Kat gaat in kattenbak liggen/slapen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Memere

Kat gaat in kattenbak liggen/slapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 21:23

Aparte titel maar is zo en dit vanuit het niets, terwijl dit niet zijn gewoonte is.

Gisteren was ik op zoek naar de kat maar vond hem helemaal nergens, ik ging mij gaan wassen en na mij gewassen te hebben ben ik opnieuw opzoek gegaan. Nergens vond ik hem en plots dacht ik van laat ik maar in de kattenbak gaan kijken, waar die vast niet in zal zitten.. daar zat meneer dus in te slapen al die tijd. Ik vind het zeer apart want dit is niet van zijn gewoonte, net zoals vele andere dingen die we de laatste tijd opmerken. De bak is een gesloten kattenbak die iets groter is als de normale formaat gezien de kat zelf zeer groot is (bijna kniehoogte), met korrels in die brokken/klonters vormen eenmaal in aanraking met vocht (plas dus). De bak word 2 maals per dag gekuist met een schepje: klonter/brokken van vocht eruit en de uitwerpselen ook. Iedere 2 dagen strooien we er een beetje een 'guurverfrisser' bij, die gemengd word met de vulling zelf.

Dikkie is een bijna 12 jarige(augustus 2004) gecastreerde kater die ik geboren heb zien worden en altijd zeer aanhankelijk is (geweest). Hij kwam tot 2 weken geleden nog dagelijks knuffelen tot op schoot liggen. Sinds een 2 tal weken tot voornamelijk enkele dagen geleden merken wij verandering in zijn gedrag: komt minder knuffelen, ligt veel meer te slapen en lijkt zich net af te zonderen.

Hij heeft natuurlijk zijn oudersdomkwaaltjes: huid/vet gaat meer 'hangen', vacht lijkt minder donzig geworden te zijn, in 1,5 jaar tijd van 7,5kg naar 6,5 kg, doet soms iets wat op hoesten lijkt, eet zijn vleesporties in 2 tot 3 keer op in de plaats alles in 1 keer in 2 tot 3min. Spelen doet hij wel nog dagelijks, wel minder als gewoonlijk. DA is onlangs nog gekomen en die heeft alles nagekeken en hij was volgens de DA in zeer goede gezondheid ondanks zijn leeftijd.

Zou dit ook een (apart) oudersdomkwaaltje kunnen zijn of gewoon een nieuwe (slechte) gewoonte?
Mocht dit een nieuwe (slechte) gewoonte geworden te zijn, hoe kunnen we dit afleren want het is natuurlijk niet fijn om een kat te hebben die stinkt naar kattenbak.

Dit is Dikkie: foto's van gisteren
Afbeelding

Afbeelding

http://nl.tinypic.com/r/34q8ooy/9

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 21:25

Ik heb er een gehad die het ook deed, daar heb ik het opgelost door de bovenkant tijdelijk van de bak te halen en een andere nieuwe slaapplek te maken voor de kat.
Blijkbaar was ze uitgekeken op de oude plek.
hoeveel andere slaapplekken heb je?

funnyhorses

Re: Kat gaat in kattenbak liggen/slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 21:31

Onze 20jarige poes doet het ook soms maar volgens mij is ze ook lichtelijk dementerend hihi.
Ze slaapt verder ook alleen maar in een schoenendoos met krantenpapier.

Had ik een tijdje terug een mooi zacht stoffen mandje voor haar gekocht....ging ze in de kattenbak liggen slapen.
Schoenendoos terug gezet en poes weer happy.

Soms hebben ze vreemde voorkeuren hihi

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 21:34

Met de rest van de dingen die je beschrijft zou ik toch eens bloedonderzoek uit laten voeren.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 21:34

Hij heeft het hele huis als slaapplek: stoelen,zetel,dekens,kussens, mand, tafels, papier, heeft zo'n stuk of 5 kartonnen dozen, 2 mandjes en 1 grote krabpaal met bijkomende slaapplaats(en).

