Vanaf welke leeftijd teef steriliseren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Meert

Vanaf welke leeftijd teef steriliseren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 12:56

Mijn teckel teefje is 6 maanden oud. Ze moet over een paar dagen onder narcose om haar melkhoektanden te laten trekken. Die blijven helaas staan waardoor haar blijvende hoektanden naar binnen worden gedrukt en in haar tandvlees prikken. Maar nu de vraag, als ze toch onder narcose moet is het dan verstandig om haar meteen laparoscopisch te laten steriliseren of een tijdje te wachten en dat ze dan weer onder narcose moet?

De dierenarts raadt aan om voor de 1e loopsheid te steriliseren. Over het wel of niet steriliseren hoef ik geen discussie, dat gaat sowieso gebeuren. Het gaat mij echt om vanaf welke leeftijd.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 12:57

Ik dacht altijd dat ze 1x loops geweest moesten zijn. Dat is toch wat ze hier altijd aangeraden hebben. Wellicht zijn het weer nieuwe inzichten.
Als je DA daar goede ervaringen mee heeft zou ik daar op vertrouwen. Al zou ik persoonlijk 6 maanden nog wat jong vinden.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 12:58

ik laat altijd voor de eerste loopsheid de teven castreren hier...

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 12:59

Meestal is het advies inderdaad om in ieder geval de eerste loopsheid af te wachten en dan +- 3 maand daarna te steriliseren. In jouw geval echter, zou ik toch vragen of het mogelijk is om alles in 1 keer te doen. Dan hoeft ze maar 1 keer onder narcose en daar bespaar je dan weer geld op. Nou zou dát natuurlijk niet de reden moeten zijn, maar narcose kan een aardige aanslag zijn op het lichaam.

Zover ik dacht moet ze inderdaad wel minimaal een half jaar oud zijn.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 12:59

Ik heb mijn teefje ook op 6 maand voor de eerste loopsheid laten steriliseren. En dat beviel prima. Ook bij haar in combinatie met het verwijderen van hoektanden die er niet uit kwamen. Overigens niet Laparoscopisch maar gewoon open gedaan.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 12:59

kimmie261 schreef:

En vanaf welke leeftijd is dat ongeveer?

XxDiandraxX

Re: Vanaf welke leeftijd teef steriliseren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:02

Ik werk bij een dierenarts en wij raden juist aan met 6 maanden te steriliseren. Veel minder kans op tepeltumoren etc.

Ik zou zeggen, als ze dan toch onder narcose moet doe dan gelijke beide. 2 vliegen in 1 klap en hoeft ze over een tijdje niet nog een keer onder zeil.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:04

Ik heb gekozen om mijn teefje 2x loops te laten worden. Mijn dierenarts raad eigenlijk aan om voor de eerste loopsheid te laten helpen, dan is de kans op melkkliertumors het kleinst.
Maar dan missen ze ook een deel hormonen om volwassen te worden. Mijn teef was echt nog super puppy dus heb ik gewacht tot na haar tweede loopsheid en zelf mijn dierenarts moest toegeven dat ik dat goed aan gedaan had, Sansa is echt zoveel volwassener geworden!

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:07

XxDiandraxX schreef:
Ik werk bij een dierenarts en wij raden juist aan met 6 maanden te steriliseren. Veel minder kans op tepeltumoren etc.

Ik zou zeggen, als ze dan toch onder narcose moet doe dan gelijke beide. 2 vliegen in 1 klap en hoeft ze over een tijdje niet nog een keer onder zeil.

Met 1 keer loops worden overkomt een hond veelal niks hoor. Zeker niet wat betreft mammaetumoren. Het is voor o.a. de groei fijn als de hond in ieder geval 'volwassen' kan worden. Bovendien weet je niet wanneer je teef loops wordt. Te vroeg castreren met kans dat de hormonen al actief zijn kan juist averechts werken en kan je een blijvende gedragsverandering zien.

