Hoeveel brokken moet mijn hond krijgen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

billionache

Hoeveel brokken moet mijn hond krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 21:29

Misschien stel ik een enorm domme vraag, dat kan :D maar wie niet waagt, niet wint.

Sinds oktober hebben wij een oudje geadopteerd uit het asiel. Hij had toen al overgewicht. Momenteel merken we dat hij niet echt gewicht verliest, en daar willen we graag wat aan doen.

Momenteel krijgt hij enkel 's avonds eten: Hill's Prescription diet j/d (reduced calorie). Omdat hij nogal een viesneus is doen we hier nog een beetje kvv onder en wat lauwwarm water. Hiernaast krijgt hij doorheen de dag nog volgende dingen:
- 's middags een schaaltje yoghurt met zijn supplement (gelatinaat poeder)
- 1 biologisch geiten/schapenoor om op te kauwen
- 's avonds voor het slapengaan een kauwsnack (zo'n stick van de Aldi)
- paar koekjes doorheen de dag (dit beperken we tot een minimum)

De brokken geven we momenteel 'op het oog', wegen we dus niet echt af maar dit blijkt niet echt te werken. We willen dus echt beginnen met netjes af te wegen om zijn gewicht weer op peil te krijgen. Echter vind ik de richtlijnen op de verpakking nogal 'vaag'... Er zit een ruime marge op en ik kan niet goed inschatten hoe we de overige dingen zoals yoghurt etc in rekening moeten brengen hiermee.

Zijn ideale gewicht zou rond de 16-17kg moeten liggen. De richtlijnen op de verpakking zijn als volgt:
- 10kg: 115g - 160g
- 20kg: 195g - 270g

Wat zijn activiteit betreft: hij heeft artrose dus gaat max twee keer 10 minuutjes per dag wandelen. Verder ligt hij quasi altijd binnen te slapen of te niksen, vandaar ook het geiten/schapenoor en de kauwsnack. :-)

juval

Re: Hoeveel brokken moet mijn hond krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 21:31

op de zak voer staat vast wel een voerschema voor jouw hond.
verder gewoon helemaal stoppen met koekjes en snacks, dit hebben ze echt niet nodig.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 21:36

Simpel antwoord op je vraag, aanzienlijk minder dan je nu geeft. Vergeet het voederschema op de zak maar; jouw hond heeft (veel) minder nodig dan gemiddeld.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 21:37

@juval: dat is net het hele punt, ik vind dat voerschema vrij vaag opgesteld en kan het niet zo goed omrekenen...
Stoppen met snacks en koekjes wil ik wel graag. Probleem is dat dit het enige is waar hij een beetje voor gemotiveerd is (bv om buiten te gaan plassen). We zoeken dus wel naar een andere oplossing hiervoor. :-) heb net via PB wel de tip gekregen om van die proefverpakkingen van gewone brokjes te gebruiken als 'snoepjes'.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 21:38

Wat voor stick is dat van de Aldi? Zo'n dentastick?
Verder zou ik de koekjes omruilen voor de brokjes van de afgewogen maaltijd. Hoeveel KVV geef je er doorheen?

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 21:42

@Kuggur: heb je ook een idee qua aantal grams? Alvast bedankt voor je reactie :j

@annepaardoes: inderdaad zo'n dentastick van de Aldi krijgt hij 's avonds. Brokjes geven als snoepjes is wel een goeie!
KVV weeg ik ook niet af (niet goed eigenlijk). Is ook niet echt kvv geloof ik (ben er niet zo in thuis). Het zijn van die worsten van het merk Runner. Daar snij ik elke dag 2 plakjes vanaf.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 21:45

billionache schreef:
@juval: dat is net het hele punt, ik vind dat voerschema vrij vaag opgesteld en kan het niet zo goed omrekenen...
Stoppen met snacks en koekjes wil ik wel graag. Probleem is dat dit het enige is waar hij een beetje voor gemotiveerd is (bv om buiten te gaan plassen). We zoeken dus wel naar een andere oplossing hiervoor. :-) heb net via PB wel de tip gekregen om van die proefverpakkingen van gewone brokjes te gebruiken als 'snoepjes'.

