 geloof ik zitten er 25 in, 1 tablet per dag

Edit: neem iets pijnstillend + ontstekingsremmend, want de ontsteking wil je remmen die nou ontstaat. Idd metacam kan ook. Is ook een NSAID

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 00:31

Ik weet dat de 11 jarige hond met artrose van een vriendin het goed doet op glucosamine.. Hoor je meer goede verhalen over! Succes.

Fleurtjuh: hond net gedisgnosticeerd en jij wil er meteen een spuit in gooien? Er zijn nog genoeg opties open hoor.. Is t nu zwaar, vergevorderd en een hond van 16..

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 00:33

Waar zit de arthrose precies? En hoe is het gediagnostiseerd? Juist in het begin stadium zijn er ook nog andere opties dan alleen maar nsaid's geven.

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 00:34

@batlow Bedankt voor je info. Ga morgen nog even met de dierenarts overleggen wanneer en hoeveel te geven. Hij heeft soms lange periodes dat hij nergens last van heeft. Metacam als dat kan zou super zijn heb op stal namelijk nog een behoorlijke voorraad liggen

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 00:38

Celiien schreef:
Ik weet dat de 11 jarige hond met artrose van een vriendin het goed doet op glucosamine.. Hoor je meer goede verhalen over! Succes.

Fleurtjuh: hond net gedisgnosticeerd en jij wil er meteen een spuit in gooien? Er zijn nog genoeg opties open hoor.. Is t nu zwaar, vergevorderd en een hond van 16..

Bedankt daar ga ik ook even naar kijken !

Ja vond het ook een beetje een vreemde reactie. Ik ben zelf ook van mening dat als het dier niet dier waardig meer kan leven deze beter kan laten gaan. Maar bij deze is het nog wel heeeeeeeeeeeel erg pril allemaal en ben ik er optijd bij vertelde de dierenarts. Daar je de kraakbeenafbraak ( slijtage ) kan stopzetten. Ook ben ik nieuwsgierig naar stamceltherapie. Iemand hier ervaringen mee ?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 00:38

Metacam van een paard heeft een andere samenstelling en dan bedoel ik dat de werkzame stof meer is per ml, weet niet of dat te doseren valt aan een hond. Wat voor medicijnen zijn dat, van €170?

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 00:39

MPH schreef:
Waar zit de arthrose precies? En hoe is het gediagnostiseerd? Juist in het begin stadium zijn er ook nog andere opties dan alleen maar nsaid's geven.

Precies. Daarom ben ik gelijk een bezoek gaan brengen aan de dierenarts toen ik ook maar iets vermoedde.

Het is gediagnosticeerd via röntgen foto's in zijn rechter achterpoot en in zijn Linker voorpoot.

Heb je tips?

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 00:41

Batlow schreef:
Metacam van een paard heeft een andere samenstelling en dan bedoel ik dat de werkzame stof meer is per ml, weet niet of dat te doseren valt aan een hond. Wat voor medicijnen zijn dat, van €170?

Bedankt voor de tip. Ga het morgen gelijk aan mijn dierenarts vragen ( is tevens ook mijn veearts) dus ze moet dat wel weten.

Naam van de medicijnen moet ik navragen... vroeg alleen wat ze kostten... 170€ per 100 tabletten en dan 1 tablet per dag geven 3 maanden lang en vervolgens weer foto nemen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 00:46

Hier goede ervaringen met:
trovet mobility/Sasha blend, omega 3 DHA/EPA, vit c, collageen type 2.

Daarnaast is het belangrijk niet te lang teveel te wandelen maar is bijv 4 x per dag 40 minuten beter dan 2x 1,5 uur.
En zwemmen en rechtuit lopen is beter dan korte wendingen en springen. En mocht dat eens voorkomen, bijv een uurtje aan het strand rennen, dan natuurlijk meteen een rimadyl om na-pijn te voorkomen.

Je kunt gelukkig veel lezen over artrose.
http://www.dgkcentrum-beek.nl/informati ... sproblemen

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 00:48

dushishoeve schreef:
Precies. Daarom ben ik gelijk een bezoek gaan brengen aan de dierenarts toen ik ook maar iets vermoedde.

Het is gediagnosticeerd via röntgen foto's in zijn rechter achterpoot en in zijn Linker voorpoot.

Heb je tips?

Waar in z'n achterpoot en voorpoot ;) zitten aardig wat gewrichten in beide poten.

Wij behandelen dagelijks honden via ACP of via corticosteroïden inj. waarbij ACP de voorkeur heeft maar ook direct iets prijziger is. Per behandeling moet je dan denken aan zo'n 250 eu en er moeten 2 tot 3 behandelingen plaatsvinden. Corticosteroïden zit je rond de 200eu en dat is eenmalig totdat de hond weer klachten krijgt. Soms is dat al vrij snel, soms pas na maanden of jaren. Bij ACP is vooralsnog bekent dat het minimaal 1,5 jaar werkt. Uiteraard verschilt dit per patiënt.