Uitzonderingen heb je altijd: Schijnzwanger, pyometra

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:08

Meert schreef:
kimmie261 schreef:

En vanaf welke leeftijd is dat ongeveer?

ik wacht meestal wel zo lang mogelijk,nu worden grotere rassen meestal wat later loops,dus rond de 9 a 10 maanden gaan ze hier onder het mes.

maar als je hondje toch onder narcose moet zou ik het gelijk laten doen eerlijk gezegd...

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:09

Meningen zijn er over verdeeld, ook onder dierenartsen maar wij steriliseren het liefst met 6 maanden.

Ik heb zelf dan ook nog nooit nadeligen gevolgen hiervan gezien. Alle vroeg gesteriliseerde teefjes die ik ken zijn zeer leuke en sociale honden geworden en ook erg mooi uitgegroeid.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:12

T advies vanuit de knmvd is na de 1e loopsheid, maar dit heeft voornamelijk te maken met de kans op incontinentie bij de grotere rassen. In jouw geval zou ik mooi de boel in 1 x laten doen. Scheelt weer een narcose, wat toch weer impact heeft op zo'n dier.

Djoopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 15:22

Ik heb verschillende praktijken gebeld met deze vraag. Bij allemaal hetzelfde antwoord. Tegenwoordig wordt er weer geadviseerd na de 1e loopsheid dit inderdaad met evt latere incontinentie problemen. Ook zeiden ze allemaal dat het niet veel uitmaakte en er voor en nadelen aan allebei zitten.

Als ik jou was zou ik het dus zeker laten doen. Mijn hondje was behoorlijk suf en ziek van de narcose, als je een 2e x narcose kunt voorkomen zou ik dat zeker doen!

Mijn hondje is uiteindelijk met 7 maanden geholpen aangezien haar pootje/schouder door een domme actie van haar steeds uit de kom ging en een poosje rust haar goed zou doen. Ze is nogal hyper en door de operatie en alles wat daarbij kwam kijken kreeg ze toch noodgedwongen de oh zo nodige rust en sindsdien geen enkele pijn meer aan haar poot/schouder

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 15:36

Hier ook voor de 1e loopsheids. Was rond 6a7maanden.

Zou in jouw geval ook zeker beide operaties combineren.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 15:41

Ik zou in een keer alles laten doen. Teckel is toch al in de leeftijd dat ze bijna loops kan worden. Oude russel die we hadden was het met 5 maanden al dus 6 voor een teckel een nette leeftijd.

Witte herder reu hier kreeg ook een twee in een operatie. Wolfsklauwen moesten er af, daar bleef hij steeds mee haken en afscheuren dreigde. Toen meteen zijn ballen weg gehaald. Ik heb nog geholpen ook nog. }>

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 17:46

Mijn dierenarts raadt aan voor de eerste loopsheid te castreren. Want als ze al 1x loops zijn geweest, gaat het effect van "verminderde kans op melkklierkanker en baarmoederhalskanker" grotendeels al verloren. Omdat die weefsels dan al eens de hormonenbom hebben meegemaakt.
We willen graag een nestje van onze madam, dus wij wachten bewust een paar jaar :)

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 17:54

Grotendeels verloren is wat sterkt uitgedrukt hoor Rebel_Jits. Het risico op melkkliertumors verhoogt ja, maar het gaat van 0.7 naar 1.2 % kans. Even uit mijn hoofd, ik weet het niet precies, maar het is nog steeds een hele kleine kans :)

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 17:59

3 tot 4 maanden na de 1e loopsheid. Dan zitten ze weer in een hormonale rustfase ;)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 08:55

Bedankt voor alle reacties!
Door jullie reacties geeft het me weer wat vertrouwen om het steriliseren icm het tanden trekken gewoon door te laten gaan. Ik kreeg uit mijn omgeving wat kritiek over het nu al steriliseren, en begon daardoor heel erg te twijfelen of ik wel de goede keuze maak.