Hoeveel "mag" jouw hond blaffen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AnimalFriend

Hoeveel "mag" jouw hond blaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 22:48

Hallo,
Ik zit met een probleem waar ik zelf niet zo goed het antwoord op weet...
Mijn hond blaft de laatste tijd best veel naar mensen die over straat lopen. Ik vind dit best irritant maar weet niet of ik dit moet afleren of moet laten gaan.
Ik heb dit aan andere hondeneigenaren gevraagd en sommigen zeggen dat het instinct is en dat je het niet kán afleren, anderen zeggen dat je het moet straffen. Ik zit er eerlijk gezegd tussenin; als mijn hond blaft naar mensen op de straat denk ik dat ze mij (en haar territorium) wil beschermen en ik vind het dan oneerlijk om haar te straffen... Aan de andere kant vind ik het best irritant dat ze bijna naar elke voorbijganger blaft...
Hoe denken jullie hierover? Is er een soort tussenweg of moet ik haar dit afleren, maar hoe?
Alvast bedankt!

dancertje

Re: Hoeveel "mag" jouw hond blaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 22:51

persoonlijk zou ik me ergeren en het wel proberen eruit te krijgen want ik ben de baas en als ik geen gevaar zie in voorbij gangers hoeft mijn hond niet te blaffen of te doen.
Zeker niet als bescherming want dan heb ik het idee dat zij zich boven mij voelt.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 22:51

Dit probleem heb ik ook.. voorbijgangers, honden, en de postbode moeten verjaagd worden Door veel kabaal dat uit onze indrukwekkende jack russel komt :')

Ik probeer het vaak te straffen, maar ze trekt zich er steeds minder van aan. Pruttelt dan vaak nog eventjes door haha.

Ik zou ook wel tips willen wat er aan te doen.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 22:54

Ik straf totaal niet, ik doe juist aan counter conditioneren. Ik ga snoepjes geven als ze beginnen te blaffen omdat er mensen/honden voorbij komen.
Niet om hen te belonen, maar om duidelijk te maken dat voorbijganger geen bedreiging zijn maar juist leuk! En ik moet zeggen, tegenwoordig moet ik maar iets zeggen bij de eerste blaf en ze stormen op mij af en is voor de rest hun geblaf véél minder lang of extreem. Hoop dat ze ooit zo ver zijn dat ze direct naar mij komen bij als ze een voorbijganger zien :D
Laatst bijgewerkt door Najoveh op 15-03-16 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 22:55

Van de andere kant als voorbijganger vind ik het reuze hinderlijk als een hond naar je blaft.
Ik ben geen groot hondenliefhebber, was dit wel altijd maar helaas door ervaringen in het verleden behoorlijk voorzichtiger geworden. Soms een beetje té voorzichtig misschien. Maar ik vind het persoonlijk enorm intimiderend.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 22:58

1 van de honden van mijn ouders blaft bij binnenkomst, zowel van ons (bewoners) als vrienden/vreemden. Dit mag zij tot op zekere hoogte, maar klaar is ook klaar. De oudste blaft op straat wel eens als er van die kleine k*tkeffers beginnen te keffen en agressief gaan doen naar haar. Dit mag zij ook zeker, laat haar maar van zich afbijten. Is totaal niet agressief verder.

Als mijn hond naar voorbijgangers zou blaffen zou ik dat toch wel corrigeren, lijkt me zowel als eigenaar, als als voorbijganger erg vervelend.

Najoveh schreef:
Ik straf totaal niet, ik doe juist aan counter conditioneren. Ik ga snoepjes geven als ze beginnen te blaffen omdat er mensen/honden voorbij komen.
Niet om hen te belonen, maar om duidelijk te maken dat voorbijganger geen bedreiging zijn maar juist leuk! En ik moet zeggen, tegenwoordig moet ik maar iets zeggen bij de eerste blaf en ze stormen op mij af en is voor de rest hun geblaf véél minder lang of extreem. Hoop dat ze ooit zo ver zijn dat ze direct naar mij komen bij voorbijganger :D

Wauw, dit klinkt wel erg mooi :j Goed ook dat je het op die manier aanpakt, had ik nog niet eerder van gehoord.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 23:08

