Kat aan tuigje en lijn in tuin?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ijslandfan

Kat aan tuigje en lijn in tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 12:52

Hallo

Misschien is het binnenkort zover. Onze opvangkat mag waarschijnlijk blijven. Ze is zo lief.
Nu de vraag... Als ik haar naar buiten wil laten gaan, loopt ze zeer waarschijnlijk weg. Het is een zwerfertje.
Nu denk ik er over om een lijn door de tuin te spannen en haar daar aan te laten lopen met een tuigje om. Kan ze toch van de frisse lucht en de omgeving genieten en hebben anderen geen poep van haar in hun tuin! (hopelijk gebruiken de buurkatten onze tuin dan ook niet meer als openbare schijtplaats...)
Wat zijn de voors en tegens en waar moet ik op letten?
Brand maar los!

eilleen333

Re: Kat aan tuigje en lijn in tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 12:53

Het 'enge' van zon stysteem is dat de kat ook verstrikt kan raken in het lijntje, dus ze moeten wel echt wennen om daar aan te lopen.
Wat evt ook kan is je tuin kat proof maken met bv gaas oid, zodat hij gewoon los kan lopen, maar niet uit de tuin kan klimmen. Is dat evt een optie?

Melisjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 12:55

Zo hebben wij dat ook met onze kat gedaan! Wij wonen aan een drukke weg en het water dus wilden het risico niet nemen. Het eerste jaar is hij met een tuigje en aan een lijntje naar buiten gegaan die aan een paaltje vast zat. Let wel op want katten kunnen goed knopen tussen alle planten! Jaar erna is hij naar buiten gegaan met een tuigje en daaraan een lijntje van ik denk een meter. In het geval van problemen kan je hem dan toch nog pakken. Nu kan hij gewoon naar buiten zonder iets om en gaat de tuin niet uit!

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 12:59

Onze katten raakten hiervan altijd in de knoop. Ze lopen zichzelf en de lijn altijd wel ergens klem. Helaas.
Wil dit werken dan moet de kat dus praktisch gezien nergens omheen, onderdoor of overheen kunnen lopen.

Wij hebben met gaas de tuin afgezet waardoor ze los kunnen lopen in de tuin zonder er uit te kunnen. Werkt erg fijn! :j

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 12:59

Onze kat heeft ook een hele tijd aan een lijn in de tuin gelopen.
Hier hing de lijn hoog (1.80m) en daar een lange lijn aan :)
Hij kon wel in een stuk in de planten maar niet achet de struiken.

Hier nog met halsband (heb helaas geen foto met tuig)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door RoosDeG op 14-03-16 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 13:00

Wij hebben onze kat als kitten een ruim half jaar (tot ze gesteriliseerd werd) aan een tuigje buiten gehad, en zo is ze ook meegeweest op vakantie. Het poesje was het dus direct van jongs af aan gewend, ik denk dat dat een groot voordeel is. Het lijkt mij een al iets oudere kat/volwassen kat lastiger om het lopen aan een tuigje aan te leren. Bovendien zullen ze dan misschien sneller willen ontsnappen, katten zijn echte houdini's, let daar op! Mede doordat die van ons het dus gewend was heeft ze nooit geprobeerd om eruit te kruipen, maar wij waren er wel altijd bij als ze buiten was. Mocht ze loskomen, konden we dan iig nog ingrijpen.
Je kunt het touwtje gewoon 'los' laten slepen en het uiteinde ergens aan bevestigen, maar je kunt hem ook aan de waslijn maken (of een lijntje spannen), dan hangt het touw als het ware boven de kat en heeft ze er minder last van met lopen. Let op dat het dier niet ergens achter blijft hangen (die van ons kruipt echt overal onder/op/achter) of een paar keer gaat rollen met het touw om haar heen, dan moet je het lijntje af en toe even loshalen!

Idooltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 13:03

Wij hebben gaas bovenop de schutting gemaakt. Dat is dan in dezelfde opbouw als dat je schrikdraad ziet bij bedrijven. Het staat dus naar binnen zodat ze er niet overheen kunnen. Het werkt al jaren super goed. Alle twee blijven ze lekker in de tuin en hebben buren geen last van kattenpoep in hun tuin en ze kunnen met het zonnetje toch lekker naar buiten.

ijslandfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 21:03

Bedankt allemaal! Gaas is geen optie, rijtjes huis.... en ik vind het er niet mooi uit ziet.
Ik wil een hoog draadnspannen. Zal haar eerst binnen laten wennen aan een tuigje, dan onder toezicht naar buiten....

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 21:44

Gewoon dat tuig omdoen als je thuis bent en er een paar uur mee laten lopen. Ding moet wel goed aansluiten ander wurmen ze zichzelf er behoorlijk gemakkelijk uit :j

wij hebben dit gaas (soort betongaas)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 23:50

Is een onzichtbare omheining geen optie?

Overigens zelf vele jaren in een asiel gewerkt en ook ex zwerfkatten gaan na gewenning er zelden vandoor hoir in hun nieuwe huis mocht dat het grootste punt zijn. Vaak binnen een week al zo gewend dat ze al los kunnen. Mijn kat kreeg 2x p dag op vaste tijden blikvlees die was dan ook altijd dan thuis.

Mijn huidige kat kan niet van terrein door stroomdraad en halsband. Veel veiliger dan tuig en riem zeker als ze in paniek schieten of zonder toezicht buiten zijn en een andere kat komt buurten....