Ik heb een border collie reu van 7 maanden, die het ongelooflijk goed doet op de hondenschool, en ook thuis. Het is een heel lieve, aanhankelijke, speelse hond die rustig is in huis, mee op bezoek kan, waar je overal mee kan komen. Natuurlijk is hij nog jong en moet hij nog veel leren, maar hij doet het heel erg goed op zijn jonge leeftijd.
Met de kat zoekt hij heel veel contact, hoewel de kat daar niet altijd evenveel mee van gediend is. Als hij zich rustig houdt, kan de kat er wel mee om, maar is hij iets te hevig, haalt de kat wel uit en stopt hij ook. Je zie wel duidelijk zijn drijversinstinct en hoe hij de kat de pas afsnijdt.
Nu hebben we thuis ook kippen, waar hij nooit iets naar gedaan heeft. Als kleine pup ging hij natuurlijk wel aan de draad snuffelen, maar nooit hevig, nooit bruut.
Zaterdag is hij over de draad geraakt en heeft hij de kippen serieus lastig gevallen. 2 hebben het niet overleefd, 2 hebben serieuze wonden die we nu proberen te verzorgen en hopelijk halen ze het, eentje mankeert er helemaal niets. We hebben hem uit het hok gehaald, streng gestraft en een tijdje genegeerd. Voor de rest van de dag gewoon normaal gedaan, maar wel kort gehouden. Ik had op de hondenschool navraag gedaan en zij zeiden dat hij het waarschijnlijk als spelletje had gezien en dat we zeker naar andere honden geen veranderd gedrag moesten verwachten. Er werd ons aangeraden om zelf zo normaal mogelijk te doen bij andere dieren, omdat hij anders zou merken dat er iets anders als anders is. De hondenschool zelf woensdag ging goed, met andere honden inderdaad geen probleem.
Nu heeft hij net weer in het hok gezeten, ondanks onze inspanningen zaterdag om het hok hoger af te schermen. Mijn vriend was gelukkig snel genoeg daar en hij heeft aan de kippen zelf niets kunnen doen.
Wat doe ik hier nu mee? Hem nooit meer alleen in de tuin laten? Een hek van 1m80 rond de kippen zetten? Gaat dit nu echt geen verdure "problemen" geven als we nieuwe kippen in huis halen?
Ik weet niet goed hoe ik hiermee om moet gaan, vooral naar hem zelf toe.
Bedankt voor diegenen die het hele verhaal gelezen hebben, hopelijk komen hier wat nuttige tips uit