Schema wat je doorgeeft is duidelijk. De hond zou volgens het schema 181 gram moeten hebben. gebaseerd op 16 kg.
Maar, aangezien je vlees bij voert, yoghurt, snoepjes en kauwsnack zit je eerder op de 110 gram. Dit omdat de 181 waarschijnlijk voor een actieve hond is. Ook denk ik dat het geen kwaad kan om naar een ander supplement te kijken. Want als de hond door artrose nog amper kan wandelen, krijg ik niet de indruk dat het goed met hem gaat als je verder loopt. Ik zou alleen de koekjes al weghalen. En om te beginnen twee keer per dag voeren. Waarom voer je maar een keer? Mocht je echt geen twee keer willen voeren. Dan gebruik zijn eigen brokjes als koekjes. Ga je minder koekjes voeren, dan mag er iets van brok boven op. Wat voor KVV voer je? Kip is bijvoorbeeld heel lichtverteerbaar maar vet. Rund is heel mager. Dat maakt ook zeker verschil. Waarom word zijn supplement met Yoghurt gegeven en niet door zijn vlees?

Dit is een heel goed supplement; http://www.globalmedics.be/deploy/anima ... old-canine

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 21:50

Hij heeft lang 2x per dag voer gekregen, maar bijna elke ochtend moesten we de brokken bijna weggooien. Hij heeft 's ochtends gewoon écht absoluut geen honger, ligt liefst tot de middag op de bank nog te slapen/niksen. 1x per dag voeren is dus echt een bewuste keuze bij ons :-)

Hij kan trouwens niet 'amper nog wandelen', hij is gewoon klaar na 2x tien minuutjes per dag (of 30min in één keer). Zijn supplementje is prima, in samenspraak met de DA en we merken duidelijk verschil sinds hij dit krijgt. Yoghurt is eigenlijk gewoon overgenomen vanuit het asiel, daar kreeg hij het ook gewoon op die manier.

Alvast bedankt voor de input! :-)

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 21:52

Ik zou dat geiten/schapenoor erin houden, juist goed voor de tanden en een fijne bezigheid voor de hond. Inderdaad in plaats van koekjes/snoepjes dan gewoon een paar brokjes geven. Zo'n dentastix is ook niet zo heel gezond of echt goed voor de tanden. Misschien vervangen door een kleinere, gezonde snack? Gedroogd kipreepje ofzo?

Verder dan een of twee handjes minder brokjes dan je nu in het bakje gooit? Die Runner worst, even opgezocht, klinkt niet heel verkeerd. Voor de lekker geen probleem lijkt mij en twee plakjes lijkt mij niet zoveel voor een hondje die 16-17 kg zou moeten wegen.

Lastig dat wat meer bewegen niet kan i.v.m. artrose. Super dat jullie dit oudje een thuis hebben gegeven! :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 21:56

billionache schreef:
Hij heeft lang 2x per dag voer gekregen, maar bijna elke ochtend moesten we de brokken bijna weggooien. Hij heeft 's ochtends gewoon écht absoluut geen honger, ligt liefst tot de middag op de bank nog te slapen/niksen. 1x per dag voeren is dus echt een bewuste keuze bij ons :-)

Hij kan trouwens niet 'amper nog wandelen', hij is gewoon klaar na 2x tien minuutjes per dag (of 30min in één keer). Zijn supplementje is prima, in samenspraak met de DA en we merken duidelijk verschil sinds hij dit krijgt. Yoghurt is eigenlijk gewoon overgenomen vanuit het asiel, daar kreeg hij het ook gewoon op die manier.

Alvast bedankt voor de input! :-)

Ik denk, maar dat is mijn idee, dat hij met yoghurt weinig kan.. Vind het eigenlijk ook niet echt een voer voor een hond en daarom mijn vraag welke soort KVV hij krijgt, en waarom het poeder daar mee niet gemixt word?
Eigenlijk is mijn idee, Pak morgen vroeg, of vanavond na het laatste voeren eens al zijn voer bij elkaar. Weeg de bak/zak van het brok, en schrijf het gewicht op. Doe het zelfde van de bak/zak met koekjes, pak yoghurt(tenzij jullie samen van het pak doen, dan is het lastig) , van het vlees en alles wat hij krijgt.
Meten is weten. Als je niet weet hoeveel je voert, en wat de voedingswaarde overal van is, kun je gewoonweg niet fatsoenlijk minderen.
Dan had ik dat stukje van wandelen verkeerd begrepen, al vraag ik mij wel af, buiten het wandelen, speelt hij dan met jullie? Is hij wel actief?

