Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Najoveh schreef:Ik straf totaal niet, ik doe juist aan counter conditioneren. Ik ga snoepjes geven als ze beginnen te blaffen omdat er mensen/honden voorbij komen.
Niet om hen te belonen, maar om duidelijk te maken dat voorbijganger geen bedreiging zijn maar juist leuk! En ik moet zeggen, tegenwoordig moet ik maar iets zeggen bij de eerste blaf en ze stormen op mij af en is voor de rest hun geblaf véél minder lang of extreem. Hoop dat ze ooit zo ver zijn dat ze direct naar mij komen bij voorbijganger
Najoveh schreef:Ik straf totaal niet, ik doe juist aan counter conditioneren. Ik ga snoepjes geven als ze beginnen te blaffen omdat er mensen/honden voorbij komen.
Niet om hen te belonen, maar om duidelijk te maken dat voorbijganger geen bedreiging zijn maar juist leuk! En ik moet zeggen, tegenwoordig moet ik maar iets zeggen bij de eerste blaf en ze stormen op mij af en is voor de rest hun geblaf véél minder lang of extreem. Hoop dat ze ooit zo ver zijn dat ze direct naar mij komen bij als ze een voorbijganger zien
Prrrr schreef:Als jouw hond het idee heeft dat hij jou of het territorium moet verdedigen is er iets mis. Jij bent verantwoordelijk voor zijn welzijn, niet andersom. Als je dit niet corrigeert, moet je niet verbaasd ijn als de volgende stap is dat hij iemand aanvalt omdat hij te dicht bij jou komt, naar zijn zin. Dan ben je nog veel verder van huis.
Dus wel corrigeren. Of afleiden, zodat hij niet meer zo gefocust is op het verdedigen van jou of het territorium (edit: de oplossing van Eileen, dus).
Borisje schreef:Als de bel gaat, als er een vreemde auto (of persoon) de oprit op komt of als ze 's nachts iets dreigend vind.
Verder dient ze haar kop te houden
Honden op straat blaffen eigenlijk alleen uit onzekerheid, ze proberen voorbijgangers weg te blaffen (en dat lukt altijd, want de voorbijganger loopt door) omdat ze er angstig voor zijn of omdat ze zich in het nauw gedreven voelen (als ze het bijv. alleen aangelijnd doet).
Corrigeren heeft 9 vd 10 keer geen zin. Daardoor gaan ze alleen maar denken dat die voorbijganger heel vervelend is (namelijk voorbijganger = straf).
Belonen is prima, maar niet als ze blaft. Dat doe je zodra je de voorbijganger ziet aankomen; je vraagt dan de aandacht van je hond en beloond voor de aandacht.
Als je in de buurt woont, wil ik je best een keer helpen (ben instructeur). Stuur gerust een pb'tje.
eilleen333 schreef:Najoveh schreef:Ik straf totaal niet, ik doe juist aan counter conditioneren. Ik ga snoepjes geven als ze beginnen te blaffen omdat er mensen/honden voorbij komen.
Niet om hen te belonen, maar om duidelijk te maken dat voorbijganger geen bedreiging zijn maar juist leuk! En ik moet zeggen, tegenwoordig moet ik maar iets zeggen bij de eerste blaf en ze stormen op mij af en is voor de rest hun geblaf véél minder lang of extreem. Hoop dat ze ooit zo ver zijn dat ze direct naar mij komen bij als ze een voorbijganger zien
Kan je dan niet beter belonen voordat ze blaffen?
Wanneer er iemand aankomt vraag je de hond naast de voet met een brokje. En dan de aandacht bij je houden tot de voorbijganger voorbij is en dan een 'bonus' van meerdere brokjes?
En als de hond tijdens het passeren naar de voorbijganger kijkt, en je vraagt de aandacht en je krijgt deze, dan ook een brokje?
AnimalFriend schreef:Bedankt voor alle reacties!!
In heel veel reacties kan ik mijn situatie heel goed vinden! En ik snap zeker waarom jullie zeggen dat ik moet belonen als er een voorbijganger is en ze niet blaft, dat ga ik zeker proberen!
Maar ze blaft (nog) niet naar álle voorbijgangers en ik ben bang dat als ik haar bij alle voorbijgangers bij me roep dat ze dan juist door gaat krijgen dat ze echt op voorbijgangers moet gaan letten. (Ja, sorry kan het even niet beter uitleggen).
Of is dit niet zo?
Najoveh schreef:Op straat doe ik dat inderdaad zo. Maar in huis zit ik niet heel de tijd naar buiten te kijken om te zien of er voorbijgangers komen..Dus dan hoor ik pas als ze blaffen dat er iets is.