Wanneer over op volwassen voer ipv pupvoer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Djoopie

Wanneer over op volwassen voer ipv pupvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 18:57

Ik heb een pup van zo'n 10 maanden. Nu sprak ik laatst een vriendin die zei dat haar hond toen allang op ander voer zat. Aangezien hij er zo hyper van bleef. Nu geloof ik dat een puberpup nog lekker hyper mag zijn, maar ben wel aan t denken gezet. Wanneer gingen jullie over? Echt pas na 12 maanden? Het is een kleine midden maar hond 10 a 11 kg en ze is al gesteriliseerd. (Door omstandigheden in overleg met DA eerder dan 'gewenst'. Er is geen weg terug meer dus geen negatief commentaar hierop :D )
En is het slim om nog een maandje voer te mengen voor de overgang?
Mijn vorige hond heb ik na 12 maanden over gedaan maar die had slechte maag en darmen (rashond) dus daar hebben we heel wat mee moeten uitdokteren qua voer.

Wilawander

Re: Wanneer over op volwassen voer ipv pupvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 19:10

Wij voeren tot 2 maanden puppybrok dan over op juniorbrok tot ca. een jaar a anderhalf en dan mengen we over naar volwassen voer.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 19:17

Die van mij heeft vanaf 8 weken de junior gehad en met 5 maanden over op adult, vooral bij grote rassen zie ik vaak (dierenartsassistente) groeipijn als ze langer op puppybrok staan. Bij goede kwaliteit hoef je ook niet zolang puppybrok te voeren ookal zegt de fabrikant van wel.

Mijn hond is overigens nu met 11maanden de grootste en breedste uit zijn nest waarvan sommige nog steeds puppybrok krijgen.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 19:19

Wij voeren hier tot 12 maanden puppyvoer en dan over door middel van mengen op volwassen voor. Eukanuba trouwens, en heb een labrador, kleinere rassen kun je volgens mij eerder over zetten op volwassen voer :D mijn dwergpincher ging met een half jaar over over op volwassen voer.

Djoopie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 19:45

Ik geef haar nu 'prins' maar wil ook graag over op ander voer denk ik. Van Prins krijgt ze nu puppy/junior. Volgens mij hebben ze geen andere junior opvolger

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 19:48

Wij voeren ook Prins, wat is de reden dat je wilt overstappen?

Wij hebben alle honden overgezet naar de Standaard met vijf maanden en vanaf 12 maanden kregen ze de Super Active. We hebben nu sinds drie weken een pup van zes maanden en die kreeg RC pup of junior, dat voer ik principieel niet dus cold turkey omgezet naar Prins super active.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 19:57

Onze fokker doet ze met een week of 8 van puppy naar junior en dan volgens mij op 8 à 9 maanden naar volwassen brok. Wij hebben nu nog 20 kilo junio brok staan, tegen de tijd dat we bodem van die zak gaan zien gaan we eens kijken of we over moeten naar volwassen brok of niet.

Een goede fokker zal je hier ook altijd in kunnen en willen adviseren.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 19:59

Mijn honden krijgen geen puppybrok...er zijn ook geen speciale konijntjes voor babywolfjes

essmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 22:32

Mijn 2 Australian cattle dog zijn na een maand of 3 combinatie puppybrok van eukanuba en kvv overgegaan op compleet kvv en geen brok meer. Scheelt heel veel poep en ze zien er super uit

Djoopie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 22:39

Hoor altijd dat volledig kvv niet goed is voor pups.... (Behalve dan voor wolven :P )

Maar ik ga binnenkort mijn voer maar eens mixen. Mijn kleine puber is kennelijk toch toe aan de volgende stap :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 23:50

Op drie dagen omzetten, overigens hier KVV in combinatie met brok.

Edit: van 8 weken af al, nieuwe pup ook direct omgezet op KVV.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 00:04

Billy schreef:
Mijn honden krijgen geen puppybrok...er zijn ook geen speciale konijntjes voor babywolfjes

Een hond is ook geen wolf ;)

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 00:12

Advies van de universiteit van wageningen oa is maximaal 6 weken puppybrok. Zeker voor de grote rassen. Je laat ze met puppybrok te hard groeien. Dat kunnen de gewrichten niet bijhouden en zo kan je een pup kapot voeren.
Wij geven nooit puppybrokken, een goed volwaardig voer voldoet ook.

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 00:17

Na sterilisatie zou ik sowieso overschakelen op een volwassen brok. Een paar dagen mengen is normaal meer als voldoende.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 00:57

Wilawander schreef:
Billy schreef:

Een hond is ook geen wolf ;)

Nope maar het spijsverteringsstelsel lijkt er wel veel op. Mijn pups groeien grotendeels op op KVV en dat gaat super.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 21:45

Mijn hond heeft melk van mams gehad daarna juniorbrok tm 3 mnd leeftijd toen vers vlees en soms volwassen brok. Hij werd giga snel dik dus keuze was makkelijk om te kiezen voor volwassen brok ;)

Overigens nu al lang gecastreerd (was met 7 mnd gedaan) en nu 7 jaar en niet dik te krijgen haha zelfs tijd nog pupbrok gehad afgelopen jaar