Hond plast ineens op het tapijt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Snorkel8

Hond plast ineens op het tapijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 15:11

Hoi Bokkers,

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen aan goed advies.

Ik heb een Chihuahua teefje van 8 jaar oud, voorheen hebben we wel problemen gehad met haar zindelijkheid maar dit is sinds ruim 2 jaar helemaal verholpen. Ze is goed zindelijk op heel af en toe een mini drolletje op de deurmat na.

Nu heeft ze sinds vorige week donderdag dat we weten al 3 keer op het kleed geplast. Als de situatie nou zo was dat ze te lang niet uit was geweest of iets dan snap ik het nog maar ze was om ong. 6 uur uit geweest en mijn vriend wilde om kwart over 10 gaan lopen, op dat moment ging ze dus op het kleed plassen. Dit zou ze normaal nooit doen, als ze nodig moet geeft ze het wel aan en dit waren ook de normale tijden van uitgaan.

de volgende dag kwamen we uit t werk en moest ze weer niet plassen buiten, conclusie: weer op t kleed geplast.

Het hele weekend in de gate gehouden, niks aan de hand, we hebben zelfs nog uitgeslapen en we gingen laat pas voor t eerst lopen (kwart over 9 in de ochtend) en ook toen gewoon grote plas buiten. Tot vanochtend, mijn vriend heeft haar gister avond weer gewoon uitgelaten als altijd en vanochtend moest ze weer niet buiten.

Hoe kan dit ineens? ik heb gedacht aan blaasontsteking maar ze doet gewoon normale plasjes en ook niet meer dan normaal.

Ik heb gedacht aan incontinentie nav. de sterilisatie een half jaar geleden maar dan zou ze het moeten laten lopen en dat doet ze naar mijn idee niet.

Doordat het kleine plasjes zijn valt het niet goed op en kunnen we het alleen merken als ze buiten niet plast of als we het zien. Wat het ook lastig maakt is dat ze het vooral op onverwachte momenten doet.

Lang verhaald :D maar heeft iemand een tip of idee of medisch idee? dierenarts is geen probleem om naar toe te gaan, ik ben nu niet geweest omdat ze goed eet, normaal drinkt, vrolijk en actief is.

Lindaonline

Re: Hond plast ineens op het tapijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 15:13

Ik zou toch haar urine opvangen en een onderzoekje laten doen naar blaasontsteking.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 15:23

Ik heb er geen verstand van, maar kan het zijn dat er een andere hond op het kleed heeft geplast? Dat zij nu uit dominantie dit doet?

Blaasontsteking was ook waar ik eerst aan dacht, maar dan zou ze denk ik meer druppelen in huis. Urineonderzoek kan natuurlijk altijd.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 15:23

Het kan zijn dat ze incontinent wordt/ is.
Mijn hond is 11 en heeft dit ook helaas. Ik vond ook steeds plassen, ook als ze net uit was geweest, heel vervelend.
Mijn hond heeft nu medicatie en is sindsdien droog gebleven. Je kunt dit permanent blijven gebruiken.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 15:25

BKonline: denk dat ik het toch maar ga laten doen om een blaasontsteking uit te sluiten

<adiii, er is geen andere hond in huis geweest. Ik ga wel urine onderzoek laten doen om blaasontsteking uit te sluiten.

Goof, kun je dat medisch aantonen? dus bijv. met urine test?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 15:29

Jazeker, ik ben ervoor bij de dierenarts geweest. Bespreek het daar gewoon even. Het zou jullie en je hondje veel vuil en ellende schelen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 15:36

Ik denk ook aan een blaasontsteking.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 15:37

Het zou wel iets medisch kunnen zijn ... Mijn hondje had het ook, niet continu, maar soms een plas die hij niet ophield terwijl hij voordien nooooit binnen wat deed. Bleek dat hij een steen in zijn blaas had ...
Misschien toch maar een check bij de DA?