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 22:00

Enorm bedankt al voor de tips tot nu toe! Hier kan ik zeker wat mee :D

Ik denk inderdaad dat ik de poeder onder wat vlees oid ga mengen, al hoop ik dat dat wel goed 'mengt'. De yoghurt was hier qua consistentie wel ideaal voor namelijk. Dat meten ga ik zeker doen!

Naast het wandelen slaapt hij erg veel (hij is 12 jaar trouwens). Als hij een beetje 'uitgeslapen' is heeft hij zeker wel zijn actieve momentjes. Dan komt hij met zijn bal (of ander speeltje) naar ons om wat te spelen en na 5-10 minuutjes gaat hij weer lekker liggen. :-)

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 22:05

Ik weet niet hoeveel gelatinaat jullie geven, maar hou er rekening mee dat dat ook behoorlijk aan kan zetten. We hebben er hier ook goede ervaringen mee maar zijn dus wel iets minder gaan voeren. Gaat hier overigens gewoon door de kvv of met een beetje water bij de brok.
Vrienden van ons hebben het ook een tijd gewoon door het water gedaan, maar aangezien we 2 honden hebben en de 1 meer drinkt dan de ander is dat voor ons niet praktisch.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 22:06

Oh hij is ook een beetje opa hihi!
Als je van die vlees rollen haalt, kijk dan van welk dier. http://www.doggyfood.nl/category/worst/
ZIjn het die worsten of diepvries? Want die hebben ze helaas niet in Rund.. Lam en kip zijn vrij vet, en zijn juist goed voor honden om aan te komen.. En dat wil je juist niet.. :P Het kan wel. Maar dan moet je of van het vlees, of van de brokken nog iets minderen.
Het is helemaal uit te rekenen. Maar dan moet je overal de de calorieen van weten en weten wat jouw hond moet hebben. Dat is wel te vinden op het internet denk ik. Voor de katten was dat makkelijk te vinden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 22:09

Hoeveel gram brokken voer je nu?

Hij moet zo'n 170g krijgen als je het minimumgewicht neemt maar daar mag je dan weer zo'n 25% onder gaan zitten als absoluut voerminimum ivm mineralen en vitaminen. Dat komt neer op zo'n 130g brokjes minimaal per dag. Hij krijgt dus ook nog kvv en yoghurt en een oor en een kauwstaafje en snoepjes. Ik zou zeggen, weeg het eens allemaal. Het gewicht van het kauwstaafje, kvv, oor en snoepjes mag je van de hoeveelheid brokken afhalen, mits je maar minimaal 130g blijft voeren dan. De snoepjes en het kauwstaafje kan je vervangen door een paar brokjes van zijn voer.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 22:10

@TeSzZz: hij krijgt momenteel de aangewezen hoeveelheid op de verpakking (primeval), dat is 3/4 maatschepje. We kunnen hiermee dus zeker minderen, zeg je? Mij lijkt inderdaad de hoeveelheid die hij nu krijgt sowieso moeilijk te mengen met vlees of water.

@kiwiwitje: ik ga inderdaad eens eea opzoeken! Het zijn inderdaad de rollen uit de link hierboven. Die soorten vlees is een goeie tip! Dat wist ik namelijk niet.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 22:13

Succes :) Ik durf niet te zeggen hoe de prijsverhouding zit met die rollen. Maar evt kun je bij de supermarkt ook Smuldier halen. En die heel licht laten ontdooien in de koelkast. Dan in stukken snijden met een kartelmes(of broodmes) en de rest in de vriezer, of voor twee dagen eruit halen. Die hebben ze in een (compleet) rund versie. :)

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 22:52

Aangezien dit al een "light" brok is zou ik de 170 gram nu eerst een periode gewoon aanhouden. Daarbij de snack van de Aldi schrappen. Het oor erin houden en maar een klein beetje vlees erbij. Ga dan eens wekelijks de hond wegen en kijk dan of de hond afvalt. Hij moet natuurlijk ook niet te snel afvallen. Als er geen gewichtafname is kan je altijd mog naar de 150 gram brokjes per dag.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 22:55

annepaardoes schreef:
Aangezien dit al een "light" brok is zou ik de 170 gram nu eerst een periode gewoon aanhouden. Daarbij de snack van de Aldi schrappen. Het oor erin houden en maar een klein beetje vlees erbij. Ga dan eens wekelijks de hond wegen en kijk dan of de hond afvalt. Hij moet natuurlijk ook niet te snel afvallen. Als er geen gewichtafname is kan je altijd mog naar de 150 gram brokjes per dag.