Bovenkant van de bak eraf halen is helaas geen optie.. meneer blijft maar krabben tot alles eruit ligt :+

Air: Op wat zou je laten testen dan gezien de DA vond dat hij er zeer gezond uit zag,
gezondste kat die hij tot nu toe in zijn carrière heeft gezien op zo'n ouderdom.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 21:37

Onze kater gaat zelden in de kattenbak liggen, maar als hij dat doet dan is er is mis. Dan is hij gestrest, bang of ziek. Ik zou de kat - als hij het nooit eerder heeft gedaan - toch na laten kijken.
Een kat is van zichzelf best een schoon dier, dat gaat niet zomaar in het 'schijthuis' liggen...

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 21:39

Kat is vorige week nog nagekeken, zou het niet vreemd zijn dat dit plots in 1 week opkomt?

Maar DA moet binnenkort terugkomen dus kan dan gelijk ook eens bloed laten nemen. :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 21:42

Een kat kan er prima gezond uitzien, je weet niet wat zich van binnen afspeelt.

En echt, 12 is niet oud.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 21:43

Die van ons heeft dat ook wel eens gedaan, maar alleen als ze niet goed in haar vel zat.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 21:43

Dit heb ik nog niet gehoord een kat slapen in een kattenbak :')

Maar denk niet dat het ouderdom kwijltjes zijn.. Die van mij is 20 en heb er nog 1 gehad van 24 die hebben het nog nooit gedaan

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 21:45

Overigens vind ik 12 voor een kat nou ook weer niet echt oud. En samen met de kwaaltjes die je dan allemaal noemt zou ik ook voor een bloedonderzoekje gaan.

En ja ze kunnen binnen een week heel erg ziek worden en van gezonde kat naar (in dit geval gelukkig niet) bijna dood, kan zeer snel gaan.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 21:48

Ik zeg niet dat 12 oud is, maar dat het toch al een dagje ouder is en niet meer de jongste genoemd kan worden.

DA moet volgende week komen dus zal hem gelijk bloed laten trekken. :)

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 21:52

Maar ik vind 12 ook niet de leeftijd voor alle "ouderdoms" kwaaltjes die je noemt.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 21:57

Ouderdomskwaaltjes hangt toch af per dier of niet soms?

DA komt volgende week bloed trekken en zal hem vragen voor alles na te kijken, niet specifiek op iets.
6 maand geleden is er nog bloed geprikt en toen was alles goed.

Moet ook wel zeggen dat de kat al sinds kitten last heeft van epilepsie, die zo iedere 3 a 4 maand komt.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 22:24

Ik vind alleen (en niet persoonlijk bedoeld maar in het algemeen) dat er te veel word toegeschreven aan ouderdom terwijl dat niet zo hoeft te zijn vandaar dat ik zeg, laat eens bloed afnemen voor een algeheel onderzoek.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 22:32

Ik heb twee katten gehad die dit allebei deden en die bleken ook allebei ziek te zijn. Volgens mijn dierenarts gaf hun geur extra terratorium afbakening in de bak....

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 22:55

Mijn kater doet het ook in de bak liggen slapen.
Nou ben ik erachter gekomen dat meneer het kattengrind gewoon heerlijk vind ruiken zodra de bak word verschoond dan rolt hij erin en vind je hem wel eens slapend erin. hij doet het niet altijd eens in de zoveel tijd. en soms ligt hij op zijn rug in de bak :')
Verder niets mis met hem alleen een beetje maffe kat

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 23:12

XxDiandraxX: Ik snap het hoor maar zoals eerder gezegd is er een half jaar geleden bloed afgenomen en alles was goed.
Volgende week komt de DA en zal dan vragen voor een bloedstaal voor het totaalplaatje nog eens te weten.

De grind heeft wel een lekkere geur, ik kan het niet omschrijven maar het ruikt lekker :D

Zal jullie volgende week op de hoogte houden, met het resultaat. :)

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 10:51

Valt mij op dat een hoop mede bokkers hier er een beetje lacherig over doen, onder het mom van.. vreemde dieren die katten.

Houdt er rekening mee dat het voor een kat vaak een uiting is van zich niet oké voelen.. zoals PM een paar posts eerder al aan gaf is het zoeken naar een veilige plek.. Je kattenbak ruikt tenslotte erg naar jou als kat zijnde en dit kan als je je niet oké voelt een "oplossing" bieden. Ik werk zelf nu ruim 5 jaar als dierverzorger op een groot dierenopvangcentrum.. En de katten die uit stress in hun kattenbak gaan liggen zijn door de bank genomen katten die of zich erg ziek voelen, of erg veel stress ervaren..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:01

Mee naar de dierenarts gaan.

