Van Holsteins naar Jerseys!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MaaikeMarlou

Van Holsteins naar Jerseys!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 12:46

Na een bezoek aan Kaasboerderij Remeker in Lunteren ben ik smoorverliefd geworden op Jerseys. Sindsdien imo de allerleukste en mooiste koeien die er zijn!! }:0

Voor diegene die zich nu aan het afvragen wat een Jersey is..
Een Jersey is een klein koeienras. De meeste melkveehouders in Nederland melken Holsteins. Jerseys komen in Nederland niet erg veel voor. In Denemarken daarentegen zie je dit ras wel relatief veel in de melkveehouderij. Desondanks is de Jersey een aantrekkelijk ras om te melken. Het grote voordeel van Jersey t.o.v. andere melkrassen is dat er minder voer nodig is voor dezelfde hoeveelheid melkvet en -eiwit. De Jersey heeft sen prima productie op alleen gras en kan toe met weinig tot geen krachtvoer.
Daarnaast heeft dit ras over het algemeen goede/ sterke benen en klauwen, kalven ze makkelijk en zijn weinig ziek. Hierdoor hebben ze een langere levensduur. Dit alles maakt de Jersey een duurzame koe en ook zeer geschikt voor de Nederlandse melkveehouder.

Ik ben verliefd geworden op dit ras door de geweldige uitstraling van deze koeien en hun efficiëntie. <3

Thuis hadden we, net als veel collega's hier in Nederland, Holsteins. Ik heb het vaak met mijn vriend gehad omdat mijn liefde voor de Jersey, maar daar bleef het eigenlijk altijd bij. Totdat mijn vriend een paar maanden geleden binnen kwam en vroeg wat ik ervan zou vinden als we over zouden gaan op Jerseys. WAUW! *\o/*
En dat was het begin van de zoektocht naar kopers voor de Holsteinkoeien en mooie, geschikte Jerseys om aan te kopen.

Vorige week was het dan zo ver. Een veestapel Jerseys uit Denemarken werd gebracht. Wederom WAUW! <3 <3
Ze zijn nog leuker dan toen en ik ben nog meer verliefd geworden op deze fantastische beesten. Heerlijk nieuwsgierig, aanhankelijk en stuk voor stuk schoonheden om te zien.
Omdat de veestapel uit Denemarken kleiner was dan onze eigen veestapel, hebben we een deel van onze Holsteins nog aangehouden. Het is nu de bedoeling geleidelijk volledig over te gaan op Jerseys door de veestapel aan te vullen met jongvee.
Laatst bijgewerkt door MaaikeMarlou op 15-03-16 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

MaaikeMarlou

Re: Van Holsteins naar Jerseys!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 12:51

Afbeelding
Dit was de eerste koppel die bij ons gebracht is!

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 12:53

Vind ze ook erg leuk, succes met jullie nieuwe kudde en wat leuk dat je droom uit is gekomen!

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 12:56

Vind ze ook heel schattig :j

Hebben jullie nu niet meer problemen om jullie stierkalfjes te verkopen?

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 13:03

gaucho schreef:
Vind ze ook heel schattig :j

Hebben jullie nu niet meer problemen om jullie stierkalfjes te verkopen?

Ja, opbrengst van de stierkalfjes is wel veel minder. Wij gaan straks gesekst sperma gebruiken, dus dan is de kans op stierkalfjes heel klein. Maar we weten niet of dat ook is gebeurd bij de koeien die al drachtig zijn.

Er is er wel één heel kort aan, dus deze week kunne we ons eerste Jersey kalfje verwachten!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 22:09

Wat leuk! Ooit een maand stage gelopen tussen de Jerseys in de achterhoek :D Vond ze ook zoveel leuker! Hij had overigens ook bewuste kruisingen met Holstein. (wat zijn die Holsteiners dan ineens groot :P )
Ik vond ze erg vriendelijk en ook nog eens stuk mooier en fotogenieker haha.

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 22:20

Wat leuk zeg! Wij hebben twee van onze Holsteins gekruist met een jersey. Prachtige kalfjes van gekomen! Kijken hoe ze straks bevallen als melkkoe.

