4de kat erbij

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Destiny22

4de kat erbij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 11:51

Bedankt voor het lezen.

Op dit moment hebben wij 3 katten. 1 HTK kat van 10 jaar en 2 maine coons. 1 poes van 6 en een kater (gecastreerd) van bijna 4 jaar. Dit gaat harstikke goed. Het zijn geen grote vrienden maar ze tolereren elkaar en laten elkaar redelijk met rust. Alleen de kater verveelt zich af en toe en wil dan spelen, maar dat wordt door de mutsen niet echt gewaardeerd. Nou kunnen we er een rode maine coon kater van nu een half jaar bij krijgen. De reden is een sneu verhaal. De man is ernstig ziek en het ziet er naar uit dat hij niet meer lang te leven heeft. Ze hebben nu 4 katten en mevrouw willen er 2 overhouden. De kater hebben ze zelf gefokt en daar zijn ze voor opzoek naar een goed tehuis. Nou willen ze in principe dat kat alleen pas weg doen als de man overleden is. Hoe oud de kat dan zal zijn weet ik dus niet.

Ik denk zelf dat een kater van een half jaar erbij geen problemen zal opleveren, tot nu toe is het altijd goed gegaan. Hebben we de nieuwe kat bij thuiskomst tussen de rest gezet en op wat blazen na gebeurde er niks. Of is een kater bij een kater zetten lastiger??

En wat als hij ouder wordt? Zal dit dan problemen op gaan leveren??

We gaan zondag kijken en als de klik er is wil ik hem best een goed tehuis bieden, maar eigenlijk wel graag zo snel mogelijk, maar gezien de situatie vind ik dit lastig tegen de mensen te zeggen.

Heeft iemand tips? :)

Fearn

Re: 4de kat erbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:57

Ik zou de kat niet puur en alleen nemen vanwege het zielige verhaal, maar ook goed kijken of die qua karakter bij je andere kat(ten) past. Neem de kat desnoods op een proefperiode. Waarschijnlijk zullen je andere katten een nieuw vriendje niet gelijk verwelkomen (het blijven katten), dus neem sowieso niet een te overheersende/brutale kat. Blijft lastig maargoed. Kijk ook eens bij een asiel, daar zitten veel katten die ook nog een baasje zoeken :)

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 12:04

We gaan zo in zo eerst kijken wat voor karakter hij heeft en of dit past bij onze katten. De kat mag zo in zo terug naar de oude eigenaar mocht het niet gaan.
We nemen hem niet alleen vanwege het zielige verhaal hoor. We zitten er al een tijdje aan te denken er nog eentje bij te nemen en toen kwam ik dit tegen. ;-) We willen er wel een Maine Coon bij en die vindt je niet zo snel in het asiel.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 12:10

Haha...bij mn moeder ook zo gegaan...3 katten, waarvan 1 speelse kater wat niet echt gewaardeerd werd door de andere...toen een erfenis van oma...een poes....toch maar geprobeerd en de kater is samen met de nieuwe helemaal gelukkig...ze spelen, gaan samen ff mee naar beneden naar de kelders etc.
Een beetje Jut en Jul, wat dus helemaal toppie is en die andere twee toleren het ook :)

Dus waarom als je er achter staat niet proberen, succes ermee!

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 12:15

Nouja daar hopen wij dus ook op! Denk ook dat dat de andere juist rust geeft dan.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 12:29

Ik zou het ook proberen. Gebruik in het begin misschien zo van die feliway? Dat helpt misschien een beetje.

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 13:56

Zijn er mensen met ervaring met de 4de kat te introduceren?? Op internet lees je dat ze de nieuwe kat eerst apart moet zetten en dan langzaam moet laten wennen, maar tot nu toe hebben wij altijd de nieuwe kat gelijk bij de rest gezet en dat is altijd goed gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:58

Wij hebben er 6.. Altijd er gelijk bij gegooid eigenlijk. Nu waren dit wel kittens toen de tijd.

Eerste 2-3 dagen zag je ze niet, blazen.. En langzamerhand werden het wel vriendjes. Bij ons zijn het nu allemaal dikke vrienden in ieder geval.

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 14:08

Als je er zelf een goed gevoel over hebt, gewoon doen. Ik heb altijd verschillende samenstellingen qua katten gehad. Je moet het alleen doen als je genoeg ruimte hebt. De katten moeten elkaar wel kunnen ontlopen.

Als ik een nieuwe kat introduceer zet ik hem/haar eerst minimaal 1 dag apart in een kamer, met eigen voer en kattenbak. Als die goed eet en de bak gebruikt dan zet ik de deuren open en....veel plezier :Y) Het is altijd wel spannend, maar tot nu weinig problemen gehad. Natuurlijk wordt er hier en daar wel gegromd en een pets uitgedeeld, maar een uur later liggen ze in dezelfde mand te slapen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 14:13

Ik heb er 6 rondlopen en dat gaat ook goed.Ik zet ze meestal ook zo er bij .Zorg wel dat ik zelf niet weg moet de eerste dag.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 14:22

Ik zou inderdaad even kijken of ze qua karakter ook goed bij elkaar passen.

Introduceren..... als je gaat zoeken op internet kom je hele ingewikkelde methodes tegen. Maar wij hebben een nieuwe kat eigenlijk altijd gewoon los gelaten in huis en ons er verder niet mee bemoeid. Dat is altijd goed gegaan.

