Konijnen niet te matchen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Madelou

Konijnen niet te matchen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 00:10

Hallo!
We hebben 2 konijnen dames alleen zitten, ze hadden eerst bijna een maatje waarvan de laatste morgen een jaar geleden overleden is. Heb mij er een tijd geleden in verdiept en was van mening dat ze een nieuw maatje moesten krijgen.
1 van de 2 is al erg oud, de ander is een jaartje of 6. We hadden met het asiel de afspraak dat als 1 van de dames zou overlijden dat we dan het mannetje terug konden brengen aangezien mijn ouders geen nieuwe konijnen meer wouden.
We hadden eerder al geprobeerd om de dames te koppelen door hun aan elkaars geur te laten wennen, van hok te wisselen, door de tralies contact et cetera maar toen ze eenmaal bij elkaar kwamen gingen ze vechten en kregen we ze nauwelijks uit elkaar. Gevolg, 1 konijn een half oor kwijt en de ander moest 2 hectingen bij haar billies.
Nou, we gingen dus naar het asiel want ze zouden met een mannetje vast wel willen koppelen. De mensen daar hebben er verstand van dus er gaat vast niks mis.
Maar, beide dames leken niet gekoppeld te willen worden. Zodra ze erbij gezet werden gingen ze meteen vechten, ookal is het een gecastreerd mannetje.

Ze lijken het alleen niet heel erg te vinden maar dan komen we bij het tweede probleem. Ze lopen om de dag alleen in de tuin, alhoewel, dat is de bedoeling. Meestal is het een paar dagen of een week aangezien ze soms hun hok niet meer in willen en dat begrijp ik best. Er is geen ruimte om een ren af te zetten in onze tuin zodat we daarmee af kunnen wisselen en ze toch nog genoeg ruimte hebben als ze niet los zijn zegmaar.

Iemand eerder een 'onkoppelbaar' konijn gehad in ongeveer dezelfde situatie? Weet nu niet echt wat ik moet doen. Ze proberen ook uit de tuin te ontsnappen en ik vind het echt jammer dat ze het minder leuk lijken te vinden. Ze zoeken contact met mij op wat waarschijnlijk aanduidt dat ze te weinig contact hebben met een soortgenootje.

Hoop dat er iemand is met advies!

Groetjes,
Madelou

8nnemiek

Re: Konijnen niet te matchen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 07:40

Heb je ze mee genomen naar het asiel om daar te laten kennismaken, of heb je ze op eigen terrein gekoppeld? Daar gaat het nog wel eens mis. Konijnen moet je echt op neutraal terrein koppelen. Onze opvang adviseerde ons om de konijnen ook nog eerst met een sterke geur in de wrijven.
Ik heb zelf nooit meegemaakt dat het echt niet lukte.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 10:45

zijn je voedsters gesteriliseerd ? Want vaak is dat de reden dat het koppelen niet lukt.. dominante dames :)

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 10:52

Toen ik mijn rammetje opnieuw moest koppelen heeft hij ook wel bij 8 voedsters gezeten voor er een match was. Hebben ze bij het asiel genoeg keus in soortgenoten? Anders misschien naar een ander asiel/andere opvang? Hier bij de opvang nemen ze echt veel tijd voor het koppelen en ik heb mijn rammetje een middag achter gelaten zodat ze in alle rust konden koppelen. Er waren daar ook énkele konijnen die echt niet gekoppeld konden worden maar dat waren echt uitzonderingen. Die bleven daar dan meestal wat langer om het toch nog een kans te geven.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 10:53

Heb je bij het asiel 1 ram uitgeprobeerd of heb je jouw konijnen met meerdere rammen (niet tegelijk natuurlijk) geprobeerd te koppelen? Want net zoals bij mensen hebben konijnen ook een voorkeur, niet elke ram zal dus even goed klikken met jouw dames :)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 10:59

Ik zou naar een opvang gaan waar ze meerdere rammen hebben. Onkoppelbare konijnen bestaan imo niet, maar het kan best even duren voor de juiste match er is.
Dat twee voedsters niet samen gaan komt veel vaker voor.

Wellicht kun je een ren aan het hok maken? Dan hebben ze altijd genoeg ruimte

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:08

Wij hebben één konijn dat zich maar niet liet koppelen. Op een gegeven moment hebben we er een hok bijgezet en ze ook om en om in de tuin gelaten. Daar zat ze.
Ze konden via het hok nog contact maken.

Uiteindelijk hebben we de ren aangesloten op beide hokken en het zo geprobeerd. Inmiddels loopt ze tussen de andere 3 konijnen. Daar ging wel wat tijd overheen en echt even toezicht houden. 2x is haar neus stuk gebeten.

Mijn moeder werkt in een konijnen opvang en eigenlijk is er nooit een konijn dat niet gekoppeld kan. Je moet alleen even op neutraal terrein koppelen en meerdere rammen proberen. Ons konijn had al een aantal jaar alleen geleefd, vandaar dat het iets lastiger ging.

