Ervaringen gevraagd over de Axolotl, walking fish.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Waikiki

Ervaringen gevraagd over de Axolotl, walking fish.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 09:34

Sinds enkele maanden ben ik in het bezit van een Axolotl. Vanaf het begin heeft hij al geweigerd om de korrels van de speciaal zaak te eten. Er werd mij geadviseerd om hem raw mince te geven. Hier was hij helemaal weg van en at het ook.
Helaas hebben wij een enorme extreme hittegolf gehad (die eigenlijk nog steeds aan de gang is) en daardoor steeg de kamertemperatuur ook ondanks de airco.
Ik vrees dat de temperatuur in de tank toch te warm is geworden want hij is weer gestopt met eten.
De temperatuur is inmiddels weer onder controle, maar ik ben bang dat hij er niet meer bovenop komt.
Waar ik hem gekocht heb adviseerde ze mij om hem bloedwormen te geven. Hier was hij in de eerste instantie heel erg keen voor, maar kijkt hij er nu ook niet meer naar om. Ik ben ten einde raad en bijna in staat om hem de bloedwormen te geven via een spuitje in zijn mond.
Na alle speciaal zaken afgeweest te zijn kom ik niet veel meer verder, en de laatste vertelde mij zelfs dat hun hetzelfde probleem hadden met hun Axolotl.
Ik neem de zorg van mijn dieren uiterst serieus en voel mij er ook behoorlijk naar onder :/
Is er hier iemand met ren Axolotl die hetzelfde probleem heeft gehad, of iemand met advies?

Bedankt :)

Riddershow

Re: Ervaringen gevraagd over de Axolotl, walking fish.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 19:43

Ik weet niet wat de temperatuur is in je aquarium, maar hun ideale leefomgeving is 16-18 graden. Dus ik verwacht dat de temperatuur omlaag halen je grootste probleem is. (en herkenbaar bij veel axolotl eigenaren) Je zit eigenlijk aan een max van 20-22 graden.

Zorg voor ledverlichting en geen kap op de bak. Verder kun je of elke dag wat water verversen om de temperatuur omlaag te halen of met bevroren petflessen gaan rouleren (als koelelementen). Koelsystemen zullen waarschijnlijk boven het budget liggen :P

Verder eten axo's vaak alleen korrels als ze het van jongst af aan gewend zijn. Maar kun je ze eigenlijk verder alles insect/vlees gerelateerd geven. Die van mij werd gek van een vers gevangen regenworm of vliegen. Maar had ook vaak sprinkhanen en meelwormen op voorraad. een kennis van mij gaf zelfs restjes gehakt en vlees-snijdsels (rauw). Het is eigenlijk wel belangrijk om af te wisselen.

Ze mogen eigenlijk niet te veel eten, want dan worden ze te dik, maar het is een beetje kijken naar hun figuur. En uitproberen of 1x per dag of 1x in 2 dagen eten wil geven en hoeveel dan per keer.

Verder houden ze van schuilplaatjes, dus een lekker holletje kunnen ze ook erg waarderen.

Ik hoop dat je iets verder kan.

PS: als het een mannetje is, dan kunnen ze erg hitsig worden na een plotselinge koeling van het water... :D