Het is wel belangrijk dat ze eerst weet wat ze voert. Ze moet volgens de richtlijn zo'n 181 gram brok voeren, daarbij krijgt hij een stick, koekjes, yoghurt en vlees. ''gewoon'' 170 gram voeren is al te veel. Het is inderdaad een ''light'' brok, maar het is niet berekend op een oude, niet actieve hond. De richtlijnen zijn voor normaal actieve honden. En dan weten we nog niet eens of de hond gecastreerd oid is, want dan hoort hij nog eens 30% minder te krijgen.

Was ik vergeten TS, is hij/zij gecastreerd oid?

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 22:57

Hij is inderdaad gecastreerd, maar dit pas sinds enkele maanden. :-)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 22:59

billionache schreef:
Hij is inderdaad gecastreerd, maar dit pas sinds enkele maanden. :-)

Dan mag je daar ook rekening mee houden. Had je toevallig de Site van LICG al voorbij zien komen? Helaas kon ik daar niks over oude honden vinden. Maar verder staat er veel (Reken) uitleg op! :)

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 23:03

kiwiwitje schreef:
annepaardoes schreef:

Het is wel belangrijk dat ze eerst weet wat ze voert. Ze moet volgens de richtlijn zo'n 181 gram brok voeren, daarbij krijgt hij een stick, koekjes, yoghurt en vlees. ''gewoon'' 170 gram voeren is al te veel. Het is inderdaad een ''light'' brok, maar het is niet berekend op een oude, niet actieve hond. De richtlijnen zijn voor normaal actieve honden. En dan weten we nog niet eens of de hond gecastreerd oid is, want dan hoort hij nog eens 30% minder te krijgen.

Was ik vergeten TS, is hij/zij gecastreerd oid?

Dat absoluut maar dan nog is de ene hond de andere niet. Of het te veel is is dus afwachten of de hond en niet op afvalt. De 170 gram zit al op de ondergrens van de richtlijn. Liever eerst met een aantal gram beginnen en daarna alsnog wat minderen dan in een keer te weinig voeren.
Laatst bijgewerkt door annepaardoes op 06-03-16 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 23:04

Neem je hond echt vaker mee naar buiten. Wij hebben ook een oudje met artrose en was tot een half jaar geleden ook te dik, is binnen enkele maanden kilo's afgevallen

Qua voer: minder dan aanbevolen hoeveelheid, verdeeld over 3/4 x per dag voor verzadigd gevoel. Na het wandelen krijgt ze een afgebroken koekje (klein stukje). Niks extra's zoals boterham korst en weet ik het. Ze heeft zo'n droog buffelhuid kauwbot waar ze lekker mee bezig kan zijn, halen we af en toe weg als ze te fanatiek wordt.

Ze krijgt elke dag een tablet (NSAID) ontstekingsremmer+pijnstiller

Wandelen 4 tot 5 x per dag 5 tot 10 min ivm artrose. Afvallen gaat ook beter door vaker kleine stukjes te lopen en niet lang.

Ons is het makkelijk gelukt en mijn hond natuurlijk, maar wees gewoon heel consequent met al die extra's. Moet zeggen dat je veel troep geeft, vooral zo'n kauwstick van de Aldi werkt niet bevorderend

Edit: weeg de hoeveelheid brokken voor een dag af, en wanneer je iets lekkers wilt geven, geef dan een brokje uit de dagelijkse hoeveelheid
Laatst bijgewerkt door Batlow op 06-03-16 23:08, in het totaal 2 keer bewerkt

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 23:05

Maar nogmaals, dan moet ze eerst weten wat ze voert. Anders kan ze niet eens minderen? (@anne)

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 23:05

kiwiwitje schreef:
Maar nogmaals, dan moet ze eerst weten wat ze voert. Anders kan ze niet eens minderen? (@anne)

Waar.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 23:10

Zo stom Kan jouw hond niet wat vetjes doneren TS? De hond van mijn vader, komt juist niet zo goed aan.. :P