Kat heeft last van oren, DA kan niks vinden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MalaQ

Kat heeft last van oren, DA kan niks vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-16 16:34

Mijn kat heeft sinds enkele weken last van z'n oren. Hij is al meerdere keren door de DA gecheckt, maar de gehoorgangen zijn schoon en ook het trommelvlies is intact en schoon.
Toch vouwt hij z'n oren vaak dicht en schudt hij met z'n kop. Ook aan z'n oren zitten vindt hij niet fijn, terwijl dit nooit een probleem geweest is. Als ik z'n koppie kroel, wat hij altijd graag wilde, draait hij weg en vouwt dan ook z'n oren dubbel.

Hij krijgt nu honing oordruppels in de hoop dat dat pijn/jeuk wegneemt, maar hij vindt dit zó erg.

Iemand hier bekend mee en zoja, tips? Vind het niet leuk m'n katje zo te zien en er niets mee te kunnen doen -O-

Anoniem14

Re: Kat heeft last van oren, DA kan niks vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:54

Op oormijt gecontroleerd?

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 13:10

Ja is gecheckt, ook dat heeft hij niet.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 13:19

Wat voor eten krijgt hij?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 14:08

reageert hij wel of niet positief op oordruppels met cortisone in?

en idd iets in het voerpatroon veranderd?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 17:42

ik heb een opvang kat met een verwaarloosde middenoor ontsteking ws door mijt ooit gekomen. als ik jou was zou ik hem een keer met stronghold behandelen, dan kun je dit uitsluiten (is idd niet altijd te zien door de DA)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 11:16

Meestal is voeding de oorzaak, wat geef je nu?

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 22:01

Hij krijgt zeer goed voer. Hill's en sanimed, nierdieet. Dit is ook al 2 1/2 jaar hetzelfde, dus lijkt me niet dat dat de oorzaak is. Kan overigens ook niet veranderd worden aangezien hij helaas nierpatiënt is..

Oorzalf met corticosteroiden heeft hij niet gekregen, omdat daar eigenlijk ook qua hoe het eruit ziet geen aanleiding voor is. Ik zal het nog eens met de DA erover hebben of dit toch een optie is. Stronghold kan ik hem geven, wie weet helpt dat inderdaad, en hij moet toch ook weer ontwormd worden. Heb ik dat meteen gehad :)

Gisteren heb ik weer behoorlijk wat oorsmeer uit z'n oor gehaald, maar dat zit dus echt alleen in z'n oorschelp en niet in z'n gehoorgangen. Ik blijf het raar vinden dat hij daar zo'n last van heeft.
Bedankt voor het meedenken allemaal!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 22:18

Is het een binnen kat?

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 23:00

Ja, hij is een binnenkat :j

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 23:05

Misschien stomme vraag, maar ook gecheckt op vlooien?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 23:07

Evt swab/afkrabsel op kweek laten zetten?

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 23:39

Is de binnenkant van zijn oor rood/warm?

Heeft de DA een uitstrijkje genomen van zijn oorsmeer?

corinec

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 01:08

Mijn kat heeft ook last van haar oren gehad. Ik ben zelfs met haar naar het mcd in Amsterdam geweest. Hun raadde mij Atopica aan. Wel erg duur maar het heeft geholpen. Ze heeft nu nergens meer last van.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 08:58

Op voer kan je van de 1 op de andere dag opeens anders reageren, je kan er op eens overgevoelig voor Zijn.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 09:12

Mijn kater heeft dit ook..
Al jaren! Wij konden ook nooit wat vinden, oren waren schoon.
Af en toe wat oorsmeer maar ook daar zou die jeuk niet vandaan moeten kunnen komen zei de DA.

Wij hebben via zooplus oordruppels besteld, en zodra zijn oor weer wat hangt of hij met zijn koppie schud doen we dit erin, dan heeft hij een paar uur wat extra last maar daarna is het zeker 2 weken over.

