Carnis/Cavom mengen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Carnis/Cavom mengen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 16:31

Onze beide hondjes staan al tijden op Carnis kip/rund brok. Op zich toch een van de betere brokken zou je zeggen.
Het teefje stond vanuit de fokker op RC en daar deed ze het echt slecht op. Ik was dus wel blij met de Carnis.

Ze zien er beiden goed uit en hebben voldoende energie. Maar.........
Ik vind ze niet voldaan na het eten. We hebben al iets meer gegeven, maar ze blijven hongerig. Ondanks anti schrokbakken, eten ze ook echt snel.

Ze kunnen best wel winderig zijn en vooral het reutje heeft meerdere keren ontlasting op een dag. Meer dan ik gewend ben van onze vorige honden.

Ondanks dat ze een nette vacht hebben, verharen ze wel flink.

Wat ik het ergste vind, is dat ze onwijs likken aan alles. Dus de grond, zand, aarde etc.

Winkels geven alleen advies naar hun producten. Nu waren we in de Welkoop en leek Cavom ons niet gek, maar wel twijfels nu ik thuis ben en meer info kan vinden dan daar.
Daarom zit ik te denken om te gaan mengen. Dus de Carnis voor het product en de Cavom voor een voldaan gevoel?

Mizora

Re: Carnis/Cavom mengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 16:37

Cavom is een dikmaker en een compacte brok, net als Carnis overigens. In totaal klinkt het niet alsof ze het echt goed doen op Carnis, is trouwens ook een brok waar je relatief weinig van mag geven. Ik zou dus verder kijken. Als je per se een geperste brok wilt houden is DogLoversGold een optie. Verder vind ik Platinum (food4pets.be) een mooie brok, doen ze het bij mij goed op.

Als je ook wel krokante (geëxtrudeerde) brokken wilt proberen zijn Purizon, Acana, Taste of the Wild en Nutro Choice ook goede brokken. Waar bij mij persoonlijk de voorkeur ligt bij Taste of the Wild (graanloos) of Nutro Choice.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 16:42

Onze hond doet het al jaren erg goed op Cavom, maar ik heb er te weinig verstand van om het je te kunnen aan of afraden, die van ons heeft nooit wat anders gehad behalve puppybrokken. Kan dus ook toeval zijn dat t zo goed gaat.

Het is wel zoals mizora zegt een brok om niet teveel van te voeren.
Wij geven er wel altijd een beetje olie of een rauw ei bij, omdat het nogal een droge brok is.

I_Nicky_I

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 21:15

Wij geven onze honden ook cavom en zijn erg tevreden! Wij sporten veel met onze honden en doen het hier goed op qua energielevel. Hoewel wij binnenkort wel weer overstappen op kvv

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 23:41

Dank jullie wel.

Mizora, ik vind dat ze het deels niet goed doen op Carnis. Ze zien er goed uit en hebben veel energie. Maar ik vind dat ze veel ontlasting hebben, erg hongerig blijven en teveel likken aan oa de grond. Dat herken ik niet van onze vorige honden die op ordinaire brok stonden.

Ik wil wel iets geven wat ik goed kan kopen in de omgeving.

Misschien ga ik toch de Cavom mengen of 'oschtends geven en de Carnis 's avonds bijv.

Het gaat trouwens om kruising mops*jack russels van bijna 15 maanden en ze zijn erg actief.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 00:07

Iets wat niet bevalt moet je stoppen.
Dus waarom 50:50?
Ik zou lekker overstappen op een andere brok, genoeg goede opties zijn genoemd hierboven!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 00:26

Ik heb nog veel Carnis liggen en op papier is het een nette brok. Cavom vult meer, maar de ingrediënten zijn iets minder. Eigenlijk wilde ik overstappen op de Cavom, maar toen kwam ik op het idee om het naast elkaar of bij elkaar te geven.

Veel merken kun je niet in een winkel kopen en online bestellen ga ik niet snel doen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 00:34

Online is erg snel en betrouwbaar.
Naast cavom natuurlijk nog keuze zat!
Altijd naar de hond zelf kijken, wie weet vult een andere brok wel meer.
Ik heb hier ook wel eens met Kvv een miskoop gedaan aan vlees. Dat was dat eenmalig 5 kilo en nooit weer. Of dat hond van darf wat aan kwam, enzovoort. Beetje passen en meten.
Niet te grote zakken kopen straks om eerst te proberen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 00:36

Ps: Beekbergen heeft de prachtige winkel "via natura". Te doen vanaf Ermelo? Half uurtje rijden. Mocht je perse niet op internet durven bestellen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 00:46

De Carnis krijgen ze eigenlijk al langere tijd. Het teefje is va 11wk bij ons en stond op Rc, maar heb ik snel over gezet toen. Ten eerste is RC veel te klein voor ze. Het zijn kleine hondjes, maar ze hebben een behoorlijk bekkie.

