Voor diegene die zich nu aan het afvragen wat een Jersey is..
Een Jersey is een klein koeienras. De meeste melkveehouders in Nederland melken Holsteins. Jerseys komen in Nederland niet erg veel voor. In Denemarken daarentegen zie je dit ras wel relatief veel in de melkveehouderij. Desondanks is de Jersey een aantrekkelijk ras om te melken. Het grote voordeel van Jersey t.o.v. andere melkrassen is dat er minder voer nodig is voor dezelfde hoeveelheid melkvet en -eiwit. De Jersey heeft sen prima productie op alleen gras en kan toe met weinig tot geen krachtvoer.
Daarnaast heeft dit ras over het algemeen goede/ sterke benen en klauwen, kalven ze makkelijk en zijn weinig ziek. Hierdoor hebben ze een langere levensduur. Dit alles maakt de Jersey een duurzame koe en ook zeer geschikt voor de Nederlandse melkveehouder.
Ik ben verliefd geworden op dit ras door de geweldige uitstraling van deze koeien en hun efficiëntie.

Thuis hadden we, net als veel collega's hier in Nederland, Holsteins. Ik heb het vaak met mijn vriend gehad omdat mijn liefde voor de Jersey, maar daar bleef het eigenlijk altijd bij. Totdat mijn vriend een paar maanden geleden binnen kwam en vroeg wat ik ervan zou vinden als we over zouden gaan op Jerseys. WAUW!

En dat was het begin van de zoektocht naar kopers voor de Holsteinkoeien en mooie, geschikte Jerseys om aan te kopen.
Vorige week was het dan zo ver. Een veestapel Jerseys uit Denemarken werd gebracht. Wederom WAUW!

Ze zijn nog leuker dan toen en ik ben nog meer verliefd geworden op deze fantastische beesten. Heerlijk nieuwsgierig, aanhankelijk en stuk voor stuk schoonheden om te zien.
Omdat de veestapel uit Denemarken kleiner was dan onze eigen veestapel, hebben we een deel van onze Holsteins nog aangehouden. Het is nu de bedoeling geleidelijk volledig over te gaan op Jerseys door de veestapel aan te vullen met jongvee.