Oudere kat met speciaal voer mager, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vala

Oudere kat met speciaal voer mager, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 07:28

Hoi allemaal,
Ik heb al 20 jaar katten, op het moment 2 poezen van 4 en 7 jaar oud, ik heb er eentje zelf als kitten gekozen bij vrienden, de rest is altijd aan komen lopen, gevonden door anderen of kwamen als oudere kat uit het asiel. Zoete inval dus :D
Morgen komt er weer een kat bij. 16 jaar oude gecastreerde kater, half Europees kortharige, half pers. Triest verhaal, eigenaar heeft deze al vanaf kitten gehad samen met zijn overleden vrouw, nu heeft hij al een aantal jaar een relatie met een collega van mij en sinds een poosje wonen samen. Maar zijzelf is er allergisch voor en haar dochter nog veel erger en het wordt ook steeds erger, medicijnen, puffen etc het helpt niet. Onhoudbare situatie. Voor de eigenaar echt heel zwaar, deze kat is echt zijn kind. Hij heeft geprobeerd iemand uit zijn omgeving te vinden om de kat in huis te nemen maar niemand wil. Het dier is natuurlijk al ouder en eet ook nog eens dure brokken, hypoallergenic van Royal Canin. Hij is overigens bereidt dit voer te blijven betalen.
Dus...ik heb het aangeboden het te proberen bij mijn 2 troela's. Ik hoop dat ze hem accepteren.
Vorige week zijn we vast kennis wezen maken. Ik schrok een beetje want ik vind de kat mager, ik voelde duidelijk zijn ruggengraat. Nu is hij 16 jaar oud natuurlijk maar toch. 1 van mijn katten is ook 16 geworden en die sliep ook veel maar was niet zo mager. Toen mijn 16 jarige moest inslapen hadden hij terminale kanker en toen had hij ook zo'n ruggengraat die uitstak.
Zoals ik al zei eet de kat speciaal voer, hij krijgt anders last van zijn huid. In de hypoallergenic van RC zitten gehydrolyseerde eiwitten omdat de kat niet tegen gewone eiwitten kan.
Kent iemand dit voer en dit probleem? Is er iets wat ik de kat kan voeren om wat vetter te worden? Ik zag dat RC ook nat voer heeft, sensitivity heet dat, wellicht dat dat wat is.
Uiteraard neem ik contact op met mijn dierenarts met deze vraag maar vanwege vakantie(we reizen vandaag terug naar huis) kan ik dat pas maandag doen en ik vroeg me af of er Bokkers zijn die tips hebben.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 07:39

Is er ook een blikvoer variant van dat merk?
Vaak willen ze dat wel eten en komt hij misschien wat aan in gewicht :j

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 07:53

Ja, zakjes nat voer maar die bevatten geen gehydrolyseerde eiwitten. Die zijn van de sensitivity lijn. Maar van de hypoallergenic lijn zie ik geen nat voer.Mogelijk dat van Hills er wel nat voer is met gehydrolyseerde eiwitten zag ik. Ben een beetje verdwaald nu in het oerwoud van speciaal voer geloof ik :+

The_Cat

Re: Oudere kat met speciaal voer mager, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 07:56

Misschien kan je eens proberen te bellen naar je dierenarts en vragen of dat bestaat van een of ander merk?

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 08:01

Sensitvity zou ik niet doen, juist omdat dat niet hypoallergeen is. Ik zou me eerder afvragen waarom de kat zo mager is en als de mogelijkheid er is een bloedonderzoek doen. Wat betreft natvoer kan je aan andere merken denken, zoals Hill's (z/d) of Sanimed (atopy/sensitive).

Succes! Fijn dat je gaat proberen om de kat een nieuw plekje te geven +:)+

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 08:06

The_Cat schreef:
Misschien kan je eens proberen te bellen naar je dierenarts en vragen of dat bestaat van een of ander merk?

Zoals ik al schreef neem ik maandag contact op met mijn dierenarts.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 08:07

Mijn kat van 17 werd mager en dat bleek zijn schildklier te zijn.dus een bezoekje dierenarts lijkt me handig. Ook om iets anders uit te sluiten voordat je je eigen katten laat kennismaken.
Bij bloedonderzoek heb je de meeste uitslagen binnen 2 dagen.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 08:10

Ik denk ook dat bloedonderzoek wel handig is om andere problemen uit te sluiten. Maar dat gaat niet meer lukken voordat hij bij mijn katten komt, hij komt morgen, door onze vakantie heeft het al langer geduurd.
Mijn man heeft nu al zoiets van waar beginnen we aan :D Dat gaat geld kosten! :$
Het zou ook erg naar zijn als hij iets anders mankeert en snel dood zou gaan ofzo. Maar ja, ik doe mijn best, meer kan ik niet doen.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 08:13

Ik heb zelf ook eerst dieetvoer geprobeerd. Er zijn van die extra calorie blikjes bij dierenwinkels. Ik kan vanwege de nachtdienst even niet op de naam komen, maar dat verdroeg de mijne goed en kwam er wel wat op aan.
Wel fijn dat hij bij jou terecht kan.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 08:15

Vala schreef:
The_Cat schreef:

Zoals ik al schreef neem ik maandag contact op met mijn dierenarts.

Excuses, overgelezen. Misschien kan je eens op zooplus kijken wat ze daar hebben van die speciale voedingen? Meestal kan je daar al een sortering maken per categorie.

Even iets helemaal terzijde, maar misschien kan je zo van die kalmte spray halen? Zodat hij zich misschien minder druk maakt om de verhuizing, want 16 is toch al wel een flinke leeftijd

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 08:20

Er zit al een stekker met Felliway in het stopcontact thuis, ik ga morgen ook nog de spray halen voor hij komt. Ik zag dat de da morgenochtend inloopspreekuur heeft dan ga ik even langs, zonder kat nog want die komt pas in de middag, om te kijken wat voor voer ze hebben en om die spray te halen.

Ik vind het ook spannend, ik hoop dat mijn 2 dames respect hebben voor de ouderdom :+
En dat het baasje niet te hard huilt bij het afscheid, ik vind het zelf ook zo triest voor hem... |(

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 08:27

Bloedje laten trekken is sowieso verstandig. Hij kan ook last van zijn nieren of schildklier hebben.
Wel lief dat je hem in huis neemt!