Kat, wel of geen halsbandje buiten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

QueenE

Kat, wel of geen halsbandje buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 10:14

:wave:

Ik zit een beetje in dubio. Onze kat komt nu sinds een paar weken buiten. Hij is een beetje onhandig en lui en komt nu alleen in onze tuin en die van onze buren, verder gaat hij niet. Tot nu toe heb ik hem steeds een halsbandje met kokertje om gedaan. Maar nu begin ik een beetje te twijfelen wat ik zal doen. Hij is gechipt en gaat dus niet ver dus zou hij toch best zonder kunnen ivm zijn eigen comfort en veiligheid. Maar aan de andere kant vind ik het ook wel een fijn idee dat als hij toch een keer verdwaald of er iets met hem gebeurd en iemand hem vind gelijk mijn gegevens bekend zijn. Wat vinden jullie?

sans6

Re: Kat, wel of geen halsbandje buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 10:19

Ik ben altijd bang dat ze dan met het bandje ergens achter blijven hangen met alle gevolgen van dien.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 10:21

Mijn kat komt alleen in onze tuin als het mooi weer is, ik heb een kat met een wat ander uiterlijk dan een 'gewone' kat (ik wil hiermee niet zeggen dat die ook niet mooi en lief zijn).
Mijn kat kan gestolen worden, aangereden worden en dat wil allemaal niet, daarbij wil ik anderen niet met mijn kat belasten.

Mijn kat is gechipt maar heeft ook een veiligheidsbandje om met een penning. Zo kan iedereen ff snel lezen waar die vandaan komt. Hij is namelijk al een paar keer ontsnapt uit de tuin.
Niet iedereen weet dat katten gechipt kunnen zijn maar dit is een 'snellere' oplossing.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 10:22

Ik heb mijn katten nooit bandjes omgedaan, te bang dat ze zich ergens ophangen.
Er bestaan wel bandjes met veiligheidssysteem maar ik heb ze nooit geprobeerd.

LisaaSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 10:25

Mijn kat heeft altijd een bandje buiten, maar een bandje met een systeem dat het los gaat bij een te hoge druk. Werkt super!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 10:34

Zo'n bandje met elastiek er tussen,als ze ergens achter blijven hangen,schiet het bandje los.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 10:38

Die van mij komen ook buiten, ze hebben geen halsbandjes. Wel zijn ze natuurlijk allebei gechipt.

Mijn kater is wel eens wat langer weg geweest (nooit langer dan een etmaal). Normaal gesproken komt hij ongeveer elk uur even naar binnen stampen, checkt of alles nog op z'n plek staat, geeft mij een kopje en stommelt weer over de gang, balkon, galerij en brandtrap naar beneden. Hij loopt niet zomaar in zeven sloten tegelijk.

En mijn kleine meid al helemaal niet. Die staat d'r mannetje wel, heeft haar op d'r tanden en laat zich echt niet zomaar benaderen door mensen. Ergste wat er een keer gebeurd is is dat ze met een gebroken pootje thuis kwam. Ze komen altijd thuis, weten de weg en lopen gegarandeerd niet zomaar met mensen mee. Mijn kater verstopt zich dan en mijn poetie valt je aan. Ze heeft ook een goede schutkleur op de stoep. Als ik wil dat ze weer thuis komen roep ik ze, meestal staan ze dan binnen een minuut voor m'n neus. In het begin, toen mijn kater nog niet doorhad hoe hij weer thuis kon komen als hij eenmaal op de stoep stond, ben ik hem gaan zoeken, hij antwoordt dan als ik hem roep. En hij heeft aan mijn andere katje laten zien hoe je van thuis naar de wijde wereld en omgekeerd kunt lopen.

Ik heb alle vertrouwen in m'n katten. Ook in m'n buren trouwens. De mensen hier kennen me. De meesten weten ook welke katten bij mij horen. Mijn katten gaan niet ver weg. Er is weinig verkeer. Het is een katvriendelijke buurt. Ik snap het nut van zo'n bandje maar ik zie ook de risico's er van. En die vind ik te groot voor de omstandigheden waaronder mijn katten naar buiten gaan.

deniseqn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 10:42

Onze kat had altijd een halsbandje om, in verband met het kattenluikje. Toen we gingen verhuizen hebben we daar ook een naam en adres bij aan gehangen, mocht ze weglopen in de nieuwe omgeving... Zij heeft er nooit last van gehad. Ze is nooit ergens achter blijven haken. Als ze iets had was het eerder op d'r kont door andere katten :+. Maar ik kan me voorstellen dat wanneer je echt er echt een hebt die allemaal fratsen uithaalt, er wel iets mis kan gaan.