Ook al is een kat vanaf 12 jaar 'bejaard' volgens de cijfertjes,
de huidige kat hoeft met 12 jaar in principe nog niet een veelvuldigheid aan oudersdomskwalen te kennen.

Citaat:
Dikkie is een bijna 12 jarige(augustus 2004) gecastreerde kater die ik geboren heb zien worden en altijd zeer aanhankelijk is (geweest). Hij kwam tot 2 weken geleden nog dagelijks knuffelen tot op schoot liggen. Sinds een 2 tal weken tot voornamelijk enkele dagen geleden merken wij verandering in zijn gedrag: komt minder knuffelen, ligt veel meer te slapen en lijkt zich net af te zonderen.

Hier gaan bij mij alle alarbellen af:
1 kat is senior
2 kat is gecastreerd
3. plotselinge gedragsverandering

dit riekt naar problemen met de nieren, mogelijk plaskater. Het meer slapen, afzijdig, minder aanhankelijk kan duiden op te hoge waardes (bezig zichzelf te vergiftigen)..

Daarnaast het meest zorgwekkende staat al in je topictitel:
Kat ligt in kattenbak.

De kat is een van de meest hygiënische dieren die je maar kunt bedenken. In een kattenbak gaan liggen slapen is een absolute no-go. vies, onhygienisch, geur. Dit zullen ze alleen doen bij grote stress, maar daar is geen sprake van zoals ik je topic lees.. of ziekte..

Je hebt de gedragsverandering in feite 2 weken op z'n beloop gelaten, plus behoorlijke achteruitgang in zijn algemene conditie binnen een jaar tijd. Deze twee zaken zijn al voldoende om sowieso een afspraak te maken met de Dierenarts voor een oude katten APK.. In kattenbak slapen is bij mij een spoed afspraak met de DA.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:09

Ik zou ook even naar de DA gaan of in ieder geval even bellen en overleggen. Bij mijn kat was het idd ook het geval van ziek zijn. Zeker als hij het normaal niet doet, en een belletje kan geen kwaad toch?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:17

Heeft je kat nog wel zijn normale plaspatroon? Is er urine onderzocht op blaasgruis?

Als dat het niet is denk ik als eerste aan dementie. Eventueel zou je ook een kattengedragsdeskundige in de arm kunnen nemen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:24

Het lijkt er toch op dat je kat zich afzondert en wanneer een kat (of hond) dit doet, is dat geen goed teken....
Zoals reeds gezegd zou ik ook aanraden even bloed te laten trekken.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 11:40

Het liggen in de kattenbak doet hij sinds zondagavond, zijn plaspatroon in nog volledig hetzelfde als voorafgaande jaren. Nogmaals: volgende week maandag moet de DA komen en er zal dan ook gelijk bloed afgenomen worden voor uitgebreid bloedonderzoek, eerder kan niet om bepaalde redenen die ik hier niet ga vernoemen (niets financieel!). Vanuit het bloedonderzoek zullen we verder kijken hoe of wat. :)

Gewichtverlies en de rest van klachten is in een periode van 1,5 jaar en geen 2 weken zoals er in de OP staat. Enkel het vaak knuffelen is minder geworden, al komt hij wel nog 3 keer per dag op schoot om te knuffelen, liggen in de bak is sinds zondagavond. Kat word iedere 6 maand volledig onderzocht waarvan een bloedstaaltje wat steeds goed is geweest enkel vorige week is hij extra onderzocht omdat DA hier toch was voor 1 van de paarden.

Kattenbak ligt er altijd netjes bij zonder enige vieze geur. Schoonmoeder heeft mij wel gisteren weten te zeggen dat ze de kat al enkele keren in de bak zien gaan liggen heeft over de gehele periode dat ik hier woon (2 jaar), maar bloedcontrole was steeds netjes.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:51

Mijn ervaring is ook dat kat in de bak kroop omdat ze zich echt heel naar voelde, ik zou dus, ook door de andere dingen die je opnoemt, de dierenarts bellen voor advies. Het kan nou eenmaal snel omslaan bij katten. Volgens mij niet alleen bij katten trouwens, je kunt zelf toch ook van kiplekker naar ziek gaan in een paar uur?