Van Carnis hebben we ook de worsten en van Energique diepvries compleet. Bij die zaak is dat wel het beste soort voer.

Nu ben ik een dorp verder gegaan voor een Welkoop, in de hoop meer keus, maar het is vrij standaard.

Online kan wel snel en betrouwbaar zijn, maar je moet wel thuis zijn en wij zijn helemaal niet zo van het online bestellen eigenlijk als het niet nodig is.

Ik heb een kleine zak Cavom.

Normaal stap ik niet snel over, maar zeker de laatste 2 maanden begon ik toch te twijfelen. Ik dacht alleen dat het aan mij lag, omdat Carnis toch een goed voer moet zijn. Ik ben ze al meer gaan geven bijv.

Ze krijgen ''gezonde'' tussendoortjes.

Onze vorige honden kregen gewone brok. Zo had mn BC een voedsel probleem en kreeg voer van de da die ze niet lekker vond. Toen zij was opgegeven, heb ik allemaal zakjes gekocht en koos zij Smolke. Ik dacht, als laatste maaltijden. Maar ze knapte goed op en is 15jr geworden. Ons kleine hondje kreeg toen ook Smolke.

Deze 2 mankeren niks en ik wilde goed voer. In eerste instantie pens bij gegeven, maar dat is niet echt een geweldige oplossing voor elke dag bijvoorbeeld.

Cavom was bij Welkoop zo ongeveer de beste keus, maar thuis naast elkaar gelegd is het op papier een mindere brok.

In de overgang zullen we het misschien al zien of het slechter of beter wordt.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 00:52

Geperste brok zou ik gerust alle merken mengen en gewone brok ook maar zou niet snel geperst en gewoon mengen.

Compleet is compleet en blijft bij mengen compleet namelijk. Dus zou alleen letten op de manier waarop ze gemaakt zijn dus geperst scheiden van gewoon.

geperste brokken zijn zwaarder waardoor je minder brok voert dan bij gewone brokken om dezelfde grammen te houden. Wil dit niet goed vallen dan zou ik van geperste brok af stappen dan kun je meer voeren qua volume en krijgen ze toch evenveel binnen ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 01:18

Dank je wel. Dat zeiden ze hier ook toen we met ons teefje van Rc naar Carnis over wilden stappen. Beter niet mengen.

Ik vond de Carnis fijn, omdat het ook grote brokken zijn en onze schattige kleine hondjes, niet kauwen. ( ook botten bijv zijn een probleem )

100gram is echt bijna niks. Maar ze kauwen wel even. Kleiner voer is zo weg.

Omdat we nu meer Carnis geven, zouden we terug kunnen naar het minimum en de rest kunnen bijvoeren met Cavom.

Het reutje is al ruim een half jaar gecastreerd, maar niet dik geworden. En ze zijn ook zoals ik zei erg actief. Daarom durfde ik ook wel meer te geven van de Carnis.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 08:18

Ik voer geperst en gewone brokken gewoon door elkaar en daar dan ook rustig nog kvv of natvoer doorheen. Zolang je honden geen last van gevoelige darmen hebben is dat geen enkel probleem.

Royal Canin is een veel betere brok dan cavom en brokgrootte is helemaal afhankelijk van welke variant je kiest. Mijn dames krijgen (deels) nu RC boxer en met 6 brokken is mijn handpalm helemaal bedekt. Onze Rottweiler krijgt nu RC Duitse dog (hele energierijke brok) en die schijnen nog een flinke maat groter te zijn.

Ook RC giant zijn flinke brokken, uit mijn hoofd gezegd groter dan een euro. Cavom zijn dan weer kleine brokken vind ik persoonlijk. Die heb ik er overigens ook tussen zitten.

Pro plan is ook een A-kwaliteit brok met behoorlijk wat vlees erin (minimaal 28%, waarschijnlijk meer) en smolke is ongeveer gelijk aan cavom maar mag je wel 170g/dag van geven.

Om even wat standaardmerken te noemen. Als je trouwens wat wil bijvoeren, dan is het handig om de light-versie te voeren.

Meikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 20:18

Ik zou stoppen met Carnis als de zak leeg is en op zoek naar 1 voer die je zonder mengen zonder problemen kunt voeren.

Via Natura in Beekbergen is inderdaad een winkel met kennis, ze kunnen je goed adviseren. Als je graag niet dure geperste brokken wilt, zou ik eerder Markus Muhle aanraden dan Cavom. Kijk maar eens naar de ingrediënten, het spreekt je vast meer aan. Online te bestellen.

Als je in Ermelo woont (heb ik ook gewoond), kun je voor goede rauwe vleesproducten bij Animal Food Express terecht in Putten.

Verder zit in Ermelo een dierenwinkel (iets met Hobby hond ofzo, of hondenhobby) die o.a. Natural Health Carnivore verkoopt. Een brok met veel vlees en niet duur. Het is geen geperste brok, maar misschien bevalt een krokante brok wel beter. Het geeft een meer verzadigd gevoel omdat er wat meer eiwit en vet inzit en doordat de brok niet meteen uit elkaar valt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 20:30

Meikje, bedankt.