Ik zou eens contact opnemen met een opvang, daar is vast veel keer keuze. Kunnen je dames een leuke vent uitkiezen :)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 16:22

Welke opvang ben je geweest? Om maar zo te zeggen, iedereen kan een opvang beginnen in zijn achtertuin dus niet elke opvang is zo professioneel als elke andere.
Zo heb ik bij een opvang gewerkt die ook veel konijnen 'onkoppelbaar' maakte. Als ze met één konijn gevochten hadden was het al een konijn dat niet samen kon met andere. Ze wist er dus eigenlijk niets vanaf.
Zelf kreeg ik wel alle konijnen gekoppeld op die plek :-). Op elk potje past een dekseltje, soms is het even zoeken.

Madelou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 16:46

8nnemiek schreef:
Heb je ze mee genomen naar het asiel om daar te laten kennismaken, of heb je ze op eigen terrein gekoppeld? Daar gaat het nog wel eens mis. Konijnen moet je echt op neutraal terrein koppelen. Onze opvang adviseerde ons om de konijnen ook nog eerst met een sterke geur in de wrijven.
Ik heb zelf nooit meegemaakt dat het echt niet lukte.

Meegenomen naar asiel, werd in een neutrale ruimte gedaan en ze namen er ruim de tijd om het te doen.

Pistasche schreef:
Toen ik mijn rammetje opnieuw moest koppelen heeft hij ook wel bij 8 voedsters gezeten voor er een match was. Hebben ze bij het asiel genoeg keus in soortgenoten? Anders misschien naar een ander asiel/andere opvang? Hier bij de opvang nemen ze echt veel tijd voor het koppelen en ik heb mijn rammetje een middag achter gelaten zodat ze in alle rust konden koppelen. Er waren daar ook énkele konijnen die echt niet gekoppeld konden worden maar dat waren echt uitzonderingen. Die bleven daar dan meestal wat langer om het toch nog een kans te geven.

Flevolander schreef:
zijn je voedsters gesteriliseerd ? Want vaak is dat de reden dat het koppelen niet lukt.. dominante dames :)

Beiden niet. De eerste willen we de stress besparen omdat ze oud is en het duidelijk slechter gaat. Verder vinden mijn ouders het onnodig als het mannetje gewoon gecastreerd is aangezien ze het voor hun laatste maatje allemaal heel makkelijk deden.

Anoli schreef:
Heb je bij het asiel 1 ram uitgeprobeerd of heb je jouw konijnen met meerdere rammen (niet tegelijk natuurlijk) geprobeerd te koppelen? Want net zoals bij mensen hebben konijnen ook een voorkeur, niet elke ram zal dus even goed klikken met jouw dames :)

Meerdere geprobeerd, niet allemaal op dezelfde dag.

Pistasche schreef:

Er waren meerdere rammetjes en we zijn bij meerdere centra geweest.

Eoweyn_x schreef:
Ik zou naar een opvang gaan waar ze meerdere rammen hebben. Onkoppelbare konijnen bestaan imo niet, maar het kan best even duren voor de juiste match er is.
Dat twee voedsters niet samen gaan komt veel vaker voor.

Wellicht kun je een ren aan het hok maken? Dan hebben ze altijd genoeg ruimte

2 voedsters hadden we ook niet verwacht dat het zou lukken maar er werd ons door de dierenbescherming verteld dat als je het goed deed het prima kon.
Er is niet genoeg ruimte om een ren aan het hok te maken door de dingen die wij in onze tuin hebben, of tenminste niet dat wij zelf nog normaal kunnen lopen. Anders moeten we door 't zand. Maar kan het wel nog een keer voorstellen.

Lisitano schreef:
Ik zou eens contact opnemen met een opvang, daar is vast veel keer keuze. Kunnen je dames een leuke vent uitkiezen

Hebben we ook gedaan, ze zaten de mannetjes achteraan. :)

Laptopmuis schreef:
Welke opvang ben je geweest? Om maar zo te zeggen, iedereen kan een opvang beginnen in zijn achtertuin dus niet elke opvang is zo professioneel als elke andere.
Zo heb ik bij een opvang gewerkt die ook veel konijnen 'onkoppelbaar' maakte. Als ze met één konijn gevochten hadden was het al een konijn dat niet samen kon met andere. Ze wist er dus eigenlijk niets vanaf.
Zelf kreeg ik wel alle konijnen gekoppeld op die plek :-). Op elk potje past een dekseltje, soms is het even zoeken.

Bij 4 verschillende, de rest vinden we te ver omdat de reis dan te lang is naar onze mening. Ik werk bij 1 van de 4 als vrijwilligster als dierenknuffelaar en laat de honden uit, verschoon ook de hokken. Ze gaan goed met de beestjes om. Bij een andere locatie komen de dames zelf vandaan, zij waren ook gekoppeld door hun toen wij 2 koppeltjes wouden kopen.