Maar in het begin hielp dit maar amper, onze dierenarts vermoeden dat hij een voer allergie zou hebben, dus speciaal dieet voor van royal canin gekocht, maar dit deed helaas helemaal niks..
DA Bleef ervan overtuigd dat het een allergie moest wezen omdat hij verder niks kon vinden. Onze kater was onder narcose geweest om een kies te verwijderen waardoor ze zijn oren helemaal na konden pluizen, niks!

Ik ben toen opzoek gegaab naar voer waar alleen vis is zit. Volgens dr da zou bet een dierlijke eiwitten allergie kunnen zijn en dat zit overal in, maar amper in vis.
DA zelf kende zulk voer niet en was bang dat ik zelf voer moest gaan maken, wat ik zelf echt niet zag zitten.. Dus ik ben opzoek gegaan.

En weer bij Zooplus had ik bingo!
Orijen kattenbrok met 80% verse vis! Zonder tarwe (waar ook vaak allergie uit voort komt) en aangevulde andere producten die goed zijn voor katten met een allergie (alles staat duidelijk omschreven op de site)

Onze kater, had ook regelmatig last van misselijkheid door haarballen die er niet uitkwamen, dan moest hij laxeerpasta.. En ook heeft hij een contact allergie waardoor hij korsten op zijn kin krijgt bij plastic of metalen voerbakken.
En had hij altijd een dove vacht.

Sinds hij dit voer krijgt, Had hij binnen een week(!) een haarbal gespuugd en is daarna nooit meer misselijk geweest. (nu jaar later)
Hij heeft amper nog last van zijn oren ik druppel hem 1x per maand nog, hij vangt buiten nog wel eens een muisje..
Zijn vacht ziet er super uit en gewoon het aller belangrijkste hij schud niet meer met zijn kop en de erge jeuk is verdwenen!

Voor ons geen ander voer meer!

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-16 10:58

Nadiine, welke druppels zijn het? Kan je mij een linkje sturen??
Helaas, voer veranderen gaat echt niet, hij is nierpatiënt -O- Ik kan wel binnen bepaalde merken veranderen van voer, dus ik zal eens ingrediëntenlijsten gaan spitten, maar een voeding zoals orijen wordt zijn dood, juist door de hoge hoeveelheid eiwitten.. (en ja, ik heb dit geprobeerd, hij heeft op KVV gestaan, en heeft toen een week in de kliniek gelegen met een niercrisis, dus dat nooit meer).

Atopica legt zijn hele immuunsysteem plat.. Dat vind ik niet opwegen tegen de klacht die hij nu heeft.
Een kweek kan ik wel doen, maar er zit niets in z'n gehoorgangen, er zit echt alleen oorsmeer in de schelp, dus dat heeft waarschijnlijk geen meerwaarde.

Overigens heb ik nu een paar dagen met honingzalf gezalfd, en ondanks dat hij het vreselijk vindt, lijkt het wel wat beter geworden!

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 11:14

Ja hoor, dat zijn deze:
http://m.zooplus.nl/shop/katten/apothee ... ging/51558

Heb deze druppels toen ook meegeunaar de DA en hij gaf aan dat dit idd prima druppels zijn en dat als het werkt ik er lekker mee moest doorgaan!

Ohh, nierpatiënt maakt het inderdaad niet veel makkelijker Nee..
Maar hij mag juist geen eiwitten of moet hij juist wel eiwitten hebben?

Voor mensen zijn er ook allergie pillen, is er niet ook zoiets voor katten? Misschien kan dat hem helpen?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 11:15

MalaQ schreef:
Iemand hier bekend mee en zoja, tips? Vind het niet leuk m'n katje zo te zien en er niets mee te kunnen doen -O-

Hetzelfde bij mijn hond enkele maanden geleden. Oren schoon, trommelvlies schoon, maar achter het trommelvlies een hoop troep.
De dierenarts dacht aan een oorontsteking, maar geen enkele medicijn hielp. Ook kwam er uiteindelijk veel stank uit haar oor en werd haar oog raar. Uiteindelijk na maanden een CT-scan laten maken.
We hebben haar afgelopen woensdag in moeten slapen. Was een kwaadaardige tumor.

