Meedenkers gevraagd voor kattenopvang

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MarvanTom

Meedenkers gevraagd voor kattenopvang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-16 18:10

Hallo bokkers,

Ik heb even jullie gedachtengang en kennis nodig.
De casus: schoonouders hebben 3 katten, maar momenteel verblijft schoonvader in de revalidatie en gaat het zeer waarschijnlijk niet lang meer maken en schoonmoeder (geestelijk niet ok) is daardoor tijdelijk opgevangen elders.
Die 3 katten zitten nu dus al noodgedwongen enkele weken helemaal alleen in dat huisje.
1 is gewend elke dag naar buiten te gaan en zit nu dus alleen maar binnen, de andere 2 waren sowieso binnenkatten.
Allen zijn geen land mee te bezeilen: schichtig, angstig en ik zeg eerder niet opgevoed en verwilderd.
Wij hadden gehoopt dat het voor maar 3 weken was, maar gaat zoals het er nu naar uitziet veel langer worden.
Om de dag eten en drinken geven, de kattenbak doen en de rest van het huis poep/piesvrij maken is wat wij nu kunnen doen.
Dit is dus verre van ideaal.

Nu moesten wij vandaag met spoed naar de revalidatie, omdat het een aflopende zaak lijkt te worden, maar het eerste waar ik denk is aan de katten.
Schoonmoeder kan daar niet alleen terug voorlopig,maar leeft echt voor die katten.
Zij kan er wel mee omgaan, doet er echt alles voor en zorgt er echt heel goed voor.

Dus ons dilemma: wat moeten we nu met die katten?
Zelf tijdelijk opvangen gaat niet ivm onze eigen huisdieren.
Onder de neus van schoonmoeder weg laten halen door het asiel, kan je gewoonweg niet maken.
Kattenpension a €10 per dag/per kat is niet te doen.

Is er iets wat ik over het hoofd heb gezien qua tijdelijke opvang?
Wij weten ook nog niet óf ze terug naar huis kunnen, wanneer en allemaal of misschien 1.
Of is het dan gelijk definitief afstand moeten doen van alle katten?
Ik hoor graag of jullie een briljant idee of goede tip hebben!

Horsesandme

Re: Meedenkers gevraagd voor kattenopvang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 18:21

Misschien sowieso een kattenluik plaatsen zodat de katten zelf naar binnen en buiten kunnen en niet opgesloten zitten.
Verder heb je ook van die vakantieservices voor huisdieren. Die je dier voeren, water geven en die evt de kattenbak schoonmaken. Geen idee hoeveel zoiets kost. Maar je kan kijken of zoiets in je omgeving zit. Soms doen hondenuitlaatservices dat erbij.

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 18:27

Lastig ... :\

Ik zat te denken aan een (tijdelijke) herplaatsing, misschien staat iemand ervoor open om ze op te vangen en later in overleg te kijken welke er misschien terug kunnen als je schoonmoeder terug thuis zou zijn? Maar het blijft natuurlijk tricky, aangezien je dan moet vertrouwen op een vreemde.

@horsesandme: een kattenluik is nogal lastig aangezien maar 1 van de 3 katten naar buiten ging. Je hebt wel luikjes die aan de hand van de chip in een kat kunnen bepalen of de betreffende kat erdoorheen mag, maar die zijn nogal aan de prijs voor een oplossing die wellicht maar tijdelijk aan de orde zal zijn.

Sterkte TS, het is allemaal niet niks!

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 18:47

Ja die met een chip of halsbandje zou je dan naar kunnen kijken. Misschien 2e Hands via marktplaats ofzo.
Is goedkoper dan een aantal weken pension denk. En de katten kunnen in hun eigen vertrouwde omgeving blijven. Ipv de stress ze steeds heen en weer te verhuizen.

Of misschien een bekende of familielid die tijdelijk in het huis wil zitten en dan gelijk oppast.
Ik pas in de vakantie ook wel eens op de katten van een vriendin en woon dan gewoon 2/3 weken in dat huis.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-16 20:06

Het kattenluikje zal niet gaan lukken: het is een huurwoning van Humanitas, dus mag je niet 'zomaar' iets veranderen aan het huisje.
Een ander iemand tijdelijk in het huis mag dus ook niet; eigenlijk mogen er ook niet zoveel huisdieren. :=
Zoals het er nu naar uitziet, gaat dit nog weken zo niet maanden duren en dat kan gewoon niet.
Zijn het makkelijke katten, dan is oppas of een tijdelijk adres zo gevonden.
Deze zijn echt lastig.

Charlie is de buitenkat, een grote zwarte kat en enorm schuw.
Mickey is een zachtbonte cyperse en blaast en gromt als je komt voeren of in de buurt komt.
Pippie is een tja, wat is het? Nieuwsgierig jong ding, lapjes met enorme spitse oren en kopje als een sfinx of een nieuwerwetse siamees. Die heeft de meeste kans voor herplaatsing.

Een tijdelijke verhuizing lijkt ons het beste ivm de aandacht en verzorging en een eventuele herplaatsing in een later stadium.
Maar ja, is hier een instantie/ persoon voor te vinden?

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 09:21

De opvang waar ik mijn kat weg heb doet dit soort dingen ook (kattenopvang Bastet) en kost geen 10,- per dag per kat maar ongeveer de helft volgens mij.. Al is dat natuurlijk nog veel voor 3 katten als het wel maanden kan duren. Ik ben alleen bang dat een tijdelijke oplossing niet zo simpel is. Misschien dat 1 of 2 katten alvast herplaatst zouden kunnen worden? En dan de ander in een opvang plaatsen zodat deze evt nog terug zou kunnen, dan zijn ze niet alles kwijt.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 12:31

https://buuv.nu/

Nu zit deze vrijwilligers 'marktplaats' niet in Rotterdam voor zover ik op de site kan zien, maar kan me niet voorstellen dat er niet eenzelfde soort initiatief in Rotterdam zit (of waar je schoonouders wonen natuurlijk), in mijn woonplaats wordt er samengewerkt met de sociale wijkteams en buuv. Misschien wat ideeën?

Wel is het dan zo dat je een vreemde in huis zal moeten laten, maar via buuv gaan er altijd 'matchgesprekken' aan vooraf voor zover ik weet.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 20:08

Bedankt allemaal voor de ideetjes, maar het is nu een andere situatie.
Mijn schoonvader is vorige week maandag overleden, dus moeten de katten weg.
We zullen proberen de katten direct bij particulieren te plaatsen en anders wordt het toch het asiel...

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 20:20

Ai gecondoleerd!
Verhuisdieren.nl hoor ik veel succes verhalen over.