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 10:44

Mijn ouders hebben een kat gehad die zichzelf hierdoor heeft opgehangen aan een tak onder de heg, hij had een bandje met elastiek maar dit heeft niets geholpen. Ze hebben hem dood, compleet ingedraait in het bandje (pogingen tot loskomen) gevonden nadat ze zijn gaan zoeken toen hij niet voor het eten binnenkwam. We waren ontroostbaar en ook geen haar op mijn hoofd die ooit nog bij een kat een bandje zou omdoen.
Gewoon chippen idd, en de chip goed registreren en invullen dit wordt vaak vergeten of mensen weten niet eens dat dat moet.
ook met verhuizen moet je je adres even updaten

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 10:45

Blijven haken kan wel inderdaad.
Mijn ene kat kreeg er last van, kon er niet tegen, tot bloedens aan toe probeerde ze hem er af te halen en dat zagen we pas toen ze binnen kwam, toen had ze 'm in haar bek en om haar hals gedaan.
Arme kat. Om zulke dingen doe ik het bij haar niet meer (wondje is toen goed verzorgd hoor), en katten hebben wel meestal een chip vind ik handiger.

En over bandjes met belletjes tegen het jagen; helpt geen zak XD

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 10:47

deniseqn schreef:
Onze kat had altijd een halsbandje om, in verband met het kattenluikje. Toen we gingen verhuizen hebben we daar ook een naam en adres bij aan gehangen, mocht ze weglopen in de nieuwe omgeving... Zij heeft er nooit last van gehad. Ze is nooit ergens achter blijven haken. Als ze iets had was het eerder op d'r kont door andere katten :+. Maar ik kan me voorstellen dat wanneer je echt er echt een hebt die allemaal fratsen uithaalt, er wel iets mis kan gaan.

je hebt ook luikjes die op chipnr werken, die scant en doet het luik open als het juiste chipnr voor de deur staat, kunnen ook meerdere chipnrs ingevoerd worden als je bijv meer katten hebt.

je hebt ook niet het risico meer dat mochten ze hun bandje verliezen dat ze niet meer binnenkomen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 10:54

Jeetje Kim90 wat een naar verhaal ;(

deniseqn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 11:00

Kim90 schreef:
deniseqn schreef:

je hebt ook luikjes die op chipnr werken, die scant en doet het luik open als het juiste chipnr voor de deur staat, kunnen ook meerdere chipnrs ingevoerd worden als je bijv meer katten hebt.

je hebt ook niet het risico meer dat mochten ze hun bandje verliezen dat ze niet meer binnenkomen.

Ik denk dat dat toen nog niet echt zo in was. Kat is al een jaar of 7 geleden overleden ;( wel aan ouderdom

Dat is inderdaad echt afschuwelijk om je kat zo te verliezen..!

2IJsjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 11:02

Mijn kat had in het begin een halsbandje om, met belletje en elastiek. Na verloop van tijd had hij het bandje niet meer. Toen een tweede omgedaan en weer kwam hij zonder bandje thuis. Ik doe geen bandjes meer om, veel te bang dat hij een keer blijft hangen en het bandje niet losschiet. Mijn kat is twee keer gechipt, foutje van het asiel, hij staat dus twee keer geregistreerd op mijn naam. Moet heel gek lopen wil die niet terug gevonden worden.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 11:08

Nooit bandjes om hier. Alles is gechipt in geval van nood. Een van onze katten is een voorpoot armer doordat ze haar pootje door het bandje heeft gekregen en haar zenuwknoop volledig is afgestorven. Een van onze vroegere katten wist hoe hij het bandje af moest krijgen....die hing zijn bandje gewoon aan de eerste de beste tak die hij tegenkwam :')

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 11:11

Een kennis van mij heeft zijn kat hangend aan het halsbandje in de boom eruit moeten halen. Dood.
Sinsdien ben ik heel huiverig voor halsbandjes. Wij hebben 3 katten. 2 daarvan zijn binnenkatten en mogen aan de lijn naar buiten. En ik zit er dan altijd bij. Dus af en toe een uurtje lucht scheppen.
De derde kat is een echte vrijbuiter, die struint lekker rondom ons huis. Wij wonen buitenaf, de naaste buren hebben ook een kat. En de drie katten (2 van de beide buren en die van ons) houden de muizen stand op pijl :D O even over het halsbandje... De 3 buiten katten hebben geen halsbandje.
De kat die aan de lijn naar buiten gaat heeft een Chihuahua tuigje. :')

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 11:38

geen halsbandjes, wel mijn beide katten gechipt.

heb helaas te vaak meegemaakt dat er een kat in een boom of aan een schutting hing met z'n halsbandje.