Laat een CT-scan maken. Dan weet je het zeker.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 11:18

HorseTopShop schreef:
MalaQ schreef:

Hetzelfde bij mijn hond enkele maanden geleden. Oren schoon, trommelvlies schoon, maar achter het trommelvlies een hoop troep.
De dierenarts dacht aan een oorontsteking, maar geen enkele medicijn hielp. Ook kwam er uiteindelijk veel stank uit haar oor en werd haar oog raar. Uiteindelijk na maanden een CT-scan laten maken.
We hebben haar afgelopen woensdag in moeten slapen. Was een kwaadaardige tumor.

Laat een CT-scan maken. Dan weet je het zeker.

He bah! Wat een nare gedachte :(
Sterkte iedergeval.. Y;(

Ik heb nog even de inhoud van orijnen vis kattenbrok opgezocht, lezen kan immers nooit kwaad ;)

In Alberta (Canada) maakt het onafhankelijke familiebedrijf Orijen uit uitsluitend Canadese ingrediënten heerlijk katten- en hondenvoer. Het voer wordt volgens een nieuw concept in de dierenvoerwereld geproduceerd: biologisch passend droog kattenvoer. Hierbij wordt rekening gehouden met de oorspronkelijke levensstijl van uw kat, maar houdt er tegelijkertijd rekening mee dat uw kat regelmatig eten krijgt en minder beweegt.
Hierdoor wordt Orijen kattenvoer met vis gekenmerkt en is bovendien ook geschikt wanneer uw kat aan allergieën of onverdraagbaarheden lijdt:

Enkel verse vis als eiwitbron
hoog aandeel aan eiwitten afkomstig van verse vis met levensmiddelkwaliteit
Groot aandeel aan hoogwaardige en essentiële omega-3-vetzuren verkregen uit verse vis voor een gezonde huid en een glanzende vacht
Zonder granen
Gereduceerd gehalte aan koolhydraten
Met veel groente en fruit
Gezondheidsbevorderende kruiden en prebiotische bacteriën
De wild gevangen vis komt van milieuvriendelijke visserijen en wordt elke dag opnieuw vers in Orijen kattenvoer met vis verwerkt. Omdat de verse basisproducten echter maar beperkt beschikbaar zijn, wordt Orijen kattenvoer met vis helaas in beperkte hoeveelheden aangeboden. Meer informatie over Orijen kattenvoer:
Groot aandeel aan eiwitten afkomstig van verse vis: katten zijn van oorsprong vleeseters, geen vegetariërs. Zij hebben een vrij kort maag-darmkanaal dat is gericht op de vertering van vlees met veel eiwitten. Koolhydraten kunnen echter maar lastig worden verteerd. Katten kunnen dan ook de eiwitten uit vlees als een bron voor energie gebruiken.
Voer dat enkel gebaseerd is op vlees kan de beste gezondheid en vitaliteit van uw kat garanderen. Meerdere studies hebben laatst ook aangetoond dat een groot aandeel aan eiwitten de functie van de nieren ondersteunt.

In Orijen kattenvoer met vis zit minstens 80% vis van levensmiddelkwaliteit, allemaal vers gevangen in Canadese meertjes, o.a.:

Chinook zalm (Oncorhynchus tshawytscha)
Cohozalm (Oncorhynchus kisutch)
Rode zalm (Oncorhynchus nerka)
Marene (Coregonus clupeaformis)
Noord-Amerikaanse riddervis (Salvelinus namaycush)
Noord-Amerikaanse snoekbaars (Stizostedion vitreum)
Verse vis een rijke bron aan makkelijk verteerbare eiwitten en vetten en bevat daarnaast ook nog eens veel actieve omega-3-vetzuren zoals DHA en EPA, dat zorgt voor een gezonde huid en een glanzende vacht.

