Konijnen en wormen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Konijnen en wormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-16 21:55

Ik las laatst een topic over dat het vaker voorkomt dat konijnen wormen hebben dan mensen erg in hebben. Ik heb dat zelf helaas ondervonden.

Het konijn dat ik destijds gevonden had in het bos is overleden. Vrij plotseling. Ondanks heel goed eten. Kan te maken hebben met slecht gebitje, maar misschien ook wel met wormen.

Ik heb nog een mooie lotharinger en die wil ik graag levend houden. Ik zit er aan te denken om preventief te ontwormen.
Heeft iemand advies waarmee ik dat het beste kan doen?

karuna
Drukke kabouter

Re: Konijnen en wormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 21:58

Is ontlasting katen testen door de dierenarts niet een idee. Dan weet je meteen welke wormen het zijn en welk middel je nodig hebt.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 21:59

Dat ligt eraan. Panacur werkt tegen pinworm, stronghold weer tegen een andere soort.
Maar aangezien preventief ontwormen weinig zin heeft, denk ik dat je beter de dierenarts kunt bellen en de keutels kunt laten onderzoeken. Dan weet je of ze wormen hebben en of het nodig is.

Bovendien merk je dat ze wormen hebben, oa aan het vermageren en je kunt ze soms zien in de keutels.
Doodgaan aan wormen gebeurt niet zo snel. Dan denk ik eerder aan een ziekte, zoals RHD 1 of 2.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-16 22:05

Mijn lotharinger is levendig en kerngezond. Dus er is geen soort van `pramox` voor konijnen?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 22:08

Nee. Althans, ik heb nu met wormen te maken bij mijn konijnen, pinworm, en het enige wat hiertegen werkt is panacur. 2 weken lang iedere dag behandelen, na 10 dagen 1 dag herhalen, en dit meerdere keren om ook alle eitjes te doden. Dus het is niet zo simpel als bij andere dieren, wormenkuurtje erin en klaar.. Was het maar zo.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-16 22:14

Er is nog niet veel voor konijnen ontwikkeld. Want mensen willen er in het algemeen geen geld in steken. Vandaar dat we niet veel voor ze kunnen doen. Dat is balen.

charmaine90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 22:22

Ik zou niet een konijn echt preventief ontwormen zoals een hond en paarden. Ik geef die van mij 1a2 keer per jaar een pipet stronghold. Liever 1 keer. Het is aardige inslag op de spijsvertering en gezondheid.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 22:35

En stronghold werkt niet tegen pinworm, wat juist de meest voorkomende wormensoort bij konijnen is

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 22:50

Gaat waarschijnlijk om pinwormen? Die kun je weg krijgen met Pannacur.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 08:45

Er is volgens mij niet eens sprake van wormen. Alleen de vraag of er preventief ontwormd kan worden ;)

charmaine90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:07

Stronghold kan je nog zo bij de balie halen zonder recept. Bij Panacur moet dat echt op recept. Ik zou dus eerst even met de dierenarts overleggen, bijvoorbeeld wilhelminapark in Utrecht, of gewoon een konijnen expert in de buurt (www.konijnen.nl). Maar preventief kan misschien wel. Maar dan 1 keer en niet elk jaar. Het is echt een bijhoorlijke inslag op het lichaam.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 13:47

Maar het is toch veel makkelijker om een mestonderzoek te laten doen? Keutels rapen, brengen, paar uur later heb je de uitslag.

Goedkoper en simpeler dan preventief ontwormen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 18:14

Ik denk dat een mestonderzoek het beste werkt. Dat doe ik ook bij mijn paarden.