Hulp gevraagd voor babykonijntjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

XLeandrosX

Hulp gevraagd voor babykonijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-16 20:15

Er zijn bij ons 6 konijntjes gebracht door iemand. Ik was zelf niet thuis en mijn zoontje (10) dacht dat wij het wel goed zouden vinden....
Moederkonijn is dood en eigenaar had geen idee dat ze jongen had. Dus leeftijd onbekend....
Wie kan zien aan de foto hoe oud de konijntjes ongeveer zijn? Hebben ze nog melk nodig en zo ja wat voor een melk kunnen we ze geven?

Afbeelding

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 20:18

Oeioei, leuk die schattige beestjes, maar succes ermee! :oo
Ik zou even ermee langs de dierenarts, die kunnen je tips en evt melk meegeven. Kan me ook haast niet indenken dat de konijntjes niet misschien wat onder de leden hebben als de moeder dood is.

Monchou

Re: Hulp gevraagd voor babykonijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 20:19

Ik zou Faniek hier op bokt eens PB'en. Zij heeft veel verstand van konijnen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 20:22

http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... boren.html
Deze kliniek heeft een goeie site :j
Het klinkt alsof je sowieso wel melk moet gaan aanbieden. Als je voorzichtig tegen de zijkantjes van het bekje duwt gaat het mondje open, dan kun je kijken of ze al tandjes hebben. Zo ja dan kun je ze wat groenten aanbieden (wortel oid, geen sla of andere groenten met een hoog vochtgehalte)

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 20:26

Laatst bijgewerkt door dancertje op 12-03-16 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 20:27

Op je foto ziet hij/zij er nog niet zo oud uit... Ik denk ongeveer 4 weken (of misschien nog wel jonger). Op deze leeftijd drinken ze normaal gesproken nog wel.

In ieder geval succes! En geniet er ook maar van, babykonijntjes zijn erg leuk, al is het vaak niet helemaal de bedoeling dat ze geboren worden...

Wij hebben zelf een oepsnestje gehad :) Was ook niet de bedoeling, we dachten dat we 2 voedsters hadden.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 20:30

Magrathea schreef:
Het klinkt alsof je sowieso wel melk moet gaan aanbieden. Als je voorzichtig tegen de zijkantjes van het bekje duwt gaat het mondje open, dan kun je kijken of ze al tandjes hebben. Zo ja dan kun je ze wat groenten aanbieden (wortel oid, geen sla of andere groenten met een hoog vochtgehalte)

Wortel? Dat is alleen maar suiker.
Ik zou even contact opnemen met Stichting Konijnenbelangen:

http://www.konijnenbelangen.nl/

Of een konijnenopvang in de buurt. Zie de lijst.http://www.konijnenbelangen.nl/asielen. ... nu=asielen

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 20:34

Ziet er idd uit als een week of 4.
Mijn gedumpte toendertijd moesten het na 4 weken ook zonder moeder doen.
Ze aten toen al wel zelfstandig dus in overleg geen melk meer gegeven en ze zijn allemaal heel groot en vooral dik geworden.
Maar ik wist de leeftijd, ik zou bij een kundig iemand een check laten doen

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 20:37

Eoweyn_x schreef:
Magrathea schreef:

Wortel? Dat is alleen maar suiker.
Ik zou even contact opnemen met Stichting Konijnenbelangen:

http://www.konijnenbelangen.nl/

Of een konijnenopvang in de buurt. Zie de lijst.http://www.konijnenbelangen.nl/asielen. ... nu=asielen

TS woont in Frankrijk :)
Het lijkt me belangrijk dat ze in elk geval iets eten, op een zaterdagavond kom je ook niet zomaar even aan konijnenmelk.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 20:38

in mijn link staat welke melk je kan combineren om tot de juiste melk te komen, hier in nederland zijn ze gewoon verkrijgbaar misschien in frankrijk ook

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 20:41

Geitenmelk? , lijkt mij ook weekje of 4

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 20:43

Ja, als je in de stad woont en de dierenarts in de buurt hebt en het een doordeweekse dag is is het vast erg makkelijk verkrijgbaar.
Wat ik nou nergens kan vinden is of je bijv ook koemelk kan geven als tijdelijk alternatief (paar dagen). Dat lijkt me nuttige info nu voor TS :)

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 20:43

Rebecca schreef:
Geitenmelk? , lijkt mij ook weekje of 4

nee absoluut niet is niet vettig genoeg en te veel lactose

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 20:45

3 a 4 weken oud zijn ze denk ik. Kunnen misschien al zonder melk. Maar ik zou het proberen. Eerst een elektrolytische oplossing geven is het beste.

Verse geitenmelk is de beste makkelijke optie. Geen koemelk

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 20:47

Tijdelijk alternatief is er niet. Konijnen (en hazen) zijn lactose intolerant.
Ik schat ze rond de 4 weken, dan eten ze al wel vast voer mee. Ik zou wat hooi geven, misschien een klein beetje witlof of andijvie. ORS, dat kun je zelf maken.
http://home.deds.nl/~arnoud/fannius/ors.htm
Maar probeer zsm een DA te pakken te krijgen voor de juiste melk.

Stichting Konijnenbelangen kun je altijd emailen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 20:51

Eoweyn_x schreef:
Tijdelijk alternatief is er niet. Konijnen (en hazen) zijn lactose intolerant.
Ik schat ze rond de 4 weken, dan eten ze al wel vast voer mee. Ik zou wat hooi geven, misschien een klein beetje witlof of andijvie. ORS, dat kun je zelf maken.
http://home.deds.nl/~arnoud/fannius/ors.htm
Maar probeer zsm een DA te pakken te krijgen voor de juiste melk.

