Wel of geen tweede kat erbij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Birgit__

Wel of geen tweede kat erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 16:17

Hallo, alvast bedankt voor het lezen.

Ik heb heel mijn leven al katten om mij heen gehad en toen ik vorig jaar ging samenwonen, moest er natuurlijk weer een kat bij.

Wij hebben een katje uit het asiel gehaald van toen ongeveer 6 maanden oud. Ondertussen is hij nu al anderhalf jaar oud en het is een kater (gecastreerd).

Mijn vriend werkt fulltime en ik studeer en heb een bijbaan. Het komt 1-2 keer in de week voor dat onze kat ongeveer 8 uur achter elkaar alleen is. In huis heeft hij alle ruimte (ongeveer 100 vierkante meter), maar aangezien wij op 5 hoog wonen komt hij niet buiten.

Het is geen schootkat, maar wel erg mensgericht, hij moet altijd in je buurt zijn. Nu begin ik me soms schuldig te voelen dat hij ooit wel eens lang alleen thuis is. Hij komt ook altijd hard naar de deur gerend als hij het slot hoort omdraaien.

Mijn twijfel is het volgende: bij mijn ouders hebben we altijd katten gehad. Zo gauw er eentje overleed of weg liep oid kwam er een andere bij, meestal een kitten bij een volwassene. Soms ging dit goed, maar meestal zijn de katten nooit vrienden geworden en werd/wordt er veel gevochten. Nu hebben mij ouders 3 katten (ze wilde max 2 katten, maar toen ik nog thuis woonde had ik een kitten gevonden die ze dood wilde rijden en dus mee naar huis genomen). Alle 3 kunnen niet met elkaar overweg waardoor eentje zelf nauwelijks meer thuis komt. Echter hebben ze bij mijn ouders nog een hele grote tuin en schuur.

Doe ik er dus goed aan om een katje er bij te nemen? Of is het verstandiger om hem alleen te laten?

Het is een heel verhaal geworden, bedankt voor het lezen alvast :)

J0anieke

Re: Wel of geen tweede kat erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 16:20

Het is nu nog een jong katje... Als je er nog een jongere bij neemt zie ik eigenlijk geen problemen. Ik hoor eigenlijk voornamelijk alleen maar problemen bij katten die wat ouder zijn en er dan een kat bij komt. Wij zelf thuis hebben dat probleem helemaal niet gehad, terwijl we er juist zo bang voor waren. Oude kat was inmiddels al 11-12 jaar toen we er een 1/2 jarige bij deden. De oude kater was ook pas rond een leeftijd van 7 jaar gecastreerd, dus we hadden de hel verwacht.. :+ Achteraf viel het hartstikke mee en lagen ze later in het zonnetje op het terras met zn twee..

Irene_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 16:20

Wij zitten precies hetzelfde, maar ondanks dat heb ik besloten om er geen bij te nemen. Ik vind het risico te groot dat ze niet overweg kunnen. Dan zitten ze inderdaad met elkaar opgescheept.

Ik merk nu wel dat sinds mijn vriend thuis zit hij zegt dat ze overdag niks doet, slaapt de hele tijd. Ze is alleen wakker als ik sochtends brood smeer en weer thuis kom. Vaak ligt ze bij het laatste ook gewoon tot 6uur te slapen. Wij laten het dus maar zo.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 16:23

Lastig, hij heeft denk ik 2/3 van z'n leven geen andere katten gezien? Mijn ervaring is dat het extreem afhankelijk is van de kat. Mijn ouders hadden een kat die in het pension tijdens de vakantie (in een groep) gelukkig leek dan thuis (met alleen de hond en geen andere katten). Toen wij katten wilden hebben we eerst die van m'n ouders in huis genomen en kort daarna twee kittens erbij gezet. De oude kat kon z'n geluk niet op, twee kittens in zijn huis :D Maar je ziet het helaas ook vaak anders, zoals jij ook ervaren hebt bij je ouders.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 16:35

Citaat:
Het is geen schootkat, maar wel erg mensgericht, hij moet altijd in je buurt zijn. Nu begin ik me soms schuldig te voelen dat hij ooit wel eens lang alleen thuis is. Hij komt ook altijd hard naar de deur gerend als hij het slot hoort omdraaien.

maar wat doet hij als je er niet bent?
ik heb er ook een die naar de deur scheurt,
maar die ligt als ik er niet ben uitgebreid te slapen, pas bij het geluid van de lift staat hij op rekt zich uit om dan als een volslagen idiote hyper richting de voordeur te spurten bij het geluid van de sleutel..