Zonder granen, met een gereduceerd koolhydratengehalte: graan is een goedkope bron voor energie en eiwitten. Katten eten echter van oorsprong geen tarwe en hebben bovendien maar een lage koolhydratenbehoefte. Graan wordt daarom door veel dierenartsen verdacht van het veroorzaken van verscheiden ziekten. Een te hoog koolhydratengehalte kan bijvoorbeeld leiden tot overgewicht, verteringsproblemen, diabetes etc.
Gezonde vruchten & groente uit Canada:
Appels: vol plantaardige vezels die voor een gezonde vertering zorgen. Daarnaast hebben ze een antioxidatieve, celbeschermende eigenschappen
Cranberries: kunnen ziekten aan de urinewegen voorkomen en bevatten anthocyanen, die het kijkvermogen kunnen verbeteren en ontstekingsremmend en bloedvatbeschermend kunnen werken
Zeewier: bevat 12 vitaminen, 21 aminozuren en meer dan 60 mineralen en sporenelementen
Gezondheidsverbeterende planten: het instinct van katten zorgt ervoor dat zij planten en gras eten die gezondheidsbevorderend werken. Orijen heeft deze planten, uitgekozen door dierenartsen, in het voer verwerkt.
Wilde cichorei en psyllium: leveren voedingsvezels voor een gezonde vertering en stabiliseren de bloedsuikerspiegel
Paardenbloem, hoornklaver en zoethout: beschermen en versterken de lever, nieren en stofwisseling
Pepermunt, Canadese geelwortel, venkelzaad en kamillebloemen: kalmeren en ondersteunen o.a. de spijsvertering
Goudsbloem: bevat celbeschermend luteïne, kan bloedsuikerfluctuaties reduceren en ondersteunt de spijsvertering
Probiotica: kunnen het gezonde evenwicht in de darmflora behouden, het immuunsysteem bevorderen en de weerstand versterken
Essentiële vetzuren: uit kippenvet en zalmolie kunnen voor een gezonde huid en glanzende vacht zorgen
Proteïnaten: mineralen en sporenelementen in natuurlijke, organisch gebonden vorm voor een betere biobeschikbaarheid
Glucosamine en chondroïtine: kunnen bijdragen aan de bescherming van kraakbeen en kunnen de gezonde gewrichten ondersteunen
Orijen kattenvoer met vis is ideaal voor volwassen katten van alle rassen en groottes. Het bevat geen eiwitten van plantaardige oorsprong of dierlijke bijproducten. Orijen kattenvoer is voer zoals de natuur het op het oog heeft gehad.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-16 11:23

Nadiine, dankjewel voor de link! Ik denk dat ik dit maar eens ga bestellen om te proberen! :)
Hij mag niet teveel dierlijke eiwitten hebben, omdat eiwitten als afbraakproduct ureum geeft, en ureum moet door je nieren gefilterd worden. Dat gaat bij hem niet goed waardoor deze waarde in z'n bloed te hoog oploopt en hij misselijk wordt en ziek met alle gevolgen van dien..

Horsetopshop, heel veel sterkte met het verlies van je hond.. Wat een verschrikkelijke diagnose :(:)
Ik ga er vanuit dat dit bij mijn kat niet het geval is, maar ik hou het in m'n achterhoofd...

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 11:34

Ohja, dan zal de hoeveelheid vis waarschijnlijk ook problemen met zijn gezondheid meebrengen ja.
Maar als hij daarvoor al voer krijgt kan ik mij ook niet voorstellen dat hij een eiwit allergie heeft..

Hoe het met tarwe in dat voer? Daar willen katten ook nog wel eens allergische voor wezen (vaker als wij denken)

Druppels proberen kan altijd! Zijn helemaal niet zo duur en hier verlicht het een hoop!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 12:33

Dermatosis van eukanuba is ook op basis van vis met aardappelen. Betekende het einde van oorontstekingen bij mijn hond

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 08:52

MalaQ schreef:
Horsetopshop, heel veel sterkte met het verlies van je hond.. Wat een verschrikkelijke diagnose :(:)
Ik ga er vanuit dat dit bij mijn kat niet het geval is, maar ik hou het in m'n achterhoofd...

Dankje
Daar ging ik ook vanuit. Ik ging uit van een simpele ontsteking.