Hagedis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lizzo_RV

Hagedis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 11:08

Goedemorgen allemaal!

Ik ben een beetje aan het rondneuzen naar verschillende soorten hagedissen, gekko's etc.... ik wil namelijk erg graag een terrarium op mijn kamer met hierin een hagedis. Ik ben nog een beginnen, dus wilde hier graag vragen welke soorten misschien in aanmerking komen.

Ik ben dus een beginnen, dus het moet een niet al te moeilijk te onderhouden soort zijn. Ook wil ik graag een woestijn 'sfeer', en dus geen tropisch soort. Ik zal het leuker vinden om ze met zijn tweeën te houden, maar mocht het een soort zijn die alleen moet, dan moet dat maar. De hagedis moet ook niet al te groot worden, maar ik wil ook niet echte mini's :D

Hebben jullie misschien wat ideetjes? Uiteraard ga ik mij er eerst nog in verdiepen, maar ik wil graag wat soorten van jullie kant horen. :j

Alvast bedankt! :D

DarkoFoitzik

Re: Hagedis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 11:15

baard agaam is eigenlijk de beste kandidaat. het is een levendig dier dat dag actief is. hij kan alleen maar ik in paren gehouden worden. kan zelfs tam gemaakt worden (uit Eigen ervaring). is een reptile dat redleijk makkelijk is in onderhoud.

australische wateragaam kan ook maar dan zit je met een water gedeelte en die worden een stuk groter. moeilijker in ondehroud

blauwtong skink is een optie. minder levendig en moeilijker in onderhoud.

success met je keuze :)

Lizzo_RV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 11:22

Mijn ouders vinden Baardagamen niet zo, helaas... Vind ze zelf wel erg leuk.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 11:26

oh, wat vinden je ouders dan leuk?

Aidenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 11:27

Luipaardgekko's zijn erg leuk, ik heb ze zelf ook meerdere jaren gehouden en ermee gekweekt, zijn erg leuke beestjes en zelfs redelijk tam te krijgen met wat geduld. Gekko's vragen ook niet zo super veel onderhoud, ik zou luipaard gekko's niet op zand houden, dat kan wel eens in de huid poriën komen en daar hebben ze last van, vaak eten ze ook per ongelijk zand op en dat geeft er veel ellende.

succes !

Lizzo_RV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 11:28

Eigenlijk niet zoveel, vooral mijn vader. :+

Zijn er ook kleine hagedissen soorten of gekko's die wel erg tam kunnen worden? En hoe 'tam' worden ze?

Waar moeten luipaardgekko's dan op gehouden worden?

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 11:29

Luipaardgekko's kunnen ook, ze zijn niet zo moeilijk in onderhoud en je hoeft ook niet zo'n groot terrarium als bij een baardagaam.

Edit: oh is net genoemd :+

Aidenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 11:31

Lizzo_RV schreef:
Eigenlijk niet zoveel, vooral mijn vader. :+

Zijn er ook kleine hagedissen soorten of gekko's die wel erg tam kunnen worden? En hoe 'tam' worden ze?

Waar moeten luipaardgekko's dan op gehouden worden?

je kan je in principe erg tam krijgen , althans als je ze vanaf jongs af aan hebt . ik heb ze altijd op keukenpapier of op cocos snippers , warmte lampje er bij en ze zijn helemaal happy. je hebt ze echt in super veel kleuren dus voor ieder wat wils :)

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 11:32

zeker waar, het enige nadeel is dat ze nacht actief zijn. hierdoor zie je ze dus amper. dan zou je de lampen wat later aan moeten laten gaan en of wat vroeger uit. hierdoor zie je ze tenminste nog.

Lizzo_RV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 11:37

Dat is wel balen, dat ze 's nachts actief zijn.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 11:38

Baardagaam tikt toch al je vinkjes af hoor. Woestijninrichting, dagactief, leuk van karakter en hanteerbaar, eens je algemene huisvesting goed is (degelijke lamp, lekker de ruimte, degelijk voer, ...) zijn ze hardstikke grappig, actief en vooral weinig veeleisend. Je kan prima een lang weekend weg zonder gedoe of oppas te moeten regelen. (ik regel zelf vakantie-oppas van zodra k meer dan 5d weg ben).

