Ik ga twee weken op vakantie in de zomer en ik heb een kat die niet goed alleen thuis kan blijven. Ook een pension zou geen goede optie zijn. Had voorheen altijd m'n buurmeisje die voor de kat kwam zorgen twee keer per dag maar de kat was toch te gestrest omdat ze te lang alleen zat. Ze plaste dan regelmatig binnen.
Nu zat ik er aan te denken om via een site een huisoppas te regelen. Maar er zijn meerdere websites die dit aanbieden en ik heb er eigenlijk geen ervaring mee. Is er hier iemand die al eerder een huisoppas gehad heeft via een website? Hoe is dat bevallen? Misschien nog andere tips hoe ik aan een oppas kom?
Ik zelf wordt door verschillende vrienden gevraagd om op hun huis en dieren te passen. Dit omdat ik nog gewoon thuis woon en dus nergens naar hoef te kijken. Verder vind het altijd ook erg relaxed om even uit huis te zijn. Misschien heb jij ook zo iemand in je omgeving?
Een klasgenootje van mijn dochtertje is laatst met haar broertje, zusje en ouders 3 weken naar Afrika op vakantie geweest. Zij hadden hetzelfde probleem met hun honden, kat en hangbuikzwijntjes. Via een website hebben zij oppas aan huis geregeld. Dit was een wat ouder stel. Vooraf zijn ze kennis komen maken en tijdens de periode dat ze op vakantie waren hebben zij in hun huis gelogeerd en voor de dieren gezorgd. Mij likt het vreselijk, relatief onbekenden in je huis en bed, maar de ouders van het klasgenootje waren er erg over te spreken en alles is goed verlopen.
Ik ben zelf huisoppasser en heb veel ervaringen gehoord van de mensen bij wie weet hebben opgepast. Meestal zijn ze erg enthousiast, maar er zitten soms minder goede matches tussen. Het is belangrijk dat het klikt tussen jou en de oppasser(s) en als je een gevoelig dier hebt is het ook goed om gevoelige mensen als oppasser te hebben. Maak dus vantevoren kennis met de oppassers om te bepalen of het een match is.
Er zijn drie websites in Nederland hiervoor. De "kwaliteit" van de oppassers verschilt niet voor zover ik merk. We hebben zelf ervaring met alle drie de websites.
Huizenoppassite: gratis, je kunt alle oppassers-profielen bekijken en na aanmelding de contactgegevens zien. Je kunt eventueel gratis een oproepje plaatsen.
Holiday link - een grote website met veel oppas-profielen, maar kost wel €75 per jaar. Dit is een goed alternatief als je via de gratis website geen geschikte personen kunt vinden. Nadeel (naast hoge kosten) vind ik dat je veel formulieren moet invullen en deadlines hebt hiervoor.
Voor-elkaar: kost €12 per jaar volgens mij. Deze website vind ik iets minder prettig in gebruik, onoverzichtelijk en geen zoekfuncties. Nadeel is dat je verplicht bent om een oproepje te plaatsen. Je kunt dus niet alleen inschrijven om de contactgegevens bij de profielen te zien, zoals bij de andere sites wel kan.