In het donker mag hij grommen en wat binnensmonds blaffen. Overdag mag hij niets dan mensen negeren op straat. Mijn hond heeft nog nooit iemand gebeten maar komt wel heel bedreigend over. Hij mag overal los en in de stad vind hij iedereen leuk en gezellig maar in bos en in polders roep ik hem bij me en lijn ik aan. Dan komen we weinig mensen tegen en is hij zeer beschermend wat ik beloon dus is aangeleerd gedrag wat ik erg veilig vind ;)
Denk dat hij ook nooit verder zal gaan dus als grommen en wat soort blaffen maar neem het risico niet

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 23:13

Najoveh schreef:
Niet om hen te belonen, maar om duidelijk te maken dat voorbijganger geen bedreiging zijn maar juist leuk! En ik moet zeggen, tegenwoordig moet ik maar iets zeggen bij de eerste blaf en ze stormen op mij af en is voor de rest hun geblaf véél minder lang of extreem. Hoop dat ze ooit zo ver zijn dat ze direct naar mij komen bij als ze een voorbijganger zien :D

Kan je dan niet beter belonen voordat ze blaffen?
Wanneer er iemand aankomt vraag je de hond naast de voet met een brokje. En dan de aandacht bij je houden tot de voorbijganger voorbij is en dan een 'bonus' van meerdere brokjes?
En als de hond tijdens het passeren naar de voorbijganger kijkt, en je vraagt de aandacht en je krijgt deze, dan ook een brokje?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 23:13

Als jouw hond het idee heeft dat hij jou of het territorium moet verdedigen is er iets mis. Jij bent verantwoordelijk voor zijn welzijn, niet andersom. Als je dit niet corrigeert, moet je niet verbaasd ijn als de volgende stap is dat hij iemand aanvalt omdat hij te dicht bij jou komt, naar zijn zin. Dan ben je nog veel verder van huis.

Dus wel corrigeren. Of afleiden, zodat hij niet meer zo gefocust is op het verdedigen van jou of het territorium (edit: de oplossing van Eileen, dus).

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 23:15

Als de bel gaat, als er een vreemde auto (of persoon) de oprit op komt of als ze 's nachts iets dreigend vind.
Verder dient ze haar kop te houden :Y)

Honden op straat blaffen eigenlijk alleen uit onzekerheid, ze proberen voorbijgangers weg te blaffen (en dat lukt altijd, want de voorbijganger loopt door) omdat ze er angstig voor zijn of omdat ze zich in het nauw gedreven voelen (als ze het bijv. alleen aangelijnd doet).

Corrigeren heeft 9 vd 10 keer geen zin. Daardoor gaan ze alleen maar denken dat die voorbijganger heel vervelend is (namelijk voorbijganger = straf).

Belonen is prima, maar niet als ze blaft. Dat doe je zodra je de voorbijganger ziet aankomen; je vraagt dan de aandacht van je hond en beloond voor de aandacht.

Als je in de buurt woont, wil ik je best een keer helpen (ben instructeur). Stuur gerust een pb'tje. :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 23:18

Prrrr schreef:
Als jouw hond het idee heeft dat hij jou of het territorium moet verdedigen is er iets mis. Jij bent verantwoordelijk voor zijn welzijn, niet andersom. Als je dit niet corrigeert, moet je niet verbaasd ijn als de volgende stap is dat hij iemand aanvalt omdat hij te dicht bij jou komt, naar zijn zin. Dan ben je nog veel verder van huis.

Dus wel corrigeren. Of afleiden, zodat hij niet meer zo gefocust is op het verdedigen van jou of het territorium (edit: de oplossing van Eileen, dus).

Borisje schreef:
Als de bel gaat, als er een vreemde auto (of persoon) de oprit op komt of als ze 's nachts iets dreigend vind.
Verder dient ze haar kop te houden :Y)

Honden op straat blaffen eigenlijk alleen uit onzekerheid, ze proberen voorbijgangers weg te blaffen (en dat lukt altijd, want de voorbijganger loopt door) omdat ze er angstig voor zijn of omdat ze zich in het nauw gedreven voelen (als ze het bijv. alleen aangelijnd doet).

Corrigeren heeft 9 vd 10 keer geen zin. Daardoor gaan ze alleen maar denken dat die voorbijganger heel vervelend is (namelijk voorbijganger = straf).

Belonen is prima, maar niet als ze blaft. Dat doe je zodra je de voorbijganger ziet aankomen; je vraagt dan de aandacht van je hond en beloond voor de aandacht.