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 15:38

Ik heb net de dierenarts gebeld, ik kan vanavond plasje brengen en heb dan misschien meteen uitslag en anders morgen. Als ze niks vinden mag ik langskomen met hondje zelf (vind ze echt leuk :D) en kijken we verder. Als t gedrag is heb ik wel een ander probleem maar goed dat zien we dan wel weer.

voor de beelddenkers, het wordt echt een uitdaging om plasje op te vangen.... ze zit met der muts op de grond als ze plast en is echt mini dus ik moet op de grond gaan liggen ongeveer (ben ook zwanger dus op mijn hurken gaat niet meer) om erbij te komen

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 15:41

soeplepel gebruiken! Heb ik ook gedaan bij ons pupje toen.
Eerst laten zitten, want als je te vroeg bent staan ze weer op maar als ze eenmaal aan het plassen zijn kunnen ze niet meer stoppen. Soeplepel er onder duwen en daarna over in een bakje. Ze hebben niet zoveel nodig bij de dierenarts.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 15:45

goede tip!!! dat moet wel lukken!

kunnen ze een steen ook zien aan het urine?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 15:49

Geef wat lekkers te drinken dan plast ze wat meer, ik gebruik altijd een oud diep bord om het op te vangen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 15:54

altijd laten controleren,
qua leeftijd kunnen de vroege ouderdomskwalen de kop opsteken..
dat kan een blaasontsteking zijn, of gewoon een minder flexibele blaas.

maar er kunnen ook kwalijkere zaken zich aan het ontwikkelen zijn.
als er uit de plas niets blijkt, en je bent er zeker van dat niets het gedrag kan verklaren,
zou ik zeer zeker een echo laten maken van de blaas.

doe dat ook zo vroeg mogelijk, want op het moment dat ze echt last krijgen, wordt het dus ook lastig om een hond met een volle blaas bij de echo te krijgen weet ik uit ervaring.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 15:57

Ga ik doen!

ik heb ook nog aan Cushing (?) gedacht, dat had onze oude hond, maar goed eerst nu maar het plasje controleren misschien zien ze al meteen iets.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 16:08

die van mij (was 13) werd verdacht van blaasontsteking, toen dat niet aansloeg echo laten maken waaruit een verdikte blaaswand bleek (geen zichtbare tumoren, maar mogelijk dus kwaadaardig weefsel aanwezig).

Na een paar maanden hebben we haar helaas moeten laten gaan na twee tia's op 1 ochtend waarbij ze na 2.5 uur nog niet uit de tweede aanval was. bij haar was het waarschijnlijk een totaalpakket aan onomkeerbare ouderdomszaken, waarbij de bloedvaten als eerste definitief gingen.

cushing schijnt zeer zeldzaam te zijn bij honden wat ik toen begreep. bijna altijd zie je dan ook gulzig eten en drinken.. qua ras, zou het wel kunnen (bij grotere rassen is het zeldzamer), en omdat het een stresshormoon gerelateerd issue is in combinatie met stressgevoeligheid (sowieso een hogere stressgevoeligheid) van de Chihuahua kun je er zeker op laten testen of erop staan dat het getest wordt in mijn ogen.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 16:41

Ik ga overleggen met de dierenarts als er niks uit komt, moet ze bij die echo onder narcose?

Zo erg dat je ze ooit moet laten gaan he Elena, 13 is wel een prachtige leeftijd! hoop dat die van mij dat ook zeker gaat halen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 16:44

absoluut Xpinoxx, ik mis haar nog elke dag ook al is het inmiddels een half jaar geleden dat ik afscheid heb moeten nemen.

Fijn dat je met de dierenarts gaat overleggen en hopelijk is het iets compleet onschuldigs.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 16:52

Naast urine onderzoek ook even een echo laten doen dat hoeft niet onder narcose en kan staand of liggend op de rug.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 17:01

Ik kan het me helemaal voorstellen Elena! ik weet dat ik haar ooit moet laten gaan maar kan er nu al om huilen. Dit beestje betekend zoveel voor me.

Wilawander, als uit het urine onderzoek niks komt ga ik dat zeker bespreken, k wacht wel het urine onderzoek af

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 17:22

Is alleen de vraag of dit een simpel of een uitgebreid onderzoek is. Mijn teef had de hele blaas vol struviet en de sticktest was op alle vlakken goed. Terwijl een uitgebreid onderzoek een ontsteking aangaf. Dat struviet kwam pas te voorschijn bij een echo.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 17:33

heb je een punt, ik ga het vragen!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 18:20

Die steen hebben ze ontdekt met een foto en echo en nee hoor, dat hoeft niet onder verdoving.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 20:21

Dierenarts heeft met een stripje en onder de microscoop gekeken. Rare was dat ze bij de microscoop wel bloed zagen mar met de strips niet.

Ik heb antibiotica voor 7 dagen over 10 dagen laat ik weer een plasje testen. Als t niet over is doen we echo.

Plasje opvangen ging prima, heb er gewoon het dekseltje van het urine containertje eronder geschoven.