Ik heb ook een tijd gedacht om een speelkameraadje voor mijn kater te zoeken omdat hij de poes nog weleens wil terroriseren. Maar omdat hij een weeskitten is en met de fles groot gebracht is hij een beetje soortgenootjes-gestoord. Hij kan er gewoon niet zo goed me omgaan. Heeft echt bepaalde dingen gemist, dus ik durf het niet zo goed aan.

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 14:23

Ruimte is geen probleem ze hebben genoeg ruimte en plekjes waar ze zich kunnen verstoppen. En genoeg ruimte voor 4 katten anders had ik het zo in zo niet gedaan. Het zijn nou eenmaal niet de kleinste ras katten en hebben wel de ruimte nodig.

Als hij komt zorg ik dat ik of mijn vriend de eerste paar dagen gewoon thuis zijn. Gelukkig heb ik een flexibele baan en kan ik makkelijk thuis werken. :-)

Ben heel benieuwd zondag hoe hij qua karakter is

Mijn kater is heel sociaal en komt hij een cattery met 15 katten. Hij was 5 maanden toen we hem kregen. Als de kat van de buren door te tuin loopt en hij zit in de kattenren reageert hij daar ook niet echt op. Denkt eerder oohh gezellig wie ben jij en inmiddels kennen ze hem en kijken ze niet meer vreemd op.

De Maine coon poes is ook in een groot kattengezin geboren, alleen de HTK kat is een echte boerderij kat met een steekje los, maar niet heel gemeen.

Die theorieën die je op internet leest over het introduceren van de kat vind ik ook een ingewikkeld proces en ik heb eerder het idee (mijn katten kennende) dat ze daar gestrester van worden als er gewoon bij zetten.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 15:10

Ik heb hier 3 katers bij een. Twee zijn broertjes en leven dus al met elkaar vanaf de geboorte. De derde is een asielkatje met zielig verhaal. Doodsbang voor mensen, maar hij is supersociaal naar andere dieren.
Met de derde zijn er nooit problemen qua social zijn. De broertjes hebben wel eens mot als ze op dezelfde plek willen liggen, maar kunnen ook lief bij elkaar liggen en elkaar wassen.
Ze zijn allemaal geholpen :)

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 12:06

Mijne zijn ook best sociaal in elk geval wel naar elkaar toe, dus ik ga er ook eigenlijk vanuit dat het geen probleem zal gaan opleveren, tenzij de nieuwkomer niet sociaal is, maar dat merken we snel genoeg als we naar hem gaan kijken. Denk dat dat ook wel mee zal vallen hij woont met 4 andere katten in huis en Maine Coons zijn over het algemeen wel sociaal.

Ben ook gewoon benieuwd naar mensen hun ervaringen met meerdere katten in huis.

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 12:25

Hier altijd 5 katten gehad waarvan 4 katers en 1 poes, nooit problemen mee gehad.
Ook hier inderdaad bij thuiskomst de nieuwkomers altijd meteen erbij gezet.
Eerste tijd ontwijken ze elkaar en is het wat blazen maar dit gaat steeds beter.
Al ons katten konden prima met elkaar overweg en sommige lagen altijd gezellig met twee of drie bij elkaar in de mand.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 12:30

Ik heb ook alles gewoon bij elkaar gezet, heb er nu 3. Wel heb ik het idee dat de feliway verstuiver goed heeft geholpen dus dat zou je nog kunnen proberen.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 12:30

Ik heb er een maanden terug ook een 4e kat bij genomen en ben zo blij dat ik dat gedaan heb.

Zat met een beetje hetzelfde verhaal als jij.
2 oudere katten (7jaar) en een jongere kat (3)
We hadden er al 4 gehad maar de jongste is verdwenen.
het heeft toen best even geduurd voordat de rust in huis terug was en heb toen toch de gok genomen er een jonge (hele schuwe) kat van 5 mnd bij te zetten.

Hij en de 3 jarige zijn de beste maatjes!!
De 2 oudere katten hebben meer rust en spelen mee als ze er zin in hebben.

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 14:07

Dat lijkt inderdaad erg veel op mijn verhaal Raja en hoe het bij jouw gegaan is hoop ik dat het bij ons ook gaat. :-)

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 14:25

Ik hoop ook dat het goed gaat :)

Ik heb ze wel rustig laten wennen.
Ik wist van de 3 jarige dat hij heel makkelijk is met ander katten en 1 van de oudere ook.
Dus die heb ik iedere keer eventjes bij de kleine in de kamer gelaten en uiteindelijk de kleine uit de kamer gelaten.
Maar dat was ook wel omdat de kleine heel erg schuw was.

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 09:29

We zijn vorige week wezen kijken en gisteren weer en het is echt een geweldig beest en komt uit een ongelofelijk lief en goed huis. Hij is echt ontzettend lief en relax, maakt zich nergens druk om en is lief tegen de andere katten. Denk dat hij goed zal passen tussen onze katten. :-)

dus over een tijdje zal hij bij ons komen wonen. :-)

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 09:52

Goed om te horen! Hopen dat hij goed in de groep past. :D

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 10:07

Ja dat hoop ik ook! Als ik kijk hoe hij is en hoe mijn katten zijn, denk ik dat dat wel goed komt. Maar het blijft natuurlijk altijd afwachten.