Als je in de buurt woont, wil ik je best een keer helpen (ben instructeur). Stuur gerust een pb'tje. :)

Hier ben ik het volledig mee eens. De hond ziet jou als haar ''roedel'' die ze moet beschermen. Dat betekend dat jij (op dat moment) geen leider voor haar bent, en zij dus '' de baas'' is over jou. Dat stukje leiding zal je terug moeten pakken. Er is een reden dat de hond dit doet. Op het moment dat de hond dit doet, staat hij boven in de rang. Hij moet zijn roedel beschermen. Hoe dat hij daar gekomen is is dan de tweede vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 23:19

Bedoel je dat de hond blaft als hij in huis is of tijdens het wandelen?

Hier zien ze geen voorbijgangers thuis, als er iemand komt mogen ze best even blaffen, dat vind ik juist wel fijn want het schrikt de verkeerde mensen wel af, ik heb s'avonds laat al 2x iemand in de tuin gehad en beide keren waren ze weg toen ik buiten kwam met hond.

Op straat moeten ze gewoon stil zijn, dan wil ik niet dat ze blaffen of grommen naar mensen.

Edit: kiwiwitje, een hond kan ook uit onzekerheid gaan blaffen, dat heeft echt niet altijd met beschermen te maken. Juist een onzekere hond zal sneller van zich laten horen om aan te geven dat hij het niet vertrouwt.

AnimalFriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 23:24

Bedankt voor alle reacties!!

In heel veel reacties kan ik mijn situatie heel goed vinden! En ik snap zeker waarom jullie zeggen dat ik moet belonen als er een voorbijganger is en ze niet blaft, dat ga ik zeker proberen!
Maar ze blaft (nog) niet naar álle voorbijgangers en ik ben bang dat als ik haar bij alle voorbijgangers bij me roep dat ze dan juist door gaat krijgen dat ze echt op voorbijgangers moet gaan letten. (Ja, sorry kan het even niet beter uitleggen :P).
Of is dit niet zo?

Edit: mijn hond blafte eerst alleen in huis maar nu begint ze op straat ook. Eerst deed ze op straat alleen in het donker en vond ik het eigenlijk wel fijn. Maar nu begint het ook overdag dus ik ben bang dat ze, zoals veel bokkers inderdaad zeggen, soms een beetje de baas over mij speelt...
Laatst bijgewerkt door AnimalFriend op 15-03-16 23:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 23:24

eilleen333 schreef:
Najoveh schreef:

Kan je dan niet beter belonen voordat ze blaffen?
Wanneer er iemand aankomt vraag je de hond naast de voet met een brokje. En dan de aandacht bij je houden tot de voorbijganger voorbij is en dan een 'bonus' van meerdere brokjes?
En als de hond tijdens het passeren naar de voorbijganger kijkt, en je vraagt de aandacht en je krijgt deze, dan ook een brokje?

Op straat doe ik dat inderdaad zo. Maar in huis zit ik niet heel de tijd naar buiten te kijken om te zien of er voorbijgangers komen.. :+ Dus dan hoor ik pas als ze blaffen dat er iets is.

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 23:24

Ik lees even mee, mijn hond blaft altijd als er iemand binnen komt. En houd dit lang vol.
En ik weet niet goed wat de beste methode is om het aan te pakken

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 23:26

AnimalFriend schreef:
Bedankt voor alle reacties!!

In heel veel reacties kan ik mijn situatie heel goed vinden! En ik snap zeker waarom jullie zeggen dat ik moet belonen als er een voorbijganger is en ze niet blaft, dat ga ik zeker proberen!
Maar ze blaft (nog) niet naar álle voorbijgangers en ik ben bang dat als ik haar bij alle voorbijgangers bij me roep dat ze dan juist door gaat krijgen dat ze echt op voorbijgangers moet gaan letten. (Ja, sorry kan het even niet beter uitleggen :P).
Of is dit niet zo?

Onze 4 honden zijn juist veel rustiger geworden sinds ik begonnen ben met de snoepjestraining.. Maar of dat voor elke hond hetzelfde is durf ik niet meteen te zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 23:29

Als ze het op straat doet zou ik zeker corrigeren, misschien is een korte nee wel genoeg. Als jij het fijn vond hoeft het niet zo te zijn dat ze de baas over je speelt, het kan er ook gewoon ingeslopen zijn juist omdat jij het fijn vond.. Hond blaft, jij vind dat goed dus hond denkt dat dat van haar verwacht word..