In principe is hij nog jong genoeg om te mixen met een andere kat, wil niet zeggen dat hij niet 'oud' genoeg is om zijn plek in eerste instantie met hand en tand te willen verdedigen (hij heeft daar wel de leeftijd voor). beste is wellicht kijken wat hij doet als je er niet bent (lui, of verveeld dingen zoeken om mee te spelen) en op basis daarvan een kat zoeken die er kwa energie mee een match is.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 16:41

Wij hebben de keuze gemaakt om er wel een katje bij te nemen. Poes vond het eerst niet leuk en was steeds buiten, toen ze eraan gewend was lagen ze wel eens bij elkaar en speelde ook samen wat ook wel eens vechten werd. Kater is 6 maanden geworden aangezien deze is aangereden.. en poes die rouwt enorm! Hadden dat niet verwacht omdat ze vaak uitstraalde dat ze het niet zo leuk vond. Daarom komt er dus weer een nieuwe kater bij. Wel zou ik ervoor zorgen dat de huidige kat een plaats inhuis heeft waar deze zich kan afzonderen van de nieuwe indringer tot ze echt gewend zijn aan elkaar.

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 16:41

Ik heb nu meer dan 25 jaar katten, in aantallen variërend van 1 tot 5. Het bij elkaar zetten is eigenlijk altijd goed gegaan. (wel langzaam laten wennen)

Nu heb ik er 4, in de leeftijd van 4-17. De jongste zijn 2 zusjes, die redelijk aan elkaar gewaagd zijn. De oudste zondert zich wat meer af. Dan is er nog 1 van zeven die gehandicapt is, die doet af en toe mee met gek doen en als die moe is gaat die ergens apart liggen.

Ik heb thuis genoeg ruimte. Als ze willen kunnen ze allemaal in een aparte ruimte liggen.

Ben wel blij dat ik indertijd twee kittens heb meegenomen. Ik ging voor één, maar toen ik die ging halen, bleef er van het nest van acht nog maar eentje over, die niemand wilde, dus die kon ik niet alleen achterlaten. Deze twee hebben met elkaar de boel op stelten gezet :Y) en lieten de andere met rust.

Jouw kat is nog jong, ik weet zeker dat hij er aan gaat wennen als er andere katten komen. Maar zoals Joanieke ook zegt, ik zou een wel een jonger exemplaar hebben, dan is de rangorde makkelijker.
Laatst bijgewerkt door sambagirl op 14-03-16 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 16:43

Bedankt voor de reacties :)

Als ik thuis ben (of mijn vriend) is hij altijd in dezelfde ruimte. Soms kruipt ie wel op schoot, maar zo niet ligt hij wel altijd binnen 1 meter om me heen. Soms gaat hij wat spelen of loopt hij wat rond, maar hij is wel altijd in de gaten aan het houden wat zijn mensen doen :D

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 16:49

Toen Oscar bijna 1 was, kwam Olijf erbij. En die zijn al vanaf dag 1 gek op elkaar. De katten van mijn vriend hetzelfde verhaal en nu hebben we ze samengevoegd en zijn ze alle vier gek op elkaar. We hebben wel echt geluk gehad, want de oudste is 4 en de jongste 1, dus het had verkeerd kunnen gaan. Maar ik ben blij dat het zo'n hecht groepje is, ik zou zeker een kitten erbij nemen.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 16:49

Zou je niet kunnen proberen, of een van je ouders katten met die van jou gaat?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 16:54

Ik heb 6 katten, 1-tje is een aanloper, die woont in de paardenstal. De rest in huis en ze kunnen zo nu en dan naar buiten. Op de top had ik er 10, 9 in huis en 1 in de stal. Dat is eigenlijk altijd goed gegaan, ook toen ik de katten van mijn moeder in huis nam, een aanloop kat in huis nam, 2 perzen die om de beurt binnen kwamen enz. Alleen de, gecastreerde, aanloop kater die in schuur woont mag ( van 2 van mijn binnenkatten) niet naar binnen en die vechten soms wel eens.
Ik heb mijn hele leven al katten, altijd gewoon de nieuwelingen geïntroduceerd bij de rest en eigenlijk nooit problemen gehad.
Bij twijfel kan je in het begin Feliway gebruiken, dat geeft rust. Maar zeker bji vrij jonge katten gaat het eigenlijk altijd goed.

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 16:55

Locanda schreef:
Zou je niet kunnen proberen, of een van je ouders katten met die van jou gaat?

De katten van mijn ouders zijn een grote tuin gewend waar ze altijd in Konden door het kattenluikje. Ik woon in een flat dus dat gaat helaas niet :) Ik wil ze hun vrijheid en die ruimte niet afnemen die ze gewend zijn.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 16:25

In het asiel waar ik stage loop / vrijwilligerswerk doe worden katten gewoon bij elkaar gezet. Het is dan even uittesten of ze het goed met elkaar kunnen vinden. Over het algemeen zijn er niet zoveel katten die andere niet leuk vinden. Pasgeleden leefde er in een kamer twaalf katten bij elkaar die allemaal apart waren binnen gekomen en elkaar helemaal niet kende. Ging perfect, sommige gaven elkaar zelfs kopjes :D
En dat zijn dan allemaal katten vanaf 1 jaar tot ... sommige zijn 5 jaar, andere 8 jaar.

jetwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 16:30

Mijn kat is nu 5. Toen ze 3,5 was een kat erbij gehad 5 dagen eerst rustig laten wennen. Er was geen ruzie maar kat ging heel veel meer naar buiten vijf dagen later was ze erg ziek. Volgens da door dat ze geen andere kat gewend was. Kat weg en madame was gelijk veel beter