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 06:45

Wat leuk Snowdon!

uniekhorse schreef:
Wat leuk zeg! Wij hebben twee van onze Holsteins gekruist met een jersey. Prachtige kalfjes van gekomen! Kijken hoe ze straks bevallen als melkkoe.

Ben erg benieuwd! Beide vaarsjes? En zien ze eruit als een grote Jersey of kleine Holstein of..? :D

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 06:50

Leuk hoor! Ga je nu ook andere bedrijfsvoering toepassen? En laten jullie de hoorns staan? Ik ben afgelopen maand in Lunteren bij Remeker geweest. Ik was erg onder de indruk van hun concept en hoeveel geld het opleverde. Blijkbaar kun je, zonder lid te zijn van de grootste melkafnemers in Nl, toch nog een mooi inkomen verdienen!

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 07:34

sakvis schreef:
Leuk hoor! Ga je nu ook andere bedrijfsvoering toepassen? En laten jullie de hoorns staan? Ik ben afgelopen maand in Lunteren bij Remeker geweest. Ik was erg onder de indruk van hun concept en hoeveel geld het opleverde. Blijkbaar kun je, zonder lid te zijn van de grootste melkafnemers in Nl, toch nog een mooi inkomen verdienen!

Dat concept was ik ook erg van onder de indruk. Over alles is zo goed nagedacht daar!
We zullen sowieso het nodige in de bedrijfsvoering moeten aanpassen. Een ander ras vraagt om een andere aanpak. Zo zijn Jerseys bv veel gevoeliger voor melkziekte. De focus moet dus liggen op een goed droogstandmanagement. We willen ook graag minder brok gaan voeren en meer losse grondstoffen.

Hoorns laten we niet staan. In een stal zonder hoeken kan dat prima, bij ons in de stal zullen ze elkaar makkelijk in de hoekje kunnen stoten.

Verder moeten we nog even gaan kijken hoe en wat. Eerst maar even afwachten hoe het gaat.

Ik heb eerder jaren in de ijssalon gewerkt en oa ook ijstaarten gemaakt. Mijn vriend opperde al dat we ijs konden gaan maken en ook ijstaarten. Maar ik wil ook nog graag pensionstalling beginnen.

De tijd zal het leren.. :)

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 21:49

Zojuist ons eerste Jersey kalfje geboren! Zal morgen een foto plaatsen!

Jolijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 21:56

Gefeliciteerd! :D

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 22:00

Dankje! Helaas wel een stiertje, dus we zullen hem niet houden!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:01

Gefeliciteerd met het kalfje TS en natuurlijk met de nieuwe volwassen aanwinsten.

Hier in de buurt is een melkveehouder die ijs maakt en het verkoopt (op de boerderij zelf) maar zijn ijs ligt ook in de plaatselijke Plus en ze hebben een ijskar waar ze mee naar evenementen enzo gaan. Bord langs de weg zou ik zeggen en kijken wie er op af komt :)

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 09:05

Koper schreef:
Gefeliciteerd met het kalfje TS en natuurlijk met de nieuwe volwassen aanwinsten.

Hier in de buurt is een melkveehouder die ijs maakt en het verkoopt (op de boerderij zelf) maar zijn ijs ligt ook in de plaatselijke Plus en ze hebben een ijskar waar ze mee naar evenementen enzo gaan. Bord langs de weg zou ik zeggen en kijken wie er op af komt :)

Gaaf!! Ik heb al bananenijs gemaakt, heerlijk was het!! Voor verkoop moet je wel aan bepaalde eisen voldoen, dat moet ik nog even uitzoeken..

De foto wil helaas niet laden, gemaakt met mijn camera, dus morgen even met m'n telefoon proberen..

Inmiddels ook een vaarskalfje geboren!

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 22:58

Gefeliciteerd met de nieuwe koeien en de 2 kalfjes!
Paar kilometer hier vandaan zit ook een boer met Jersey's. Vind het leuk ogen als we er langs rijden en de 'valkkleurige' koeien in de wei staan, mooi kleurtje.