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 23:33

Najoveh schreef:
Op straat doe ik dat inderdaad zo. Maar in huis zit ik niet heel de tijd naar buiten te kijken om te zien of er voorbijgangers komen.. :+ Dus dan hoor ik pas als ze blaffen dat er iets is.

Niet?! Nou zeg! :+
Had daar even niet aan gedacht idd. onze hond reageert nergens op, dus weinig ervaring mee.
De vorige reageerde wel tijdens wandelen, maar niet als hij in huis was. Moet zeggen dat we wel vitrage hadden, dus de straat viel ook minder op.

Onze huidige hond blaf wel als de bel gaat en hij gaat joelen als de telefoon gaat. Maar dan zeg ik iets (maakt niet uit wat) en dan is hij stil. "Ik heb het gezien, Kenny." "Ik ga al, Kenny" "wie is dat Kenny?!"
Ik heb het idee dat het voor hem goed is als hij weet dat ik weet dat er iets is.

Ik vind veel blaffen irritant, gelukkig is de onze niet zon blaffer, maar ook bij de oude honden gold dezelfde regel. Je mag een keer of twee blaffen om wat aan te geven, maar daarna ben je in principe stil. Behalve BV in het spel.
Maar die honden lieten zich allemaal goed corrigeren op de stem. Direct vanaf het begin consequent. En ik reageer ook altijd als ze blaffen, ze bedoelen er wel wat mee. Maar ik laat dan dus merken dat ik de situatie wel even ga regelen, dus veel blaffen is niet nodig. Even de baas waarschuwen, thats all.

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 23:35

Mijn hond blaft ook naar sommige mensen buiten. Vaak zijn het mannen met petten mutsen Ed.

Ik heb die van mij geleerd op commando te blaffen (luid) toen dit er goed in zat commando stil geleerd. Ideaal! werkt niet altijd maar in de meeste gevallen wel. Als zijn spanning echt hoog Is krijg ik hem niet stil.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 23:50

Mijn honden mogen alleen grommen en blaffen op straat als het donker is. Overdag tolereer ik het niet.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 23:59

Met sommige situatie's ben ik heel blij dat ik "keffers" heb. Als de deurbel gaat en ik stofzuig bijv. Of als de kat weer eens de koelkast heeft opengebroken ~~}> En toen er 's nachts iemand bij de buren in de tuin liep.
Maar ik kan ze ook vaak genoeg achter het behang plakken hoor. Wij hebben vrijwel altijd de rolluiken omlaag, omdat de oudste anders hele dagen naar buiten zit te staren en op alles blaft wat er beweegt. Gelukkig is de buurvrouw doof en de andere buren zijn veel werken :D

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 00:01

Hier 3 flinke wakers, ze mogen aanslaan als er iemand op of langs hun terrein komt, enkele keren dan weten ze dag het klaar is tenzij de indringer dus via een andere weg het terrein op komt dan de normale dat weten ze precies en slaan ze heel anders aan.

Aan de riem word er niet gewaakt tenzij ik daarvoor toestemming geef. Doordat ze bij ons in de africhting lopen zijn ze sowieso anders afgericht en daarin makkelijker te schakelen.

In huis word er normaal niet geblaft tenzij iemand door de bijkeuken komt en de honden daar zijn en ik niet

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 00:04

Simpel, niet. Ze mag niet blaffen, ik heb een hekel aan blaffende honden. Ze is nog jong en zo nu en dan probeert ze het nog maar het is al snel klaar, nee is nee en blaffen doen we niet. Ik kan zelf prima waken.

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 00:09

Mijn honden mogen blaffen om aan te geven dat er iemand op het terrein is of de deurbel gaat maar wanneer ik zeg dat ze hun kop moeten houden dan is het direkt stil, zoniet krijgt ze direkt een slag voor d'r hersens want wanneer ik zeg dat het klaar is dan is het klaar en verwacht ik dus dat zij gehoorzamen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 00:10

Bij vreemde personen/geluiden op eigen grond mag hij waken=blaffen of grommen. Daar heb ik hem voor. ;)
Hij weet ook dondersgoed dat hij bij de voorbij rijdende buurvrouw niet moet blaffen. Die kennen we zo onderhand wel.

Op straat wil ik geen gedonder dus blaffen of grommen naar voorbijgangers pik ik niet en dat doet hij ook niet.
Ik heb er alle vertrouwen in dat hij bij slecht volk wat mij aanraakt alsnog ingrijpt.

Mijn kleintje volgt in gedrag de grote. Dat is wel handig :+