Metacam even de dosering voor de hond uiterekenen. Hond krijgt 1,5 Mg/kg, paard is 15mg/ml. Metacam paard is dan verhoudingsgewijs veel goedkoper om aan je hond te geven.

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 00:54

MPH schreef:
dushishoeve schreef:

Heb je tips?

Waar in z'n achterpoot en voorpoot ;) zitten aardig wat gewrichten in beide poten.

Wij behandelen dagelijks honden via ACP of via corticosteroïden inj. waarbij ACP de voorkeur heeft maar ook direct iets prijziger is. Per behandeling moet je dan denken aan zo'n 250 eu en er moeten 2 tot 3 behandelingen plaatsvinden. Corticosteroïden zit je rond de 200eu en dat is eenmalig totdat de hond weer klachten krijgt. Soms is dat al vrij snel, soms pas na maanden of jaren. Bij ACP is vooralsnog bekent dat het minimaal 1,5 jaar werkt. Uiteraard verschilt dit per patiënt.

Metacam even de dosering voor de hond uiterekenen. Hond krijgt 0,5mg/kg. Metacam paard is dan verhoudingsgewijs veel goedkoper om aan je hond te geven.

Bedankt voor de tips !
Dat ACP wekt mijn interesse. Ik ga er morgen gelijk info over inwinnen bij mijn dierenarts. Als het mijn hond echt gaat helpen heb ik die 750€ er wel voor over. En heb ik de mazzel dat ik het optijd heb ontdekt

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 01:09

Chondroitine en glucosamine. :j En nog voordelig te krijgen bij een drogisterij, je kunt gewoon mensen tabletten geven. Wel even naar het gewicht kijken.
Het werkt ondersteunend. Verwacht dus geen wereldwonderen. Maar het kan de hond wel degelijk helpen de verdere ontwikkeling van artrose tegen te gaan.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 09:47

Mijn hond deed het echt goed op Soulmate voor de hond, supplementen om de gewrichten soepel te houden. Ze bleef daar erg soepel en fit van.
Een half jaar geleden heeft ze acupunctuurbehandelingen gehad, sindsdien gebruik ik niet eens meer die supplementen omdat die behandelingen echt heel goed hun werk gedaan hebben.
Mijn hond is 11 en heeft ernstige artrose en ocd, maar ze blijft nog steeds topfit.

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 09:59

Goof schreef:
Mijn hond deed het echt goed op Soulmate voor de hond, supplementen om de gewrichten soepel te houden. Ze bleef daar erg soepel en fit van.
Een half jaar geleden heeft ze acupunctuurbehandelingen gehad, sindsdien gebruik ik niet eens meer die supplementen omdat die behandelingen echt heel goed hun werk gedaan hebben.
Mijn hond is 11 en heeft ernstige artrose en ocd, maar ze blijft nog steeds topfit.

Wat een goed nieuws ! Ook dit ga ik overwegen ! Klinkt super. Ik wil hem het liefste nog niet op de ontsteking remmers of pijnstillers zetten. Omdat ik van mening ben het niet goed is dat dagelijks te geven. Mijn voorkeur gaat dus ook uit naar een supplement en deze lijkt mij uitnodigend. Het is ook niet te prijzig !

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:17

fleurtjeuh schreef:
Waar trek je de grens?

Je hebt geen flauw idee waar je over praat.

Mijn hond is nu bijna 10 jaar en heeft artrose. Inmiddels in alle vier de poten. Een aantal maanden geleden wilde ze steeds minder naar buiten dus dat was voor mij wel een indicatie dat ze er last van begon te krijgen. Ze heeft het al drie jaar namelijk. Ze had eigenlijk nooit pijnstillers nodig, alleen als het heel regenachtig was, dan kon ze best stijf zijn.
Sinds een maand geef ik novacam en ze is echt flink opgebeurd zeg maar. Ze is weer vrolijk, actief en blij zoals ze eigenlijk altijd was voordat de ellende begon met die operaties (kruisbanden, daar heeft ze nu artrose aan overgehouden). Ik gaf als supplement ook nog DoilsJoint maar ik wil overstappen op iets anders.
Met de pijnstillers kan ze makkelijk 1,5 uur wandelen en staat ze na 3 uur weer te springen *\o/* het wandelen stelt trouwens niet zo veel voor, ze is al wat ouder, dus het is gewoon lekker in het bos rondsjokken. Rennen achter een bal oid doet ze allang niet meer. Gewoon hier en daar snuffelen.