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 21:17

Er zijn katten halsbandjes te koop die elastisch zijn, dus als ze blijven haken rekt het en kunnen ze hun kopje er gewoon uit trekken.

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 00:07

Dianxx, dat is precies het halsbandje wat de kat van mijn ouders omhad, hier is ie niet uitgekomen en gestikt.

xLeonietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 00:13

Onze kat is bijna meer buiten dan binnen, en draagt geen halsband. We hebben het wel een tijdje geprobeerd met eentje met een veiligheidssysteem maar ze kwam altijd weer binnen zonder dat ding om :+ . toen maar besloten gewoon niet te doen. Soms twijfel ik wel aangezien ze gewoon door de hele buurt zwerft en dus niet alleen in onze tuin maar goed, poes vindt die dingen vreselijk :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 00:17

Nooit doen is mijn ervaring. De enige halsbandjes die bruikbaar zijn zonder gevaar die verliezen ze om de haverklap.

Edit, ervaring is dat mijn kat aan haar elastieken halsbandje aan de sleutel hing die in de deur zat!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-03-16 00:29, in het totaal 1 keer bewerkt

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 00:19

Hier ook geen banjes om. Bij mijn moeder thuis vroeger hadden ze die wel i.v.m. luikje toen waren er nog geen luikjes op chip. Maar hoe vaak we geen nieuwe zendertjes hebben moeten kopen omdat ze bandjes weet kwijt waren. Tijdje met vlooien bandjes gedaan die raakte zet niet kwijt. Maar vonden het toch geen fijn idee.

Nu mijn katten toen ze nog niet buiten kwamen omdat het daar niet veilig was in huis wel bandjes om met adreskoker. Maar ze waren zo handig met ze af krijgen dat ik ze maar af heb gelaten. Nu komen ze buiten. Maar alleen gechipd. Ook een Luik op chipnummer kunnen 30 katten op. Kwam namekijk en vreemde kater binnen die kwam eten en ook ff tegen de muur aan sproeide.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 00:23

Oh, die adreskokertjes... toen mijn kater nog een bandje had (een stoer bandje natuurlijk, hij is zwart met wit en hij had een zwart bandje met spikejes) had hij daar ook zo'n kokertje aan. En elke keer als hij dronk lukte het 'm om dat kokertje in z'n waterbakje te leggen. Neem van me aan dat die dingen daar niet zo goed tegen kunnen. Ik heb nog een penning voor 'm gehad met mijn adres en telefoonnummer er op maar toen ik een nieuw nummer kreeg heb ik het bandje af gedaan. Hij kwam toen toch nog niet veel buiten. Nu wel maar hij loopt nu blootsneks door de buurt.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 00:26

Kattenhalsbandjes zijn de meest gevaarlijke dingen die je je kat aan kan doen. Ondanks dat die dingen wel in de winkel liggen werd tegen mij altijd gezegd dat ze veel te gevaarlijk zijn zonder toezicht. Katten zijn geen honden, katten besluipen hun prooi. Ze kruipen dus onder bosjes door, klimmen in bomen en noem maar op. Ze worden dus veel te veel blootgesteld aan gevaar met zo'n onding om.
Katten komen altijd weer terug tenzij ze dood gaan (dan zoeken ze een plekje op om te sterven, weg van hun baasjes) of iemand ze meeneemt; en ik denk niet dat mensen dan de eigenaren opbellen dat ze hun kat hebben meegenomen. Ik kan dus geen manier bedenken waarom zo'n halsband een meerwaarde heeft.
Daarbij kunnen mensen wel zeggen dat er nooit iets is gebeurd (kat ergens achter hangen), maar één keer is al teveel, dus als je een beetje liefde voor je dier hebt doe je zoiets niet in mijn opinie.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 09:20

Bedankt allemaal. Ik heb inderdaad een elastisch bandje maar heb hem vandaag maar zonder bandje naar buiten gelaten.