Beekbergen is niet echt in de buurt eigenlijk.

De Cavom is wel open, dus maak hem wel op. Heb het wel gemengd en het is wel een harde brok. Ze doen langer over hun eten. De rest kan ik nog niet bepalen. En anders bewaar ik het wel als beloningsnoepjes.

RC werd nog genoemd, maar deed ons teefje het helemaal niet goed op als pup. Ze had diarree en het was echt te klein. Zijn kleine hondjes, maar hebben een flink bekkie zeg maar.
Het reutje is met 6 mnd bij ons gekomen en was ook al van de RC af die hij bij fokker kreeg.

Rauw vlees hebben we niet, maar zal dat even opzoeken. Animal Food expres. We komen hier niet vandaan, dus ken niet alles.
We hebben wel de worsten van Carnis en het kant en klaar diepvries voer van Eenergique, maar krijgen ze niet elke dag.

De genoemde winkel ben ik nu al 2x rot behandeld, maar zal er wel weer gaan kijken.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 21:25

RC kan niet als merk te klein zijn. De specifieke brok (waarschijnlijk de mini junior of zelfs de x-small junior) wel. Dit is ook een RC-brok (ruim 4cm breed):
http://www.royalcanin.co.za/var/royalca ... _large.jpg

Nu hoef je van mij echt niet per se royal canin te voeren, en het kan gerust dat jouw hond het niet goed deed op RC (danwel het die specifieke brok, danwel het merk). Maar een merk afschrijven als te klein terwijl juist RC bekend staat om zijn vele soorten, vormen en maten brok is niet helemaal terecht.

Nutro Choice heeft ook mooie grote brokken. Je moet even voelen of je de gewone adult of de large breed beter vindt (de mini is ook echt mini). Pro plan weet ik de maat brok niet zo van, dat heb ik zelf nog niet gevoerd, dus dat moet je even door de zak heen voelen. Van Eukanuba heb ik nu ook een mooie maat brok, maar ik ben van het merk zelf niet zo weg. Bosch heeft ook een mooie maat brok, maar is in weinig fysieke winkels te krijgen.

Je mag energique in principe gewoon elke dag voeren, is goed voor ze als ze het verdragen.

Meikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 22:29

Hm dat is niet zo fijn, dat je in die winkel rot behadeld werd. In Harderwijk zit www.discount4pets.nl, daar hebben ze goede betaalbare merken zoals Renske, Brit en Acana.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 00:45

Mizora, we hadden pup voor kleine hondjes. Het teefje was 3,5kg en nu met 14mn 8,5 kg, dus niet groot. Maar je moet haar zien om te begrijpen dat ze echt niet kauwt. Haar broertje dus ook niet helemaal.
Als vb; Ik had calcium botjes gekocht. Het was hap, slik, weg. Ik was daar niet blij mee en hield ze goed in de gaten. Ze aten goed en waren normaal actief. Volgende dag spuugde zij en kwam er nog een half botje uit. Ik ben dus echt heel voorzichtig geworden.
Mn moeder had gedroogde visjes voor haar hondje. Die ligt daar een half uur op te kauwen ( een kr york/chihuahua van 5,5kg ) Ons teefje slikt het zo door.

RC heeft brokjes per ras en soort hond. Dan ga ik niet snel iets geven voor een volwassen of grote hond aan een klein pupje toen.
Buiten dat had ze consequent diarree en was dat wel meteen weg met Carnis.

De Cavom is wel harder dan Carnis en dat zou wel een verbeter punt zijn. Zelfs uit een trage voerbak eten ze hun eten veel te snel weg.

De Energique is ook zo snel weg en mag ze niet echt gek veel er van geven wat op de doos stond. Ze zijn behoorlijk actief, dus geef al iets meer.

Oke, zal eens kijken. Renske heb ik wel gegeven aan mn Border Collie. Niet meer aan gedacht eigenlijk. Die was super gevoelig, maar mengde dat laatste periode bij en deed ze het goed op. Maar ik vind het heel raar spul.

Ik sla de site op, heb vanmiddag alle linkjes al bekeken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-16 20:00

Ik was al begonnen met mengen en wil de Cavom wel op maken. Maar ook al vind ik het op papier een mindere brok, doen ze het wel goed.
De ontlasting is minder, maar nog wel iets vaak. Kijken of dat nog verandert als de Carnis helemaal weg is.
Ze likken minder aan de grond.
Ze zien er goed uit, dus geen negatieve veranderingen.

Wat fijn is, is dat het een hard biksje is, dus ze meer moeite moeten doen. De Carnis is ook een groot brokje, maar erg zacht. Sowieso is een flinke laag in de bodem poeder. Ben benieuwd hoe dat bij Cavom is.