Je houdt ze best solitair aangezien het naar elkaar toe wel pittige karakters zijn, hoewel 2 vrouwtjes vaak goed gaat (heb je wel 2x de mogelijke risico's van eieren leggen). Ik zou, zoals jij het beschrijft, gewoon een leuk mannetje van marktplaats afplukken.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 11:43

dan heb je ook nog dwerg baardagamen als je niet groot wilt. maar goed de grote kunnen wle tegen een stootje en zijn echt leuk om te houden.

Lizzo_RV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 11:47

Hoe groot zal het terrarium moeten zijn voor een baardagaam? Hoe vaak moet je verschonen ongeveer? Of alleen poepjes weghalen? En hoe tam kunnen ze zeg maar worden, als ik op schoot/in je schouder of gewoon 'oppak tam'

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 11:52

Onze zoon wilde ook een reptiel. Wij wilden dit niet als ouders. Hij heeft toch meer gelezen en ons laten zien/lezen en zo zijn we samen uitgekomen op de baardagaam. Een heel leuk dier om mee te beginnen, niet te veeleisend en je hebt er ook een léuk dier aan omdat ze inderdaad tam kunnen worden ( die van ons schooien zelfs). Ze komen verder niet veel uit de bak, omdat het in de kamer kouder is dan in de bak. Wel doen we ze in de zomer bij lekker weer naar buiten, in een afgeschermd stuk. Ze zijn bij ons niet zo tam dat ze bij je blijven zitten, zal ook komen omdat ze elkaar hebben.

Wij hebben een terrarium van 1.5 meter met hierin drie baardagamen, één man en twee vrouwen (ondertussen al wel zo'n 7 jaar oud). Wat bij zoon op zijn kamer is begonnen staat nu in de huiskamer.

Dus je ouders moeten het inderdaad ook zien zitten, een terrarium neemt veel ruimte in en niet te vergeten...kost ook veel aan stroom!!

Verschonen doe je twee keer per jaar, inderdaad de poep direct weghalen. Zeker als je ze op je slaapkamer hebt, ze stinken enorm!
Laatst bijgewerkt door ChristaMoor op 04-03-16 11:56, in het totaal 2 keer bewerkt

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 11:54

terrarium is minimal 100x50x50 geloof ik. het verschonen hangt af van de bodem bedecking. met zand haald eik alles er 1 a 2 keer per jaar uit. verder haalde ik alleen de uitwerpselen elke dag weg tenzij die weer in zijn waterbak gescheten had.

tam tot het feit dat ze gewoon bij je blijven zitten c.q naar je toekomen. ze gaan je op den duur wel zien als voedsel machine.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 11:55

Dwergbaardagame (Pogona henrylawsoni) is iets feller van karakter, maar wat kleiner van bouw.
Voor eentje zeker 100cm x 50cm x 50cm.
Gewone baardagame (Pogona vitticeps) is chiller van karakter. Als ze jong zijn kunnen ze wat feller reageren (vnl dreigen) en naarmate ze ouder worden en regelmatig een keer gehanteerd (paar keer per week), dan vinden ze 't wel best.
Reken voor eentje 120cm x 60cm x60cm. Groter is altijd beter en makkelijker mbt je lampen (nemen ook al 25cm van de hoogte weg, blijft niet zoveel over voor het beestje)
Baardagamen in het algemeen dreigen eerst en rennen dan weg. Bijten oid is echt pas uiterste noodzaak. Plus dat kan je goed vermijden door gewoon ze rustig te benaderen en niet langs boven bv (natuurlijk roofdier = vogels).

Ik doe vnl poepjes scheppen (en natuurlijk de stenen schoonmaken als ze daar een keer op gescheten hebben) en eens in de paar maanden alles schoon. Ga volgende schoonmaakdag ze helemaal op vinyl zetten en alleen zand in de legbak. Scheelt ook met schoonmaken. Ik vind het persoonlijk niet stinken, omdat de poep snel uitdroogt (hoofdzakelijk plantaardig voer).

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 11:59

Ik heb luipaardgekko's gehad, leuke beestjes en enorm makkelijk te houden :j Je zit er alleen wel een tijdje aan vast, die van mij zijn 7 en 10 geworden.