Stichting Konijnenbelangen kun je altijd emailen.

Alle melk bevat lactose dus dit lijkt me sterk. Volwassen dieren (mensen trouwens ook) worden wel in het algemeen op een gegeven moment lactose intolerant wat ervoor zorgt dat ze geen moedermelk meer willen (ze krijgen er dan buikpijn van).

Ben wel benieuwd naar meer foto's trouwens. Oja en TS, ga ze wegen, da's ook een goeie indicatie van hoe oud ze zijn (veronderstellend dat ze tot nu goed hebben gedronken en gegeten).

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 20:54

Ik heb jonge hazen en konijnen geflest, ik heb zelf konijnen, maar neem vooral niets aan. Vooral melk geven inderdaad, dan zal het zeker goedkomen!

Succes TS.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 20:57

Als ze tandjes hebben kunnen ze waarschijnlijk al behoorlijk eten.
Konijntjes drinken in de natuur vaak maar 2x per dag dus je hoeft je niet direct overdreven veel zorgen te maken als ook hooi eten. In iedergeval sowieso water aanbieden en dan morgen op zoek naar konijnenmelk..
Ik heb voor de vet voorziening een keer een achtergebleven konijntje regelmatig een klein stukje kaas gegeven. Daar deed hij het erg goed op.

Uska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 21:05

Koeienmelk en geitenmelk zijn beide niet ideaal... Het beste is echt speciale melk met de juiste voedingsstoffen. Jonge konijntjes worden twee keer per dag gevoerd: 's ochtend en 's avonds. Waar voer je ze mee? Een klein spuitje is redelijk handig, een klein flesje met speen (niet te groot) is nog handiger. Wees wel met beide voorzichtig, want je beschadigd het mondje snel en de konijntjes kunnen stikken in de melk als je te snel spuit.
Zorg verder dat ze goed warm blijven en een rustig plekje hebben. Plassen/poepen ze zelf? Dit moeten ze namelijk echt doen! Je kan ze evt helpen door het buikje te voorzichtig masseren. Doe dit zachtjes en richting de anus. Een witte handdoek onder het nest maakt het makkelijker te zien of ze goed ontlasten.
Let ook op 't volgende:
In tegenstelling tot de meeste zoogdieren is het laatste deel van het darmkanaal bij babykonijnen steriel totdat ze vast voedsel gaan eten wanneer ze 3-4 weken oud zijn. In deze periode zijn hun ingewanden het kwetsbaarst en hebben baby’s moedermelk nodig die de zuurgraad verandert en essentiële antistoffen levert die ertoe bijdragen dat de baby zich geleidelijk aanpast aan de verandering in zijn darmmilieu. Zonder moedermelk is een babykonijn dat met vast voedsel begint heel vatbaar voor enteritis (een ontsteking van het darmslijmvlies), die diarree kan veroorzaken waardoor het konijn komt te overlijden.

Goed opletten dus! Eenmaal aan de diarree kan het erg hard gaan.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 08:22

Gisteravond toch maar naar de DA geweest. Speciale melk met flesje gehaald. Ook al wat hooi en groenvoer er bij gelegd. Ze knabbelen al aardig. DA dacht 5 weken.

mazzeltje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 08:49

Hier toevallig een nestje met kleine nijntjes en heel contact gehad met stichting Konijnenbelangen :j

De kleintjes drinken gerust tot een week of 8/9/10 nog af en toe nog bij moeder. Vanaf een week of 4 mogen ze inderdaad ook vast voedsel krijgen. Biks, hooi en groenten. Bouw de groenten rustig op ivm diarree. Wel is het zo dat als ze klein zijn hooi en groenten makkelijker te eten is voor ze dan biks. Ik bied gewoon alles aan waarvan hooi en biks onbeperkt. Hier aten ze eerst meer groenten en momenteel echt een omslagpunt naar biks.
Verder mogen ze vanaf het moment dat de ogen open gaan ook een bakje met water hebben. Dus die van jou zal ik ook onbeperkt water geven. Gewoon een bakje naast het biksbakje erbij zetten.
Die van mij beginnen nu behoorlijk met knagen (6 weken oud) dus ze krijgen ook al wilgentakken. Goed voor de tandjes maar ik weet niet of jij dat kan krijgen in Frankrijk.

Verder zou ik alle kleintjes elke dag gaan wegen en dit even bijhouden. Zo kan je zien of ze goed groeien. Zeker belangrijk om dat in de gaten te houden ivm verandering voer en met het wegen zie je snel of er kleintjes afvallen. Op deze leeftijd horen ze elke dag te groeien.
Als ze niet uitgedroogd zijn en goed eten, hoef je geen ORS te voeren.

En...geniet er heel veel van!! Ze groeien zo ontzettend hard!! *\%/*

(Ps ik heb hier nog genoeg melk liggen (combinatie van twee soorten kittenmelk). Mocht je het nodig hebben, stuur me maar een pb'tje. Dan kan ik het wellicht opsturen naar je)

Uska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 11:36

Wat goed dat je even naar de DA bent gegaan, ook wel prettig om te weten hoe oud ze nou precies zijn! Blijf je updates plaatsen? Ben wel heel benieuwd hoe ze opgroeien :D