Lizzo_RV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 12:02

Stinken ze dan wel of niet erg? :')

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 12:04

Baardagaam kan ook heel mooi zijn hoor :D
Veel kleurslagen en ook keuze in normaal, leatherback of silkie.

Ik heb een rode leatherback, ze heeft een heel leuk, lief karakter en is erg tam. Erg slim ook vind ik. Ze is ook heel actief en rent veel rond in haar terrarium, klimt ook veel en ik heb ook een woestijn terrarium. Heb zelf een terrarium van 1.20x65x65 voor eentje. Poep haal ik weg zodra ze haar behoefte doet met een schepje en zand haal ik iedere maand deels weg. Mijne is super tam, wilt opgepakt worden en blijft fijn zitten. Aaien vindt ze erg prettig. Ik kan stofzuigen en poetsen met haar in m'n nek want ze blijft netjes zitten. Ze vindt het alleen niet fijn als iemand anders haar pakt. Denk dat ze mij gewoon ook met eten associeert en da ze mij iedere dag op m'n kamer ziet maar m'n broertje wilt ze niet. Ze is ook geinteresseerd in onze katten, doet er wel niets mee. Ik vind dat ze echt veel karakter heeft voor een reptiel :j

Ik vind persoonlijk de staart van gecko's niet mooi en dat ze ze kunnen verliezen vind ik jammer. Maar ze zijn wel heel mooi en hebben een kleiner terrarium nodig. Weet niet of zij ook licht nodig hebben maar baardagamen hebben UV en warmtelamp nodig. Misschien kun je eens langs gaan bij een beurs en daar vragen stellen aan aanbieders? Kun je misschien al eens kijken wat je precies zou willen.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 12:07

ik werd ook gewaarschuwed voor de geur. de dieren zelf ruiken niet. alleen de poep. als je die direct weg halt is er niks aan de hand kwa geur.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 12:34

nee, als je ze goed bij houdt, stinken ze niet. Alleen als ze net gepoept hebben stinkt dat enorm, hetzelfde als wij naar de wc gaan :) :) Gewoon opruimen en klaar.

Baardagamen zijn oppervlakte dieren, dus aan een hoog terrarium heb je niet veel. 60 cm hoog is genoeg. Daarbij wel een oppervlakte van min 1.20 x 50/60 zodat ze kunnen rennen. En terrassen zodat ze zelf kunne kiezen hoe warm ze onder de lamp willen. Warmte lamp(en) en UV is noodzakelijk. Je kunt er ook een warmtemat in leggen, maar dit is niet noodzakelijk als de lampen voldoende warmte geven.

Gekkos'(weet ik veel minder van) hebben wel een hoger terrarium nodig met beplanting en een hogere luchtvochtigheid.

Lees er gewoon veel over, liefst samen met je ouders, want zij moeten er ten slotte ook achter staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 12:44

Een baardagaam voldoet aan ne eisen(alleen is het beter om ze niet samen te huisvesten). Hou er wel rekening mee dat ze een ruim terrarium nodig hebben, minimaal 120cm lang en dat de energierekening hoger uit kan vallen.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 12:55

Wat is de reden dat je ouders het niet zien zitten als ik vragen mag?

Ik heb geen persoonlijke ervaringen met het hebben van een baardagaam. Maar weet wel dat een terrarium incl de benodigde (warmte)lampen niet goedkoop zijn.

Wij hebben zelf een leguaan gehad en ruim een jaar na het overlijden zagen we bij de eindafrekening dat de speciale lampen (UV en warmte) behoorlijke grote stroom vreters waren.

paardjes131

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 13:20

Hoihoi! ik wou ook graag iets van een 'hagedis' maar mijn vader wou dit liever niet... dus heb ik gekozen voor een Afrikaanse witbuik egel :)
ook onwijs leuke beestjes niet niet heel moeilijk om te onderhouden !
voor meer info kan je me wel mailen :P

janineskolla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 13:36

Als een baardagaam te groot is, heb je ook nog de keuze uit een dwergbaardagaam. Deze is een stuk kleiner. Moet net als zijn grote broer warmte en uv licht, ze eten groente, fruit, krekels ed. Het dwergbaardje die ik heb is tam.